Краще ходити пішки
На тлі жвавого суспільного обговорення Податкового та Житлового
кодексів підвищення тарифів на проїзд у маршрутних таксі відбувається якось непомітно.
На деяких маршрутах вартість проїзду вже становить на 50 копійок більше і найближчим
часом, як запевняють приватні перевізники, таке подорожчання має відбутися скрізь.
Сьогодні ми, громадяни України, майже позбавлені можливості
вибору – скористатися громадським транспортом або маршруткою. У розпорядженні
комунальних перевізників, зокрема КП «Київпастранс», є приблизно чверть від кількості
рухомого складу 1999 року. До речі, такого, мабуть, немає ніде в світі: комунальне
підприємство, що надає транспортні послуги, знімає рухомий склад, який працює
у звичайному режимі, з маршруту та запускає багатомісні автобуси в режимі маршрутного
таксі, де проїзд коштує не півтори, а дві й більше гривень. Як повідомив голова
Київської міської організації роботодавців перевізників «Столиця» Валерій Липецький,
нині на 800 київських маршрутах муніципальні транспортні засоби працюють як маршрутні
таксі, а на деяких із них рух транспорту в звичайному режимі припинено зовсім.
Лише 300 маршрутів обслуговуються як і раніше.
Звичайно, в такій ситуації допомога приватних перевізників комунальним
видається зовсім не зайвою, але тут присутні й неприємні моменти. Наразі приватники
вимагають підвищення тарифів на перевезення. На власній прес-конференції, що відбулася
25 січня, пан Липецький сказав, що будемо або платити більше, або взагалі ходити
пішки. При цьому голова організації роботодавців перевізників повідомив, що обґрунтованим
тарифом на проїзд у маршрутці є сума від 2,5 до 5–6 гривень. Те підвищення, яке
відбувається сьогодні, жодним чином не вплине на якість послуг із перевезення пасажирів
і дозволить перевізникам лише розрахуватися з боргами, що виникли через утримання
рухомого складу.
Перевірка цієї інформації на практиці викликає сумніви. Адже,
за словами пана Липецького, неможливо встановити обсяг пасажиропотоків і, відповідно,
кількість зароблених грошей за допомогою обліку проданих талонів. Наразі цей документ
не має жодного стосунку до фіскальної звітності перевізників, а водії не поспішають
видавати пасажирам талони, бо ті, мовляв, засмічують ними маршрутки. Як розповів
один із перевізників, що не побажав назвати кореспонденту «ПВ» власне ім’я, водії
маршруток переважно одержують мінімальну заробітну плату, а також ті гроші, що
лишаються від щоденного плану. Приміром, якщо маршрутка відпрацьовує до 300 кілометрів
на день, величина маржі, яку треба віддати власникові, сягає 1000 гривень, у той
час як денна виручка загалом становить близько 1200 гривень.
Яким чином буде розподілено кошти, якщо на подібному маршруті
вартість проїзду збільшиться вдвічі – невідомо. Жодного фінансового обґрунтування
для такого підвищення перевізники в офіційних джерелах не надають.
І насамкінець – невеличка порада від «ПВ». Шлях від будівлі,
де відбулася згадана прес-конференція, до найближчої станції метро автор цієї
статті подолала самотужки, здійснивши вельми корисну двадцятихвилинну пішу прогулянку.
І жоден трамвай чи маршрутка мене не обігнали. Тож бережіть власні гроші і будьте
здорові!
03.02.2011
Наталія ЛЕВІНА, «ПВ»
|