У пошуках гідного мінімуму
Основна мета законодавчого встановлення мінімальної заробітної
плати – забезпечення достатнього життєвого рівня, причому введення й підвищення
рівня мінімальної заробітної плати є більш продуктивним методом боротьби з бідністю,
аніж різнопланові форми соціального забезпечення. Тож профспілки продовжують боротьбу
за те, щоб мінімальна зарплата забезпечувала розширене відтворення робочої сили,
професійної працездатності та розвиток людського капіталу.
Реальна
ситуація
Підвищення мінімальної заробітної платні до економічно обґрунтованого
розміру має низку позитивних наслідків. Серед них: спонукання роботодавців до зростання
ефективності виробництва шляхом визначення мінімального обсягу результативності
та продуктивності праці; гарантування отримання мінімально необхідного для робітника
простої праці обсягу споживання товарів, соціальних, освітніх, культурних послуг,
що достатньо для відтворення його робочої сили. А також скорочення частки прихованої
оплати праці і зростання податкових надходжень із доходів фізичних осіб і, відповідно,
збільшення можливості сплачувати працівникам галузей бюджетної сфери більш високу
заробітну плату; підвищення купівельної спроможності населення та сукупного споживчого
попиту на вітчизняну продукцію; збільшення надходжень до бюджету від податків з
доходів фізичних осіб, ПДВ, акцизного збору тощо.
Нині в Україні інститут мінімальної зарплати не виконує покладеної
на нього функції регулювання доходів. Відтак профспілки змушені констатувати,
що сучасний рівень мінімальної зарплати залишається вкрай низьким. Усі країни Європи
вже давно дійшли висновку, що мінімальна зарплата має передбачати суспільно необхідні
витрати на утримання, забезпечення і освіту членів сім’ї, що відображено в ратифікованих
Україною конвенціях МОП № 131 та Європейській соціальній хартії. З 1 січня
2009 року таку ж норму передбачено в ст. 9 ЗУ
«Про оплату праці».
На переконання профспілок, політика нашої держави все ж спрямована
на стримування росту мінімальної зарплати. Ставлення держави і бізнесу до визначення
мінімальної зарплати є безвідповідальним і несправедливим, а також неадекватним
її значимості. Мінімальна зарплата не відіграє ролі соціального стандарту оплати
праці, а залишається технічним нормативом для розрахунку зарплати в бюджетній сфері
відповідно до можливостей видаткової частини бюджету. З часу прийняття Конституції
жоден уряд не виконував соціальних зобов’язань, посилаючись на об’єктивні труднощі
процесу стабілізації економіки. Основним аргументом уряду з приводу низького рівня
мінімальної оплати праці є висновок, що при підвищенні мінімальної зарплати необхідно
збільшувати соціальні виплати та тарифні ставки для працівників бюджетної сфери,
а це важливо для бюджету.
Невідповідність між державними стандартами в оплаті праці та
ціною робочої сили, на відміну від розвинених країн, при практично однакових цінах
на інші товари створює відтік оплаченої праці в тіньову економіку. Саме тому значна
частина заробітної плати сплачується нелегально. Сьогодні рівень тіньової економіки,
за оцінками міжнародних та вітчизняних експертів, коливається в межах 30–50% ВВП.
Це значення суттєво перевищує аналогічний показник таких європейських країн,
як Угорщина (20%), Чехія (19%), Норвегія (7%), Швеція (6%). Показники Польщі
(27,6%), Греції та Італії (майже 30%) для європейської спільноти є критичною межею.
Міжнародний досвід
Ключова відмінність між розвинутими країнами та Україною полягає
в специфіці розрахунку мінімальної зарплати. Наприклад, якщо в США до основи розміру
мінімальної зарплати закладаються дані офіційної статистики про вартість життя
для сім’ї з 4 осіб (2 дорослих і 2 дітей), то в Україні – прожитковий мінімум
на одну працездатну особу. В нашій країні мінімальна зарплата навіть не виконує
функції простого відтворення робочої сили однієї особи.
Нині профспілки відстоюють необхідність переходу до наступальної
стратегії, наполягаючи на тому, щоб в основу мінімальної зарплати було покладено
соціальний стандарт нормального відтворення працівника. Мінімальна зарплата повинна
перевищувати прожитковий мінімум для працюючої особи щонайменше втричі (з урахуванням
податку на доходи фізичних осіб) з тим, щоб дорівнювати вартості обсягу ресурсів,
необхідних для відтворення працівника та його родини.
За інформацією МОП, сьогодні понад 90% країн світу мають законодавчі
норми, які регулюють мінімально припустимий розмір заробітної плати. Механізм встановлення
та регулювання зазначеного соціального стандарту є різноманітним. У деяких країнах
уряд самостійно визначає розмір мінімальної заробітної плати (Словенія, Нідерланди,
Хорватія, Нова Зеландія, Ірландія, Греція). Нерідко цьому передують консультації
між владою, роботодавцями та представниками робітників (Латвія, Литва, Польща,
Болгарія, Угорщина, Великобританія, Чехія). У США діє федеральний і регіональний
рівень мінімальної зарплати, а в Японії та Канаді – лише регіональний.
З іншого боку, у Фінляндії, Норвегії, Італії, Німеччині, Данії,
Австрії, Швеції не існує законів про мінімальну зарплату. Тут склалась традиція
укладення колективних угод між зацікавленими сторонами. І хоча продуктивність
праці, прибутки корпорацій та темпи інфляції є базовими індикаторами, що впливають
на мінімальну оплату праці, не меншу роль відіграє і сила профспілок.
Що стосується методологічних підходів до визначення мінімальної
заробітної плати, то в світовій практиці розрізняють два підходи до визначення
критеріїв встановлення мінімальної зарплати.
За першим виходять з основних потреб сімей працівників у продуктах
харчування, одязі, житлі, освіті, медичному обслуговуванні, підтриманні загальнокультурного
рівня через спілкування та засоби комунікації, користуванні окремими видами послуг
(транспорт, зв’язок) тощо. З цією метою розробляються споживчі кошики, визначається
їх вартісне вираження, встановлюється розмір мінімального споживчого бюджету або
прожиткового мінімуму, які використовуються для визначення мінімальної зарплати.
Перевагою цього критерію визначення мінімальної зарплати є те, що наочно подається
перелік товарів та послуг, які можуть бути придбані працівниками, а відтак можна
дати відповідь на запитання: чи може працівник вижити і підтримати свою працездатність,
маючи такий розмір оплати праці. Проте такий спосіб є надто витратним, оскільки
відповідні інститути повинні розраховувати нормативи харчування, строки служби
одягу та взуття, відстежувати ціни на товари та послуги, які містяться у складі
споживчого кошика, розробляти методики його розрахунку.
Інший підхід базується на основі розрахунку відсотка від середньої
заробітної плати, що склалася в країні. Перевагою такого критерію є простота обрахунку,
оскільки є можливість міжнародних порівнянь не за абсолютним, а за відносним показником.
В країнах Західної Європи органи управління використовують це співвідношення як
один з показників ефективності подолання бідності. Рекомендоване значення цього
показника Міжнародною організацією праці складає 50%, Європейським Союзом –
60%.
Однак розрахунок за цим критерієм не показує, що реально можна
придбати на зароблені гроші, чи вистачить їх на те, щоб підтримати свою працездатність.
В Україні максимальне співвідношення між середньою та мінімальною
зарплатами (43,5%) було досягнуто в 2000 році. Враховуючи те, що мінімальна заробітна
плата в нашій країні є об’єктом оподаткування доходів фізичних осіб та утримання
єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування,
реальне співвідношення є значно нижчим.
Варіанти визначення мінімуму
Протягом минулого року профспілковою стороною пропонувалось
розглянути три можливі варіанти визначення розміру мінімальної заробітної плати.
Зокрема, мінімальна зарплата у 2013-му має відповідати рівню прожиткового мінімуму
для працездатної особи у фактичних цінах та з урахуванням податку на доходи фізичних
осіб (середньозважений її розмір, за попередніми розрахунками профспілок, має складати
1543 грн). За другим варіантом темпи зростання реальної (з урахуванням інфляції)
мінімальної зарплати не можуть бути нижчими, ніж темпи зростання реального ВВП
(середньозважений розмір мінімальної заробітної плати у 2013 році має складати не
менше 1215 грн). Третій варіант – це песимістичний сценарій, за яким зростання
мінімальної зарплати має бути не менше, ніж зростання індексу споживчих цін
(1166 грн).
Так, наголошувалося на тому, що пропозиція стосовно темпів зростання
у 2013 році реальної мінімальної заробітної плати відповідно до зростання реального
ВВП – це компромісний варіант профспілок за умови визначення етапності досягнення
її розміром величини фактичного прожиткового мінімуму з урахуванням ставки на податок
з доходів фізичних осіб. Проте в Законі України «Про Державний бюджет України на
2013 рік» пропозиції профспілок не враховані. Так, мінімальна заробітна плата в
Україні з 1 січня 2013 року становить 1147 грн. Чергове її підвищення до 1218 грн
у поточному році відбудеться лише один раз – у грудні. Таким чином, середньозважене
значення мінімальної заробітної плати у 2013 році складатиме 1153 грн. Як наслідок,
загальмовано зростання середньої заробітної плати, поглибились диспропорції у
співвідношенні між мінімальною і середньою заробітною платою, збільшено (заморожено)
розрив між мінімальною заробітною платою і фактичним розміром прожиткового мінімуму,
що загалом спричинює поширення бідності серед працівників.
07.03.2013
Анна Рєпіч редактор відділу «ПВ»
|