Конкуренція без правил?
Рішенням Антимонопольного комітету України від 13 червня
2012 року 14 деревообробних підприємств – членів Асоціації «Меблідеревпром» оштрафовано
на 419 млн гривень за «нібито» порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Посадовці АМКзвинувачують деревообробників у антиконкурентних погоджених діях,
які полягали у спотворенні результатів спеціалізованих аукціонів із продажу необробленої
деревини в 2011 році.
Безпрецедентні штрафні
санкції АМК накладено на групу деревообробних підприємств, які є базовими для меблевої
промисловості, будівельної індустрії країни й виробляють деревостружкову, деревоволокнисту
плиту та фанеру. Накладені на «порушників» штрафи перевищують сотні мільйонів гривень
і жодним чином не враховують фінансового стану деревообробних підприємств і подальшого
існування виробника продукції в Україні.
Суть конфлікту
До 2011 року необроблену деревину лісгоспи продавали, укладаючи
індивідуальні довгострокові договори з постійними споживачами (деревообробними
підприємствами) та встановлюючи власні розцінки.
Але впродовж останніх років Державне агентство з лісових ресурсів
запровадило спеціалізовані аукціони, на яких лісгоспи й мали реалізовувати деревину.
Причому обов’язково виставлялася стартова ціна, нижче якої продавати деревину
– заборонено.
У 2011 році відбулися чотири квартальних аукціони. Напередодні
проведення четвертого аукціону Державне агентство з лісових ресурсів звинуватило
підприємства-покупців у змові та поділі між собою лотів, через що за відсутності
конкуренції не підвищувалася ціна на необроблену сировину, і повідомило про це Антимонопольний
комітет.
Антимонопольний комітет у квітні 2012 року розпочав розслідування,
після якого його рішенням 13 червня 2012 року на окремі підприємства було накладено
штрафи. Кілька з них, які визнали свою провину, були оштрафовані на мізерні суми,
на решту «порушників», які провину не визнали, Антимонопольний комітет наклав
штраф у максимально допустимому розмірі – 10% обороту кожного підприємства, а його
загальна сума становила понад 419 млн гривень.
Не погодившись із рішенням Антимонопольного комітету, кілька
підприємств у серпні минулого року звернулися до господарського суду з позовом про
визнання недійсним цього рішення та про порушення
Державним агентством лісових
ресурсів законодавства про захист економічної конкуренції, що полягає у штучному
підвищенні цін на сировину.
Після низки судових розглядів рішеннями господарських судів
м. Києва у задоволенні позовів до Антимонопольного комітету було відмовлено повністю.
Наразі зазначені справи перебувають в апеляційній інстанції.
Хто ж монополіст?
На перший погляд, 419 млн гривень – достойне поповнення держбюджету.
Безперечно, цих грошей вистачить, аби покрити збитки, завдані державі «антиконкурентними
узгодженими діями». Але постає питання: «А чи справді були такі збитки? І хто
їх підраховував?» Із чисельних виступів у 2011 році голови Державного агентства
з лісових ресурсів можна дійти висновку, що лісова галузь успішно розвивалася,
зростали економічні показники, а з ними й середня заробітна плата у працівників
держлісгоспів.
Проте Антимонопольний комітет рентабельності не розглядав, хоча
з балансів підприємств неважко з’ясувати, скільки вони заробили за 2011 рік. Натомість
ціна на лісосировину, яка виставлялася на спеціальних аукціонах у 2011 році, без
економічного обґрунтування, щокварталу від аукціону до аукціону зростала на
20% (68% за рік). Отже, продавець не тільки щоразу підвищував стартову ціну, а й
хотів, аби учасники аукціонів активно погоджувалися на такі умови. І не отримавши
бажаного, поскаржився в АМК, звинувачуючи покупців лісосировини у змові.
Через зависокі ціни на деревину відповідно й зростала собівартість
продукції деревообробних підприємств, унаслідок чого на складах виявилося накопичено
нереалізованої продукції в розмірі двомісячного обсягу виробництва, яке ставало
збитковим.
Не маючи оборотних коштів на сировину, підприємства змушені брати
кредити в банках на придбання основних засобів виробництва (будівлі, машини, запчастини).
Чи керувалося Державне агентство з лісових ресурсів державними
інтересами, коли встановлювало стартові ціни на спеціалізованому аукціоні? Адже
стягнення непосильних штрафів призведе до банкрутства цих підприємств, і десятки
тисяч працівників втратять роботу.
Втратить держава й на податках. Замість того, щоб відправляти
на експорт готову промислову продукцію з високою доданою вартістю, лісосировина
у величезних обсягах вивозиться з країни. Тільки за 2011 рік за кордон вивезено
понад 3 млн куб. м лісосировини. Крім того, це може спричинити соціальний вибух,
тому що майже всі виробництва оштрафованих підприємств розташовані у районних центрах
або в селищах і є місто- й бюджетоутворюючими, в які вкладено зарубіжних інвестицій
понад 60 млн євро. А ціною питання є люди – працівники та їхні сім’ї, які не мають
вибору в працевлаштуванні. Адже підприємства є основними роботодавцями та платниками
податків до місцевих бюджетів. Що ж буде з фінансуванням соціальної сфери?
Рішення Антимонопольного комітету України як центрального органу
виконавчої влади дискредитує Президента та владу, бо добрі наміри про стабільність
і добробут виглядають у цьому випадку як відверте знущання.
Існує реальна небезпека знищення деревообробної та меблевої
промисловості, яка перераховує чималі кошти до Державного бюджету, не кажучи вже
про втрату десятків тисяч робочих місць та інвестиційну привабливість галузі.
Ситуація, що склалася, вже погіршила інвестиційний клімат, оскільки
половина власників підприємств є нерезидентами і вже сьогодні відмовляються від
реалізації намічених раніше проектів, розглядають питання щодо доцільності проведення
у майбутньому господарської діяльності на теренах України взагалі.
Тепер на Україну чекає імпорт ДПС. Це сотні мільйонів доларів
на рік, які вітчизняні підприємства сплатять на користь іноземців. Нині 30–40% продукції
оштрафованих підприємств експортується за межі країни, а це також сотні мільйонів
доларів, які втратить країна. Замість того, щоб розвивати національну деревообробну
галузь, Україна фінансуватиме закордонну промисловість, а також втрачатиме кошти
на податках.
Що ж далі?
Надалі трудові колективи деревообробників чекають сумні перспективи.
Якщо ж суди підтримають рішення Антимонопольного комітету, то час працюватиме проти
них. Адже до штрафу передбачено ще й пеню. Вона нараховуватиметься 1,5% у день після
набрання чинності рішеннями АМК (через два місяці після його прийняття) або від
дати набуття чинності судовим рішенням. А для бізнесу це невтішний результат –
через 67 днів штраф подвоюється.
Федерація профспілок України та Центральний комітет Профспілки
працівників лісових галузей України звернулися до Прем’єр-міністра України Миколи
Азарова, голови Антимонопольного комітету Василя Цушка, тодішнього міністра економічного
розвитку і торгівлі України Петра Порошенка з проханням втрутитися у ситуацію та
справедливо вирішити питання, проте на сьогодні отримали лише відписки чиновників.
Чи є справедливість в Україні? Єдиний, хто може справедливо розглянути це
складне питання, – Президент України, до якого змушена звернутися профспілка працівників
лісових галузей.
24.01.2013
Тетяна РУБАН, «ПВ»
|