Податкова реформа: погляд у майбутнє
Чому сьогодні в Україні
бідні сплачують у 50 разів більше податку, ніж багаті громадяни? Що готує нова
хвиля реформування податкової системи і чи можуть податки бути справедливими? Ці
та інші гострі питання розглядалися під час публічного обговорення запровадження
соціальних ініціатив у ході податкової реформи, яке 21 серпня проводила Федерація
профспілок України.
У дискусії взяли участь
представники профільних міністерств, Державної податкової служби України, органів
центральної влади, наукових установ, профспілок, громадських організацій, журналісти.
Заступник Голови ФПУ Сергій Кондрюк, який головував на засіданні,
нагадав присутнім, що з ініціативи Федерації профспілок України 2012 рік оголошено
Роком соціальної справедливості, і Україна вперше, згідно з указом Президента України,
20 лютого відзначила День соціальної справедливості. «Профспілки активно долучилися
до цієї події, – зазначив Сергій Кондрюк, – проголосивши принципи соціальної справедливості
для працюючих. Насамперед, це гідні умови праці, належний рівень її оплати, а
також достатній рівень пенсій та соціальних виплат».
У ході засідання наголошувалося на тому, що в Україні розпочинається
новий етап реформування податкової системи. Міністерство фінансів і Державна
податкова служба готують законодавчі зміни до Податкового кодексу. Профспілки активно
долучилися до цієї роботи, звернувшись до тих, хто вносить зміни до податкового
законодавства, врахувати інтереси трудящих.
Профспілкову позицію щодо подальшого реформування податкової
системи було озвучено під час зустрічі із заступником голови Державної податкової
служби Андрієм Ігнатовим та на засіданні робочої групи з підготовки пропозицій
реформування податкової системи.
За результатами роботи робочої групи Державна податкова служба
підготувала законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України та
інших законодавчих актів України». Федерація профспілок України висловила свої
зауваження та пропозиції до документа й надіслала їх Міністерству фінансів та
ДПС України.
Так, на думку профспілок, окремі норми законопроекту неоднозначно
сприймаються у суспільстві, а деякі – навіть викликають принципове неприйняття,
оскільки можуть негативно позначитися на веденні бізнесу в Україні та призвести
до зростання соціальної нерівності, а відтак і бідності серед населення.
Гостру критику спричинила пропозиція скасувати податкову соціальну
пільгу. Представники галузевих профспілок наголосили, що її скасування без відповідного
реального збільшення зарплати відносно вартісної величини фактичного прожиткового
мінімуму призведе до зменшення доходів незаможних громадян, зарплати яких вистачає
лише для того, щоб прогодувати себе й свою родину. При цьому промовці зауважили,
що ті, хто нині мають право на податкову соціальну пільгу, становлять близько
30% працюючих громадян. Так, приміром, працівник, отримуючи заробітну плату у розмірі
1000 грн, після запропонованих змін зобов’язаний буде сплатити 96,4 грн податку
замість 64,13 грн – тобто на 32,27 грн більше.
У багатьох країнах для посилення соціального захисту громадян
застосовується неоподатковуваний мінімум – мінімальний рівень неоподатковуваного
доходу, необхідний для гідного існування працівника та членів його родини. Застосування
неоподатковуваного мінімуму не нижче розміру прожиткового мінімуму передбачено
і в Україні відповідно до законів «Про державні соціальні стандарти та державні
соціальні гарантії» та «Про прожитковий мінімум», проте в податковому законодавстві
він не застосовується.
Обговорюючи питання запровадження диференційованих ставок ПДВ,
учасники наради зазначили, що паралельне запровадження податку з обороту призведе
до значних втрат підприємств, які мають високий технологічний уклад, унаслідок
чого знизиться їх рентабельність, відтак посилиться фіскальний тиск на споживача.
Профспілки виступають проти скасування пільг із ПДВ на соціальні товари й послуги,
зокрема на продукти дитячого харчування та товари дитячого асортименту для немовлят,
вироби лікарського призначення. Адже це може призвести до зростання цін на відповідні
товари та послуги. Профспілки також вимагають більш виваженого підходу до скасування
галузевих пільг, зокрема для сільського, лісового господарства, літакобудівної
галузі.
У законопроекті порушуються загальні принципи соціального страхування
– встановлення розміру єдиного внеску на соціальне страхування. Учасники зібрання
наголосили, що соціальне страхування – це самостійна система й питання її функціонування
слід розглядати окремо від податків і зборів.
Виступаючи за справедливе оподаткування, профспілки насамперед
наполягають на необхідності:
– уніфікації підходу до оподаткування заробітної плати та прибутку
підприємств завдяки відновленню дії неоподатковуваного мінімуму на рівні прожиткового
мінімуму для праце-здатних осіб – еквівалента собівартості для працюючих громадян;
– встановлення податкового навантаження на доходи від трудової
діяльності у вигляді зарплати на рівні не вищому, ніж рівень оподаткування інших
доходів (дивідендів, процентів від депозитних вкладів, прибутків від оренди та
продажу майна тощо);
– удосконалення порядку надання податкової знижки, зокрема завдяки
запровадженню механізму віднесення до її складу витрат на лікування та медичне
обслуговування;
– запобігання ухиленню від сплати податків як механізму наповнення
бюджету всіх рівнів податковими надходженнями;
– забезпечення виваженого підходу до надання податкових пільг
для стимулювання пріоритетних галузей економіки та підтримки соціально неза-хищених
категорій населення.
За результатами обговорення учасники заходу підготували спільне
звернення до Прем’єр-міністра України, Міністерства фінансів, Державної податкової
служби, в якому запропонували продовжити роботу над доопрацюванням законопроекту
та провести його обговорення в усіх регіонах України.
Людина, яка отримує трудовий
дохід у вигляді заробітної плати, й роботодавець перебувають у нерівних умовах,
оскільки працівник платить податок зі свого доходу, а роботодавець тільки з прибутку,
тобто з доходу, зменшеного на собівартість продукції. Розрив між доходами багатих
і бідних громадян, за оцінками різних експертів, сягнув 40 разів, що загрожує національній
безпеці держави та соціальній стабільності.
Сергій Кондрюк, заступник Голови Федерації профспілок України
06.09.2012
Тетяна РУБАН, «ПВ»
|