Нестандартні види зайнятості: позиція та пропозиції профспілок
Протидія поширенню нестандартної
зайнятості є одним з головних пріоритетів діяльності профспілок на найближчі роки.
ЗАГРОЗА РОБІТНИЧОМУ РУХУ
Нестандартна зайнятість – це неефективна, низько-якісна зайнятість,
що ґрунтується на низькому рівні оплати праці, не гарантує її безпеки та гігієни,
не створює можливості для освіти, професійного та кар’єрного зростання.
Розширення сфери використання нестандартної зайнятості в Україні
потребує врегулювання з метою мінімізації соціальних ризиків, оскільки є істотним
негативним чинником гальмування соціально-економічного розвитку країни, формування
небезпечних умов життєдіяльності суспільства та його розшарування, зокрема за рівнем
доходів.
Нестандартні види зайнятості – це загроза робітничому руху.
Наслідком їх поширення є погіршення умов та оплати праці, розкол між працівниками,
зниження їх соціальної єдності, позбавлення можливості вступити до профспілок.
Найбільше страждає молодь, якій роботодавці пропонують мінімальний розмір оплати
праці, істотно зменшують соціальні стандарти.
ТАКІ СПРАВИ…
Сьогодні в Україні активно розвиваються аутсорсинг, надомна
праця в сфері послуг, дистанційна зайнятість. Існують тристоронні трудові відносини
при аутстафінгу та лізингу персоналу. Широко використовуються строкові трудові
договори, розширюється сфера застосування неповної зайнятості. За таких умов принципи
державної політики щодо нестандартної зайнятості мають ґрунтуватися на відповідальності
та захисті суспільних інтересів у питаннях стабільності зайнятості та дотримання
трудового законодавства.
За даними Мінсоцполітики, в Україні діє близько 200 приватних
агентств із працевлаштування, що здійснюють найм працівників для подальшого виконання
ними роботи на інших підприємствах. Створюючись переважно навколо металургійних,
гірничодобувних та переробних підприємств, вони сприяють переведенню працівників
основних видів діяльності на роботу з неповною зайнятістю, нижчим рівнем оплати
праці, позбавляють можливості доступу до галузевих стандартів та гарантій.
Найпоширенішою формою прихованих трудових відносин в Україні
є підміна трудових відносин цивільними. Також для маскування трудових відносин
роботодавці часто використовують оформлення найманих працівників як суб’єктів
підприємницької діяльності, фізичних осіб – підприємців, що дозволяє істотно знизити
витрати на робочу силу.
Роботодавці часто використовують строкові трудові договори з
метою уникнення необхідності дотримання трудових прав працівників і витрат, пов’язаних
зі звільненням працівника за ініціативою власника, що призводить до обмеження
або втрати індивідуальних та колективних трудових прав.
Аналіз динаміки зайнятості неповний робочий час показує, що
частка осіб, які працюють на умовах неповної зайнятості, в Україні стабільно зростає
– протягом 2004–2010 рр. вона збільшилась із 3,5% до 4,8%. Загалом же в 2010
р. на умовах неповної зайнятості працювали понад 0,5 млн осіб.
ПРОПОЗИЦІЇ ФПУ
На протидію згортанню сфери офіційного оформлення праці та нетиповим
формам зайнятості (аутстафінг, аутсорсинг, лізинг персоналу), підвищенню трудової
мобільності працівників у грудні минулого року ФПУ спільно з Фондом ім. Фрідріха
Еберта провела круглий стіл «Нетипові форми зайнятості та стратегія профспілок».
Узагальнені пропозиції членських організацій щодо проблеми поширення в Україні
запозиченої праці були покладені в основу розробленого законопроекту «Про заборону
використання запозиченої праці в Україні», внесеного як законодавча ініціатива
народними депутатами України. На жаль, зазначена ініціатива поки що не знайшла відповідної
підтримки у Верховній Раді.
З боку сторін соціального діалогу (роботодавців та уряду) останнім
часом все частіше лунає пропозиція про необхідність законодавчого врегулювання
застосування нетипових форм зайнятості, що набувають усе більшої популярності на
національному ринку праці. Відповідні норми покладено в основу підготовленого
Мінсоцполітики проекту Закону України «Про зайнятість населення» (нова редакція),
презентованого членським організаціям ФПУ 3 квітня 2012 року віце-прем’єр-міністром
– міністром соціальної політики України Сергієм Тігіпком. Тому профспілки, спираючись
на набутий досвід, мають виробити низку вимог, які мінімізують ризики та загрози
застосування таких форм зайнятості.
У разі неможливості законодавчої заборони використання запозиченої
праці в Україні слід висунути вимоги щодо законодавчого регулювання нетипових форм
зайнятості, зокрема аутстафінгу, аутсорсингу та лізингу персоналу, а також діяльності
приватних агентств зайнятості, що надають такі послуги на ринку праці. Зокрема:
– обмежити сферу застосування аутстафінгу, аутсорсингу та лізингу
персоналу – визначити випадки, категорії працівників і видів діяльності, для яких
застосування цих видів зайнятості заборонено;
– закріпити норму про те, що залучення роботодавцем працівників
до виконання робіт на умовах аутстафінгу, аутсорсингу та лізингу персоналу дозволяється
тільки за умови погодження з профспілкою, що діє на підприємстві;
– приймати таких працівників у штат агентства і, як правило,
на умовах безстрокового трудового договору;
– повною мірою поширювати на таких працівників законодавство
про працю та загальнообов’язкове державне соціальне страхування (їм мають бути
гарантовані: оплата праці – не менше розміру, визначеного галузевою угодою чи колективним
договором для працівників підприємства, на яке направлено такого працівника агентством;
час роботи та відпочинку – на умовах, визначених для працівників відповідних виробництв
та правилами внутрішнього трудового розпорядку підприємства, на яке направлено
такого працівника агентством; соціальне страхування – в розмірах, передбачених
законодавством для видів діяльності й за класами ризику, що діють на підприємстві,
на яке направлено такого працівника агентством);
– забезпечувати безпечні умови праці роботодавцем, у якого такий
працівник виконує роботи. Він же несе відповідальність і відшкодовує завдану працівникові
шкоду в разі нещасного випадку на виробництві, згідно з чинним законодавством,
умовами галузевої угоди та колективного договору;
– зобов’язати агентство гарантувати таким працівникам: право
на участь у профспілці; право на ведення колективних переговорів та укладання колективного
договору (угоди); оплату праці, а в разі незабезпечення необхідних обсягів праці
– щонайменше виплату мінімальної заробітної плати; соціальне страхування; надання
відпусток; періодичне перенавчання та підвищення кваліфікації; надання гарантії
та компенсації в розмірах не нижче передбачених законодавством, колективним договором
(угодою);
– заборонити агентству використовувати таких працівників з метою
заміни персоналу, який проводить страйк або інші колективні дії тощо.
Ми розраховуємо на розуміння
необхідності просування вперед шляхом розвитку соціального діалогу в сфері зайнятості
населення безпосередньо через забезпечення права кожного на вільно обрану зайнятість.
Профспілки мають право очікувати від політиків підтримки своєї позиції щодо заборони
запозиченої праці та деяких інших крайніх форм нетипової зайнятості, які можуть
звести нанівець усі соціальні досягнення.
(Із виступу Голови ФПУ Юрія Кулика на засіданні 101-ї сесії Міжнародної
конференції праці 8 червня ц. р.)
СТОРІНКУ ПІДГОТУВАЛА ОЛЕНА ОВЕРЧУК, «ПВ»
11.07.2012
|