Культура безпеки в Україні
У чому полягають проблеми
впровадження концепції культури безпеки в Україні? Відповідь на це запитання шукали
представники органів державної влади, громадських об’єднань, профільних навчальних
закладів та науково-дослідних установ, промислових компаній, а також незалежні
експерти, присутні на круглому столі. Засідання відбулося 22 червня в конференц-залі
Національного інституту стратегічних досліджень.
Обговорювалися питання
міжнародного та вітчизняного досвіду культури безпеки, шляхи й інструменти формування,
проблеми запровадження її в Україні.
Відкрив засідання круглого столу радник директора НІСД Анатолій
Качинський. Цікавими та змістовними були доповіді завідувача відділу екологічної
та техногенної безпеки НІСД Юрія Скалецького «Актуальні проблеми впровадження
культури безпеки в Україні», головного спеціаліста відділу екологічної та техногенної
безпеки НІСД Олега Насвіта «Аварія на АЕС Фукусіма-1. Чи буде висновок щодо культури
безпеки?», головного спеціаліста відділу політики охо-рони праці управління нормативно-правового
та юридичного забезпечення Держгірпромнагляду Віталія Шевчука «Культура безпеки
праці в Україні», доцента кафедри атомних електричних станцій та інженерної теплофізики
теплоенергетичного факультету НТУУ «КПІ» Василя Бєгуна «Культура безпеки – необхідна
стандартизація вищої освіти з безпеки». Завершився круглий стіл загальною дискусією
та обговоренням проекту рішення засідання.
КОНЦЕПЦІЯ ПОНЯТТЯ
Щодо поняття «культура безпеки», то вперше його було сформульовано
Міжнародною консультативною групою з ядерної безпеки після Чорнобильської катастрофи
і надалі розвинуто МАГATE в розгорнуту концепцію забезпечення та підвищення безпеки
в ядерній галузі. Сьогодні ця концепція розглядається як механізм виявлення прихованих
дефіцитів безпеки і підвищення її рівня понад вимоги законодавства та регулюючих
органів і широко запроваджується в усіх сферах життєдіяльності не лише високорозвинених
країн, а й на теренах СНД. Від 2000 року МОП, ВООЗ, ІКАО, ІРПА та інші міжнародні
організації з питань безпеки в різних сферах визнали концепцію дієвим інструментом
реалізації глобальних стратегій безпеки, задекларованих ними раніше. Культура безпеки
в багатьох країнах стала предметом уваги вищих ешелонів влади, а державними органами
з регулювання безпеки в різних сферах визнана одним із основних стратегічних
напрямів їх діяльності.
СИСТЕМНЕ ВПРОВАДЖЕННЯ
В Україні концепція культури безпеки почала системно впроваджуватися
на вітчизняних АЕС та інших підприємствах ядерного комплексу в рамках виконання
переважно галузевих програм і проектів. Згодом цю ініціативу підтримали інші
галузі та державні органи регулювання безпеки. Проте, поряд з істотними здобутками
існує ціла низка проблем, що потребують розв’язання, а саме:
– недостатнє розуміння на політичному рівні необхідності впровадження
культури безпеки як у сфері використання ядерної енергії, так і в інших сферах
життєдіяльності;
– відсутність координації діяльності Національної ради з безпеки
життєдіяльності при Кабінеті Міністрів України, яка практично припинила своє існування;
– поглиблення проблем культури та освіти в державі, а також
зростання рівня корумпованості влади і «тінізації» економіки;
– недостатня активність державних органів у практичному впровадженні
концепції культури безпеки як ефективного інструменту створення і підтримання безпечних
умов праці та життя;
– неефективне використання світового досвіду, можливостей міжнародного
співробітництва в реалізації спільних проектів з упровадження концепції культури
безпеки в ядерну та інші галузі;
– відсутність нормативних документів з упровадження концепції
культури безпеки в практику;
– недостатнє поширення концепції культури безпеки за межі ядерних
установок (кадровий менеджмент, закупівлі, фізична ядерна безпека тощо);
– недостатній вплив Мін-промвугілля на формування культури безпеки
в інших, крім ядерно-енергетичної, енергетичних та паливно-ресурсних, галузях;
– зволікання з упровадженням концепції культури безпеки на
підприємствах, у закладах та установах, підпорядкованих МНС, а також відсутність
реальних кроків з упровадження культури безпеки та інших сучасних підходів до забезпечення
безпеки персоналу і пацієнтів у медичній га-лузі;
– ігнорування пропозиції МАГATE щодо культури безпеки;
– відсутність належних висновків щодо Чорнобильської катастрофи
в Україні, особливо з аварійного реагування і радіаційного моніторингу;
– викладання у вишах дисциплін «Безпека життєдіяльності», «Основи
охорони праці», «Охорона праці в галузі», «Цивільний захист» не повною мірою відповідає
державним вимогам підготовки фахівців з питань безпеки.
АЛГОРИТМ ДІЙ
Таким чином, за результатами обговорення проблем упровадження
культури безпеки в Україні учасники засідання вважають за доцільне:
– Національній раді з безпеки життєдіяльності при Кабінеті Міністрів
України спрямувати зусилля на сприяння доопрацюванню і гармонізації чинного законодавства
в усіх сферах життєдіяльності на засадах культури безпеки. Починаючи з 2013 року
слід запровадити практику організації та проведення кожні два роки за участю всіх
міністерств і відомств, у сфері управління яких перебувають техногенно небезпечні
виробництва, профільних закладів та установ освіти і науки, представників професійних
громадських, міжнародних організацій науково-практичної конференції з проблем
культури безпеки в Україні;
– Державній службі гірничого нагляду та промислової безпеки,
Державній інспекції ядерного регулювання та Міністерству охорони здоров’я доцільно
запланувати на 2013 рік розробку нормативного документа з упровадження принципу
культури безпеки в практику використання ядерних та радіаційних технологій; запровадити
практику аналізу й оцінки культури безпеки на об’єктах, що використовують техногенно
небезпечні технології, а також дотримуватися принципів культури безпеки при здійсненні
наглядової та ліцензійної діяльності;
– ДКЯР та МОЗ при опрацюванні базових документів із забезпечення
радіаційної безпеки мають врахувати відповідні рекомендації МАГATE, МОП, ВООЗ
та ін.
У свою чергу, на думку учасників круглого столу, Мінпромвугілля
має вжити заходів щодо підвищення власної ролі у впровадженні культури безпеки на
підприємствах ядерно-енергетичної галузі і набутий досвід поширити на системи
фізичної ядерної безпеки й аварійного реагування та сферу обслуговування цих установок
(управління власними кадровими ресурсами та сервісним персоналом, закупівлю обладнання
та апаратури тощо), а також на підприємства, заклади й установи інших галузей,
що перебувають у сфері управління міністерства. МНС з урахуванням власного досвіду
й досвіду Мінпромвугілля має продовжувати впровадження культури безпеки на ЧАЕС
та об’єктах поводження з РАВ. МОЗ, Мінекономрозвитку, Мінінфраструктури та іншим
міністерствам і відомствам, що використовують техногенно небезпечні технології,
слід започатковувати сучасні підходи до забезпечення безпеки.
Міністерство освіти і науки України має розглянути можливість
запровадження курсу культури безпеки в програмі навчальної дисципліни «Основи безпеки
життєдіяльності» в системі безперервної багатоступеневої освіти фахівців для техногенно
небезпечних галузей.
Національній академії наук та Національній академії медичних
наук України пропонується передбачити кошти для виконання підпорядкованими науково-дослідними
установами досліджень особливостей і шляхів упровадження культури безпеки в Україні
з урахуванням національної культури, традицій та інших національних особливостей.
ОЛЕНА ОВЕРЧУК, «ПВ»
ФОТО КАТЕРИНИ ПЛАХОНІНОЇ
ТАКІ СПРАВИ…
Рівень професійної захворюваності, травматизму та аварій у промисловості,
на транспорті, побутового травматизму, в тому числі зі смертельними наслідками,
в Україні значно вищий, ніж у розвинених країнах. Не-зважаючи на запровадження останніми
роками законодавчих, нормативно-правових, організаційних, інженерно-технічних
та інших заходів із забезпечення промислової безпеки, охорони праці і безпеки в
невиробничій сфері, людські втрати, матеріальні збитки від аварій, катастроф, стихійних
лих, різних небезпечних ситуацій у побуті, соціальній сфері, на виробництві як в
Україні, так і світі загалом, є значними.
03.07.2012
|