Чи потрібні профспілки на селі?
На сторінках газети
майже відсутні обмін думками та діалог лідерів галузевих і регіональних
профспілок, у ході якого висловлювалися б думки та пропозиції з приводу існуючих
у профспілковому русі проблем загалом та житті громади зокрема. У зв’язку з
цим хочу висловити власну точку зору щодо участі громади у розвитку
профспілкового руху на селі.
У березні п. р.
прес-центр Дніпропетровського обласного профоб’єднання в газетах
«Профспілкові вісті» та «Позиція» оприлюднив інформацію та своє бачення з
приводу підписання Угоди про співпрацю між Дніпропетровським обласним відділенням
Всеукраїнської асоціації сільських і селищних рад та обласною профспілковою
організацією працівників АПК, що цілком природно в межах існуючого на
Дніпропетровщині соціального партнерства.
Така форма співпраці є позитивною та спрямована на пошук
нових шляхів вирішення накопичених у сільській місцевості проблем життя
найманих працівників. Співпраця галузевої профспілки з органами місцевого
самоврядування та роботодавцями – правильний крок на шляху до досягнення мети.
На жаль, як іноді буває, в діжці меду опинилась і ложка
дьогтю. По-перше, законодавство України чітко не визначає можливості органів
місцевого самоврядування, їх посадових осіб сприяти створенню профспілкових
організацій селян. До речі, хто належить до категорії селян? Громадяни, які
проживають в конкретному населеному пункті або наймані працівники?
По друге, Законом України «Про профспілки, їх права та
гарантії діяльності» визначена можливість створення профспілкових організацій
та їх право об’єднуватися на регіональних рівнях. А стаття 12 цього закону
забороняє органам місцевого самоврядування, їх посадовим особам втручатися в
статутну діяльність профспілок. Водночас сільська громада – це багатогалузеві
структури (вчителі, медики, працівники культури, власники паїв, наймані
працівники підприємств різних галузей, у тому числі сезонні працівники).
Для мотивування своїх зобов’язань в укладеній угоді важелі
у сільської влади є. Насамперед – це вплив на власників паїв, діючий механізм
землерозпорядження, обкладання податками, розподіл коштів бюджету та ін.
Не цим шляхом слід рухатися, аби зміцнити профспілковий
рух на селі. Сьогодні захисту потребують не тільки селяни, а й усі громадяни,
які мешкають і працюють у сільській місцевості. І треба домагатися не тільки
їхнього соціального захисту, а й дотримання місцевою владою конституційних
прав гро-мадян.
Дніпропетровщина набула відповідного досвіду й практики
роботи у цьому питанні. Так, із 1980 по 1990 роки обласна рада профспілок
об’єднала потенціал і зусилля відповідних галузевих профспілок, первинні
профорганізації яких існували тоді на селі. В кожному районі були створені
координаційні ради профспілок, які спільно з органами влади й місцевого самоврядування
здійснювали соціальний захист членів профспілок, при цьому не розділяючи їх за
галузевим принципом і не втручаючись у статутну діяльність.
Завдяки цій співпраці на селі будувалося житло та об’єкти
соцкультпобуту для працівників сільгосппідприємств, лікарів, учителів,
працівників культури. Для них також створювалися належні умови праці,
проживання та відпочинку незалежно від членства в тій чи іншій галузевій
профспілці. Практика роботи Дніпропетровської облпрофради з цього питання була
схвалена секретаріатом Укрпрофради та рекомендована для вивчення й
застосування.
На мою думку, Президія Дніпропетровського обласного
об’єднання профспілок, де майже половина галузевих профорганізацій мають свої
осередки на селі, враховуючи ініціативу облпрофорганізації працівників АПК і
асоціації сільських та селищних рад, повинна очолити роботу з відродження
профспілкового руху на селі, забезпечити соціальний захист його мешканців
незалежно від членства в галузевій профспілці.
В агропромисловому комплексі накопичилося чимало об’єктивних
і суб’єктивних проблем. Одна з найболючіших – проблема сезонності роботи на
сільгосппідприємствах і, як наслідок, сезонна зайнятість працівників у рослинництві
та невідповідність їхньої зарплати вимогам чинного законодавства. Це призвело
до високого рівня безробіття серед сільського населення (станом на 01.03.2012
рівень безробіття в Дніпропетровській області становив 1,6%). Навіть маємо
села, де безробіття сягає 100%.
Крім того, існує поки що негативний вплив медичної реформи
та наслідки «оптимізації» в закладах освіти. На жаль, у незадовільному стані
перебуває переважна більшість будинків культури та бібліотек, об’єктів торгівлі
й побуту, що розташовані у сільській місцевості.
Вважаю, що не можна відокремлювати існуючі проблеми на селі
одну від одної. Вирішувати їх треба комплексно, в тому числі й проблеми
мотивації профспілкового членства та розвиток профспілкового руху на селі.
Програма дій Дніпропетровського обласного об’єднання профспілок передбачала б
комплексне вирішення проблем, про які, зокрема, йдеться в Угоді про співпрацю
між Дніпропетровським обласним відділенням Всеукраїнської асоціації сільських
і селищних рад та обласною профспілковою організацією працівників АПК.
Тому конкретні дії Президії обласного проф-об’єднання
повинні бути консолідуючими відповідно до галузевих проф-організацій, а
керівництво профоб’єднання – ініціатором цієї справи.
Важливо також вирішити питання приєднання до регіональної
угоди Дніпропетровської обласної ради. В цьому році ця угода стала частиною
Комплексної стратегії розвитку Дніпропетровщини на період до 2015 року,
затвердженої сесією обласної ради.
Оскільки сьогодні існує багато проблем не тільки у
профспілок, а й в усьому суспільстві, то й вирішувати їх потрібно комплексно,
об’єднати зусилля усіх гілок влади, роботодавців і професійних спілок. Тільки
тоді можна гарантувати всебічну підтримку й спільну працю щодо забезпечення
гідного рівня життя громадян, проведення урядових реформ, у тому числі
соціальних ініціатив Президента України Віктора Януковича.
Таке моє бачення комплексного вирішення складної проблеми
життя людей, у тому числі членів галузевих профспілок, які мешкають у
сільській місцевості. Хотілося б, щоб читачі газети, керівники та фахівці
інших галузевих профорганізацій висловили свої думки та пропозиції з цього
питання.
Анатолій ТЕЛЬНИХ, голова Дніпропетровської облпрофорганізації всеукраїнської профспілки працівників
харчової, переробної промисловості та суміжних галузей
ДОСВІД
З 1980 по 1990 роки обласна рада профспілок об’єднала
потенціал і зусилля відповідних галузевих профспілок, первинні профорганізації
яких існували в той час на селі. В кожному районі були створені координаційні
ради профспілок, які спільно з органами влади і місцевого самоврядування
здійснювали соціальний захист усіх членів профспілок, при цьому не розділяючи
їх за галузевим принципом і не втручаючись у статутну діяльність. Завдяки цій
співпраці на селі будувалося житло та об’єкти соцкультпобуту для працівників
сільгосппідприємств, лікарів, учителів, працівників культури. Їм створювалися
умови для праці, проживання та відпочинку незалежно від членства в тій чи іншій
галузевій профспілці.
26.06.2012
|