Во славу терпсихори
Рівно 30 років
поспіль (починаючи з 29 квітня 1982-го) світ щороку відзначає Міжнародний
день танцю. Дату обрано за рішенням ЮНЕСКО: це день народження французького
балетмейстера, реформатора і теоретика мистецтва танцю Жана-Жоржа Новера
(Jean-Georges Noverre; 1727–1810), який увійшов в історію як «батько сучасного
балету».
Новер сам виступав як
танцівник і разом із тим очолював балетну трупу одного з лондонських театрів.
У 1759 році вийшла його славетна праця «Листи про танець та балети», де досліджуються
й обґрунтовуються принципи балета-п’єси, що втілюються за допомогою пантоміми
й танцю і забезпечуються співдружністю передусім композитора та хореографа.
Мова танцю зрозуміла
всім і кожному, вона не визнає рас і кордонів, не потребує ні пояснень, ані перекладу,
бо передається від серця до серця безпосередньо – як промінь, як удар, як
філософія і заклик. Пригадуються одразу кілька спектаклів і кінофільмів
(приміром, «Грек Зорба» М. Какоянніса, чи «Вест-Сайдська історія» Р. Уайза й
хореографа Дж. Роббінса, або «Тевьє-Тевель» у постановці театру ім. Є. Вахтангова
тощо), де герої, в пароксизмі відчаю або невимовної радості, ніби позбуваються
дару мови й усі почуття, що переповнюють їх, вкладають у танець. І цей танець
щоразу й неодмінно несе в собі впізнаванні національні риси й традиції,
підкреслюючи саме ті, новерівські, принципи «позаконкурентності», порівняно з
іншими видами мистецтва, – як правічного, первісного способу щонайповнішого
матеріального й водночас духовного самовияву людини.
Звісно, йдеться про народні танці, а не балет. Останній був
і лишається складним, синтетичним, елітним мистецтвом, сплавом танцю, виразної
пантоміми й низки обов’язкових небалетних компонентів – сказати б,
квінтесенцією та вінцем пластичного вираження життєвих сюжетів. Саме тому
народна естетична танцювальна традиція більш консервативна, а висока
хореографія чутливіша до зміни епох та мистецьких пріоритетів і впродовж усієї
своєї порівняно недовгої історії часом болісно, проте незмінно підлягає перегляду
й реформуванню. Поза сумнівом, видатний російський балетмейстер, реформатор
балету Михайло Фокін мав підстави писати: «Прибрати як «контрабанду» з балету
все, що не танець, – отже, збіднити балет. Коли б Жизель безперервно
танцювала, божеволіючи, то чудова сцена стала б смішною й дурною. Якби всі
сцени «Сплячої красуні» переробити на танець, жоден глядач не сприйняв би
такого суцільного танцювання...»
Загалом російська танцювальна й, зокрема, балетна
традиція, винахідливо успадкована від французів (а тими – від італійців) і
помножена на видатний талант М. Петіпа, М. Фокіна, суперплодотворні антрепризи
Сергія Дягілєва, які й далі розвивала російська балетна школа аж до театру Ю.
Григоровича, як аксіома не обговорюється. Трохи втішає той факт, що нове,
реформаторське, здавна важко прокладало собі шлях крізь інерцію й стереотипи
ставлення до балету як мистецтва консервативного.
Так само в Україні, де також блискуча балетна школа з
давніми традиціями, поступово позначився такий собі конфлікт між ідеологами
класичного і сучасного балету. Доводилося читати статю Олександра Чепалова
дворічної давнини у ZN.ua «Танцюють не всі», де автор нарікає на художню
неповороткість деяких українських балетмейстерів, що вперто не бажають
насичувати танець новими ідеями та новою пластичною мовою. Виходить, що
авторський хореографічний театр, з любов’ю і великим знанням справи створений
нашим славетним балетмейстером Анатолієм Шекерою, начебто зникає, уривається.
Проте цікавим є також і те, що далеко не всі балетомани, в свою чергу, готові
до сприйняття пластики сучасного балету, що, безперечно, посилюється сучасною
естетикою у вигляді інших костюмів, іншого візажу, іншої сценографії тощо. В
наших театрах опери й балету, де один митець прагне поставити і рок-балет, і
неокласику, і взагалі – відкритий до експерименту, а інший б’є його по руках і
«по ідеї», спалахують взаємні непорозуміння та конфлікти. О. Чепалов
припускає, що «можливо, причина нинішнього застою полягає в тому, що провідні
балетмейстери в наших академічних театрах (як правило, колишні артисти,
поціновувачі класики) найчастіше обіймають ці посади не за покликанням і
високим рівнем власних постановок, а тому, що «більше нікому». І робить
песимістичний висновок, що навряд чи в досяжному майбутньому Україна
наблизиться до Європи за розвитком балетного мистецтва.
Питання загальної
культури
Але й у Європі далеко
не завжди все так добре, як нам здається. Про це свого часу казала наш видатний
«неформатний балетмейстер» (як вона сама себе називає) Алла Рубіна. Багато
європейських труп захопилися формотворчістю, скасувавши сюжет, змістовність,
філософію, ідею. В нас також є активні наслідувачі балету-перформансу. Але це
лише мода, спроба вирватися з жорсткого класичного каркасу в світ свободи й
пластичної незалежності: «Нині всі поділилися: ці – перформанси, ті – класика,
інші – сучасний, ще хтось – народний танець тощо. Та більше нічого, крім цього,
немає. Хочу це зв’язати, оскільки поки що ніщо й ні з чим не пов’язане»
(Політ.ua).
А. Рубіна впевнена, що сучасне танцювальне мистецтво в
Україні здатне бути «впереди планеты всей», треба лише не кидатися з крайнощів
у крайнощі, знати, яким змістом хотілося б наповнити танець, й уміти це
втілювати.
МІСТИКА– ЛИШЕ
ІНСТРУМЕНТ...
Свого часу, точніше
2006 року, позитивного резонансу набув фільм молодого українського режисера
Любомира Левицького (Кобильчука) й оператора (і продюсера) Олексія Хорошка
«Штольня». Для обох трилери й хорор (фільми жахів) – улюблені жанри.
Нині Л. Левицький
розпочинає зйомки нового фільму «Тіні незабутих предків». Молодіжний хорор.
Звісно, режисер свідомий того, що в будь-кого виникне асоціація з фільмом С.
Параджанова «Тіні забутих предків» і неодмінна думка, що Левицький просто спекулює
на мистецькому явищі. Та він запевняє, що нічого спільного з героями М. Коцюбинського
його фільм не матиме. Однак буде апелювати до містичних сил із твору класика.
Режисер виріс у Карпатах і знає, що там «можна нарахувати близько 30 різновидів
лише лісових духів. Такого ніде немає...».
Історія, яку переповідає фільм, за задумом режисера, не
лише тісно переплітається з минулим та нашими культурними надбаннями (саме
тому й обрано таку назву), а й покликана засобами кіно посприяти формуванню уявлення
про молодого українського героя. Для Л. Левицького, який і сам молодий, є дуже
важливим допомогти передусім своїм ровесникам національно-орієнтовано
ідентифікуватися в складній економічно, політично, технологічно і т. ін. сучасності.
Зрозуміло, фільм «Тіні незабутих предків», що відповідатиме всім новітнім
високим технологіям, буде україномовний.
НА
МАНЕЖ ЛЕТЯТЬ
БУКЕТИ...
Правління і профком
Сєвєродонецького об’єднання «Азот» організували та провели фестиваль-конкурс
циркового мистецтва «Арена майстерності».
Тож до артистів
народного цирку «Меридіан» Палацу культури хіміків прибули кращі самодіяльні
колективи з Дніпродзержинська, Харкова, Горлівки, Рубіжного, Сєвєродонецька,
де з насолодою працюють і виступають представники всіх вікових категорій – від
школярів до пенсіонерів.
Глядачам дуже сподобалися виступ дніпродзержинських
гімнастів на ременях народного циркового колективу «Арена сміливих»; пластичний
номер «Людина-павук» горлівської зразкової циркової студії «Арена»; номер з удавом
та голубами учасників Харківської студії оригінального жанру «Бенефіс». Саме
харків’яни й дістали Гран-прі фестивалю.
Члени журі – професійні педагоги й майстри цирку. У жанрі
«Жонглювання» відзначено циркову студію міста Рубіжного, а в еквілібристиці
– вихованців народного циркового колективу «Браво» з Горлівки. Господарі
представили композицію «Екстремали», продемонструвавши відточеність трюків
(лауреати всеукраїнських фестивалів Маргарита Дьякова, Олександр Бодров, Артем
Бондар) та майстерні акробатичні вправи на драбині (Маргарита Дьякова, Валерія
Сенкевич, Павло Римар). Наставник «меридіанівців» Петро Попов визнаний
кращим керівником самодіяльного художнього колективу профспілок України.
Організатори фестивалю не пошкодували нагород, а артисти –
слів подяки за гарну організацію циркового свята й уміння пропагувати цей вид
мистецтва.
Семен
Перцовський,
Луганська
обл
Сторінку
підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
22.05.2012
|