Внесок у майбутнє
Серед цьогорічних
лауреатів Національної премії України ім. Т. Г. Шевченка – письменник
Володимир Рутківський. Так високо відзначено його історичну трилогію для дітей
«Джури». Виступаючи на урочистостях із нагоди 198-ї річниці з дня народження
Тараса Шевченка, Президент України В. Янукович зауважив: «Те, що до числа
лауреатів після десятилітньої перерви потрапив дитячий письменник – узагалі
знакове явище, що... свідчить про оздоровлення нашої літератури...»
Ім’я В. Рутківського,
на жаль, не відоме широкій читацькій громаді, проте письменник – не новачок у
літературі. І, як це не парадоксально, популярний передусім у Росії, де охоче
друкували його історичні твори у власному перекладі. А українські видавництва
довгі радянські десятиліття закидали письменнику «буржуазний націоналізм»,
повертаючи рукописи.
Отже, Володимир Рутківський, якому вже за сімдесят, давно
склав власну філософію світосприйняття й світотрактування, спрямувавши ідейний
вектор літературної праці на такий умовний розділ красного письменства, як
література для дітей. В інтерв’ю Миколі Суховецькому письменник наголосив, що
велич англійської, американської, російської літератур, на його переконання,
полягає в тому, що всі вони «вийшли» з добротної дитячої літератури, котра в
кожному випадку була наріжним каменем «дорослої». Зрештою, й Україні, поза
сумнівом, було та є чим похвалитися в цьому жанрі, проте в українських
літературних чиновників, за висловом Рутківського, «руки стирчать кудись не
туди». За словами лауреата, «треба делікатно й ненав’язливо підводити юного
громадянина до розуміння основ українського патріотизму, прищеплювати йому
вселюдські естетичні цінності. І цю місію покликана виконувати саме українська
література для дітей». Ось, власне, в трилогії «Джури» («Джури і підводний
човен», «Джури козака Швайки», «Джури-характерники» з виразними й гарними ілюстраціями
Максима Паленка), та й узагалі в усіх своїх творах, В. Рутківський прагне, щоб
у юних головах усе нарешті стало на свої місця, а саме: усталилося правильне
розуміння національної історії, національного характеру, національної ідеї.
Колишній головний редактор газети «Друг читача», кращий в
Україні книжковий експерт-журналіст Костянтин Родик порівнює книжки В. Рутківського,
що підносять традицію модерного історичного «action», з творами А. Кащенка,
А. Чайковського, З. Тулуб. «Щодо світових зразків, то Рутківського вже
порівнювали з Вальтером Скоттом. Я додав би сюди Майн Ріда й Фенімора Купера.
Але найближчим аналогом, здається, є Жуль Верн». І, схоже, лише тому, що
названі автори «пишуть як для дорослих, тільки краще», пишуть із позиції
мудреця, котрий знає, що дорослого навряд чи виправиш, а ось дитину слід
налаштовувати правильно. І що, з огляду на це, так званої літератури для
дітей та підлітків просто не існує.
ВІД ФІГУРАТИВУ ЧЕРЕЗ ФОВІЗМ...
Поза сумнівом, це треба бачити, аби скласти власну думку.
Однак можна й порозмірковувати. «Фігуратив» – фактично прагнення зображувати
життя в тих формах, котрі йому притаманні, тобто мистецтво тим більше
реалістичне, чим активніше митець прагне впритул наблизитися до будь-яких
виявів життя, бути зрозумілим для «маси». Решта – талант. А фовізм (від
французького fauve – дикунський, хижацький) – це яскраві до агресивності
кольори та спрощені форми. Ось таким шляхом модерніст А. Криволап, котрий
бачить себе в авангарді української образотворчості, прийшов зі своїм словом у
живопис, і впевнений, що провідні тенденції масового сприйняття картин є на
сьогодні деструктивними.
Своє розуміння актуального сучасного мистецтва А. Криволап
виклав у «Маніфесті художника», де, зокрема, пише: «Як на мене, актуальне
мистецтво вичерпане... Сучасні художники обслуговують погляди й смаки
кураторів, аби потрапити на виставку, на бієнале, до модної галереї... Сьогодні
втрачено провідну позицію митця... Думаю, нині настав час для нових пропозицій
– природна інерція процесу мистецтва дійшла краю, тож за таких обставин митець
має докласти свідомого зусилля до того, аби мати право називатися актуальним...
Для себе я вирішив жити й писати те, що мене оточує у конкретному місці проживання..
Мені цікаво зберегти екзотичний український дух, його уривки, рештки, однак
способи я для цього шукаю сучасні, акумулюю не побачене, а відчуте – не лише пейзаж,
а й передусім пам’ять про нього».
Коли дивишся роботи А. Криволапа, розумієш, якого
величезного значення в картині може набувати колір. Він виразний аж до
«маніфесту», він працює й прочитується як тема і як ідея. І в цьому сенсі художник
досягає майже парадоксальної синергії модернізму й демократизму.
Оскільки навіть у великому мистецтві все, як кажуть,
залежить від смаку, тож ті, що віддають перевагу мистецтву реалістичному, боюся,
нас не зрозуміють...
Цього року лауреатом Національної премії України ім. Т. Г.
Шевченка серед інших визнано художника-абстракціоніста Анатолія Криволапа – за
цикл живопису «Український мотив».
ТЕБЕ, БОГА, СЛАВИМ
Іще один лауреат
Національної премії України ім. Т. Г. Шевченка – член Спілки композиторів
України Віктор Степурко.
Відзначено його
псалмодію «Монологи віків» для змішаного хору й інструментів-соло. Попри те,
що В. Степурко пише музику для дітей і в його доробку чимало творів крупної
форми, а також варіації на теми народних пісень, композитор відомий
передусім як ентузіаст-пропагандист духовної музики. У цьому жанрі він
одночасно дослідник і практик, і що більше заглиблюється у вивчення української
духовної музики, то краще розуміє, які глибокі й давні традиції вона має, наскільки
складна й багата, а інколи – практично неперевершена. І недаремно, розповідаючи
про власну творчість у царині духовної музики, В. Степурко апелює передусім
до таких велетів, як Олександр Кошиць і Микола Леонтович.
«Монологи віків» писалися впродовж багатьох років.
Завершальний у псалмодії – Сьомий псалом, хоча, як зауважує композитор, саме
він і «наштовхнув на ідею написати повний цикл». Як правило, духовні піснеспіви
звучать акапельно, та композитор вводить до свого твору інструменти-соло, щоб
посилити художність і вплив на аудиторію. Що йому блискуче вдалося!
І, зрозуміло, не можна не згадати Миколу Гобдича,
багатолітнього керівника славетного хору «Київ», музиканта, котрий вважається
фундатором хорового фестивалю «Золотоверхий Київ», де духовні твори Віктора
Степурка звучали у прем’єрному виконанні.
ТАЛАНТ– НЕ ПОЗИЧЕНИЙ,
А ВЛАСНИЙ
Наприкінці лютого ц.
р. у Білій Церкві на Київщині відбулися урочистості з нагоди вручення міської
молодіжної літературно-мистецької премії ім. Миколи Вінграновського за 2011 рік
Ця престижна премія
присуджується тут щорічно (майже два десятиліття поспіль) молодим і талановитим
людям від 15 до 35 років, якими пишається місто і які досягли чи мають значний
потенціал задля досягнення помітних творчих успіхів. Цьогоріч лауреатом премії
ім. М. Вінграновського з-поміж інших виявилася молода актриса Київського
академічного обласного музично-драматичного театру ім. П. Саксаганського
Олена Тетерук. Як зазначено: «За професіоналізм, високий рівень виконавської
майстерності та вагомий внесок у розвиток театрального мистецтва м. Біла
Церква».
Олена має у своєму доробку чимало різних ролей, але кожен
створений нею образ запам’ятовується глядачам, бо завжди глибокий, щирий,
неповторний. Актриса однаково майстерно й професійно перевтілюється як у
драматичних, так і в комедійних персонажів. Особливо вразила театральну
Київщину її незрівнянна Проня Прокопівна у виставі «За двома зайцями» М.
Старицького у постановці В’ячеслава Стасенка. Засоби масової інформації й
глядачі у відгуках про спектакль зауважують, що Олені Тетерук удалося створити
цілком «свою Проню» – образ цілісний, органічний, кумедний,
гротескно-карикатурний і водночас милий та ніжний. На таке здатний лише
справжній майстер. Колеги написали: «Щиро радіємо за Олену, бажаємо підкорення
нових вершин, нових досягнень і цікавих ролей!»
Сторінку підготувала
Тетяна
МОРГУН, «ПВ»
27.03.2012
|