Зірка іншого часу
Писати про легенду української естради, блискучу
виконавицю естрадних і джазових композицій Валентину Купріну почесно й прикро
водночас. Почесно, бо вона, мов яскрава блискавка, освітила небосхил
вітчизняного естрадного виконавства. А прикро, бо нині ганебно забута, не
відзначена ні званнями, ні нагородами, ні навіть пам’яттю сучасників. Крім нечисленних
музикознавців і меломанів, багато хто з яких докладав зусиль (на жаль,
марних), аби В. Купріна все ж таки дістала заслужене всім творчим життям почесне
звання.
Особисто моя музична молодість проходила
саме «під знаком» В. Купріної, про яку справедливо писали: «Вона володіє
унікальними даними, її контральто, тобто низький, надзвичайної краси голос,
має яскраво індивідуальний, притаманний лише їй тембр, а пластичність та
виразність сягають довершеності, набувають легкості, чарівливості,
могутності...».
У 60–80 роках минулого століття,
коли радянську естраду прикрашали Ізабелла Юр’єва, Гелена Великанова, Майя
Кристалінська та ін., Валентина Купріна щонайяскравіше репрезентувала естраду
українську, тріумфально вийшовши й на всесоюзний рівень. Свого часу співачка
успішно працювала в оркестрі Олега Лундстрема, і її талант буквально підкорив
російських музикантів-професіоналів та шанувальників високопрофесійного
естрадного виконавства. Але вона, уродженка Харківщини, колишня вихованка
хору ім. Г. Верьовки (ще за життя Григорія Гуровича), понад усе прагнула
повернутися на батьківщину, в Україну. І повернулася...
Справжніми хітами у виконанні В.
Купріної стали «Квіти ромена», «Троянди на пероні», «Поїзд із Варшави». А ще
є не менше двох сотень пісень, що склали золотий фонд Національної
радіокомпанії України. Років із 7 тому цей фонд поповнили ще 8 нових творів у
виконанні В. Купріної за участю вокального тріо «Либідь» та джазового ансамблю
Beauty Band.
Серед вітчизняних музикознавців
особливу увагу до творчості незаслужено забутої співачки (яка недавно
відзначила своє 77-річчя; символічно, що день її народження збігається з Днем
музики) виявляє відомий журналіст, колишній мій колега Юрій Токарєв. Він
неодноразово розповідав мені про Валентину Іванівну, багато писав про неї та
її творчість, зокрема: «Якщо з десяток тутешніх так званих «зірочок», що
своєчасно відзначилися на виборах, умить стали «народними», то співачка, яка
віддала сцені багато років, усе ще в тіні, а її «звання» – лише пам’ять про
колись гучну славу...» .
До речі, нині про В. Купріну
згадують дедалі частіше. Але не можновладці, а лише ті, хто пам’ятає, хто дослухається
голосу совісті...
НІЖНА Й «ЗАЛІЗНА»
Як відомо, в січні цього року Американська
кіноакадемія відзначила тріумфальний успіх славетної актриси Меріл Стріп у головній
ролі в стрічці «Залізна леді» (роль Маргарет Тетчер), вручивши їй статуетку
«Оскар» у номінації за кращу жіночу роль. Ця нагорода уже третя в її «золотій
колекції».
У Берліні фільм було показано поза конкурсом,
і зал довго аплодував стоячи, адресуючись до таланту актриси, яка відтворила
складний, багатогранний образ поки єдиної у Великобританії жінки-прем’єра. Як
зауважує ZN, «Меріл Стріп у своїй новій роботі, показаній у Берліні поза
конкурсом, ще раз довела, що вона «поза конкурсом» у будь-якому сенсі, а її
акторська майстерність удосконалюється (хоч іноді й здається, що далі вже
нікуди...)».
Стрічка відзнята в жанрі байопік
(біографічний), але це все ж таки варіації на задану тему, бо реальність у ній
переплітається зі спогадами та суб’єктивними відчуттями героїні, тобто не є
чистою хронологією. Але образ Тетчер стає від того, мабуть, привабливішим.
Отже, драматургія фільму, до якої вдаються режисер Ф. Ллойд та сценарист Е.
Морган, дає можливість розповісти про цю жінку – неординарного політичного
діяча сучасності – якомога виразніше, максимально віддалено від такого собі
«пам’ятника» і максимально наближено до «живого життя». Скажімо, автор статті
в ZN, перебуваючи під впливом показу на Берлінале, пише: «Чого лише вартий
епізод, коли перша в парламенті дама виявляє, що в приміщенні не передбачено
«дамської кімнати», простіше кажучи, всі туалети – чоловічі. І в наступному
кадрі ми вже бачимо, що недолік виправили, відкривши таку кімнату для єдиного
члена парламенту – нечоловіка. Поступово сходячи кар’єрними сходами, героїня
набуває впевненості. Змінюється її пластика, голос... Тетчер стає не просто
переконливою, а жорсткою. Вона здатна дати елегантну відсіч будь-якому
опоненту». Або пригадаймо кадр, де Тетчер серед своїх колег-урядовців перед
фотографуванням владно наказує: «Втягти животи, розпростати плечі!».
Талант актриси, яка спромоглася
переконливо прожити в образі «залізної леді», підкорює. А насправді вона не
«залізна»: елегантна, розкріпачена, інтелектуальна, Меріл Стріп завжди вільна
й дуже щира в спілкуванні, наповнюючи його гумором і простотою поведінки.
Журналісти й шанувальники одностайні в тому, що розмовляти з нею – суцільне
задоволення.
А от сама Маргарет Тетчер, якій
присвячено фільм, розкритикувала роботу М. Стріп, хоч достеменно не змогла
пояснити, що саме їй не сподобалось. Проте зауважила, що їй не до душі, що її
кар’єра «стала розвагою».
ЩАСЛИВА ЖІНКА
Пішла з життя народна артистка СРСР, незабутня
Людмила Касаткіна, а з нею – ціла кіно- й театральна епоха. І недарма нині
актрису порівнюють із такими зірками сцени, як Єрмолова, Бабанова, Тарасова,
Раневська...
Голос – ось що, серед багатьох інших граней
яскравого таланту, особливо вирізняло Касаткіну. Пам’ятаєте, як Лєна
Воронцова у фільмі «Приборкувачка тигрів» (спочатку називався «П’ять
леопардів») так характерно каже: «Пигалица-а?..» – тихо, глухо, ледь розтягуючи
склади, трохи «в ніс», і в повітрі буквально розливається щось «остаточне»,
щось неподоланне, навіть зловісне. І зовсім не дивно, що не на жарт лякається
красень-герой – такий сильний, мужній, упевнений, – який щойно зронив це
слово.
Що не роль, а їх були десятки,
то незабутнє, неповторне й водночас різне інтонування. Глава концерну «Мосфільм»
Карен Шахназаров в інтерв’ю «Комсомолці» згадував: «Це актриса з такою
досконалою індивідуальністю, що її з жодною іншою не сплутаєш. Варто лише
згадати голос Людмили Іванівни – його знала вся країна. Просто по голосу її
вже впізнавали, достатньо було одне слово вимовити, аби зрозуміти, що це
абсолютно неповторний тембр, який належить Людмилі Касаткіній». Вона була
справжньою примадонною і в театрі (ЦТСА), де віддано служила понад 30 років, і
в кіно!
«Якщо в жінки немає щасливої
любові, вона ніколи не матиме квітучого вигляду», – казала чарівна навіть у поважному
віці Л. Касаткіна. В неї самої була щаслива любов: зі своїм чоловіком, відомим
кінорежисером Сергієм Колосовим, Касаткіна прожила майже 60 років, знялася в
12 його картинах. Друзі з любов’ю називали подружжя «Колосаткіни», і впродовж
усіх десятиліть обоє зберігали взаємні почуття молодими й свіжими, пішовши у
вічність майже одночасно... «Вона, безсумнівно, ввійде до числа класиків
російського театру й кіно, яким віддано й ревно служила все життя», – сказав
К. Шахназаров, висловлюючи спільну думку культурної громадськості.
СЛОВО –
НЕ ГОРОБЕЦЬ
В Україні несподівано вибухнув
«музично-націоналістичний» скандал. Щойно співачка Гайтана виборола путівку на
Євробачення–2012, як представник «Свободи» Ю. Сиротюк заявив, що не той вона
має колір шкіри, аби репрезентувати наші терени.
Справа навіть не в тім, наскільки вправна ця
вокалістка, а в тому, що «свободівці» дістали можливість чітко висловитися
стосовно своїх поглядів. До честі української громадськості слід сказати, що
вона (надто журналісти різних ЗМІ) стіною постала проти расистських поглядів,
і, як справедливо зазначила polemika.com.ua, Євробачення – не етнографічний
фестиваль чи конкурс антропологічних вимірів. Тож «свободівцям» довелося
виправдовуватися: мовляв, вони не проти Гайтани, лише хотіли б бачити на
конкурсі українську музичну культуру. Навіть пан Сиротюк мусив визнати, що
голос у Гайтани – фантастичний.
Але Європа вже вкотре шокована
дивною ескападою «патріотів», які, за словами самої Гайтани, шкодять репутації
України в світі. А чемпіон світу з боксу та лідер партії «Удар» Віталій Кличко
заявив, що йому соромно за соратників по опозиції: «Ті люди, які знову
починають спекулювати на національному питанні, на питанні мови... отримують,
можливо, дуже короткі політичні дивіденди, але жодних перспектив у них немає»
(ua-pravda.com).
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
13.03.2012
|