Майстри ілюзій
«Мир без чудес
черно-бел, но нет причин для тоски. За пять минут кистью умелой мир черно-белый
– весь! – разрисуют чудаки», – співала колись Ірина Понаровська. Та, напевне,
ні вона, ні автори пісні не здогадувалися тоді про існування особливих «чудаків»,
а точніше – дивовижних майстрів, яким притаманний власний спосіб розмальовування
світу. Йдеться про популярний нині стріт пейтінг (Street Painting).
Люди влаштовані
так, що постійно потребують видовищ. Споживши одне, бажають чогось іншого: іще
яскравішого, непередбачуваного й захопливого. Хочуть ілюзій. І творці
вигадують для публіки дедалі дотепніші, складніші, неочікуваніші дива. Так
з’явився підводний театр, так поширилося мистецтво стріт пейтінгу.
Його ще називають
«мadonnari» (італ.), що означає малюнки на асфальті. Це мистецтво
відрізняється від графіті: малюнки останнього спостерігаємо на стінах будівель,
парканах та інших вертикальних поверхнях, а «вуличний живопис» – на асфальті,
тротуарі. Об’ємні 3D-малюнки на асфальті ґрунтуються на зоровій ілюзії. Таку
картину – анаморфоз – можна побачити лише з певної точки: тоді зумисно
викривлене зображення набуває правильного вигляду. Цей вид мистецтва неймовірно
складний, адже художнику доводиться постійно пильнувати перспективу, бо зробиш
один неправильний рух – й ілюзія розсиплеться... Загалом це мистецтво має
глибоке коріння і сягає ХIV століття, коли художники, мандруючи містами,
зображували різні релігійні сюжети просто на середньовічних майданах.
Невипадково, що до наших часів дійшла його друга назва – «мadonnari», адже середньовічні
майстри часто зображували саме Мадонну, тобто Богородицю.
Нині відомих
усьому світу художників, котрі володіють технікою створення тривимірних і
водночас пласких композицій на асфальті, можна на пальцях перелічити. Це
Едгар Мюллер (Німеччина), Джуліан Бівер (Велика Британія), Едуардо Ролеро
(Аргентина), Манфред Стадер (Німеччина), Курт Веннер (США–Італія).
Один із
найбільших віртуозів – світова знаменитість із запаморочливими гонорарами – 44-річний
Е. Мюллер повністю присвятив своє життя стріт-арту. Для нього це і хобі,
й професія, і спосіб заробляти. Свої 3D-малюнки він виконує олійною та
аерозольною фарбами. Площа його картин може сягати 400 кв. м, а на один
шедевр такого мистецтва він витрачає в середньому п’ять днів.
Свою першу велику
картину він створив на вулиці канадського міста влітку 2007 року під час
фестивалю мистецтв. Едгар перетворив звичайнісіньку вулицю на величезну річку,
яка закінчувалася водоспадом. Художник побував і у Москві тоді, коли смог
застилав місто і майже всі перехожі ходили з респіраторами. Мюллер вирішив
поліпшити москвичам настрій: звичайні акрилові фарби, три дні роботи – і в
центрі міста з’явився неймовірний водоспад! Так і хотілося підійти до нього
ближче, «освіжитися»: дивишся крізь спеціальну лінзу і виходить об’ємна
картина. «Я змінюю світ, – каже Мюллер, – і люди починають підігравати й
також змінюються». На краще.
Якщо Едгар Мюллер
уподобав теми печер і водоспадів, то Джуліан Бівер, який малює крейдою на асфальті,
причому «на око», вважається найвигадливішим щодо сюжетів. Йому дуже
подобається «загострити ситуацію», передати почуття руху, мобільності,
непередбачуваності подальшого розвитку подій. Бівера неодноразово залучали для
створення реклами різних брендів: що вищий рівень креативності в рекламі
будь-якої країни, то активніше вона запрошує Бівера до роботи.
Курт Веннер теж
малює крейдою на асфальті й бруківці. Починав свою кар’єру в Римі, куди
спеціально приїхав, полишивши роботу в NASA, аби вивчити тонкощі мистецтва.
Про його роботи навіть знято фільм «Шедеври крейдою». Веннер, мабуть, найрізнобічніший
митець з-поміж своїх колег, бо створював олійні картини, монументальний
живопис, скульптури, а також займався архітектурою на державне й приватне
замовлення.
Створено ролик,
котрий у деталях демонструє процес творення 3D-картини на асфальті. Приміром,
водоспад. Спершу все нібито зрозуміло: художники малюють лінії під певними
кутами, наносять фарби – блакитну, темно-синю, білу. А тоді в якийсь момент,
як би уважно ти не спостерігав, перестаєш розуміти і раптом бачиш диво:
справжнє глибоке «урвище», на краю якого стоять усміхнені хлопці-художники із
забрудненими фарбою руками. Сумно, що це дивовижне мистецтво недовговічне,
адже поливальна машина чи дощ легко можуть змити картину. Однак митцям
подобається їхня робота, а вже глядачам – і поготів
БОЙОВИЙ ГОПАК
В Україні здавна
існують національні методики самовдосконалення – на межі мистецтва й двобою,
які століттями передавалися у спадок наступним поколінням.
Якщо уважно
придивитися до деяких фрагментів звичного українського гопака, то можна
простежити, що він містить багато бойових фізичних елементів. Приміром,
однотан – соло-композиція гопака, коли людина, використовуючи удари, сув’язі,
уявляє, що б’ється з декількома супротивниками, намагаючись здолати їх.
Водночас той же однотан ефективний у реальному двобої. Історичні факти це
підтверджують. Так, візантійський історик IX ст. Лев Діакон, повідомляє
kampot.org.ua, розповідаючи про походи князя Святослава, стверджував, що
волхви вміють воювати за допомогою танців. А коли француз-мандрівник Гійом де
Боплан потрапив до Запорозької Січі, він був щиро здивований тим, що козаки
весь день тренуються під власний спів, а їхні рухи дуже схожі на танцювальні.
Володимир Пилат
із початку 80-х років почав досліджувати та систематизувати знання про
бойову культуру українців. Він виявив, що популярні українські танці, надто
гопак і метелиця, містять багато елементів, що не дістали поширення в інших
народів, і дійшов висновку, що йдеться про бойове мистецтво. Так склалася
основа технічного арсеналу бойового гопака. В. Пилат започаткував у Львові
відповідну експериментальну школу, яка нині має сотні прихильників. Упродовж
1998–2000 років його Школа бойового гопака провела сім чемпіонатів різних
рівнів, вісім навчально-вишкільних семінарів, чимало показових програм і
фестивалів гопака у різних регіонах України.
«ОЧИ ЧЁРНЫЕ»
Цей романс –
найвідоміший у світі вокальний твір. Він прикрашав репертуар багатьох російських
виконавців – від Ф. Шаляпіна і до В. Висоцького, Й. Кобзона, Д.
Хворостовського. Його також з успіхом виконували такі зарубіжні виконавці, як
Л. Армстронг, Л. Торрес, П. Каас, М. Матьє, Х. Іглесіас.
Добре відома
хвилююча мелодія завжди по-різному інтерпретується: це може бути характерний
циганський романс «з надривом», варіант танго, джазу, навіть року. Його
впізнають усі, завжди й усюди. Попри те, що пісню називають російським
романсом, автор тексту – уродженець Полтавщини, славетний український
письменник, байкар, педагог, освічена й високоінтелігентна людина Євген
Павлович Гребінка. 2 лютого ц. р. виповнюється 200 років від дня його народження.
Про життя письменника ми знаємо, як це не прикро, небагато. Відомо, що він
прожив дуже коротке життя і помер у 35 років.
Вірш «очи чёрные»
Євген Гребінка присвятив Марії Василівні растенберг, яка згодом стала його
дружиною. Часто зазначають, що музика належить «невідомому автору». Насправді
твір виконується на музику вальсу Флоріана Германа (Valse Hommage) в обробці
Софуса Гердаля. Тож отака цікава річ: «творчі батьки» славетного «циганського
російського романсу» – українець, німець і норвежець.
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
04.02.2012
|