Щасливого різдва!
Мабуть, лишилося
вже зовсім мало родин, у яких збереглися б старі різдвяні листівки. Маю на увазі
зовсім старі, часто з іншомовним написом, з характерними саме для старовинних
канонів такої образотворчості обличчями й постатями дітей і дорослих.
Загалом історики
вважають, що прототипами різдвяних листівок є гравюри та літографії на теми
різдва часів середньовіччя. Або – це інша думка – візитівки, котрі з’явилися в
Парижі в 40-ві – 50-ті роки ХVіі ст. На Святвечір такі візитівки спеціально
доправляли поважним адресатам.
Проте першу
«справжню» різдвяну листівку створив англійський художник Добсон 1794 року.
Власне, він подарував своєму другові цікаву карточку, де на тлі зимового
пейзажу була зображена мила родинна сценка біля прикрашеної ялинки. Листівка
настільки сподобалася цій родині, що втішений художник намалював наступного
року вже кілька десятків схожих картинок і на честь свята надіслав усім
знайомим.
У такий спосіб
чимало людей захотіли привітати знайомих і рідних із Різдвом. У ХIХ ст. різдвяні
листівки почали спеціально замовляти. Приміром, такий собі сер Генрі Коул, котрий
не встигав писати вітальні листи, замовив художню листівку мистцеві Джону
Хорслі.
Той доклав
фантазії та прикрасив листівку (12x7 см) на традиційну тему оригінальним
триптихом. У центрі – родина Коул за різдвяним столом, а по берегах –
картинки, що промовляли про милосердя та добропорядність цієї родини:
сімейство дає біднякам одяг та їжу. Доповнював зображення нині вже звичний для
нас напис: «Веселого Різдва й щасливого Нового року!» (саме такий порядок
привітань, гадаємо, зрозумілий).
Листівка мала
шалений успіх. Родичі Коулів із гордістю демонстрували її всім і кожному.
Навіть через три роки цікавість до цієї мініатюри не зменшилася. Тоді їх
сяйнула щаслива думка: а якщо продавати цю листівку? Можна ж сподіватися на
непоганий дохід! Так і сталося: з оригіналу було надруковано близько тисячі
примірників, і за кожен із них новоявлені підприємці дістали по шилінгу. В
сумі – гарні гроші! Та назагал сімейство було переконане, що цікавість людей
до різдвяних листівок – лише данина скороминущій моді. Однак вони
помилилися. Виробництво листівок уже в 60-ті роки ХIХ ст. було поставлене на
потік. Приміром, 1880-го пошта розіслала адресатам одинадцять з половиною
мільйонів листівок. Поштарі просто-таки падали від утоми, доправляючи
привітання.
У Росії перші
ілюстровані листівки з’явилися лише 1894 року. Вони являли собою монтаж із
кількох видів якогось міста, прикрашений віньєткою. Малюнок неодмінно супроводжував
напис: «Вітання з… » (указувалося якесь певне місто). Згодом почали
виготовляти різноманітні види вітальних листівок. Приміром, на Різдво 1898
року було видано серію з десяти листівок за акварелями відомих петербурзьких
художників.
До речі, саме
художники повстали проти найбільшого «конкурента» в цій царині – Німеччини.
Німецькі вітальні листівки, що виготовлялися фотоспособом, мали вельми схожі
сюжети: томні й загадкові панночки, чепурні хлопчики та їхні батьки. Їм на
противагу російські художники почали зображувати на листівках баских
запряжених коней – «трійки», завірюшні, засніжені хатки, церковні бані, річки,
вкриті кригою... І неодмінно мала бути ялинка чи принаймні ялинкові гілки.
Поштові листівки не поступалися іноземним, а часом перевершували їх не лише
за художньою виразністю, а й за різноманіттям технік. У каталогах
перелічувалися «рельєфні витончені», «блискуча емаль», «глянцеві», «емаль із
золотом», «аристократичні на найкращому полотняному картоні у стилі модерн»,
«бромосрібні», «плюшеві» тощо.
Урешті-решт
вітальні різдвяні й новорічні листівки впевнено зайняли свою нішу в царині
образотворчого мистецтва. Їх купували не лише до свят, а й просто з
прихильності до прекрасного, любовно зберігали у багатьох родинах.
ЩО ТАКЕ
ФІЛОКАРТІЯ?
Це, як легко
здогадатися, колекціонування ілюстрованих поштових листівок. різдвяні листівки
почали колекціонувати фактично одночасно з їхньою появою: вклеювали до
спеціальних альбомів або зберігали в гарних жерстяних коробках від печива. За
радянських часів зберігати листівки з написами «Щасливого різдва!» чи «З
різдвом Христовим!» було небезпечно. Проте люди примудрялися добре ховати свій
скарб, й листівки таки вижили, залишилися.
Що складніша
техніка виготовлення листівки, то, звісно, мініатюра дорожче оцінюється
колекціонерами. Багато важить також і ім’я художника. Так, скажімо, уславилася
петербурзька художниця Єлизавета Бем, котра зробила величезну кількість ескізів
для листівок і завжди додавала якісь прислів’я чи приказки, народні прикмети,
жарти. Чи, приміром, слід згадати, що на аукціоні Bloomsbury Auctions було
продано 12 листівок за малюнками Івана Білібіна за 1,2 тис. доларів. Зазвичай,
на великих аукціонах листівок майже не буває, вони з’являються зрідка, хіба
якісь унікальні чи підписані славетними людьми. Але, скажімо, у Москві
створили окремий Музей листівки, де завдяки щедрим даруванням відомих
колекціонерів зібрано рідкісні зразки напівзабутого виду образотворчості.
«ЗАЯЧА МАМА»
Дива – поряд! У
Техасі в містечку Фредеріксбург (це, власне, сільськогосподарська частина штату)
живе з чоловіком, чотирма дітьми, в оточенні улюблених домашніх тварин,
дивовижна жінка Сьюзен Вілер. Судячи з усього, вона має щонайменше два
неоціненних таланти: вміння позитивно, вдячно й радісно сприймати світ і гарно
малювати.
Ще 1995 року пані
Вілер придумала для своїх дітей дивовижний мальований і мальовничий світ,
сповнений любові, приязні й нестримного доброго гумору. Інакше кажучи, вона
вигадала особливу казкову місцину – «Пагорб неподалік водойми біля падуба»
(Holly Pond Hill) та його мешканців: мишок, кроликів та інших маленьких
істот. і почала малювати пречудові, детально виписані акварелі, що
розповідають про життя цих тваринок у їхньому чарівливому й доброму світі. А
живуть вони зовсім як люди – ходять один до одного в гості, закохуються,
створюють сім’ї, прикрашають ялинку, катаються на ковзанах та санчатах, обожнюють
шоколад. Переглядаючи картини художниці, раптом починаєш розуміти, скільки дивовижного
й радісного в простих життєвих ситуаціях. Адже цікава розмова, смачний чай,
компанія доброго приятеля здатні зробити день неповторним! Цей притягальний
світ, здається, зовсім поряд, можливо, одразу за містом, а може, десь за
рогом? водночас так далеко...
«БІОГРАФІЯ»
БРЕНДА
У середині
минулого століття онук великого іспанського бізнесмена Енріке Бернат дістав
у спадок дідову компанію «Гранха Астуріас», котра випускала майже двісті видів
продукції.
Аж раптом молодий
талант вирішив зосередитися лише на випуску карамельок. Звісно, він спирався на
дослідження: тоді ніхто ще не виробляв карамелі спеціально для дітей. Адже
пригостиш малюка липкою цукеркою, а він негайно забруднить руки, та ще й витре
їх об власний одяг.
Тож важливо було
продумати, в який спосіб дитина зможе їсти солодощі й при цьому зберегти руки
чистими. Думали-думали й придумали: карамель буде на паличці, її можна їсти,
тримаючи, мов на виделці. Спершу паличка була дерев’яна, згодом стала
пластикова.
Карамель назвали
«Чупс», і її популярність дедалі зростала, а з нею – і кількість
плодово-ягідних смаків. Настав час змінити вигляд обгортки, зробити її більш
привабливою та оригінальною. До справи взявся – не більше не менше – сам
Сальвадор Далі. Він намалював картинку з ромашкою «Чупа Чупс», причому
логотип було поміщено не збоку, а у верхній частині цукерки.
На початку 80-х
років «Чупа Чупс» уже знав увесь світ. Нині цю чудову карамель продають у 170
країнах, а загальний обсяг продажу сягає щороку сотень мільйонів доларів.
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
16.01.2012
|