Правнуки погані
Про цю скандальну
ситуацію навперейми повідомляють ЗМІ: ось-ось може загинути неоціненний
пам’ятник нашої культурної спадщини – музей-квартира Бориса Романовича Гмирі,
геніального українського оперного й камерного співака, потужного баса, що уславив
нашу батьківщину.
Річ у тім, що
хранителька музею-квартири, президент Фонду Бориса Гмирі Ганна Принц (небога
його дружини) видала «Щоденники» співака. Як повідомила мені Ганна Василівна,
це фоліант на 900 сторінок, який склався з восьми щоденникових зошитів, де
були сторінки як рукописні, так і друковані. Упорядниця додала ще близько 400
сторінок розшифровок та коментарів. Таким чином світ побачила непересічна
документально-наукова праця.
Перед тим, як розпочати
роботу над книгою, Ганна Принц відвідала Міністерство культури, мистецтв і
туризму України, розмовляла із заступником міністра, який не лише схвалив її
намір, а й заохотив, сказавши: «Видавайте «Щоденники». Ми закупимо наклад!».
Відтак
спонсорував видання чеський підприємець Йозеф Вондроуш, позичивши 300 тис.
гривень. Але тим часом люб’язний міністерський чиновник звільнився, й куди б
потому не зверталася Ганна Василівна з проханням компенсувати спонсорські витрати,
всюди наштовхувалася на відмову. Аж до найвищих кабінетів. Мовляв,
законодавчий рядок, де йшлося про державну закупівлю книжок, скасовано, тож
допомогти не можемо, це ваша проблема.
У свою чергу, Й.
Вондроуш, не дочекавшись компенсації, подав судовий позов на Фонд Бориса
Гмирі. Мабуть, десь у глибині душі він розумів, що вчиняє не надто етично, але
магічна установка «нічого особистого: бізнес є бізнес» розв’язала йому руки.
Радіо Свобода цитує бізнесмена: «Я не той, хто хотів би нашкодити культурі,
намагався чекати, доки це було можливо. Я не можу відповідати за комерційні
успіхи чи невдачі людей, які позичали в мене гроші».
...Кажуть, у
Київській мерії придумали такий собі «Кодекс киянина». Причому –
«справжнього». Серед приписів цього документа: «Знає напам’ять неофіційний
гімн столиці; знає історію Києва; знає Янгола-охоронця міста; шанобливо й
турботливо ставиться до пам’ятників культури й архітектури Києва...».
Отже, щасливо
уникнувши чіткого рядка «Кодексу справжнього киянина» (ні про що більш свідоме,
високе й гідне, ні про які закони України й усезагальні цивілізаційні норми
навіть не йдеться), батьки столиці і вищі державні чиновники віддали Фонд
Гмирі разом з його президентом безпосередньо до рук правоохоронних органів.
Які в даному разі заповзято захищають законні права громадянина Чехії.
А оскільки 300
тис. гривень Ганна Василівна Принц не має, то вже накладено арешт на квартиру
Гмирі в центрі Києва, в Пасажі, з усім неоціненним архівом великого співака.
І все це осьось буде продане.
Поза сумнівом, у
будь-якій цивілізованій країні порошинки б здували з цього духовного і
матеріального багатства, створили б на цьому ґрунті світової слави вокальну
школу, поставили пам’ятник видатному артистові, зняли фільм, довели б до
кожного громадянина знання про їхнього славетного земляка, примноживши
національну гордість та самосвідомість.
Проте спадщина
Бориса Гмирі вочевидь лишає байдужими незалежних українців – його невдячних
нащадків, «славних прадідів великих правнуків поганих», як писав Тарас Шевченко.
Між іншим, Ганна Принц переконана, що Гмиря зробив у мистецтві те, що Шевченко
– в літературі.
Коли я розмовляла
з Ганною Василівною, то відчувала, що жінка перебуває буквально на межі
відчаю. І найбільший її біль пов’язаний не з керівниками столиці чи держави,
ні! Її вбиває байдужість української інтелігенції, яка у важкий час відвернулася,
не простягнула руку допомоги, не перейнялася громадянськими й патріотичними
почуттями, залишивши долю Фонду Бориса Гмирі напризволяще.
Щоправда, Головне
управління культури і мистецтв КМДА надало Фонду Бориса Гмирі гарантійного
листа, де все ж таки обіцяє придбати для бібліотек частину накладу «Щоденників».
Але, за словами керівника Головуправління С. Зоріної, «на сьогодні це частково
музей, частково приватна квартира. Це приватний борг, тому ми не можемо
фінансувати для його погашення бюджетні кошти».
Звісно,
розмірковуючи тверезо, фізичної, так би мовити, трагедії немає. Зрештою,
квартиру в центрі Києва таки можна вигідно продати, архіви співака комусь
охочому подарувати або спробувати прилаштувати їх до якогось із київських
музеїв: а раптом виявлять милосердя, поділяться площею?
Проте трагедія
все ж є. Вона в нас завжди одна й та сама: дурість, жадібність,
«мояхатаскрайність». Але ж від «краю» до прірви вже зовсім недалеко...
СВОГО Б НЕ
ЦУРАТИСЬ!
Тим часом
спадщина Бориса Романовича неймовірно велика. у квартирі зберігається 1200
творів у записах, причому є трансляційні; величезна кількість листів, статті,
щоденники, нотні зошити з його правками та зауваженнями. Тут же рідкісні
фотографії, картини, рояль, театральні костюми співака...
Пропоную людям
середнього й старшого віку напружитися й згадати його обличчя, неповторний,
м’який і на диво гнучкий бас, інтонування, пластику, артистизм, його
неперевершене виконання українських народних пісень, оперних арій, світової музичної
класики. нарешті, його непідробний щирий патріотизм, суворе небажання навіть
слухати чиїсь пропозиції виїхати до іншої країни й прикрасити там місцевий
музичний небосхил...
Краса +
надійність = диво
У Києві
нагородили фіналістів загальнонаціональної акції «Сім чудес України: замки,
фортеці, палаци». Більшість глядацьких голосів отримала середньовічна фортеця
Аккерман на високому скелястому березі Дністровського лиману в
Білгороді-Дністровському на Одещині.
Від експертів же
конкурсу Аккерман дістав друге місце. на цінні призи чи грошові премії
обласні органи культури не розраховують. Хіба що – на безплатну телепрезентацію
і можливість посилити позиції пам’ятки при розподілі відповідного державного
фінансування. За словами начальника управління охорони об’єктів культурної
спадщини Одеської облдержадміністрації Наталі Штербуль, як повідомляє РІА «новий
регіон», об’єкт потребує реконструкції вартістю приблизно 80 млн гривень.
Дехто вважає фортецю
з місцевого каменю-вапняка, що будувалася в давньому місті Тіра впродовж
ХІІІ–ХV століть, турецькою, хтось молдавською чи генуезською. Але вона завжди
відігравала важливу роль в історії саме нашої держави, надійно захищаючи місто
від ворогів. Проте в серпні 1484 року 300-тисячна армія турецького султана Баязета
ІІ та 50-тисячне військо кримського хана Менглі-Гірея взяли фортецю в жорстку
облогу. Захисники довго трималися, але врешті-решт були змушені здатися, і на
328 років тут встановилося турецьке панування. Тоді ж місто дістало нову назву
– Аккерман (Білий камінь). А 1896-го Аккерманську фортецю оголошено
історично-архітектурною пам’яткою. І хоч яких реконструкцій потребує нині
Аккерман, ця фортеця – одна з таких, що збереглися найкраще, де на кожному
кроці все дихає неповторною історією України.
ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ,
ЩО...
...карат –
одиниця визначення маси коштовних каменів та перлів – дорівнює вазі крихітного
зернятка?
Ця стародавня
міра вперше з’явилася на базарах Близького Сходу та Азії. За «точку відліку»
було взято вагу зернятка рожкового дерева, яке грецькою звалося keration.
Ювеліри використовували ці зерна, бо їхня вага була практично незмінною, а
отже, цілком придатною для точного вимірювання ваги невеликих коштовних
каменів. І все ж таки ця шкала була приблизною, а тому 1877 року кілька
багатих купців з Лондона, Парижа й Амстердама зустрілися й визначили, що віднині
карат у будь-якій точці світу має важити 205 мг. Однак наступне покоління комерсантів
не задовольнила й ця цифра, тож із 1907 року карат у Європі дорівнює 1/50
грама.
Тож варто
пам’ятати, що карат – одиниця ваги, а не розміру. До прикладу, смарагд легший
за діамант, а отже, однакової ваги камені будуть різнитися за розміром. За
умови правильного гранування алмазу, діамант вагою в один карат має діаметр 6,5 мм.
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
18.12.2011
|