Справжнє золото
– Станція «Золоті
ворота»! Перехід на станцію «Театральна»! І все, поїхали далі. Хто вийшов, хто
лишився в поїзді метро. Всі заклопотані, всі поспішають. А ось ми із вами
вийдемо й не поспішатимемо. Річ у тім, що туристичне видання Bootsnall недавно
склало список найкрасивіших у світі станцій метрополітену: всього 15. І серед
них – київські «Золоті ворота», котрі посіли почесне 11-те місце.
«Золоті ворота»
стали 29-ю станцією Київського метрополітену, її було відкрито 31 грудня 1989
року в складі першої черги будівництва Сирецько-Печерської лінії. На той час я
працювала в культурологічній газеті, і для редакції не було секретом, у яких
баталіях створювалося архітектурно-мистецьке обличчя станції.
Автор проекту
станції «Золоті ворота» – архітектор Вадим Жежерін згадував: на конкурсі
переміг проект московських архітекторів. І, мабуть, здійснили б саме його,
якби не тодішній головний архітектор Києва Микола Жариков. Вивчивши проект
москвичів, він його «завернув», викликав до себе Жежеріна і, показавши на аркуш
ватману, де було відтворено споруду із загальним сірим «виразом обличчя»,
суворо запитав: «Що це таке?!» – «Судячи з усього, станція Сіро-Райдужна», –
спробував відбутися жартом Вадим Жежерін. «Необхідно все переробити! – підсумував
розмову М. Жариков. – Тож, друже, хутко берися до справи. Поки є час». А коли
В. Жежерін почав відмовлятися, М. Жариков сказав йому: «Ти – киянин?! Підключай
батька – і працюйте! Даю три дні».
Відомий київський
архітектор Борис Жежерін, батько Вадима, тільки-но завершив реконструкцію
Оперного театру в Києві. А тут нова складна робота. Обидва добре розуміли: необхідно
створити справжній художній витвір, а не «західний транспорт для незаможних».
Станцію вирішили
зробити в давньоруському стилі. Треба було, аби художники вивчили тогочасні
орнаменти, бо вони, за зухвалим задумом архітекторів, мали слугувати фоном
для галереї образів князів Київської Русі, ще з домонгольського періоду,
починаючи з Кия, Щека та Хорива. Чому зухвалим? Бо радянську владу тоді ще
ніхто не скасував, і князі цілком могли не влаштувати партію.
Тим часом обурені
й ображені московські колеги уже погрожували нашим архітекторам гучним викриттям
у газеті «Правда». «Поки на папері гуркотіли художні громи й виблискували
блискавки, – згадує В. Жежерін, – своїм ходом ішло будівництво, і навіть
устигли завезти сірий мармур, якого вимагав московський проект».
Проте водночас,
за ініціативою головного архітектора Києва, було скликано нараду в кабінеті
заступника київського мера Миколи Лаврухіна, відомого своїм нестримним
характером. Та й без того було спекотно: учасники наради накинулися на
Жежеріних, мовляв, у який спосіб збираєтесь у стислі терміни виконати
художню мозаїку? Та на таку витончену ручну працю піде не менше трьох місяців!
Метробуд не має стільки часу!
У свою чергу,
обурилися маститі художники: яка така мозаїка? Треба розписувати фарбами! І
взагалі, справа архітекторів – проектувати, а не давати митцям поради! М.
Лаврухін резюмував так: «Робитимемо мозаїку!».
Москвичі
подивилися проект В. Жежеріна і заявили, що, по-перше, грубо порушено їхні
авторські права, а по-друге, кияни пропонують «повну нісенітницю та
потворність».
Звісно, київські
автори станції добре розуміли, що затіяли вельми небезпечний проект-виклик, і
хоча «вітер змін» поволі міцнішав, ескізи про всяк випадок нікому не
показували. Навіть коли везли мозаїку на монтаж, заклеїли її білим папером.
Потім ще довелося вирішувати проблему з мармуром: потрібний був лише білий,
товщиною не менше 10 см.
А такий – на Уралі. Щоправда, мармуру надіслали обмаль, тож викроювали його,
мов ощадливі господині, економлячи кожен сантиметр.
І ось нарешті –
урочисте відкриття станції «Золоті ворота»! Запрошені високі гості були в
такому захваті, що, не знаходячи слів, довго ходили мовчки. А коли
розмістилися в першому поїзді для пробної поїздки, всі разом несподівано
заспівали українських пісень. А 1991 року постановою Кабінету Міністрів
України авторів станції київського метро «Золоті ворота» відзначено Державною
премією України.
Крім батька й
сина Жежеріних, у створенні станції взяли участь автори вестибюлю Т.
Целіковська, А. Крушинський, Ф. Заремба, а також художники Г. Корінь, В.
Федько, архітектори-художники С. Адаменко, М. Ралко.
НЕ ВМРЕ НАША
СЛАВА
На мозаїчному
фризі в проміжному вестибюлі, просто над виходом до ескалатора, є напис «СЛАВА
УКРАЇНІ». Зараз його роздивитися важко, але впродовж кількох років після
відкриття станції він був добре помітним. Дуже цікаво роздивитись мозаїку на
внутрішньому боці арок на платформі. Якщо рухатися від арки до арки за
годинниковою стрілкою, тобто зліва направо, то можна простежити, хто правив
Києвом від часу заснування міста. Під кожним зображенням є ім’я й дати
князювання.
І ВІРТУАЛЬНО,
І РЕАЛЬНО
Чи не заступила
розрекламована «Мамаєва слобода» таке дивовижне виховне та мистецьке явище, як
Центр культури й історії Давньої Русі «Парк Київська Русь»? Гадаю, ні. Бо хто
хоч раз побував у цьому парку в селі Копачів Обухівського району на Київщині,
неодмінно повертатиметься сюди знов і знов.
Упродовж цього
року відвідувачі парку спостерігали 5 міжнародних заходів, понад 50 тематичних
свят і театралізованих дійств, театральні гастролі та спеціальні акції.
Серед
міжнародних, приміром, «Лицарство ХV ст. – Штурм фортеці», «Билини
стародавнього Києва», а ще «Гості стародавнього Києва», лучний турнір у стилі
давньої епохи. Влаштовувачі фестивалів щоразу з максимальною ретельністю реконструюють
відповідну добу – костюми, зброю, побут. реконструкції настільки точні, що
виникає дивне відчуття фантасмагорії, подорожі в «машині часу».
Узгаданих
фестивалях узяли участь кілька тисяч учасників. Це різножанрові артисти,
каскадери, музиканти, члени історичних клубів із понад 10 країн. Зокрема, було
залучено й найавторитетніші клуби – піонери реконструкторського руху в СНД та
Європі. Безпосередні учасники дійств із таким азартом і так майстерно щоразу
виконують кожен свою функцію, що достовірність видовища неможливо піддати
сумніву.
А тематичні свята
й дні – скільки в них вкладено любові, знань, фантазії, майстерності! Та на
наступний рік господарі «Парку Київська русь» обіцяють відві-дувачам ще більше
чудових сюрпризів.
КОНЦЕРТ ДЛЯ
СЛОНІВ ІЗ ФОРТЕПІАНО
Як повідомляють
деякі ЗМІ, в Таїланді недавно відбувся доволі незвичайний «культурний захід».
П’ятдесятирічний
англієць Пол Бартон влаштував концерт для сліпих слонів, які мешкають у горах
Канчанабурі. Для здійснення свого задуму піаніст мусив тягти піаніно аж на
гору – безпосередньо до групи велетнів-слухачів. Праця нелегка, але «воно того
варте було». Бартон пояснив, що в такий спосіб збирався не лише потішити
величезних тварин, позбавлених зору, а й привернути увагу громадськості до
їхньої проблеми і спонукати громаду до збирання коштів на утримання сліпих
слонів.
Отже, витягши на
гору інструмент, Бартон зручно вмостився й заграв твір Людвіга ван Бетховена.
Слони стояли й дуже уважно слухали урочисту та трохи сумну музику великого
композитора.
«Ми з дружиною
вже довгі роки працюємо із сліпими слонами, – сказав Пол Бартон. – Передусім я
зробив подарунок собі самому на п’ятдесятиліття. Довго думав, що заграти, й
урешті-решт обрав другу частину Патетичної сонати Бетховена».
Виявляється,
Бартон із дружиною ще 16 років тому перебралися до Таїланду, аби бути ближче
до своїх улюбленців. Наприкінці цього року музикант планує відпрацювати ще
один концерт, аби зібрати гроші для спорудження паркану навколо вольєра зі
слонами.
Сторінку підготувала
Тетяна Моргун, «ПВ»
10.12.2011
|