Дозвольте вас... налякати!
Брати Олександр
та В’ячеслав Альошечкіни – водночас і сценаристи, й оператори, і режисери, які
ще 2004 року відзняли короткометражку жахів «Говерла» і, здається, далеко не
вчора оцінили переваги 3D-технології. Нині вони збираються піднести глядачам
черговий кіносюрприз, і таки – тривимірний. Адже, як відомо, в Карпатах неподалік
Воловця в серпні було розпочато зйомки фільму «Синевир».
Його жанр
визначено як містичний трилер. Чи є він новим для українського кіно? Був би,
мабуть, якби просунутися трохи далі й відзняти повноцінну стрічку жахів. У
фільмі й справді зовсім трошки «дотиснути». На кіножахи існує неабиякий попит,
особливо в молодіжному середовищі (дорослим своїх некіношних жахів вистачає й у
реальному житті!).
Але що таке
«справжні» фільми жахів? Це, як ми знаємо, кров, тортури, шалене напруження,
смерть. Із цього приводу український національний кінематограф із законною
гордістю може сказати: «Не був, не перебував, не брав участі». Наше кіно,
навіть попри всі негаразди доби з падінням моралі й балом тваринних інстинктів,
дивовижним чином примудрилося зберегти питому українську цнотливість,
людяність, лишаючись реальною противагою всім нав’язуваним зарубіжним
«пилам».
А ось містика –
будь ласка! Містичний флер – це майже частина нашої ментальності, все
зрозуміло й органічно, згадаймо хоча б невмирущі твори Миколи Гоголя! Містичною
можна вважати й відому стрічку Любомира Кобильчука «Штольня» 2006 року. Хоча
вона, як пишуть кінознавці, «відкрила рахунок сучасних українських хорорів».
Ну, хіба ще київська студія незалежного кіно «УПВ Арт Груп» з фільмом «Жах
чупакабри» – як насмішкуватим кіновідгуком на десятки відповідних повідомлень
у ЗМІ.
Отже, брати
Альошечкіни підійшли до роботи дуже серйозно, працювали над сценарієм
«Синевиру» 3 роки, вивчали фільмографію з містичним підґрунтям, кінотрилери й
кіножахи (а останні, між іншим, почали продукуватися ще наприкінці ХІХ
століття режисером Жоржем Мальєсом, кінець 1890-х). Для авторів було важливо
не зробити помилки, стовідсотково витримати вимоги жанру, уникнути
недоречностей, на які часто грішать подібні стрічки. Це стосується, приміром,
періоду, коли вже з’явилися мобілки. Як дотепно пише Я. Підгора-Гвяздов-ський,
«з ними пов’язано чимало ляпів сучасних фільмів жахів – навіщо кричати про
допомогу, придумувати химерні світлові сигнали тощо, коли можна лишень
зателефонувати в міліцію, друзям чи на радіо?».
Тож «Синевир»
бере до уваги все необхідне. У центрі, як і належить, – група молоді, що
наприкінці 1970-х років приїжджає до озера Синевир, яке й справді оповите
місцевими міфами та легендами, що передаються мало не пошепки. Здавалося б,
навкруги – невимовна краса: плесо з легеньким туманом понад водою, буяння
трав, розкішні величезні дерева. Та в стрічці, на мій погляд, дуже вдало
вхоплений той момент, коли начебто клацає якийсь невидимий «тумблер», і природа
з дружньої та чарівливої перетворюється на щось таємниче, вороже, непередбачуване.
Один із молодих героїв (артист Костянтин Войтенко) ввечері біля багаття
раптом промовляє: «Кажуть, місця тут погані, нечисті. Місцеві після заходу
сонця на Синевир узагалі не ходять – побоюються. Подейкують, можна
песиголовців зустріти...». Як підтвердження, стрічка й розпочинається з лекції
про кіноцефалів: «Ось як описує цих істот Марко Поло: «Слід згадати в нашій
книзі про одних людей. Знайте, істинно правдивим є те, що в усіх місцевих
мешканців і голови, й зуби, і очі – собачі» (виявляється, в Софії Київській є
фреска, яка зображує людину з головою собаки).
Тут і починається
справжній саспенс...
Власне,
легендарним є й саме озеро Синевир. Воно ніби утворилося зі сліз красуні Синь,
що побивалася за невинно вбитим коханим на ім’я Вир. А може, виникло через
тектонічний зсув, унаслідок якого впав величезний камінь та утворив загату.
Посеред озера є малесенький острівець, що взявся невідомо звідки. Так чи
інакше, у водоймі заборонено купатися, про це застерігають спеціальні щити, а
крім того – Синевир патрулюють охоронці. Хто крадькома все ж примудряється
пірнути, на жаль, як правило, тоне. А ще кажуть, що на озері спонтанно виникають
вири, природу яких важко витлумачити однозначно. Усього цього, й без легенд про
песиголовців, достатньо, аби розгулялася творча фантазія. А брати
Альошечкіни всі карпатські легенди добре знають.
Мені дуже
сподобалися проморолики фільму в Інтернеті (трейлера, здається, немає).
Судячи з них, на глядачів очікує реальне кіносвято, коли фільм геть «закручує
гайки» почуттів, лишаючись з погляду кіноестетики бездоганним, витонченим
і... нашим, рідним. Це важливо. Але що вийде насправді, побачимо в остаточно
змонтованому фільмі на Новий рік.
...НЕ ЕКОНОМЛЯЧИ
НА ЖАХАХ
У повідомленнях
про «Синевир» підкреслюється, що фільм має порівняно малий бюджет – трохи
більше 800 тис. доларів. Водночас широкий задум і розмах вимагали поміркованого
й вдумливого підходу до витрат. Так, приміром, у Карпатах зйомки тривали лише
чотири дні. Проте, як виявилося, економія не торкнулася постаті песиголовця:
«спочатку його зовнішність довго обговорювали, потім довго малювали ескізи, а
наразі віддали студії FXProLab, яка професійно займається і спецефектами, і
гримом, і аніматронікою», – пише УП. А продюсер фільму Володимир Хорунжий,
розмірковуючи про можливий вигляд першого українського монстра, згадав, як три
десятиліття тому Ганс Ґіґер намалював відомого ксеноморфа для фільму «Чужий»
Рідлі Скотта.
БОЖЕ, ВІЛЬНИЙ!
Наприкінці жовтня
режисерові Роману Віктюку виповнилося 75 років. Тож він їде в рідну Україну,
аби показати в листопаді у Львові, Житомирі, Києві й Харкові дві вистави
свого театру – «Майстер і Маргарита» і «Король-Арлекін».
Це не випадково,
тому що скандально і просто широко відомий у світі режисер – львів’янин за
походженням – воліє відзначати свої ювілеї саме на батьківщині. П’ять років
тому він влаштував у Києві творчий вечір, назвавши його з гумором та
викликом «Роман із скандалом».
Скандалів навколо
постановок Р. Віктюка за кілька десятиліть творчої роботи було й справді
предосить. Але найкумедніше полягає, мабуть, у тому, що він зі своїм зухвалим
культом пороку, заборонених почуттів, ненормативної лексики як художнього
методу, зі своєю 30-40 років тому неприйнятною для цнотливої душі театральною
естетикою мимоволі випередив час, а відтак, фактично, перестав дивувати. Подібного
«цирку» його потенційному глядачеві тепер із гаком вистачає і в житті. Тому
слід шукати якоїсь нової естетики і нових ідеологічних платформ. Однак настрій
у безперечно неординарного режисера цілком оптимістичний. Він, як вважають
театрознавці, абсолютно вільний усередині, тож, очевидно, йому неважко
вишукувати й нові резерви творчої свободи. До речі, на запитання журналіста:
«Визначте себе одним словом. Хто ви?» Роман Віктюк, усміхаючись, каже: «В
Україні є слово божевільний. Боже, вільний!».
ПРИВІТ, ВАСИЛЮ
ІВАНОВИЧУ!
Як повідомляє
segodnya.ua/news/, «кіношники» знову палко зацікавилися легендарним героєм
громадянської війни – Чапаєвим.
Те, що саме він
та його найближче оточення (а не хтось інший), як мовиться, живуть у наших
серцях, підтверджують десятки більш або менш пристойних анекдотів, пов’язаних
передусім із цією постаттю. До речі, колись у телевізійній «Кінопанорамі»
пролунала розповідь про те, як хлопчик-підліток у черговий, тринадцятий, раз
прийшов до кінотеатру дивитися фільм «Чапаєв». Білетерка не витримала: «Чого
ж ти, дитинко, вкотре дивишся один і той самий фільм?». На це юний глядач сумно
відповів: «А я все сподіваюся: може, випливе?..».
Нині Василь
Іванович стане персонажем 12-серійного фільму «Страсті за Чапаєм» виробництва
«Фаворит-Фільм» та «Централ Партнершіп» (Росія) і FILM.UA. Знімальна група
особливо пишається тим, пише те саме джерело, що вдалося знайти оригінальний
поїзд 1910 року, причому внутрішній вигляд вагонів зберігся практично
повністю. Зрозуміло, в стрічці буде чимало баталій та спецефектів. Однак
цього разу сюжет не уникає романтичної лінії, тож побачимо першу закоханість
героя, одруження з іншою, пристрасні романи його з дочкою білогвардійського
полковника, згодом – із дружиною червоного комісара. Проте справжнього
особистого щастя Чапаєв так і не пізнав.
У головній ролі
знімається український актор Сергій Стрельников. Анку-кулеметницю зіграє відома
російська актриса Ольга Павловець, Петьку – Олександр Соколовський. Усі вони
добре відомі як українському, так і російському глядачеві.
Прем’єру
заплановано на наступний рік.
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
24.11.2011
|