Іспит на застілля
Головний спеціаліст із
протоколу МЗС України Галина Науменко не втомлюється повторювати слова
Конфуція: «Надто багато талантів і чеснот належало б мати, аби замінити ними
етикет у людських взаєминах». І стверджує: етикет – це правила гри, котрі
називаються життям. Інтерв’ю «ПВ» з цією непересічною жінкою, від котрої в
захваті політичний і культурний світ, ми запропонуємо читачам на початку нового
року.
Коли
гості – в двері, господиня вже має бути цілком вільна, добре вдягнена
(принаймні – просто вдягнена). Приходити набагато раніше призначеної години
нетактовно, проте гранична неповага до господарів – це примушувати чекати на
себе. Точність, як відомо, – ввічливість королів!
Розливаючи напої, господар спочатку наливає собі ковток, потім
наповнює келихи гостей і лише по тому доливає напій у свій келих. Нині келихи
прийнято наповнювати щонайбільше наполовину. Першим тост-здравицю проголошує
господар: дякує присутнім або вшановує свого гостя. Якщо цей гість – жінка,
господар упродовж вечірки має приділити увагу й решті дам. Гості ж, зазвичай,
проголошують тости лише на честь винуватця урочистості. При цьому «цокатися»
зовсім необов’язково: нині усталилася манера просто підняти свій келих,
приязно, з усмішкою, поглянути одне на одного й ледь нахилити голову. До
слова, пити до дна теж не обов’язково.
«Стіл – єдине місце, де ми з першої ж хвилини не нудьгуємо», –
стверджував славетний теоретик кулінарії Брійя-Саварен. Приєднався й один із
його колег: «Жінки їдять під розмови, чоловіки розмовляють під їду». Отже,
зрозуміло, що під час застілля розмовляють геть усі, попри настанову бути в
цей час «глухим та німим». Звісно, розмови, що супроводжують трапезу, – річ
природна, покликана зробити застілля приємним та змістовним, прикрасити його.
Але щоб так і сталося, розмови мають бути а) неголосними, б) неквапними, в)
душевними, щирими.
Етикет рекомендує вести розмови «під» холодні страви й закуски,
а також під час кави, десерту. Краще не зачіпати надто серйозні теми, що
потребують значної зосередженості та глибини міркувань, – це може втомити
співрозмовника, надовго відвертати його увагу від їжі. Так само слід уникати
тем, котрі можуть зіпсувати настрій хоча б одному учасникові застілля – не
кажучи вже про всіх! Приміром, хвороби (та ще в подробицях!) або якість
поданих страв. Розмова про службові проблеми також дуже напружує. Та якщо ці
теми – справа совісті кожного, то вже категорично неприпустимі критичні
зауваження, кепкування з приводу чийогось одягу чи манер, макіяжу якоїсь
дами. Неетично ставити гостей у незручне становище, розповідаючи сумнівний
анекдот або плітки, а також сперечатися за столом. Якщо ж уникнути суперечки
не вдалося – обов’язок господарів тактовно переключити розмову на іншу тему.
Загалом саме господарі пропонують теми для розмов, заздалегідь
обміркувавши найцікавіші для всіх запрошених. Для хазяїв є справою честі
досягти такого стану, коли присутні «відключилися» від повсякденного
напруження, відпочивають весело й невимушено. Але й вони повинні пам’ятати,
що бесіда – не монолог, слід дати висловитися іншим.
Першими з-за столу підводяться господарі, випереджати їх у
цьому не годиться. Так само неетично йти відразу після застілля: це
створюватиме враження, ніби для вас мали сенс лише частування та пригощання.
ХРИСТОС НАРОДИВСЯ!
СЛАВІМО ЙОГО!
Майже всі давні народи, у тому числі й слов’яни, святкували
день зимового сонцестояння, що посідав значуще місце в їхніх культурах. Із
періодом, коли закінчувалося скорочення дня й починала зростати кількість
світлих годин, пов’язувалося свято «народження бога сонця». У римлян на 25
грудня припадало язичницьке свято зимового сонцестояння, дня народження
непереможного сонця, тобто початок весни. Язичники святкували весело,
несамовито і... некеровано. Батькам церкви була потрібна могутня противага,
тож ближче до середини IV століття мрія зробити Різдво Христове великим
церковним святом стала нагальною для всієї Церкви: малося на меті навернути
серця людей до пізнання справжнього Бога, відвернути їх від язичництва. А ця
дата, 25 грудня, якнайкраще придавалася для спогадів про Різдво Христове.
У православній церкві цим особливо опікувався святий Іоанн
Златоуст. У своїй промові 20 грудня 388 року він попросив віруючих християн
приготуватися до святкування дня 25 грудня (тим більше, що Благовіщення у
православних припадає на 25 березня). Його щирість та переконливість перемогли
всіх і кожного, Різдво восторжествувало повсюдно у християнському світі. Тоді
ж свято Різдва вперше було відділене від Хрещення.
Після того, як папа Григорій XIII з 4 жовтня 1582 року запровадив
свій календар замість юліанського, наступним днем після четверга 4
жовтня стала п’ятниця 15 жовтня, і католики та протестанти почали
відзначати Різдво на два тижні раніше за православних.
СТЬОБ І ЕПАТАЖ АЛЬФОНСА АЛЛЄ
«Ніколи не відкладай на завтра те, що можеш зробити післязавтра»,
– так жартував Альфонс Аллє (1854–1905) – французький журналіст, письменник, художник
і неповторний гуморист, людина, яка ексцентрична буквально в усьому – щодня, щогодини.
Блискучий лінгвіст, автор десятків афоризмів, добре відомих і нам із вами. Завдяки
своїй унікальній особистості Аллє примудрився на десятки років випередити тенденції,
навіть течії у сфері культури, тільки робив це жартома, а його епігони – на повному
серйозі. У Галереї Вів’єн під час виставок «Відв’язаного мистецтва» (фр. «les
Arts Incohérents») А. Аллє експонував свої відомі монохромні картини – за чверть
століття до Казимира Малевича. Тобто Аллє виставив чорний квадрат, і ця картина
називалася «Битва негрів у печері в глибоку ніч», а крім того, були цнотливо білий
квадрат і яскраво-червоний – відповідно із своїми кумедними назвами.
Він не намагався виставляти
себе ні багатозначним філософом, ані серйозним першовідкривачем. Просто, як завжди,
жартував. То якими ж кумедними на цьому тлі видаються суперсерйозні трактати про
супрематизм та його фундатора К. Малевича, який, до того ж, ще й мав шанувальників
та послідовників! А в липні 2005 року з подачі прем’єр-міністра Франції Домініка
де Вільпена почали широко вживати вираз «економічний патріотизм». Особливо цікаво,
що це знову ж таки вигадка Аллє з його книги «Два та два – п’ять». Справді, весело
на цьому світі, панове!
06.01.2011
Тетяна МОРГУН
|