Зірка й труди Миколи Мащенка
Як ми вже писали,
серед номінантів на здобуття Державної премії України ім. Олександра Довженка
у 2011 році – два видатних українських кінорежисери, наші сучасники. Один із
них – лауреат Національної премії України ім. Тараса Шевченка, академік Національної
академії мистецтв України, письменник, народний артист України Микола Мащенко.
«Актор – це душа
і серце наших картин, – казав Микола Мащенко. – І поки воно б’ється, буде й
кіномистецтво». Тому недаремно про М. Мащенка кажуть, що він – акторський
режисер, а його манеру роботи з акторами вважають несамовитою. Актор у нього
просто не міг грати впівсили, впівголоса. Режисер Мащенко сам «горів» на знімальному
майданчику й вимагав такого самого «горіння» від артистів. І актор мимохіть
«витягав» із себе всі свої творчі й людські можливості, ставав і співтворцем, і
творцем образу.
Микола Мащенко
вирізняється з-поміж усіх власним й одразу впізнаваним почерком, публіцистичністю,
точністю художнього завдання та його втілення. Загалом Мащенко – наочний
приклад, як яскрава, щедро обдарована творча людина, всотавши кращі традиції,
прийоми й художні завдання своїх великих учителів, сміливо дає вихід власним
новаторським поглядам і практично новій, невтримно енергійній кіномові. Його
фільми завжди привертали увагу та викликали прихильність не лише українського
глядача, а й закордонного, включно зі славетними зарубіжними майстрами,
діставали престижні нагороди на міжнародних кінофестивалях. Приміром, за
фільм «Овод» М. Мащенка було удостоєно ордена Командора від президента Італії.
Назвемо бодай
найвідоміші його стрічки: «Хочу вірити» (1965), «Всюди є небо» (1965),
«Комісари» (1970), «Іду до тебе» (1971), «Як гартувалася сталь» (1973, т/ф, 6
серій), «Шлях на Софію» (1978, т/ф, 5 серій, СРСР – Болгарія), «Овід» (1980,
т/ф, 3 серії), «Карастоянови» (1982, т/ф, 3 серії, СРСР – Болгарія), «Паризька
драма» (1983), «Все перемагає любов» (1987), «Зона» (1988, спільно з С.
Шахбазяном), «Кобзар» (1993), «Вінчання зі смертю» (1994), «Богдан-Зиновій
Хмельницький» (2006).
...Непростим був
його вступ до Харківського театрального інституту. Так склалося, що Мащенко
спізнився, іспити вже завершилися. Що ж було робити? Старенька секретарка пожаліла
гарного хлопця з глибокими гарячими очима, покликала викладача сценічної мови.
Мащенко прочитав підготовлену для вступу програму і завершив її монологом
Незнамова. Плакали обоє: і педагог, і абітурієнт. Відтак великий Іван
Мар’яненко (як каже сам Мащенко – «воїстину народний артист») узяв його на свій
курс.
У гуртожитку
Мащенкові дісталася справді зоряна кімната: у ній мешкали Олександр Барсегян
(згодом художній керівник Харківського театру ім. О. Пушкіна), Володимир
Борисенко (актор Київського театру оперети), Леонід Безкодарний (кінорежисер)
і Леонід Биков, який навчався тоді на другому курсі.
Микола Мащенко
згадує: «Ні з ким я не відчував себе так затишно, як поруч із ним. І в
Ленінграді, де він працював у Театрі кіноактора, і в Києві мені досить часто
доводилося бувати у Бикових. Старі пітерські актори, мабуть, і досі
пам’ятають «биковські чаювання»: тут панувала унікальна за висотою культури
кожного, за класичними формами етики поведінки атмосфера. На моєму віку було
тисячі вечорів, багато з них я сам організовував. Звичайно, я намагався створити
таку ж атмосферу. Але не міг. Не виходило такої щирості...»
У 1974 році
відбувся пам’ятний для М. Мащенка Всесоюзний кінофестиваль у Баку, де він був
членом журі. Традиційно, іще заздалегідь, Москва «порекомендувала», які
фільми слід нагородити. Тим часом саме на бакинському кінофесті демонструвалися
дві вікопомні картини: «Калина червона» В. Шукшина та «У бій ідуть самі
«старики» Л. Бикова. І виникла далеко не жартівлива суперечка, оскільки митці
негайно побачили неоціненність цих робіт, а партія, звісно, їх не схвалювала.
Врешті-решт голова журі – славетний кінорежисер С. Ростоцький – уже серед
ночі повідомив М. Мащенкові, що головний приз вирішено вручити Леоніду
Бикову. Одразу розбудили Л. Бикова, а він, не вагаючись, відповів: «Я, Биков,
у списку, де першим буде Василь Макарович Шукшин із «Калиною червоною», матиму
за честь бути сотим».
«Того вечора я
зрозумів іще одну річ, – сказав М. Мащенко в одному з інтерв’ю. – Поміняйся
вони з Льонею місцями, Василь Макарович, не вагаючись, ті самі слова сказав би
про Бикова. Таке благородство дуже рідко зустрічається в нашому мистецтві. Для
таких людей, як Биков і Шукшин, заздрості, ревнощів, підлості взагалі не
існувало. Вони стояли вище цього бруду. А фразу Бикова потім багато разів цитували,
тому що у ній – він увесь».
ВЕЛИЧ – ЦЕ
ПРОСТОТА Й ВІДКРИТІСТЬ
Свого часу я була
особисто знайома з Миколою Павловичем, і щоразу мене вражала особлива манера
його спілкування: хоч який зайнятий не був, він неодмінно повертався до
співрозмовника всім корпусом, дивився приязно, з доброю усмішкою, говорив
зовсім просто і так, ніби давно чекав саме на цього співрозмовника й на цю
бесіду. Загалом мені пощастило зустрічатися й спілкуватися з багатьма видатними
людьми, та згадую лише двох з такою зворушливою манерою: Миколу Мащенка та
Інну чурикову. Для Миколи Павловича, людини чуйної, талановитої, багато важили
настанови й приклади його видатних педагогів, зокрема Івана Кавалеридзе, про
якого він згадує: «Жодного разу Іван Петрович не підвищив голосу, не дозволив
собі образити когось. його елегантна, зворушлива турботливість просто
вражала».
«МЫ ЗАМОЛКАЕМ,
ГЛЯДЯ В НЕБЕСА…»
8 жовтня
виповнилося 100 років із дня народження Марка Бернеса.
Сказати «співака»
– ніби занадто. І все ж, і все ж... Традиційно пишуть про нього: не мав
яскравої зовнішності, видатних акторських здібностей. Навіть повної освіти!
однак став усенародно улюбленим співаком і славетним артистом.
Він народився в
україні, в бідній сім’ї, але мріяв про зовсім інше життя. Проти бажання батьків
Марк Бернес приїхав до Москви й передусім змінив власне прізвище: Бернес – це
його вигадка й перекладається як «Син дива». Мабуть, це й був перший крок до
змін у долі.
Його чарівливість
буквально позбавляла волі, його могутньому емоційному впливу неможливо було
опиратися. Друзі-драматурги спеціально для нього писали ролі, а композитори –
пісні. Йсправді: Бернес мав особливу харизму і знайшов свою особливу манеру
виконання пісень, так до нього не співав ніхто. Перефразуючи прекрасний вірш
Костянтина Ваншенкіна, присвячений М. Бернесу, можна сказати: щоразу
відбувалося диво, й будьяка його пісня западала в серце слухача, надовго
запам’ятовувалась, а це – мрія кожного виконавця. Згадаймо «Я люблю тебя,
жизнь», «Тёмная ночь», «Враги сожгли родную хату», «Я работаю волшебником»,
«С чего начинается Родина» та багато-багато інших пісень у виконанні Марка
Бернеса!
8 липня 1969 року
з одного дубля(!) М. Бернес записав пісню «Журавли» на вірші Расула Гамзатова й
музику Якова Френкеля. це був його останній запис.
ЗУСТРІЧ ІЗ «СИНІМ
ВЕРШНИКОМ»
На початку жовтня
в експозиції московського музею ім. О. С. Пушкіна вперше було представлено 30
робіт славетного художника Василя Кандинського.
Вони належать до
1902–1911 років. Згадану експозицію збагачено ще 30 роботами інших учасників
німецького артоб’єднання «Синій вершник» (Der Blaue Reiter). Воно виявилося засадним
для мистецтва ХХ століття й було зафундоване саме Кандинським, а також його
колегою, експресіоністом Францем Марком ще 1911 року в Мюнхені.
Щодо В.
Кандинського, широко відомого й затребуваного в усьому світі митця, то
репрезентовані в Москві його роботи стосуються якраз того періоду творчості,
коли він переходив, як кажуть мистецтвознавці, «від предметного до абстрактного».
На відкритті виставки був присутній і директор галереї Lenbachhaus Хельмут Фрідель,
який просто закоханий у творчість Кандинського, тому й сказав, звертаючись
до відвідувачів експозиції: «Дивитися роботи художника треба забувши все, що
знаєш про нього. Треба просто насолоджуватися кольором... Відчуваєш, як б’є
несамовита життєва енергія, яке ж прекрасне життя».
За словами
куратора, про таку виставку Кандинський мріяв іще століття тому, а Москву
називав «мій мальовничий камертон».
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
31.10.2011
|