«Злочинність зменшувалася наполовину»
Як відомо,
Президент України Віктор Янукович підписав Указ «Про присудження Державної
премії України ім. Олександра Довженка у 2011 році». Отож премією нагороджено
кінорежисера, заслуженого діяча мистецтв України Григорія Кохана та
кінорежисера, лауреата Національної премії України ім. Тараса Шевченка,
академіка Національної академії мистецтв України, народного артиста України
Миколу Мащенка.
«Я народився на
Львівщині, – повідав кінорежисер, – у селі Бортків Золочівського району.
Важкі часи були: працював так, щоб не соромно було перед старшими. З покоління
в покоління передавалося прапращурівське прізвище Коханий. А записали – Кохан.
Коротше й простіше, принаймні вже не так вишукано та претензійно.
Ще в першому
класі я навіть організував дитячий театр – збиралися у стодолі, щось там
вигадували, показували, і навіть дорослі до нас приходили подивитися.
До речі, в нас
незвичайне село було... Клуб тоді називали «читальнею». Так-от, у нашому селі
були польська, українська, російська та єврейська читальні. В російській книжки,
журнали давали безплатно, а в українській – треба було купувати. При кожній
читальні були власні хор, театр... У нас в українській читальні був дуже
гарний хор... Мене повсякчас тягнуло у світ оцього мистецтва, мабуть, ще і через
те, що я трохи малював, виготовляв декорації для нашого дитячого театру,
малював усе, що бачив: свою хату, коней, і ця любов живе в мені й донині.
Мені виповнилося
33 роки, коли я поїхав до Москви, склав іспити й вступив до ВДІКу, в майстерню
Л. Кулешова і О. Хохлової. Хоч би де я був, завжди розмовляю українською,
навіть у ВДІКу складав іспити українською: «О, мы всё понимаем, всё понимаем...»
– хоча вони, може, багато чого не розуміли, мабуть, це мене й врятувало.
«Хліб і сіль», «Ярослав
Мудрий», «Страчені світанки» – три картини, якими я пишаюся.
Сценарій «Комісар
міліції розповідає» (майбутній телефільм «Народжена революцією» за сценарієм
Г. Рябова і О. Нагорного) забракували на «Мосфільмі», «Ленфільмі»,
Одеській і Свердловській студіях: ніхто не хотів його брати у виробництво. Бо
ж сценарію як такого не було. В течці лежали документальні матеріали:
протоколи допитів, матеріали слідств, вироки судів. Я... вирішив закінчити
фільм 50-річчям радянської міліції, тобто 1977 роком і запланував десять
серій. Міністр внутрішніх справ СРСР Микола Щолоков мою пропозицію підтримав.
А присвятив свою
роботу я капітану міліції – моєму другові дитинства...
Хоч би хто взявся
тоді знімати фільм за цим сценарієм – йому була гарантована «зелена вулиця».
Отож я висунув умову: зніматиму серіал у тому разі, якщо після нього мені дозволять
зробити фільм про народного ватажка Кармелюка. І мені дали таку обіцянку».
До слова, дружина
Григорія Кохана, доктор філософії Лариса Левчук (дочка видатного українського
кінорежисера Тимофія Левчука) розповідає, що під час зйомок телесеріалу «Народжена
революцією» Григорій Романович подавав команди українською. Почувши це,
головний консультант картини, вже згаданий міністр внутрішніх справ СРСР
Микола Щолоков підійшов до режисера й також заговорив з ним українською.
З’ясувалося, що він родом із Дніпропетровська. Читав напам’ять вірші Максима
Рильського й Володимира Сосюри. Зрадів, коли довідався, що Г. Кохан добре
малює, бо був знайомий із багатьма українськими художниками.
Григорій Кохан
продовжує: «...Останню серію ми знімали на Красній площі. Зібрали унікальну
масовку: близько 15 тисяч курсантів. Коли вони неначебто складали присягу, з
Кремля почав виїжджати брежнєвський кортеж. Його попросили зачекати кілька
хвилин. І що ж? Лімузини зупинилися.
Ленінської премії
я не одержав, зате став заслуженим працівником міліції. Відмовлявся: адже це
звання мають лише полковники й генерали. Але довелося погодитися. Мене
переконали наведеною статистикою: у дні, коли демонструвався серіал,
злочинність зменшувалася на 50 відсотків».
P.S. Про Миколу
Мащенка – у наступному номері газети
ЧЕСТЬ І ЦИВІЛЬНИМ
НЕ ЗАВАДИТЬ
«У фільмі я
знімав українських акторів, окрім Жарикова і Гвоздикової, які виконували
головні ролі. з останніми в мене виникло багато проблем... Вони приховували
від мене свої «некіношні» стосунки, й коли з’ясувалося, що Наташа чекає дитину,
мені довелося її героїню... «вбити». Я розумію, що життя взяло своє, але в
якому стані був тоді я? Безперечно, Жариков і Гвоздикова зробили це кіно, бо
екран показує актора... Практично, я їх «відкрив»... І Женя, і Наташа часто
дають інтерв’ю і майже ніколи не згадують, що знімалися в режисера Кохана у
фільмі «Народжена революцією» на студії Довженка, у фільмі, який зробив їх
відомими не лише в нашій країні, а й за кордоном...»
ЯК І РАНІШЕ,
НАЙВАЖЛИВІШЕ
16 вересня в
Києві стартував ІІІ Київський міжнародний кінофестиваль. Формат – оригінальний:
фільми основної конкурсної програми демонструвалися просто неба у центрі
столиці, на Софійській площі. Спеціально для цього було встановлено екран
розміром 23х12 м. Саме тут шість фестивальних днів усі охочі мали можливість
подивитися повнометражні стрічки з восьми країн світу. Вхід – вільний!
Другий майданчик
кінофоруму – золоті ворота. Саме тут першого дня (його окрасою була фотовиставка
Миколи Гнисюка), який поступово перейшов у довгу кіноніч, було показано
ретроспективу фільмів Боба Фосса (США) «Солодка Чаріті», «Кабаре», «Увесь цей
джаз». А наступного дня глядачі насолоджувалися переглядом фільмів з Марчелло
Мастроянні – «Розлучення поіталійськи», «Ніч», «Джинджер і Фред».
Кінофестиваль
відкривав фільм петербурзького режисера Ігоря Копилова «Не скажу», у якому
головні ролі виконали Максим Матвеєв та Єлизавета Боярська. У центрі подій –
молода пара, яка вирішила розірвати стосунки, бо характери в них надто
різні. Але – красиво: свій останній день молоді люди вирішили провести яскраво
й весело.
Наостанок, у день
закриття фестивалю, 22 вересня, на тій же Софійській площі було показано фільм
«Я скажу «так».
Цілком
символічно.
КНИГИ Й ШАНУВАЛЬНИКИ
Нинішній
львівський форум книговидавців, що відбувся у середині вересня, вперше
зіткнувся з фінансовими труднощами: Львівська міськрада скоротила кошти на його
проведення.
Проте традиційно
зібралося майже триста письменників із 25 країн. Пишуть, цьогоріч виразно
позначилася тенденція переважання зацікавленості новими технологіями та
електронними книгами. Організатори запланували близько 100 заходів, серед
яких, на їхню думку, найбільш цікавий – «Діалог цивілізацій» за участю
письменників і філософів із різних країн.
Однак головна
інтрига, як завжди, – конкурс на кращу книгу форуму.
Урешті решт
Гранпрі одержала книга Віти Сусак «Українські мистці Парижа. 1900–1939 роки».
Крім того, журі відзначило 16 кращих книжок, серед яких «Нагнітання мороку...»
І. Дзюби, «Історичний атлас України. Найдавніше минуле. Русь» Ю. Лози,
«Дочекатися музики. Лекц і ї бесіди» В. Сильвестрова, «Пригоди короля Мацюся»
Януша Корчака...
Сторінку
підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
23.10.2011
|