Увесь цей джаз...
110 років тому
народився і 40 років тому помер Луї Деніел Армстронг (сценічне прізвисько Сачмо),
який назавжди ввійшов до історії музики як король джазу.
Л. Армстронг
народився 4 серпня 1901 року в бідному кварталі Нового Орлеана. Батько покинув
сім’ю, мати підробляла прачкою і, як додатковий заробіток, приводила додому
чоловіків. Однієї новорічної ночі 12-річний Луї самочинно взяв пістолет такого
відвідувача-полісмена і, вибігши на вулицю, заходився стріляти в повітря.
Хлопця заарештували й відправили до закритого виховного будинку «Уэйф’с Хоум»
для чорних підлітків. Тут він трубив «ранок» і відбій на корнеті, співав у хорі
та вдосконалював гру в оркестрі. Навіть вивчився добре писати, читати й
рахувати.
Один із колег Армстронга
казав: «Яким не був би стиль джазового музиканта, він не зіграє й 32 тактів, не
віддавши музичної данини Луї Армстронгу. Все зробив Луї і зробив усе першим».
Саме тому слово «джаз» у всьому світі асоціюється передусім з Армстронгом, і
все, за що люди люблять цей жанр, утілено в цьому імені: свобода й зухвалість,
чарівливість та енергія, любов до прекрасного світу («What a Wonderful World»
– його останній хіт), доброта, чуттєвість. Він – душа джазу, його найбільш
знакова фігура, геніальний джазовий імпровізатор.
До слова, з
приводу кумедного прізвиська. Сачмо – скорочення від англійського «satchel
mouth», що перекладається, як «рот рукавицею». Чому? Поширена версія, що
Армстронг, ще будучи маленьким хлопчиком, танцював за подаяння на вулицях
Нового Орлеана і, аби старші діти не відібрали в нього зароблені копійки,
ховав їх до рота. Ось і дістав собі ймення Satchelmouth. А коли вже відомим
музикантом багато гастролював, у тому числі в Європі, один англійський журналіст,
достоту не розібравши дитячого прізвиська Луї, назвав його «Сачмо». В
журналіста вочевидь була «легка рука».
Звільнившись із
виховного дому, Армстронг, який уже твердо вирішив стати професійним
музикантом, почав ходити по клубах та грати на позичених інструментах у
місцевих оркестрах. Спочатку його вчителем був кращий корнетист міста Кінг
Олівер, а після від’їзду Олівера до Чикаго, сімнадцятирічного Луї патронував
вельми авторитетний тромбоніст Кід Орі. Згодом Олівер запросив Армстронга до
себе у Чикаго, аби грати на корнеті в оркестрі Creole Jazz Band у ресторані
на 700 місць «Лінкольн Гарденс». Саме праця в «Креольському джазбенді» й поклала
початок майбутньої яскравої кар’єри Луї Армстронга, і саме в складі цього
колективу він здійснив свої перші записи.
На тому, аби Луї
нарешті розпочав самостійну кар’єру, наполягла його друга дружина, піаністка
згаданого ансамблю Ліл Харден, з якою музикант одружився 1924 року. Тож
Армстронги вирушили до НьюЙорка, де Луї швидко здобув чималу популярність з
оркестром Флетчера Хендерсона: прихильники джазу приходили спеціально задля
того, аби послухати «гарячі соло» Л. Армстронга. Він став Солістом з
великої літери. Крім того, в НьюЙорку, завдяки роботі в театральному
шоубенді, Армстронг виявив і неабиякі акторські здібності (що потім допомогло
йому з успіхом знятися в кількох кінострічках).
Через рік він
повертається до Чикаго, вже будучи відомим і затребуваним музикантом з
іменем. Дослідники стверджують, що історичне рекордування з його кращим
студійним складом Hot Five за участю, зокрема, й Ліл Харден, є шедевром
джазової музики. Маючи 25 років, Армстронг сам стає «бендлідером» і певний час
керує власним оркестром, який називався Louis Armstrong And His Stompers.
У 1947 році його
менеджер Джо Глейзер збирає для Армстронга ансамбль All Stars («Усі зірки») –
блискучу джазову команду, орієнтовану на виконання в стилі диксиленду.
Лишається додати,
що за життя Маестро вийшло понад 30 альбомів, він написав кілька книг, активно
знімався в кіно, гастролював цілим світом. Луї Армстронг залишався незаперечним
королем джазу до самої смерті, ані на хвилину не вичерпувався його талант, не
тьмянішала сила впливу на слухачів.
І все ж, скільки
б не писати про музикування Луї Армстронга, найрозумніше і найкраще просто
«пройтися» по треках – і насолодитися його яскравим, імпровізаційним,
заворожуючим, інтимнодовірчим, щирим, безперечно геніальним виконавством.
MY DREAMS CAME
TRUE...
Луї Армстронг,
крім того, був унікальним і неповторним джазовим співаком, його спів нагадував
його ж гру на трубі з її яскравими атаками і вражаючим соло. У співі він так
само блискуче імпровізував, по-своєму розставляв акценти, змінював фразування,
примушував голос вібрувати. Власне, Армстронг розробив школу джазового вокалу,
довівши, що емоційне значення ліричного тексту можна висловити за допомогою
вокальних модуляцій та імпровізу так само ефективно, як і чисто вербально. Армстронг
відчував найрізноманітніші жанри – шлягери, блюзи, спірічуелс – і вони завжди
звучали в нього по-джазовому, маючи шалений успіх у публіки.
НОСОРІГ-ЖИВОПИСЕЦЬ
Як повідомляє
Сегодня.UA, у зоопарку Мескер, що в американському штаті Індіана, утримується
носоріг Мечі, який пише картини у стилі Пікассо. Його мало не всерйоз вважають
одним із найбільших сучасних художників.
Тварина справді
надзвичайно обдарована від природи. Ріг у Мечі невеликий, тож він воліє не
його вмочувати у фарби, а свою верхню губу, яка в нього надзвичайно чутлива.
Решта – справа техніки.
До цього зоопарку
носоріг потрапив три роки тому – з Непалу. Його мати вбили браконьєри, однак
малюка вдалося врятувати й вигодувати. А малювати він призвичаївся у довгі
зимові місяці, коли не міг купатися в басейні та грітися на сонечку.
Працівники закладу намагалися підтримати в ньому добрий гумор. Виявляється, що
першою роботою самобутнього маляра став натюрморт: Мечі тягнувся мордочкою,
вимазаною у різнокольоровій фарбі, до моркви, банана й картоплини, розкладених
на полотні. Нині в доробку талановитого носорога десятки картин, які успішно
продаються у місцевому магазині. А одержані гроші допомагають утримувати в
неволі інших носорогів та рятувати їхніх братів у живій природі.
НЕ ЛЮБИТИ ЦИРК НЕ
МОЖНА
8 серпня у
Мюнхені відкрилася 34-та Європейська конвенція жонглерів. Передусім це –
грандіозний парад віртуозів цирку, що відбувся на Королівській площі.
Йдучи майданом,
жонглери майже переконали городян у справедливості свого жартівливого девізу:
«Сила ваги – у відпусканні». Фестиваль тривав тиждень, і більшість вистав була
безплатною.
Загалом подібні
фестивалі відбуваються щороку в одній із країн світу. Хоч Мюнхен зустрічав
жонглерів уперше, мер міста Крістіан Уде сказав, вітаючи гостей: «Наше місто
має тривалу циркову історію. Найбільший у Європі цирк – Кроне – засновано саме
тут». А літератор Зігі Соммер писав: «Цирк завжди був улюбленою дитиною
Мюнхена».
У фестивалі взяв
участь і талановитий український артист цирку, 21-річний Олександр Кобликов,
випускник Київської муніципальної академії естрадного і циркового мистецтва.
Два роки тому він здобув перемогу на фестивалі «Цирк майбутнього» у Парижі за
унікальність номера: жонглював одразу десятьма кулями. Нині Олександр відпрацював
номер із чотирнадцятьма кулями – це справжній рекорд. Тренер хлопця Юрій
Поздняков розповів «Фактам», що більшість учасників конвенції платять за право
взяти у ній участь, адже там можна багато чого навчитися, обмінятися досвідом.
А вони із Сашком, навпаки, заробляють – одержують гонорари за проведення
майстер-класів.
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
21.08.2011
|