Іван Дзюба – сумління нації
Наприкінці липня
всесвітньо відомому академікові Івану Дзюбі виповнилося 80. На тлі десятків
гучних ювілейних урочистостей із презентаціями, концертами, одами та мадригалами
цей ювілей цілком заслужив на ще більший розмах і пієтет. Але ні! Як пише Віра
Холмогорова, скромне святкування під склепінням Києво-Могилянської академії
Іван Михайлович «категорично просив не називати ювілеєм, лише –
«анти-ювілеєм».
Крім жартівливої
дискусії, книжок та квітів, подарунком «анти-ювіляру» став чудовий концерт клавесинної
музики. А ще – видана друкарнею «Дух і літера» збірка статей «Обрії
особистості. Книга на пошану Івана Дзюби». Про нього та його роль у розвитку
української гуманітаристики, а також про те, що відбувалося й відбувається у
нашій країні, пишуть його колеги та друзі, зокрема президент Могилянки
В’ячеслав Брюховецький, а також Євген Сверстюк, Микола Рябчук, Вадим
Скуратівський та інші.
Ювіляр навіть
розіслав запрошеним спеціально складений «темник». Там, зокрема, було сказано:
«Процедура анти-ювілею забороняє: називати ім’я анти-ювілянта; виголошувати
тости й поздоровлення; виступати з промовами, лекціями, резолюціями,
астрологічними передбаченнями тощо; дарувати анти-ювілянту будь-що, за
винятком книжок» <…>
Дозволяється:
розпивати безалкогольні коктейлі (за винятком коктейлю Молотова); розігрувати
призову першість із доміно й підкидного; співати гімн демократичної молоді,
радянську всенародну пісню «Мой адрес – не дом и не улица, мой адрес – Советский
Союз» і гуцульську народну пісню «Нам не треба ковбаси, нам не треба масла –
тільки б зірка на Кремлі нігди не погасла»; грати на балалайці й трембітати;
танцювати гопака й бугі-вугі».
Жарт, звісно, але
в ньому чітко відобразилася одна із головних рис натури Івана Дзюби: максимальна
природність, нічого штучного, нав’язливого, створення для людей атмосфери
розкутості й душевного комфорту, який, до речі, одразу відмінусовує навіть
елементи заздрісності та інших непотрібних болісних відчуттів. У тому ж таки
«темнику» сказано буквально так: «Ювілеї ображають естетичні смаки; завдають
шкоди здоров’ю; включають потужний механізм марнування часу – як ювілярового,
так і необачних організаторів ювілею».
Особисто я знаю
Івана Михайловича давно, мабуть, із часу обіймання ним посади міністра культури
України. І мене, крім усього іншого, завжди вражала його витонченість і
вихованість, неймовірна пам’ять на обличчя, імена й по батькові, посади людей,
з якими він бачився не так уже й регулярно.
А ще – позбавлена
найменшої бравади енциклопедична освіченість і непідробний, високої проби
інтернаціоналізм. Саме в цьому контексті, як на мене, й слід розглядати його
погляди, його непохитний націоналізм і широко резонансні праці.
Передусім –
«Інтернаціоналізм чи русифікація?», написану Дзюбою всередині 60-х років
минулого століття й перекладену багатьма мовами світу, аж до китайської. І
закінчуючи недавно виданою у видавництві Києво-Могилянської академії книгою
«Нагнітання мороку. Від чорносотенців початку ХХ століття до українофобів початку
століття ХХІ», де автор аргументовано доводить, що вже у незалежній Україні,
за підтримки правлячої олігархії та залежної політичної еліти, «відбувається
системна компрометація національних історичних та культурних цінностей і насаджування
ідеології російського неоімперіалізму». Слово «аргументовано» тут не
випадкове, оскільки І. Дзюбі як досліднику, філософу, літературознавцю, на
відміну від багатьох інших апологетів національного відродження, притаманне
абсолютно спокійне, неупереджене, об’єктивне дослідження теми; думки й
розмірковування, що спираються передусім на неспростовні логіку й
закономірності культурно-історичного та політичного розвитку. Взагалі, як
стверджує молодший колега Дзюби, теж неординарний український культуролог
Вадим Скуратівський, у його текстах переважають нестандартні – як тоді, так і
нині – речі: відвертість, правдивість, органічність. Без будь-якої
ідеологічної істерики, хизування ерудицією, без квапливих висновків. І якщо
молода українська інтелігенція або ті, хто претендує на звання еліти, мають
обирати собі кумира, – то ось він. З огляду на його спосіб мислення, досвід,
масштабність особистості – практично безальтернативний.
ПРО НАЦІОНАЛЬНУ
САМОКРИТИКУ
Возвеличений і
принижений за радянських часів, ув’язнений і звільнений, понині обираючи шлях
тернистий, зате чесний, Іван Михайлович переконаний, що нація ніколи не йде на
самогубство, її рятує інстинкт самозбереження. Українськість далеко не
вичерпано, вона дає енергію багатьом новаторським ідеям і починанням,
стверджує Іван Дзюба. І при цьому він робить дивовижний ідеологічний
поворот, який сьогодні, коли ми вже встигли розгубити багато моральних
цінностей, звучить теж просто-таки по-новаторськи: «Нам потрібна чесна
національна самокритика... Хіба самокритика є самоприниженням та
самокартанням, а не навпаки: самоочищенням, самооновленням, самомобілізацією?
Національна самокритика завжди була й буде не тільки зворотним боком
національного поступу, але – що особливо важливо – і його єдино міцним фундаментом,
єдиною гарантією морального здоров’я й справжності такого поступу».
«ПРОСТО ЗНАЮ, ЩО
ДОБРЕ ВИСТУПИЛА»
Так
прокоментувала свою перемогу українка Маша Собко
Нинішній десятий,
ювілейний, фестиваль-конкурс молодих виконавців «Нова хвиля» у Юрмалі пройшов
загалом у звичайному режимі й традиційно супроводжувався безліччю пліток,
які залюбки тиражували ЗМІ. Так, скажімо, ми довідалися, що Леонід Агутін
нарешті позбувся свого довгого волосся, про що його весь час просила дружина,
Анжеліка Варум, і тепер вона щаслива. А також, що чималий шматок стелі
обвалився у готельному номері Алли Пугачової, мало не зачепивши примадонну. І
що вона, всупереч своїй звичайній практиці, цього разу відреагувала з гумором.
Однак справжні
сенсації все-таки були! І пов’язані вони саме з Україною, точніше – з двома
українками-учасницями співочого змагання. Передусім це, як уже згадувалося,
Маша Собко, яка поступилася лише одним балом переможцеві цьогорічної «Нової
хвилі» співакові із США Джейдену Фелдеру і посіла друге місце. І все ж серця
глядачів-слухачів підкорила 9-річна Настуня Петрик з Одеси, володарка абсолютно
унікального, низького «дорослого» голосу, котрий, як казала Ані Лорак,
нагадує голос Елли Фітцджеральд. На сцені вона почувалася, мов рибка у воді, і
легко й невимушено виконала складну композицію «Oh, darling» з репертуару
The Beatles.
НЕ ЧАС ДЛЯ
АССОЛЬ?
Нинішнє покоління
вже, мабуть, і не знає, хто такий письменник Олександр Грін (Олександр
Степанович Гриневський), як і про що він мріяв, писав, у що вірив і на що
сподівався.
Тим часом О. Грін
неперевершений романтик, фантазія якого була безмежною, сяючою та манливою,
як море, – незмінний герой його повістей і романів. А крім того, вона, ця фантазія,
завжди трималася, так би мовити, на залізному каркасі життєвої правди – чи то у
соціально-побутових деталях, чи у психологічному мотивуванні вчинків та
взаємовідносин літературних персонажів.
В уяві тих, хто
знає й пам’ятає творчість Олександра Гріна, передусім спливають червоні вітрила
– правдива «візитна картка» письменника.
Саме такий
пам’ятник і мали намір встановити у Феодосії, де з 1924 року мешкав Грін, до
80-річчя з дня його смерті (1932 рік). Проте, як повідомляє «Новий Регіон –
Крим», завідувачка Будинку-музею О. Гріна С. Світлична каже, що монумент на
Музейній площі встановлять іще нескоро: бракує фінансів. Держава
відсторонилася, меценати не відгукуються на прохання працівників музею, а
самотужки їм несила зібрати необхідні гроші. Причому, як раніше підрахували,
на виготовлення пам’ятника потрібно не так уже й багато: близько 150 тис. грн.
Сторінку підготувала
Тетяна
МОРГУН, «ПВ»
11.08.2011
|