Манери роблять людину
Саме такий вислів
прикрашає фронтон Оксфордського університету. Із погляду людини
з гарними манерами, чимало наших співвітчизників, навіть високопоставлених,
поводяться, немов печерні люди, бо не лише не мають поняття й уявлення, що то
за манери, а й відверто уникають відповідного навчання. Більше того, гадають,
що правила етикету обмежують та пригнічують вільний самовияв, ускладнюють
спілкування. Але без правил немає нормального життя. І пристойність – це теж
правило, тим більше, що саме етикет надає можливість вільно поводитись, уникаючи
незручностей, а то й ганьби.
Неоціненними
знаннями в галузі етикету володіє радник із протоколу Галина Науменко.
Журналісти не дають їй спокою, повсякчас просячи про хоча б коротеньке
інтерв’ю. Міністри й президенти завжди були її слухняними учнями. Серед тих, із
ким спілкувалася Галина Науменко, – найвідоміші люди планети. королева Швеції
Сильвія піднесла їй золоту брошку, що надає право відвідувати королівський
палац. А Індіра Ганді свого часу зняла з руки й подарувала чудовий перстень...
Весь величезний
багаж знань Галини Олексіївни стосовно етикету я розділила б на дві, так би
мовити, категорії: те, що ми знали, але не вміли цим користуватися, і те,
чого ми взагалі не знали.
ДРЕС-КОД
Це «друге» стосується
радше саме протоколу, тобто дрес-коду або специфічного варіанта костюма,
нюансів поводження, аж до міміки й жестів, високих офіційних осіб. Надто коли
зустрічаються керівники різних країн. Приміром, відсутність краватки в
президента чи міністра означає його наміри зустрітися з колегою неофіційно,
по-дружньому відкрито, його налаштованість на відверту й щиру бесіду. Якщо ж
офіційна особа при краватці, в строгому костюмі, застібнутому на всі ґудзики, –
отже, діалог буде так само офіційний, суто діловий, не обов’язково приязний,
із цілком «дипломатичними» усмішками.
Галина Науменко
розповідала й такий цікавий сюжет. Свого часу, ще за існування СРСР, до Михайла
Горбачова приїздила з візитом, як писали тоді, великий прем’єр-міністр
Великобританії і велика жінка Маргарет Тетчер. Її на той період щось не
влаштовувало в політиці Горбачова, хоча відомо, що суто по-людськи Тетчер йому
симпатизувала. Тож вона прибула з ясною усмішкою на вустах, у чарівному, не
надто офіційному костюмі – нібито як найдобріший, миролюбно налаштований
друг. І лише люди втаємничені зауважили на лацкані її нарядного піджака брошку
з по-хижацькому зображеним орлом. Це належало «прочитати» так: поки що я в
доброму гуморі, але пильнуйте, можу чинити й по-іншому. Ті, кому слід було це
зрозуміти, – зрозуміли. До слова, у 80-ті роки неодноразово звучала така
фраза: «Велика Британія має два скарби, один з яких нафта, а другий – Маргарет
Тетчер».
Загалом
прецікавий багаторічний досвід і спостереження Галини Науменко як фахівця-протоколіста
заслуговують на окрему статтю, і такий матеріал є в нашому розпорядженні. Але
час, мабуть, спуститися, як-то кажуть, з небес на землю й згадати деякі
застереження етикету на повсякдень, про що вона теж неодноразово казала в
своїх інтерв’ю. Адже справедливо помічено, що не гроші розділяють суспільство
на «білу» й «чорну» кістку – етикет усе розставляє по місцях. Так, є в нас
багаті люди, є гроші, але вельми бракує добрих манер, шляхетної стриманості,
шарму. Порушується все, починаючи з невміння «тримати стрижень», контролювати
емоції, які не мають відволікати, а тим більше втомлювати співрозмовника.
ІМ’Я
СПІВРОЗМОВНИКА
Для людини багато
важить власне ім’я. Якщо хтось є для вас важливим і ви хотіли б зберегти з
цією людиною дружні, довірчі стосунки, добре запам’ятайте її ім’я та по
батькові. Коли вас називають чужим іменем або з кимось плутають – це
незаперечний знак того, що ви для співрозмовника нецікаві й не відіграєте
важливої ролі в його справах. Таким прийомом, до речі, свідомо користуються
бізнесмени, коли хочуть, аби партнер (дійсний чи потенційний) почувався
невпевнено. Ще далі можна піти під час спільної трапези, де вона не відбувалася
б. Приміром, суперника в бізнесі можна доволі легко «розхитати», подавши
всього-навсього... коропа в сметані. Та не варто забувати, що етикет –
пластичний, він покликаний служити людині, а не навпаки. Ніколи й нікого не
соромно запитати. Замість вкриватися холодним потом і ціпеніти, не знаючи,
якою виделкою користуватися, з якого келиха пити, краще стиха поцікавитись у
офіціанта, придивитися до дій сусіда.
(Далі буде)
ЧОТИРИ ВИДЕЛКИ –
ШІСТНАДЦЯТЬ «ПРОКОЛІВ»?
І все ж таки, що
робити, якщо виделок чи ложок – чотири? Якими починати їсти? Галина Науменко
дотепно зауважує: «Як курка гребе до себе, так і користуватися приборами
слід, поволі просуваючись до тарілки – до себе. отже, починати треба із
зовнішніх – тих, що далі від тарілки. А трапився мимовільний конфуз – не
афішувати, не робити драми! Помилка – це краще, ніж скута жахом людина. Згадаймо
Чехова: плями на скатертині ніхто не має помітити. до ресторану, в компанію ви
приходите, аби розважитись, відпочити. Будьте природними, розкутими, лишайтеся
собою й нікого з себе не вдавайте. Але тримайтесь у межах пристойності. Адже
етикет – це мистецтво уникати гострих ситуацій або виходити з них переможцем,
приваблювати потрібних людей і красиво позбуватися непотрібних».
...І МАЛЕНЬКА
ЧОРНА СУКНЯ
Прийом – не
релакс після трудового дня, а вирішення ваших проблем в іншій обстановці. Тут
немає дрібниць, включаючи й те, як слід одягтися. Якщо прийом – типу «фуршет»,
тоді чорний костюм для чоловіка і вечірня сукня для жінки – це і є правильне
вбрання. А крім того, у гардеробі будь-якої ділової жінки має бути й так звана
«маленька чорна сукня». Проте слід пам’ятати, що «міні» – це довжина до коліна,
аж ніяк не вище: не можна вдягати на будь-який прийом те, що закінчується
раніше, ніж починається. Недоречними вважаються й спідниці типу «стрейч».
Що ближче до ночі
подія, на яку вас запрошено, то меншим має бути розмір дамської сумочки. А от
що ніколи не зайве, то це гарні, зі смаком підібрані аксесуари.
Проголошення
тосту – той рідкісний випадок, коли можна відкрито чи дещо завуальовано
продемонструвати своє ставлення до іншої людини. Якщо хочете сказати тост,
віддайте перевагу короткому. Виняток становлять лише деякі – алегоричні,
сповнені життєвих істин, не нудні, а з гумором, які вміють розвеселити
присутніх. Гідна поведінка, інтуїція й гарне вбрання сприятимуть розв’язанню
вашої проблеми.
БУТИ ПРИСТОЙНИМ?
ЛЕГКО!
Правила гарного
тону, тобто прагнення поводитися пристойно, існували вже у найдавніші часи.
Приміром, у Гомеровій «Одісеї», єгипетських та римських рукописах згадуються
правила поведінки. Взаємини між чоловіками й жінками, начальниками і
підлеглими, засоби спілкування, приймання чужоземних гостей – усе було суворо
регламентовано. Порушення цих правил загрожувало виключенням людини із соціальної
групи.
Найперше зведення
правил гарного поводження – дипломатичний етикет. уже древні греки надавали неабиякого
значення міждержавним відносинам і створили доволі складний ланцюг необхідних
ритуалів. Згодом виник придворний етикет, і кожна владна династія створювала
певний урочистий церемоніал. до речі, саме на підставі придворного етикету,
але, так би мовити, адаптованого, спрощеного формується етикет суспільний.
Загалом його
пріоритетна мета – зробити життя і співіснування людей максимально приємним,
безпечним, допомогти обійти гострі кути, уникнути ненавмисних образ,
застерегти від випадкових претензій і навіть біди. З іншого боку, певні вимоги
етикету не є абсолютними, необхідність дотримуватися їх залежить від обставин,
місця, часу. Те, що є неприпустимим за одних обставин, може бути цілком
прийнятним за інших. Найкращий приклад – поява в купальнику. На пляжі – будь
ласка. В іншій обстановці – самі розумієте...
Сторінку підготувала
Тетяна
МОРГУН, «ПВ»
07.08.2011
|