Гордість і біль столиці
Існує легенда про
те, що на місці Дніпра колись було море. Після того, як св. Андрій, прийшовши
до Києва, встановив на горі, де нині височить Андріївська церква, хрест, – усе
море спало вниз. Але деяка його частина залишилася і сховалася під Андріївською
горою. Коли згодом тут побудували церкву, то під престолом відкрилася криниця.
В Андріївській церкві немає дзвонів, бо, за легендою, за першого ж удару вода
«прокинеться» і затопить не лише Київ, а й усе Лівобережжя.
Що ж далі каже
легенда? Втім, навіть не легенда, а «Повість минулих літ»: апостол Андрій
зібрався вирушити до Рима, однак побудував свій маршрут у такий спосіб, що
опинився в Києві (адже це також місто на семи пагорбах). Прийшовши на гору, де
нині церква, апостол виголосив: «Бачите гори оці? На цих горах возсіяє
благодать Божа». Та навіть після того, як архітектор Ф.-Б. Растреллі збудував у
40-ві роки ХVііі ст. розкішну Андріївську церкву, шлях, що тягнувся від неї
униз, на Поділ, лишався тільки Великою дорогою.
Лише коли на початку
ХIХ ст. Велику дорогу почали забудовувати, вона дістала назву від міського
дива й «символа епохи», як писали про шедевр Растреллі. До речі, з ним
пов’язана й відома київська «байка про дзвіницю» (якої немає). Як пишуть Д.
Шльонський і О. Браславець, нібито на початку ХХ ст. одна з київських газет,
бажаючи розважити київську публіку славним жартом, у номері від 1 квітня розмістила
приблизно таке коротке повідомлення: «Учора з неймовірним гуркотом обвалилася
дзвіниця Андріївської церкви. Уламками цегли завалило всю вулицю. Спішіть
побачити!» В редакції були переконані, що читачі лише посміються: адже вони
багато разів бачили храм. Однак сталося по-іншому: половина Києва кинулася на
«місце пригоди», аби побачити все на власні очі. Це, звісно ж, не робить честі
неуважним киянам. Однак вибухнув справжній скандал, оскільки міський голова
також прибув на місце події для з’ясовування обставин стихійного лиха. Одним
словом, історія ця залишилася в історії як «інтелігентний» київський анекдот.
Але він добре вписався у серпанок чарівливості й містики, що огортає Андріївський
узвіз. І недаремно ж тут, у будинку № 2, міститься унікальний Музей однієї
вулиці. Буквально – що не будинок, то історія, легенда, казка, пам’ятка.
Нині, дякувати
долі, ще збережений у давньому вигляді узвіз – місце виставок-продажу живопису
й виробів народної творчості під відкритим небом. Його справедливо називають
київським Монмартром.
«Що ж тут такого
містичного?» – запитаєте ви. Передусім № 13, де мешкав містичний письменник
Михайло Булгаков. А ще портал «Київ. Коментарі» називає Замкову (Лису) гору
над Андріївським узвозом (щоправда, вона має кілька назв: Хоревиця,
Флорівська, Кирилівка), де регулярно відбуваються шабаші київської нечисті –
Вальпургієва ніч проти 1 травня, на Івана Купала та на Петра й Павла. Або широковідомий
замок Ричарда Левине Серце. Мало хто знає, що балясини під перилами будинку та
у його внутрішньому дворі були копіями горгулій Нотр Дам де Парі. Але в часи
німецької окупації Києва 1941–1943 рр. усі вони зникли. Замок – одна з
наймістичніших будов, біля якої, прислухавшись, можна почути дивні звуки. Або
Андріївський узвіз, 17. У цьому домі жив відомий на весь Київ «святий лікар»
Феофіл Яновський. Одного дня до нього прийшла дівчина, яка попросила
допомогти хворій матері. Коли ж лікар навідався до пацієнтки, з’ясувалося, що
її донька померла рік тому. Тоді Феофіл Яновський збагнув, що насправді до нього
завітав привид дівчини. Ще кілька днів після цієї історії він не міг приймати
пацієнтів.
Загалом
Андріївська церква та й однойменний узвіз – такі сильні й символічні обереги
Києва, що зазіхати на них з комерційною метою – і злочин, і гріх водночас.
Але ж зазіхають! Доля Андріївського узвозу досі не вирішена, триває двобій між
захисниками київських пам’яток і новоявленими капіталістами, байдужими до
всього, крім грошей.
Проте, крім
усього іншого, за висновками фахівців, підземні води вже впритул наблизилися
до давньої вулиці. У Києві взагалі – складні геологічні умови, а схили, на
жаль, перші «кандидати» на зсув, надто під час «великої води». Отже, як
з’ясувалося, біля підніжжя узвозу вода розташовується на глибині всього
одного-двох метрів. На прилеглих територіях не можна проводити будівництва,
лише реконструкції.
ОТ УЖЕ ЦІ
«ПРИЙОМНІ БАТЬКИ» МІСТА!
Зрозуміло, що
Андріївський узвіз потребує уваги й охорони відразу з двох причин. Депутат
Київради, голова її постійної комісії з питань культури і туризму Олександр
Бригинець переконаний, що узвозу слід надати статус культурної пам’ятки – і
чимшвидше, допоки його не знищили забудовники. «це дало б змогу зберегти
унікальну вулицю для наших нащадків замість перетворення її на сумнівний
коктейль з неоковирних склобетонних готелів та офісів», – каже депутат. Причому
весь Андріївський має не лише дістати згаданий статус, а й увійти до складу
охоронної зони Андріївської церкви (що було б іще однією гарантією його збереження).
Однак влада не квапиться з рішенням, натомість розповідає про перебудови та
реформи, що чекають на старовинну вулицю. Хочеться запитати: «Що ж там, у
КМДА, – жодного киянина? Нікого з них не цікавить благодать Божа?»
ЧАРИ ТРИВАЮТЬ
У першу декаду
липня в лондонському кінотеатрі «Одеон» на Трафальгарській площі відбулася
світова прем’єра останньої частини оповіді про юного чарівника – «Гаррі Потер і
подарунки смерті. Частина 2».
Важко повірити,
але на площі зібралися десятки тисяч людей, причому багато з них іще за три
дні до події встановили тут наметове містечко. Одним словом, прийшли всі, хто
любить дива й вірить у них, хто хотів особисто привітати улюблених акторів, які
йтимуть червоною доріжкою.
Виконавці
головних ролей у «Поттеріані», що підкорила світ, – Деніел Редкліфф, Емма
Уотсон та Руперт Грін – відчутно подорослішали, адже зйомки всіх серій тривали
не більше не менше десять років. Коли ця трійця вперше зійшлася на знімальному
майданчику, їм було лише по 11 років. Тепер вони мають інший вигляд (Емма
Уотсон у вишуканій сукні була схожа на чарівну принцесу), вони – досвідчені
актори, але понині залишаються гарними друзями. Молоді люди щиро дякували
всім шанувальникам кіносаги та один одному, кожен із них, виступаючи, казав,
що втрачає частину світу, яким жив довгий час, а «Герміона» навіть
розплакалася у всіх на очах.
«Ніколи не кажи
ніколи, – тим часом заявила письменниця Джоан Роулінг. – Можливо, невдовзі я ще
повернуся до цієї історії». А поки що у світ виходить книга «Фантастичні звірі
й місця їхнього проживання» – енциклопедія фауни казкової країни з коментарями
та поясненнями Гаррі та його друзів. Д. Роулінг нагадала, що чимало звірів
вона запозичила з різних легенд та міфів.
КІНЕЦЬ ЕПОХИ?
Як повідомляють
ЗМІ, всесвітньовідомий режисер, народний артист Росії Юрій Любимов остаточно
вирішив залишити славетний театр на Таганці, який сам створив півстоліття
тому.
Цікаво, що
відносини Любимова і творчого колективу довгі десятиліття були аж надто
складними: зі злетами й падіннями, непорозуміннями, з’ясовуванням стосунків
та обставин. і при цьому незабутній, відвертий до болю фільм Леоніда Філатова
«Сукины дети» присвячено саме улюбленому головному режисерові цього театру,
якого добре розуміли актори й не хотіла розуміти тодішня влада.
Нині Ю. Любимову
93 роки. Він стверджує: «Для мене театр закінчився, повернення до цього немає.
Трупа мляво працює, запізнюється, просипає, і я чекаю на них щодня по
півгодини, аби вони прийшли до тями та зрозуміли, що, зрештою, слід прийти й
працювати». Актори мають своє бачення, переконані, що у театрі не може бути «як
на цвинтарі», що сам Любимов став іншим. Трупа запропонувала режисерові
компроміс: залишитися тільки художнім керівником і відмовитися від
директорства. Той категорично відкинув таку пропозицію. Отже, мости спалено.
Хоча артисти до останнього сподівалися хоч на якусь можливість примирення.
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
02.08.2011
|