Світло далекої зірки
Липень – місяць
Олега Ольжича. І, відверто кажучи, дуже тішуся з нагоди порушити цю тему. Є в
Києві вулиця його імені. Колись вона називалася Дем’яна Бєдного, і всі знали,
хто це: пролетарський революційний поет, той, що написав «Танька-Ванька» про
«освоєння» солдатами перших танків або «Как родная меня мать...». Мистецтво
дзвінке, мов барабанний дріб, кон’юнктурне. Але нова назва, попри нелюбов киян
до перейменувань вулиць, прижилася швидко: сполучення Олег Ольжич – дуже
милозвучне. А проте його коротке й полум'яне життя, його поетичний геній,
океан талантів цієї людини відомі далеко не всім.
Олег Ольжич народився
8 липня 1907 року. він – син видатного поета Олександра Олеся (Кандиби), людини
високоінтелігентної, палкого українофіла. При цьому батько був спадковим
дворянином. А мати, Віра Свадковська, – простою вчителькою, в жилах якої текла
українська, білоруська і грецька кров.
Легко припустити,
що поетичний талант Ольжич успадкував від батька. Та при тому характер поетики
й поетичного мислення Олега зовсім інший. Жартуючи, син казав, що батькова
поезія – «для телефоністок»: так багато в ній сонечка, квіточок, одне слово –
ліричних банальностей. Олег, певно ж, уособлював уже інше покоління, він був
інтелігентним і душевним, але не прекраснодушним і безпорадним; шляхетним,
високопорядним і романтичним, але при цьому прагматичним і суворим. Він щиро
захоплювався західною поезією, і його дедалі більше вабила можливість
висловитися як у поетичних рядках, так і в літературознавчих, культурологічних,
політичних статтях раціонально, предметно, чітко й зрозуміло.
Перебуваючи з
батьками у вимушеній еміграції у Чехословаччині, Олег вступив до Карлового
університету, водночас навчався в Українському вільному університеті. По
закінченні навчання (1929) захистив дисертацію «Неолітична мальована кераміка
Галичини». Того ж таки року, після заснування ОУН Ольжич став одним із
найактивніших її членів, створив і очолив культурний сектор організації; дещо
згодом він – заступник голови проводу ОУН, яку називав «військом незримим
поневоленої нації». Тут Олег був ідеалістом, адже, ставши на справді жертовний
шлях, прагнув реалізувати саме національний ідеал – самостійну й вільну Україну.
Як поет і публіцист, О. Ольжич пропагував цінності, що підкреслювали героїчну
суть українця та української нації. У статті «Націоналістична культура» він
писав: «Провідною ідеєю українського народу від світанку віків є Ідея Слави –
тобто беззглядна цінність героїчного повнення призначення людини». А ще –
«спільнота нації в українській духовності історично усвідомлюється не
природничо, а духовно-містично в Ідеї Роду. З нього родиться вся потуга
Української держави та відродження».
Отже, як написано
в ZN, уявіть собі людину дуже мирної професії, археолога, яка розкопує в
різних країнах Європи пам’ятки трипільської культури, пише цінну монографію, –
і раптом залишає розкопки, занурюється у вир боротьби. Та недаремно він був
романтиком! А крім того, розумів, що в Другій світовій війні Україна дістає
реальний шанс позбутися тягаря сталінщини в контексті двобою двох політичних
хижаків. І коли його, талановитого й перспективного вченого, запросили
прочитати лекції у Гарварді про нові археологічні відкриття та провести
консультації, він прибув до США і як один з очільників ОУН, аби зустрітися з
українською діаспорою та зібрати кошти для підтримки боротьби українців із
чинним режимом.
До 60-річчя
національного кінематографа (2001) за сценарієм Л. Череватенка було створено
фільм «Я камінь з Божої пращі», присвячений О. Ольжичу. Крок за кроком, від
народження до трагічної загибелі в концтаборі Заксенгаузен, автори досліджують
біографію Олега Ольжича-Кандиби. Після тортур нацисти спалили його тіло в
газовій камері. А радянська ідеологічна машина старанно розчавила це ім’я,
навіть згадувати було заборонено. Утім, воно й зрозуміло: його незалежне
мислення, свята любов до України, непідкупність і безкомпромісність були
однаково неприйнятні як для нацистського, так і для сталінського режимів.
Як пише Богдан
Червак («День»), «Легенда і символ. Не про кожного поета так можна сказати.
Про О. Ольжича – можна, оскільки в українській історії його ім’я уособлює,
можливо, найдраматичніший етап національно-визвольного руху українців за свою
державу... О. Ольжича справедливо називають поетом ідеї і чину. Він належав до
тих, кому замало було сказати слово. На його переконання, за словом завжди має
йти діло».
...Коли читаєш
поезії Олега Ольжича, дух перехоплює: ця музика вірша, ця прозорість думки,
щирість і широта знань, стрункість і динамічність, висока емоційна напруга і
патріотичний пафос справді не мають собі рівних...
НАЙБІЛЬШИЙ ПОЕТ
СТОЛІТТЯ
В Олега
Олексадровича Кандиби було, крім О. Ольжича, чимало літературних псевдонімів:
М. Запоточний, Д. Кардаш, К. Костянтин, о. невідомий, Світанок, Лелека.
наскільки знаю, крім Леоніда Череватенка, справжнім «монополістом» теми Ольжича
є Микола Жулинський, котрий присвятив поетові, борцеві за національні ідеали
й волю чимало прикметних праць. Саме він назвав Олега Кандибу тим, що «серце
обернув у сурму».
Доводилося
читати, що низка літературознавців називають Ольжича найпершим і найбільш
значущим українським поетом ХХ століття. на користь цього промовисто свідчать
його сильна прекрасна поезія і беззаперечний життєвий подвиг.
ЯК АЙВАЗОВСЬКИЙ
ЗБАГАТИВ СТАРОГО ШВЕДА
...Якось літній
швед розбирав свої старі речі. Серед них знайшлося й полотно І. Айвазовського
«Битва за Бомарзунд». Господар, звісно, був не мистецтвознавцем, а всього лише
лісорубом, тож знахідку не оцінив, а попросив працівників невеликого
аукційного дому «Метрополь» продати все, що має хоч якусь цінність. Решту
старенький зажадав передати Червоному Хресту.
Картину було
виставлено на продаж із стартовою ціною 10 тисяч шведських крон (приблизно 1,5
тис. доларів). Проте навколо неї виник такий ажіотаж, що працівники «Метрополя»
мусили звернутися до експертів аукційного дому міста Упсала. Ті підтвердили
авторство та справжність полотна, написаного Айвазовським 1858 року. Коли
власнику картини повідомили, що її естімейт (попередню ціну) підвищать до 5–6
млн крон, літній чоловік був шокований і сказав, що його, мабуть, розігрують.
Зовсім ні: картину врешті-решт було продано за 7,6 млн крон, або 1,2 млн доларів!
Повідомлялося, що шедевр російського мариніста придбав колекціонер із Росії.
«ГЛИНА МАЄ ДУШУ…»
Так кажуть в
опішному на Полтавщині, куди щороку з’їжджаються гончарі з усієї України на
своєрідні фестивалі. Цьогоріч тиждень Національного гончарного здвиження
«Здвиг–2011» зібрав наприкінці червня – на початку липня українців, що понад
усе цінують самобутність та неповторність народного мистецтва. Фестиваль-ярмарок
«Гончарний всесвіт» запропонував усім бажаючим незрівнянні вироби на будь-який
смак. відбувся й Інтерсимпозіум, що, по суті, є змаганням робіт майстрів гончарства.
Гості фестивалю мали також можливість спостерігати за процесом творення речей
із глини, і вправність майстрів справді дивувала!
Як відомо, нині в
рамках фестивалю відкрито стіну «Гончарна слава». Кращі українські
скульптори створили меморіальні таблички автора нашого герба василя Кричевського,
видатних малярів та скульпторів – Сергія васильківського, Юрія Лебіщака, Остапа
Ночовника, Опанаса Сластіона, Єлизавети Трипільської. Щороку з’являтиметься
кілька нових табличок.
Попри участь у
змаганні майстрів з Росії, Азербайджану, Грузії та Литви, призові місця
дісталися українським умільцям. однак спілкування необхідне, переконані наші
земляки, бо допомагає вивчати світові тенденції, чогось навчитися, побачити
перспективи розвитку цього виду мистецтва. Та найголовніше – зберігати власні
традиції, передавати їх із покоління в покоління. Лише такий підхід забезпечить
Україні високу конкурентоспроможність. А нашим співвітчизникам – уміння
відрізнити справжнє від підробки, любов та повагу до своїх культурних надбань.
До слова, місцевий носій та зберігач традицій – 77-річний народний майстер Василь
Омельяненко відомий усій Україні. І його дуже тішить, що молоді майстри – а їх
чимало! – вміло й з любов’ю відроджують цей вид народної творчості, який уже
почав було занепадати.
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
21.07.2011
|