Четверта порада
Є така чудова
пісня на вірші Ю. Рибчинського (музика І. Шамо) – «Три поради». Поет самостійно,
не розраховуючи на проникливість читача (слухача), розкриває глибинний
філософський сенс метафор, виводячи наше сприйняття та розуміння за їхні межі
прямими поясненнями: «Край дороги не рубай тополю» («Може, та тополя – твоя
доля»); «Не ламай калину біля хати» («Бо вона заплаче, наче мати»); «Не стріляй
у птаха на світанні» («Може, то любов твоя остання»). Дуже хочеться
приєднатися до цих закликів зі своєю порадою. Щоправда, вона встигла втратити
в нас і крила, й коріння, і цвіт: не знищуйте пам’ятки історії! Бо почнеться
зворотний відлік еволюції.
Ще 1966 року в
нас було засновано Українське товариство охорони пам’яток історії та культури.
Сьогодні заступник його голови, Микола Пархоменко, зазначає, що в історичному
центрі Києва не лишилося жодної земельної ділянки, котра не стала б приватною
власністю. Тож нові власники будь-якої миті можуть розпочати їхнє освоєння, аби
одержувати прибутки. Цинізм ситуації в тому, що до приватних рук потрапляють не
лише землі, а й пам’ятники, які згідно з чинним законодавством не підлягають
приватизації.
Майже чотири десятиліття
наше Товариство було високоавторитетним і найкраще структурованим серед інших
громадських організацій. Структура, правда, лишилася, але втрачено належне
фінансування (а що в нас належно фінансується?), а головне – впливовість.
Більше того, саме історичний центр столиці, який за цивілізованою ідеєю
належить охороняти й берегти мов зіницю ока, якнайактивніше забудовується. І
це промовисто ілюструє комерційний інтерес інвесторів, їхню жадобу до великих
грошей.
Тому члени
Товариства ухвалили рішення занести історичний центр Києва до Червоної книги
культурної спадщини.
Свіжа в пам’яті драматична
історія будинку на Малій Житомирській – київський модерн початку ХХ століття.
Міцний, гарний, заселений. І раптом столичні чиновники зажадали терміново
його реконструювати. Мешканців почали масово відселяти, хтось опирався й
намагався якось залучити чинне законодавство, але таким активним альтернативи
все одно не залишили. Поступово будинок спорожнів, до нього самочинно в’їхала
якась нібито охоронна фірма, міліція ж ніби води в рот набрала – не втручалася.
За такого «самоврядування» цей історичний об’єкт київська громада однозначно
втратила.
Зовсім поряд –
глибоко нещасні рештки Десятинної церкви. На сьогодні фундамент обнесено
парканом, через який кидають сміття. Тож нині руїни Десятинки перетворено на
сміттєзвалище, і щоб усе прибрати, необхідна техніка. Зруйновано споруди, які
захищали фундамент, він відкритий сонцю, вітру та дощу.
Активіст руху
«Збережи Старий Київ» Ігор Луценко виступив у lb.ua зі статтею, в якій прояснив
чимало питань щодо законності будівництва тимчасового храму біля історичного
фундаменту і, власне, самої запланованої реставрації. Виявляється, так зване
«відновлення» є профанацією, бо неможливо відтворити первісний вигляд Десятинної
церкви, збудованої князем Володимиром Великим наприкінці Х ст.: сьогодні
достеменно невідомо, який вигляд вона мала. Тому новий храм не вважатиметься
пам’яткою історії та архітектури, а буде нічим іншим, як новобудовою. Зведення
ж новобудов на пам’ятках світового значення є злочином. Відтак, «відновлення»
Десятинної є прямим порушенням низки українських законів, а також міжнародних
зобов’язань, підписаних та ратифікованих Україною. До того ж будівництво
нового храму на фундаменті Десятинки загрожувало б остаточною руйнацією
Андріївській церкві, котра нині в аварійному стані через складну геологію
схилу та підземні води. «Сповзти» на Поділ може й Історичний музей. Загинути –
славетна чотирьохсотлітня липа, унікальна природна пам’ятка, посаджена ще
Петром Могилою: її коріння сягає глибини фундаменту.
Нещодавно повідомлялося,
що згорів будинок – пам’ятка архітектури по вул. Саксаганського. Подібних
прикладів лише в Києві – десятки, а в Україні така сама доля чекає на сотні
історичних будівель. На жаль, немає офіційної статистики, але, за підрахунками
згаданого Товариства, щороку втрачається близько тисячі, а загалом за роки
незалежності Україна втратила близько двадцяти тисяч пам’яток.
НА УЛАМКАХ
ЦИВІЛІЗАЦІЇ
В Європі з
історією поводяться надзвичайно дбайливо: зберігають не лише рукотворні
пам’ятки, а й історичні пейзажі, ландшафти. Україна, яка підтримала ініціативу
Асамблеї Міжнародної ради з питань охорони пам’яток щодо встановлення Міжнародного
дня пам’ятників та історичних місць, у цьому питанні має фактично такі самі
умови, що й європейські держави. Ще 1999 року в нас теж було встановлено
«своє свято», аби підтримати органи й інституції, які намагаються зберегти
історичне обличчя своїх міст, містечок, селищ. Та насправді між нами й
цивілізованою Європою – прірва. У нас є Міністерство культури, яке культурою
не опікується; є законодавчі й виконавчі органи, які припинили фінансування й
практично знищують створюваний роками інститут реставрації, які працюють для
себе і під себе. Через їхні байдужість, нехлюйство, жадібність Україна
поступово втрачає своє неповторне обличчя і стає «чистим аркушем паперу», на
якому можна «малювати» досхочу типових проектів доти, доки ця земля остаточно
припинить цікавити як своїх, так і чужих.
ЧОГО Б НА ЛЮСТРО ОБРАЖАТИСЬ?
Як повідомила
gazeta.ua, в рамках фестивалю «Книжковий Арсенал» Сергій Руденко презентував
свою збірку «Пантеон класиків» із пародіями та епіграмами на сучасних
письменників – С. Жадана, А. Кокотюху, О. Забужко, Ю. Позаяка та ін. А крім
пародій, у збірці є шаржі художника Володимира Гарбуза.
такі рядки
Позаяка, котрий був його викладачем із стилістики в університеті: «Якщо тебе
ненароком Гепнуло шлакоблоком, Вважай тобі повезло: Останнє в житті западло» і
написав пародію: «Іду з стилістики в кіно, Назустріч Позаяк чвалає. Ну, ось –
останнє западло, Найбільшого в житті немає!». Позаяк образився, хоча Руденко
взяв до роботи далеко не найбільш лайливі та паскудні рядки з «поезій»
учителя. Узагалі, як зауважує Сергій, «усі, про кого я писав епіграми чи
пародії, ображаються. Бити не б’ють, але всяке бувало. Не розумію чому, бо
вони ще мені пляшку за це мають ставити. Якщо про них пишуть, – отже, вони
популярні».
Здається, зовсім
небагато людей, зокрема, скажімо, Роман Кухарук, ставляться до жанру пародії з
розумінням та гумором. Решті не завадило б «не плювати» в дзеркало, до того ж
вельми компліментарне. На згаданій презентації побувала й співачка Анжеліка
Рудницька, котра запитала: «А коли будуть епіграми на український шоу-бізнес,
на політиків?». До речі, епіграми на останніх є: книжка Тараса Головащенка.
ГАРНО ВДЯГТИСЯ?
ЛЕГКО!
Тепер українські
дизайнери працюють під гаслом «мода – для народу». Інакше кажучи, багато з
них дедалі частіше засновують виробництва одягу для масового споживача. Це
називається мас-маркет, або друга лінія.
Як правило, речі
з «другої лінії» набагато дешевші, а відрізняє їх від колекційних,
дизайнерських, хіба якась, не кожному помітна, деталь. Приміром, відсутність
«фірмової» окантовки. Таким виробництвом для народу з минулого року захопився
широковідомий український дизайнер Андре Тан. Саме йому належить наведений у
рубриці девіз.
А оскільки минув
рік, можна робити перші висновки. Передусім – щодо бізнесу: працювати з
великими партіями виробів вигідніше для «роблення грошей», мода для народу
завжди демократичніша й приваблює багатьох покупців. А креативи й колекції для
обраних – хіба що вдалі піар-ходи. Отже, життя в Україні спонукає найбільш
кмітливих мислити реалістично, а для цього спускатися з небес на землю: «от
кутюр» для нас поки що – розкіш.
До речі, А.Тан
зауважив, що одяг чорного кольору в другій лінії взагалі «не пішов»: люди
шукають «родзинку», цікаву ідею, а чорне надто консервативне та поширене. У
дизайнера відбуваються цікаві діалоги з його директором із продажів. «Коли я
захоплено кажу: «Яка прекрасна річ!» – мій директор зазвичай відповідає: «Це
продасться лише через три роки». А якщо я кажу: «Нічого особливого, річ як
річ», – тоді директор стверджує: «Отже – шиємо!». І ця модель справді добре
продається!».
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
08.07.2011
|