«КІБОРГИ»: ІСТОРІЯ ПРО НЕЗЛАМНІСТЬ УКРАЇНСЬКИХ ВОЇНІВ
7 грудня на кіноекранах України пройшла
прем’єра військової драми «Кіборги» режисера Ахтема Сеітаблаєва за сценарієм Наталі
Ворожбит про справжніх героїв своєї країни – захисників Донецького аеропорту, які
не йшли за славою, а стояли за свою землю.
«К
іборги витримали, не витримав бетон» – кажуть
люди про мужніх синів України, які безстрашно, довгих 242 дні та ночі, часто в
повному оточенні, тримаючись під вогнем ворожих російських атак, залишаючись
вірними присязі, боронили Донецьке летовище. Захисники ДАП посіли в історії
української бойової слави неповторне місце. Навіть російські бойовики були
настільки вражені незламністю воїнів, що мусили визнати наших «кіборгами».
Кінострічка розповідає про запеклі бої за
Донецький аеропорт, який став символом незламності українських воїнів. Картина
заснована на реальних подіях – кожен герой має свого прототипа.
Історія розгортається протягом двотижневого
чергування в аеропорту одного батальйону у вересні 2014 року. Група
добровольців уперше приїздять до гарячої точки, яку вже 4 місяці обороняють
наші військові, та віч-на-віч стикаються із страшним обличчям війни.
Захищати свою землю стають не лише професійні
військові, а й добровольчі корпуси. Це зіткнення – безумовний виклик для
всього світу – стало початком формування нової самоідентифікації громадян
України.
Під час та після трагічного історичного моменту
виник силует нової країни, яка шанує свою державність, люди почали створювати
міф про нових героїв – безстрашних, готових здійснити неймовірне заради
близьких, рідних і України.
Команда
фільму обіцяє, що з кожного придбаного квитка на фільм «Кіборги», 5 гривень будуть
перераховані у фонд «Повернись живим» на допомогу сім’ям загиблих кіборгів.
БОЙЧУКІЗМ. ПРОЕКТ «ВЕЛИКОГО СТИЛЮ»
7 грудня у Національному культурно-мистецькому та музейному комплексі «Мистецький
арсенал» відкрилася виставка про мрійників, які хотіли змінити світ «БОЙЧУКІЗМ.
Проект «великого стилю».
Ц
е проект про реформаторів мистецтва,
які відмовились від традиційного формату, про творців утопії, які самі стали
її жертвами.
Михайло Бойчук – хлопець із Тернопільщини, який у 1910 році
здивував вибагливий Париж, виставивши свої твори в «Салоні незалежних».
Темпера замість олії, колективна творчість замість індивідуальної, повернення
до історичної спадщини замість її заперечення, сконденсованість художньої
форми замість реалістичного відтворення. Французи назвали цей напрям
Renovation Byzantine, серед науковців відомий як школа українського
монументалізму, або бойчукізм. Бунтар за своєю природою, Михайло Бойчук бачив
перед собою чітко окреслену мету
−
реформування українського мистецтва. Новий український стиль мав
стати справді національним та глибоко увійти в повсякденний побут людини.
У Київському художньому інституті у 1920-ті роки послідовники
Бойчука ніби утворили середньовічний цех, де спільним був процес творення
−
від виготовлення фарб і пензликів до закінчених творів.
Вони амбітно називали себе «зодчими Всесвіту», які творять великий
національний стиль. Бойчукісти щиро вважали, що їх мистецтво слугує розбудові
ідеального суспільства, де хлібороби серед буйних ланів, усміхнені жінки біля
яблуні перебувають у суцільній гармонії. Повсякденність українського села
перетворена в творах бойчукістів на сакральне дійство.
Проте було швидко покладено край різноманітним мистецьким
пошукам, слідом за універсальним методом соціалістичного реалізму в Україні
запанував великий терор. Монументальні твори бойчукістів знищувались слідом за
своїми авторами. Дотепер із спадщини проектованого ними «великого стилю»
вціліли лише окремі ескізні або камерні роботи. За кожною з них – чиясь особиста
мужність: музейників, які зігнорували директиви про знищення ідеологічно
ворожих творів; учнів Михайла Бойчука, які перетворюючись на «соцреалістів»,
переховували свої ранні роботи; колекціонерів, які розуміли цінність
забороненого мистецтва.
З цих уцілілих
фрагментів організатори виставки спробували зібрати пазл, який би дав всебічну уяву
про український монументалізм як мистецький напрямок, що відображав сутність своєї
епохи.
17.12.2017
|