Петля часу
Якщо час є поняттям
так само відносним, як і будь-яке інше, то мав рацію вчений, котрий
припустив, що час – не видовжений ланцюжок без початку й кінця, а петля, яка
дозволяє з’єднати початок і кінець. Це підтверджують відкриття останнього
часу і зростання інтересу до сивої давнини в усьому світі.
Одна з найбільших
загадок історії – славетний Стоунхендж у британському графстві Вілтшир
неподалік Лондона. Пам’ятці приблизно 5 тисяч років. Стародавні британці
називали її «Танок велетнів» і вважали, що це справа рук великого мага Мерліна.
Зрештою, ще на початку ІІ тисячоліття всі відомості про походження Стоунхенджа
розчинилися в міфах. І по сьогодні ніхто напевне не знає, в чому ж полягало
справжнє призначення цієї пам’ятки.
Стоунхендж – це
кілька десятків майстерно відшліфованих кам’яних брил заввишки понад 4 метри. Свого часу
бриликолони були розташовані правильним колом на рівній відстані. Вага кожної
колони сягає близько 25 тонн. Століття, звісно ж, наклали свій відбиток,
багато що зруйнували в цьому, колись стрункому, кам’яному ансамблі. Проте
сучасних учених, котрі вперто досліджують Стоунхендж, зокрема, хвилює
запитання: як, у який спосіб чотиритонні брили пересували на відстань у майже 300 кілометрів? Адже
такого будівельного матеріалу (долерит, ріоліт, вулканічний туф) ближче ніде
немає.
Пекельну, проте
технологічно загадкову працю давніх майстрів сьогодні намагаються хоч якось
«розшифрувати». Англійський науковець з університету Екзетера у Великобританії
Ендрю Янг, як пише В. Лаговський у «Комсомольській правді в Україні», вважає,
що будівельники використовували підшипники – кам’яні кулі. Багатотонну брилу
вкладали на спеціальну платформу, а її – на кулі, дерев’яні чи кам’яні. І рухали.
Так можна було пройти до 20
км на день. Англійський дослідник перевірив це
експериментально й досяг успіху. Більше того: «Одним пальцем я рухав вантаж у
кілька центнерів, – сказав учений, – а кілька людей, природно, зрушать із
місця й щось більш важке».
А ісландський
інженер Гаррі Лавін висунув гіпотезу, що давні будівничі Стоунхенджа
обплітали кам’яні блоки брусками та пружними гілками, отримуючи
коконикорзинки. Їх і перекочували з місця на місце. Він теж перевірив своє
припущення на практиці і таки досяг успіху: блок вагою в тонну легко перекочують
2–3 людини.
Однак, річ не
лише в конструкції чи технологіях, головна загадка все одно лишається
нерозгаданою: заради чого будувався Стоунхендж? Яке його призначення?
Певний перелік
гіпотез із цього приводу наводить той же В. Лаговський. Стоунхендж створили
інопланетяни чи якась високорозвинена цивілізація як такий собі комп’ютер
для необхідних їм розрахунків. Або – хтось створив цей комплекс, використавши
мегаліти, дрібніші камені і розташовані по колу 56 ямок, щоб залишити нащадкам
якесь послання. Ще ідеї: це давня астрономічна обсерваторія; колосальна
усипальниця володарів на кшталт давньоєгипетських пірамід; місце підживлення
людей сконцентрованою каменями космічною енергією...
Усе ж найбільш
перспективною видається версія, що Стоунхендж – прадавня обсерваторія.
...У наш час, у
день літнього сонцестояння, до Стоунхенджа з’їжджається величезний натовп
людей – спостерігати за сходом Сонця. Одна з кам’яних колон немовби вловлює
перший яскравий промінь і точно фокусує на ньому зір. Так чи інакше, а виходить,
що в жодному з тих чудес світу, які виготовлено з каменю, цей матеріал не було
так майстерно використано для інтелектуального пошуку наших далеких
пращурів, як у Південно-Західній Англії. У Стоунхенджі.
ПОКЛИК СТОЛІТЬ?
Сенсація вже
облетіла світ: учені виявили в Єгипті 17 раніше невідомих пірамід. А також
понад тисячу поховань і понад 3 тисячі давніх поселень.
За повідомленням
Fakty.ua, американський супутник зробив знімки в інфрачервоному діапазоні з
висоти 700 кілометрів.
Камери, що при цьому використовувалися, настільки потужні, що здатні
ідентифікувати на земній поверхні об’єкти діаметром менше за 1 метр,
причому... сховані під поверхнею!
Американські
археологи вже розпочали роботи на місці «космічних знахідок» і підтвердили
відкриття двох невідомих раніше пірамід. А розкопати невідому піраміду – мрія
кожного археолога. Вчені переконані: це лише початок!
БРАТТЯ НЕ ПО
КРОВІ – ПО ДУШІ
До Черкас
завітала культурна делегація Кабардино-
Балкарії і в тому числі – творчий склад Кабардино-Балкарського музичного
театру.
Черкащани вже
мали змогу подивитися вистави музичного театру. Скажемо принагідно, що
Нальчик, столиця республіки, завжди вирізнявся особливим інтернаціоналізмом.
Це надзвичайно мальовниче й багатонаціональне місто, де завдяки
товариськості, взаємодопомозі прекрасно почуваються росіяни й осетини,
вірмени і корейці, німці, євреї, греки та ін.
Щира дружба
об’єднує Нальчик і Вінницю: трупа Кабардино-Балкарського театру надовго
зберегла теплі почуття до вінничан. А «з нашого боку» на Північному Кавказі, у
Долинську, неподалік Нальчика, – після Орла, Києва, Чернігова,
Санкт-Петербурга – оселилася відома українська письменниця Марко Вовчок (Марія
Олександрівна Вілінська, або Лобач-Жученко). Вона швидко знайшла спільну мову з
балкарцями й кабардинцями, безпомилково пророкувала цьому краю щасливе
курортне майбутнє. Тут вона й спочила та похована. У Долинську збережено її
садибу: нині меморіальний музей. А поряд – пам’ятник письменниці.
Гості з Кавказу
висловили щиру подяку місцевому журналісту Михайлові Калініченку, котрий
відвідав Нальчик і привіз до музею Марка Вовчка чимало нових експонатів.
Українці й черкеси переконані, що їхня дружба й надалі розвиватиметься і що
культурні зв’язки та взаємна повага найкраще сприяють миру й злагоді як у
конкретному регіоні, так і між державами.
І ЗАДОВОЛЕННЯ, Й
МОРАЛЬ
Один із
співзасновників Ukrainian Fashion Week Олександр Соколовський створив проект
під назвою Kiev Fashion Park. Це означає, що в парках та скверах Києва буде
встановлено скульптури й інсталяції відомих митців, а ще – оригінальні лавки
для відпочинку, створені за ескізами українських дизайнерів
Перший такий
скульптурний парк іще навесні цього року було відкрито на Пейзажній алеї.
Спочатку там було кілька робіт Костянтина Скретуцького – його улюблені «коти»,
«зайці», «зебри» тощо. Потім додалася скульптура Маленького принца, й нарешті
вся алея заповнилася багатоколірними рукотворними дивами на радість дітлахам
та дорослим. А щодо лавочок для відпочинку, то одна з них справді чарівна,
наче вкрита барвистим килимом-накидкою, друга відтворює очі в окулярах, а третя
– справжня гойдалка, бо має лише одне опертя.
До речі,
скульптури, інсталяції та лавки спочатку були запропоновані до продажу на
добродійному аукціоні, лише потім їх встановили в затверджених місцях на
Пейзажній алеї. Кожна робота супроводжується табличкою з інформацією про
автора і мецената. А кошти, зібрані на аукціоні, після всіх законодавчо визначених
виплат, буде спрямовано на доброчинність.
За задумом
організаторів, Kiev Fashion Park примножить туристичні маршрути гостей міста і
прикрасить столицю, надавши їй сучасних рис.
Сторінку
підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
09.06.2011
|