Свято храмів муз
Щороку 18 травня
музейні працівники всього світу відзначають своє професійне свято. «Храм музи»
– так перекладається грецьке слово mouseton, а по-сучасному це просто музей. У
1946 році було створено міжнародну організацію ICOM (International Council of
Museums), тобто Міжнародну раду музеїв, з метою підтримки та розвитку музейної
діяльності. Нині організація має понад 27 тис. членів зі 115 країн світу й
тісно співпрацює з ЮНЕСКО, а скликається кожні три роки в одній із
країн-учасниць.
Нині в Україні діють
445 державних та комунальних музеїв; з них 27 безпосередньо підпорядковані
Міністерству культури й туризму. За даними цього міністерства, загальний
музейний фонд нашої країни нараховує понад 11 млн експонатів (ЛІГА
БізнесІнформ). Лише в Києві маємо понад 80 музеїв, і серед поважних та
широковідомих ще, приміром, такі своєрідні, як Аптека-музей, музеї води,
пожежної справи, іграшок, хліба, мікромініатюр, однієї вулиці тощо.
Музеїв у світі дедалі
більшає, відчутно зростає інтерес людей до історії та мистецтва, а тому – для
популяризації накопиченої наукової та естетичної спадщини – запроваджено
International Museum Day і, починаючи з 1978 року, таке культурне свято відзначається
в понад 150 країнах. Музеї гостинні завжди, але цього дня – особливо!
Неодмінно вигадають щось новеньке, дістануть із запасників маловідомі
експонати, влаштують незвичайну виставку, організують концерт чи
музично-літературну композицію. Не кажучи вже про традиційну – і безплатну –
«Ніч музеїв».
Скажімо, в
Харкові таку провели вже вдруге. І в кожному закладі з настанням вечора людей
лише додавалося. Вечірні освітньо-концертні програми, що тривали по шість-сім
годин, охоче дивилися від початку й до кінця, а, скажімо, в музеї Клавдії
Шульженко деяким співробітникам довелося позапланово лишитися на всю ніч:
кількість ескурсантів не піддавалась ліку. Тим більше, що живі картинки з життя
легендарної співачки й актриси доповнював блок караоке з її пісень. А ці
пісні, цитуючи таки одну з них, сміються «над всеми модами века».
Люди, звісно,
різні: одні обожнюють відвідувати музеї, інші до них байдужі, а треті там
втомлюються й позіхають. Насмілюся з десятків київських музеїв назвати
принаймні два, де «третя категорія» навіть не встигне вдатися до звичних
відчуттів. Це, на мій погляд, передусім Національний музей медицини, один з
найбільших у всій Європі, вимріяний і створений заслуженим діячем науки
України, доктором медичних наук, професором Олександром Грандо, який і
очолював його аж до самої смерті. До історії медицини він мав особливий
інтерес: «В музей я вкладав усе, що міг, – ідеї, сили, надії»; створив власну
школу організаторів охорони здоров’я та істориків медицини і 25 років разом з
невеликою групою помічників на громадських засадах провадив широку наукову
та пошукову працю, готуючись до відкриття музею.
Науково-методичні
та документальні (аж зі стародавніх часів) матеріали й експонати тут використано
в комплексі з архітектурними, художньо-технічними й аудіовізуальними
засобами. З любов’ю та смаком створено оригінальні інтер’єри з портретними
фігурами відомих учених і лікарів, є й діорами, присвячені визначним подіям в
українській медицині. У цьому музеї аж дух перехоплює, і хто хоч раз відвідав
його, довго не забуде.
Музей іграшок.
Його створено ще 2005 року. До слова, першим, хто почав збирати й вивчати
українську іграшку, був Марко Грушевський, далекий брат першого Президента
Михайла Грушевського, а далі справу продовжили його нащадки. У музеї – понад
10 тис. експонатів. Це переважно іграшки від 30-х років минулого століття до
часів незалежності. Добрі-добрі ляльки, ведмедики, коники викликають майже
болісне ностальгічне почуття. Навіть у підлітків. Особливо з огляду на той
жахливий ширвжиток, здебільшого пластмасовий китайський і, як правило,
небезпечний з будь-якої точки зору, що нині пропонується дітям. Держава забула
про необхідність гуманної офіційної ідеології щодо виховання іграшкою, і лише
окремі майстри намагаються повернути українській дитині цнотливу, рідну й
милу ляльку, яка не відбирала б у неї дитинство, сприяла душевному спокою та самопізнанню.
НЕ ВАЛЬПУРГІЄВА,
АЛЕ ВРАЖАЮЧА
Щороку обирається
якась тема, так би мовити, наскрізна, яку переймають музейні працівники
практично цілого світу.
Приміром,
наприкінці ХХ століття в центрі уваги була «Боротьба з незаконним переміщенням
культурних цінностей». останніми роками – «Музеї і туризм», «Музей – міст між
культурами», «Музеї задля соціальної гармонії». Цьогоріч міжнародною темою є
«Музеї і пам’ять».
Ми вже згадували,
що в День музеїв усі ці заклади культури повсюдно працюють безплатно. Та найцікавіше,
що в усьому світі (і в нас також) неодмінно проводиться традиційна «Ніч
музеїв». Ось коли найрізноманітніші експозиції здаються особливо цікавими,
таємничими, незвичайними; ось коли голос століть лунає особливо заклично й
дзвінко. Така музейна ніч відбулася в Україні з 14 на 15 травня.
ТИ НЕ ПОВІРИШ!
Ми вже торкалися
теми музеїв сучасного мистецтва і, зокрема, філіалу Музею Гуггенгайма в Країні
Басків, іспанському місті Більбао, на набережній річки Нервьйон. Цим
архітектурним дивом нині захоплюється весь світ.
Будівлю в стилі
деконструктивізму спроектував американо-канадський архітектор, володар найпрестижнішої
в галузі архітектури Прітцерівської премії Френк Гері. І її одразу було
визнано як одну з найбільш видовищних у світі, мало не найвеличнішу. В основі
конструкції – сталевий каркас, моделювання якого виконане на комп’ютері, що
дозволило створити раніше невідтворювані форми. Дах – із титанових панелей,
що нагадують риб’ячу луску, а скляні поверхні дають внутрішнім приміщенням
більше світла, роблячи сам музей практично прозорим.
Зовні приміщення
викликає безліч асоціацій. Його, приміром, можна порівняти з якимось
незвичайним міжпланетним кораблем із далекого майбутнього. А можна з дивовижним
птахом чи такою ж квіткою. Мабуть, ближче до правди ті, хто бачить у цій
величезній металевій конструкції квітку (в центрі вона сягає висоти 55 метрів), а її «пелюстки»,
що розходяться в різні боки, – це вигнуті та видовжені об’єми, де розташовані
анфілади виставкових залів для різноманітних експозицій. Френк Гері віддає
перевагу м’яким контурам і стверджує, що «безладність вигинів призначена для
вловлювання світла».
Постійні
експозиції музею присвячено мистецтву ХХ століття. Як повідомляє
ru.worldpoi.info, інсталяції та електронні вироби перевищують за кількістю
традиційні картини і скульптури. Центральна частина колекції – серія сталевих
скульптур «Сутність часу» роботи Річарда Серра.
ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ,
ЩО...
Найпопулярнішим у
світі музеєм вважається французький Лувр. Слідом ідуть Британський
історико-архео-логічний музей у Лондоні, Національна галерея мистецтв у
Вашингтоні та музей Метрополітен у Нью-Йорку.
У Києві найбільш
охоче відвідують Музей воскових фігур і Музей води.
У Парижі є Музей
міської каналізації. Експонати оповідають таємниці стоків і каналів із 1200
року й до сьогодні.
В Амстердамі
(Голландія) створено Музей сексу. Перлини колекції – картини славетних
художників Рембрандта і Вермеєра. У цьому ж місті є Музей сумочок та гаманців.
Ще один неординарний голландський заклад – Музей інквізиції.
У Дрездені
розташовано Німецький музей гігієни, де зібрано колекцію незвичайних моделей
техніки й інших експонатів, які допомагають людям пізнати себе, так би
мовити, зсередини. Найбільшу увагу відвідувачі зазвичай приділяють скляній
жінці, що наочно демонструє роботу організму.
Музей сільниць та
перечниць є в місті Гетлінбурзі штату Теннессі в США. Тут зібрано численну й
неповторну колекцію: предмети незвичайних форм та найрізноманітніших кольорів,
виготовлені з різних матеріалів.
За інф.
SuperStyle.ru
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
26.05.2011
|