У кадрі – Лазурний берег
Українське кіно
втретє представлене у Каннах – на найпрестижнішому міжнародному
кінофестивалі, який відбувається вже 64-й раз. У рамках основного конкурсу
короткометражок до вирішального відбору включили дев’ять фільмів з-понад
півтори тисячі. І серед них – «Крос» 29-річної киянки, випускниці театрального
інституту Марини Вроди. Торік режисер Сергій Лозниця представляв тут свою
стрічку «Щастя моє» і, до речі, Марина Врода була в нього режисером масовки.
Як пишуть
журналісти Н. Коваленко та О. Лащенко (Радіо «Свобода»), в ексклюзивному
інтерв’ю режисер розповіла, що її фільм є спогадом автора про заняття з
фізкультури. Тобто – крос буквально. Але вона заклала до своєї стрічки й таку
думку: крос – це своєрідний натяк на Україну, яка... біжить. Куди? Для чого?
Сама Марина Врода
коментує: «Це – сучасний фільм. Діти біжать крос. Я так само його бігала у
школі, потім в інституті, а тепер я розповідаю про це. Така поетична штука, її
важко перекладати. Тобто є певні внутрішні рухи, є зовнішні. І цей стик мені
дуже подобався. Було дуже цікаво, коли, використовуючи конкретні образи, можна
створювати абстрактні».
Утім, розповідати
про фільм – річ невдячна. Його треба побачити. Як з’ясувалося, короткометражка
«Крос» – це спільний проект України і Франції. Зйомки відбувалися восени
минулого року й тривали менше тижня. У фільмі зайняті лише непрофесійні
актори, і загалом він – малобюджетний: обійшовся у 3,5 тис. євро. Причому
половину суми надала сама режисер: «З фінансуванням було все дуже просто. Ми
склалися по кілька тисяч». А з держбюджету на фільм не витрачено жодної
копійки.
І річ, мабуть, не
у держбюджеті, а в ентузіазмі молодого завзятого митця. Виникає інше
запитання: «Чому Франція, до чого тут вона? Знову-таки, виявилося, що це –
щасливий випадок, а хто ж не знає, що щасливому випадку в будь-якій людській
чи професійній долі ціни не скласти! Звісно, участь українського режисера в
основному конкурсі Каннського кінофестивалю – не просто приємний для України
факт, а й констатація таланту Марини. А на «випадок», за інф. Радіо Свобода,
вказав Олег Вергеліс, оглядач «Дзеркала тижня»: «Режисер товаришувала з
продюсером, тому що вона працювала у французькому культурному центрі. Це,
швидше за все, випадок... не правило, а якийсь рух проти правил. Можете мене
критикувати, але я вважаю, що у мистецтві дуже часто все виникає поза
правилами, поза якимись змодельованими ситуаціями». Кумедно, що мудрий О.
Вергеліс раптом вдався до кокетування: як же можна критикувати за
визнання очевидних речей?!
Українська
кінофундація не без підстав очікує на успіх нашого фільму. Художній керівник
кінофестивалю «Молодість» і водночас голова згаданої фундації Андрій
Халпахчі вважає закономірним те, що другий рік поспіль український фільм
потрапляє до основної конкурсної програми кінофестивалю. Він сподівається, що
«це все ж таки початок підняття українського кіно».
Як-то кажуть, –
свята правда, особливо якщо взяти до уваги, що нинішнього року держава
виділить на розвиток українського кіновиробництва 111 млн грн (торік – лише 24
млн). Із них 61 млн грн – держзамовлення, а 50 млн – державна підтримка
фільмів. Про це повідомила голова Державного агентства з питань кінематографії
Катерина Копилова. На прес-конференції в Києві вона також поінформувала журналістів,
що у рамках 64-го Міжнародного Каннського кінофестивалю буде підписано
міждержавну угоду між Україною та Францією про спільне кіновиробництво. Термін
угоди – два роки. К. Копилова зауважила, що Україна зацікавлена в доступі до
європейської кінематографічної спільноти задля піднесення конкурентоспроможності
вітчизняного кінопродукту. З іншого боку, вітчизняні фільми повинні мати
яскраво виражені національну приналежність та ідентичність. Копилова наголосила,
що їй, як представниці нашої держави, хотілося б, аби нове українське кіно
глядач одразу міг ідентифікувати саме з українською кіноестетикою, з
українським національним характером.
ДЕЩО
«ХРОНІКАЛЬНО-ДОКУМЕНТАЛЬНЕ»
Міжнародний
кінофестиваль щороку відкривається 11 травня на французькому Лазурному березі у
курортному містечку Канни. Кінофорум позначений категорією А – тобто один з
найпрестижніших у світі. А свою офіційну назву – «Каннський фестиваль» – захід
дістав 2002 року.
Уперше його
планували провести ще 1939 року і зробити гідною альтернативою відомому
Венеціанському кінофестивалю. Тоді почесним головою журі було призначено метра
Луї Люм’єра, винахідника кінематографа. Відкриття мало відбутися 1 вересня.
Але, як відомо, саме того дня розпочалася Друга світова війна. Тож «прем’єра»
кінофоруму в Каннах відбулася лише в 1946 році.
Цьогоріч
президент журі (саме так називається ця почесна посада) – славетний роберт де
Ніро. На церемонії відкриття у середу, 11 травня, його появу на сцені зал
зустрів такою бурхливою овацією, що в артиста несподівано з’явилися сльози.
СВІЙ СТИЛЬ
Творчість
київської художниці Галини Бодякової – це передусім кольорові офорти, левкаси,
пастель. Її персонажі становлять окремий особливий світ, як, скажімо, у
Фандикова, але вони ще більш своєрідні, бо, скажімо, фольклорні звірятка мають
великі людські очі; по-своєму незвичайні також птахи й квіти. У творах
майстрині, здається, поєднані-переплетені магія й притча, прадавнє рунічне
письмо і народний псевдопримітивізм, який віддалено нагадує роботи М. Приймаченко
і К. Білокур, і щось таки біблійне, із зовсім давніх, може, ще гебрайських
переказів-образів.
Кольоровий офорт
– одна із найскладніших і рідкісних технік друкованої графіки, коли
використовуються кілька гравірувальних дощок, кожна з яких накладає свою
фарбу. Проте відома ще з часів Дюрера. Це, можна сказати, симбіоз ювелірного
мистецтва й малярства, і можливо, саме завдяки цьому офорт здається
магічно-таємничим. Більше того, кожен вражає численними деталями, які при
уважнішому погляді виявляються додатковими окремими сюжетами або портретами.
Недавно виставка
творів Галини Бодякової з великим успіхом відбулася у Мінську. На прохання колег,
художниця провела майстер-класи.
Галина Бодякова
закінчила Київський художній інститут. Член Спілки художників України. Позаду
понад десять персональних виставок, а щодо приватних колекцій, то твори Г.
Бодякової розійшлися буквально по всьому світу.
ДЮССЕЛЬДОРФСЬКА
«КАРДІОГРАМА»
Завершився
найпопулярніший пісенний конкурс Європи, до перебігу якого в німецькому Дюссельдорфі
через телебачення та Інтернет підключився без перебільшення весь світ.
Півфінали та
фінал «Євробачення–2011» відбулися на території стадіону Arena, а загалом
Німеччина прийняла своїх гостей уперше за 28 років завдяки Лєні Майєр, котра
торік перемогла в Осло. Загальна сума витрат на організацію та проведення
конкурсу сягнула 25 млн євро, приблизно обраховано й прибуток міста від його
проведення – 140 млн євро.
Цікаво, що цього
разу, як ніколи, не було явного фаворита, тому навіть досвідчені букмекери та
журналісти зі своїми припущеннями та прогнозами виглядали дещо розгубленими.
Вся атмосфера змагання безпосередньо стосувалася й нашої фіналістки, яка
могла рівною мірою як перемогти, так і поступитися кращим – із точки зору
Європи. Як пише Worldru.ru, «дуже порадувала глядачів українка Міка Ньютон,
чий номер вирізнявся оригінальністю пісочної анімації. Дівчина посіла
четверте місце, хоча букмекери не пророкували їй навіть потрапляння в «десятку».
Так, Ксенія Симонова – блискучий майстер, її картини з піску вражають, але для
співачки – це не краща оцінка. А взагалі в нашому естрадному виконавстві чомусь
помилково вважається, що форсування голосу – це і є вираз драматизму та
пристрасності. На жаль...
Переможцем –
доволі несподівано для багатьох – став дует Ell/Nikki з Азербайджану.
Слоган
цьогорічного «Євробачення» – «Відчуй, як б’ється твоє серце». Тож фактично ми
й побачили, як б’ється серце Європи: вона вочевидь хоче спокою, тиші,
ніжності, любові, умиротворення...
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
19.05.2011
|