ТІНІ ЗАБУТИХ ПРЕДКІВ
26 червня у Львівському палаці мистецтв відкрилася виставка «Тіні
забутих предків» – такою є назва масштабного музейного проекту, присвяченого культовому
фільму Сергія Параджанова.
Цей фільм відійшов від статусу звичайного кіно. Він став етапною
роботою для українського мистецтва та національного кінематографа.
Через 50 років кінофільм постає перед глядачем як провокація
– справжнє непідробне мистецтво, що пройшло перевірку часом. У структурі виставки
закладений своєрідний «шлях» фільму. Експозицію можливо умовно поділити на блоки,
кожен з яких дає змогу подивитися на «Тіні…» під різними кутами. Унікальні розкадрування
авторства Сергія Параджанова, які зберігалися півстоліття в особистому архіві другого
режисера «Тіней…» Володимира Луговського; маловідомі роботи художника фільму Георгія
Якутовича; фотографії та свідоцтва Тиберія Сільваші, який у студентські роки був
фактично волонтером на зйомках картини; роботи Лідії Байкової, яка створила світ
унікальних костюмів «Тіней забутих предків», – кожен з об’єктів експозиції дозволяє
поринути в атмосферу кінопроцесу.
Також крізь усю експозицію проходить відлунок стрічки у роботах
сучасних художників Миколи Малишка, Андрія Хіра, Антона Логова, Сергія Панасенка,
Юрія Денисенкова, Івана Михайлова та режисерів Кирила Сєрєбрєннікова й Ігоря Подольчака.
Важливий експонат виставки – музика композитора Святослава Луньова, створена спеціально
для проекту.
Проект «Тіні забутих предків. Виставка» супроводжується культурною
програмою, до якої увійшли зустрічі з учасниками зйомок (Іваном Драчем, Ларисою
Кадочниковою, Тиберієм Сільваші), дослідником фільму Сергієм Тримбачем, режисером
Романом Балаяном, круглий стіл на тему «Культура і туризм», презентації спеціально
розроблених до проекту видань, кураторські екскурсії, кінопокази, концерти та
багато іншого. Протягом останнього вікенду проекту, 16 та 17 липня, відбудеться
подія у форматі «ночі в музеї» – «Тіні забутих предків. Ноктюрн».
Навесні 2016 року проект було вперше презентовано у м. Києві,
в стінах НКММК «Мистецький Арсенал». Високий рівень зацікавленості відвідувачів
у тематиці продемонстрував культурну необхідність поширювати виставку іншими українськими
та закордонними містами.
Фото з Facebook-сторінки «Тіні забутих предків. Виставка»
Павло ГУДІМОВ,
куратор проекту:
«Фільм настільки концентрований, що потягнув за собою цілий
спектр художніх явищ у сучасному мистецтві».
ВРЯТОВАНІ СКАРБИ ІТАЛІЇ
У червні столичний Музей Ханенків презентував 17 картин з колекції
музею Кастельвеккіо у м. Вероні. Ці твори було викрадено в листопаді 2015 року
й нещодавно знайдено і врятовано в Україні.
Кожна із 17 картин, які невдовзі повернуться додому, є безцінною,
оскільки жоден твір мистецтва у разі його втрати неможливо повторити.
Втім, серед картин, врятованих від рук грабіжників, є справжні
всесвітньо відомі шедеври, художню значущість яких важко переоцінити. Один з них
– «Мадонна з перепелицею» Пізанелло – різнобічно обдарованого майстра, якого зазвичай
називають останнім живописцем пізньої готики та першим скульптором Відродження.
«Мадонна з перепелицею» є частиною невеличкого приватного вівтаря із зображенням
Діви Марії, яка ніжно пригортає до себе немовля Христа. Два янголи коронують її
посеред квітучого hortus conclusus – садочка, що символізує чистоту Мадонни та є
алюзією Раю. Зображення перепелиці, завдяки якій картина отримала свою назву, за
християнською традицією символізує Спасіння.
Інший важливий твір раннього Відродження – «Каяття Святого Ієроніма»
– належить пензлю Якопо Белліні – засновника династії венеційських художників.
Завсідникам Музею Ханенків було особливо цікаво побачити цю картину, створену для
релігійної медитації та сповнену вигадливої символіки, оскільки у залах музею представлено
твори обох синів Якопо Белліні – «Портрет патриція» Джентіле Белліні та «Мадонну
з немовлям» уславленого Джованні Белліні.
Ім’я веронського художника Джованні Франческо Карото, вчителя
славетного Паоло Веронезе, є не дуже відомим широкому загалу, на відміну від його
картини «Портрет хлопчика з дитячим малюнком». Цей портрет є своєрідною візитівкою
музею Кастельвеккіо і, вочевидь, саме тому привернув увагу злодіїв. У мистецьких
творах того часу діти зазвичай виступали як маленькі дорослі, поважні члени впливових
заможних родин і запорука процвітання сімейства в майбутньому. Картина Карото
є чи не єдиним у XVI столітті зображенням дитини, яка поводиться відповідно до
свого віку.
09.07.2016
|