Нетлінність за задумом – загибель за звичаєм
Вісім дерев’яних
українських церков стали новими кандидатами до списку Міжнародної спадщини
ЮНЕСКО. Йдеться про чотири церкви на Львівщині, дві – на Івано-Франківщині та
дві – у Закарпатській області. Найдавніша – дерев’яна церква Святого Миколая в
закарпатському селі Колодне, збудована 1470 року.
Про ймовірно
щасливу майбутню долю наших старожитностей під захистом поважної міжнародної
організації подбав львівський науковець, фахівець із давньої архітектури
Андрій Кутний, який за свою працю, присвячену дерев’яним церквам України,
дістав престижну міжнародну нагороду Europa Nostra. Завдяки його зусиллям виявилося,
що непересічна пам’ятка м. Рогатина Івано-Франківської області – церква Святого
Духа є насправді на 100 років старішою. В інтерв’ю журналу «Корреспондент» А.
Кутний заявив: «До недавнього часу її датували 1598 роком. Згідно з моїми
дослідженнями, вона на 100 років старша, тобто належить до періоду життя
Роксолани, яку 1520 року викрали з Рогатина (Настя Лісовська стала згодом
улюбленою дружиною турецького султана Сулеймана ІІ – ред.). Її батько,
як відомо, був там священиком. Цілком можливо, саме в цій церкві».
Дерев’яні церкви
в Україні – неоціненні культурні, історичні та архітектурні пам’ятки минулих
століть. Цей вид зодчества був розвинений у багатьох країнах, але за красою
форм, єдністю художнього та функціонального українські дерев’яні церкви
суперників не мають. Вік деяких із них вражає: 400–500 років! Туристи рікою
стікаються до таких святих місць. У всій Європі подібних будівель не так уже й
багато; в нас – понад 2 тисячі. Здавалося б, православна держава із сильними
релігійними традиціями має, що називається, молитися на свої унікальні
пам’ятки, ревно дбати про їх збереження. Та де там! Як стверджує
ua-reporter.com (Ужгород), «поки ЮНЕСКО готується внести найбільш значущі з
наших храмів до списку світових пам’яток архітектури, українці трудяться над
тим, аби до переліку нічого було вносити». Щороку на 5–6 дерев’яних церков у
нашій країні меншає.
В Ужгородському
коледжі мистецтв викладає художник Михайло Сірохман, який уже чверть століття
вивчає українські дерев’яні храми в різних регіонах України, рятує їх від
вандалів, пише книжки, роз’яснює людям цінність церков. «Наші храми геніально
вписано в місцевість, – каже М. Сірохман, – ідеально узгоджено пропорції
будівлі та ландшафту, і за цим стоять тисячоліття». А довгожительство храмів
дослідник пояснює цілком природними причинами: це споруди з дуба, а він –
довговічне дерево, тим більше, що наші предки вдавалися до певних технологій
витримування та загартовування деревини.
Але нині
українські дерев’яні церкви одна за одною гинуть. Найбільша загроза для них –
пожежі. Просто галоп пожеж останнім часом, чого раніше не було. У чому ж
причина? На думку М. Сірохмана, передусім дається взнаки недосконала електропровідка.
Подруге, деякі священики, вважає він, надміру зверхні, й аби побудувати
церкву сучасну та презентабельну, «щоб під’їхати на новому авто», заплющують
очі на підпал. Нарешті, позначаються міжконфесійні чвари. А згаданий храм
Святого Миколая в Колодному багато років занепадав, аж поки його не
відреставрували у 2007–2008 рр. коштом американського гранту. Проте храм, що
згорів, не відновити! Приміром, у Японії дерев’яні храми кожні 20 років
розбирають, деталі ретельно обробляють спеціальними розчинами – і споруду
знову повертають на її місце. А в нас?
ЕНТУЗІАСТИ КРАЇНИ
БАЙДУЖИХ
Порівняно недавно
заслужений працівник культури України, лауреат Державної премії в галузі
архітектури Віктор Вечерський презентував художній фотоальбом «Українська
дерев’яна архітектура», де представлено шедеври національного зодчества –
видатні храмові споруди, що збереглися до наших днів. Автор підкреслює: чимало
пам’яток перебувають в аварійному стані або неналежно зберігаються. Суголосно
виступив і відомий мистецтвознавець Володимир Тимофієнко: нині ми часто чуємо
в новинах, що то в одному, то в іншому місці згорів дерев’яний храм – пам’ятка
архітектури, сказав він. Така швидка руйнація призводить до того, що вчені навіть
не встигають детально їх дослідити. Зазначалося, що більшість старовинних
дерев’яних храмів збереглися за річкою Збруч, однак спостерігається стійка тенденція
до руйнування цих національних скарбів.
А видавництво
«Студія Слово» випустило відеофільм «Дерев’яні храми України. Закарпаття».
Цікавий момент: знімальна група піднялася високо в гори, аби відзняти церкву,
що її доглядають дві останні мешканки села, якого вже немає. Чималу допомогу в
створенні фільму надали, зокрема, вже відомий нам Михайло Сірохман та авторка
проекту й однойменного сайту Олена Крушинська.
ТАК, СКІФИ МИ,
ТАК, АЗІАТИ МИ...
На тлі провалених
у нашій країні основних життєзабезпечувальних сфер археологія взагалі
опинилася не те що на периферії – на задвірках державної уваги. Розкопки
належно не фінансуються, тому настав час грабіжників – так званих чорних
археологів.
Приміром, як
поінформували українські ЗМІ, у березні 2004 року на угорсько-австрійському
кордоні було заарештовано киянина, який намагався вивезти 17 жіночих готських
прикрас із кримських могильників на суму 2,4 мільйона доларів. До речі, як не
звернути увагу на те, що наш кордон цінності пройшли?! У будапештській
квартирі, яку герой пригоди встиг купити, знайшли ще 30 мішків раритетів, що
мають неабияку культурну та історичну цінність, а в київському помешканні
спритника – величезну колекцію антикваріату, унікальні соборні ікони ХVII
століття, коштовне церковне начиння, срібло, старовинні ордени й нагороди, чималу
нумізматичну колекцію і навіть... незаповнені бланки посвідчень ліквідатора
Чорнобильської аварії.
Минуло сім років,
однак Україна так і не спромоглася повернути додому цю «чорну колекцію»,
повідомляє Новий регіон – Крим. Розкрадання археологічних пам’яток непокоїть
хіба що науковців, зокрема директора Кримського філіалу Інституту
сходознавства НАН України Олександра Айбабіна. На нараді з цього приводу він
із гіркотою зазначив: «Коли директори закордонних музеїв показують або надсилають
каталоги, для нас навіть немає проблеми визначити, з якого ж регіону Криму ці
експонати – всі з південно-західного, гірського. Змінюються чиновники – і тема
закривається...» Тим часом нелегально вивезені цінності стали б окрасою
«золотого фонду» Кримського краєзнавчого музею.
Стало відомо, що
за останні десять років унікальні раритети з Криму придбали музей
Метрополітен у Нью-Йорку, Центральний римсько-германський музей, Британський
музей, Ермітаж. А от Лувр, якому теж пропонували кримські скарби, взяти їх
відмовився, бо краденого не купує принципово.
В Угорщині
спільна експертна комісія довела українське походження всіх цінностей, що
входять до вилученої колекції. Отже, вона має повернутися до Києва. А зрештою
– до Криму, де планують розвивати туризм. Європа готова почекати.
СУЧАСНА LOVE
STORY
37-річний поляк
Томаш Уринович вирішив одружитися... з картиною, де зображено дівчину його
мрії.
Lenta.ru з
посиланням на Oddity Central пояснює, що наречений, мовляв, не зустрів у
реальному житті такої жінки, а от у художній галереї, у рамці, – побачив:
чарівна дівчина несе корзину з білизною. Цікаво, що картину написано ще 1955
року, а Уринович побачив та придбав її 2001-го.
Упродовж десяти
років чоловік шукав натурницю або самого художника (Антоні Марія Квік).
Закоханий пояснив, що добре розуміє, скільки їй нині може бути років, але
хотів би просто посидіти в кав’ярні з жінкою, яка вразила його уяву,
поспілкуватися, розпитати про її життя. На жаль, пошуки не дали результатів, і
тоді Уринович вирішив одружитися зі своєю картиною. Він не впевнений, що в
Польщі йому це дозволять, але навіть якщо й ні – поїде деінде і неодмінно
одружиться. Ось така історія кохання.
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
05.05.2011
|