«НАЇВНЕ МИСТЕЦТВО» МАРІЇ ПРИМАЧЕНКО
Українська художниця Марія Примаченко залишила нам безцінний
спадок, що викликає асоціації, думки та долучає до особливого світу – глибинного,
поетичного царства казки з її загадковістю та одкровеннями. Вона вчила бачити в
усьому красу, її картини викликають відчуття нероздільної цілісності природи, всього
живого, сущого на Землі. Тому й бачила вона сенс свого життя в тому, аби творити
для людей і «людям на радість».
Протягом місяця в Національному культурно-мистецькому та музейному
комплексі «Мистецький Арсенал» проходила ретроспективна виставка «Марія Примаченко.
Неосяжне», до експозиції якої ввійшли понад 300 творів видатної художниці з колекції
Національного музею українського народного декоративного мистецтва.
Творчість Марії Примаченко цілісна та багатогранна, закорінена
у глибині віків і спирається на могутній пласт народних естетичних уподобань.
У її картинах втілені ще язичницькі, що знайшли відгук у надрах слов’янської міфології,
образи фантастичних чудовиськ і птахів. Примаченко ніби синтезує досвід незліченних
поколінь народних майстрів.
Крізь важку недугу – поліомієліт, трагедію Другої світової
війни, що забрала у Марії брата й чоловіка, обов’язкову працю в колгоспі, Чорнобильську
катастрофу, яка обпалила її натхненний рідний край, художниця пронесла любов до
навколишнього світу, власне внутрішнє сяйво, що поєднувалося із сильним характером
і прагненням творити попри все.
Мистецтвознавці визначають стиль написання її робіт як «наївне
мистецтво», що є одним з напрямів примітивізму. Основна ознака цієї художньої стилістики
полягає в свідомому, навмисному спрощенні художніх засобів, зверненні до різноманітних
форм примітивного мистецтва – народної (селянської) та дитячої творчості.
За своє довге творче життя Марія Примаченко створила сотні сюжетних
та орнаментальних композицій. Невід’ємною складовою творчого доробку мисткині були
невеликі тексти у вигляді віршів, пісень або побажань, які вона розміщувала на
зворотному боці аркушів. І часом саме вони розкривали художньо значуще навантаження
твору.
Фото: mundm.kiev.ua
Музей українського народного декоративного мистецтва
НЕВИГАДАНІ ІСТОРІЇ: У ЖИТТІ, ЯК НА ДОВГІЙ НИВІ…
Коли сірі сутінки огорнули військово-морський гарнізон, ми поверталися
з тактичних. Уже котрий день сіялася надокучлива мжичка зі снігом, неприємно порскаючи
в обличчя, проникала холодними краплями за комір промоклих бушлатів, а черевики
чвакали по розгаслому чорноземі польового шляховика. Утім, ми, молоді і здорові,
зігріті думкою, що через якийсь місяць – «дембель», цього не помічали. А завтра
вишикують нас на плацу і командир з’єднання подякує за успішне виконання бойового
навчального завдання, а начальник штабу зачитає наказ про нагородження найдостойніших
почесними грамотами чи підвищення у військовому званні. Підбадьорюючи моряків, крокував
поруч зі мною наш фельдшер Анатолій, з яким подружилися ще в навчальному підрозділі.
Щирий, доброзичливий, він завжди розділяв з однополчанами і радощі, і печалі військових
буднів.
Його доброта, либонь, від того, що нелегке життя вготувала йому
доля. Ще в малолітті він спізнав гіркоту сирітства – батьки загинули в автомобільній
аварії. Тож виховувався у дитбудинку, а по закінченні восьми класів продовжив навчання
в медучилищі і з дипломом фельдшера був призваний на флотську службу. Єдина втіха
і розрада Анатолія – рідна по батькові тітка Мотря, котра наодинці коротала віку
у віддаленому від райцентру селі і всім серцем горнулася до племінника, намагаючись
замінити сирітці батьків. Анатолій проводив канікули, вихідні у тітки. А які ніжні
листи відсилав їй з флотської служби і з яким нетерпінням чекав кожної звістки з
неблизького причорноморського села. А ще – мій друг ділився сокровенним: мовляв,
звільнившись у запас, продовжуватиме навчання у медінституті. У вільний час штудіював
він фахову літературу, а у гарнізонній вечірній школі поглиблював знання з хімії,
біології, фізики...
Зрештою, судилося збутися Анатолієвій мрії – він став студентом
лікувального факультету. Ми з ним листувалися, повідомляючи один одному про життєві
успіхи і невдачі, юні мрії. Так склалося, що по якімсь часі мені також випало навчатися
в місті студентської юності друга. Після занять прогулювалися його вулицями, скверами
і парками. Анатолій познайомив мене зі своєю коханою дівчиною Людмилою – студенткою
педіатричного факультету того ж медінституту. Вродлива, привітна, інтелігентна...
І Людмила, й Анатолій ніби народилися для щастя.
Відшуміли студентські роки, урочисто прозвучали зворушливі слова
клятви Гіппократа, й Людмила та Анатолій залишилися за державним розподілом у місті
їхньої студентської юності – мій друг отримав направлення до хірургічного відділення
обласної клінічної лікарні, а його кохана – до міської дитячої. Невдовзі молодята
стали на весільний рушник. Відтак у щасті, злагоді й взаєморозумінні потекли розмірені
подружні будні. Їх шанували хворі, колеги, і в родині все ладналося. Анатолій невдовзі
отримав посаду головного хірурга області, а затим – заступника завідувача обласного
відділу охорони здоров’я. Він блискуче захистив кандидатську дисертацію, а Людмила
подарувала коханому двох синів – Андрія та Сергійка. Батьки не натішилися дітьми
– відмінники навчання і в спорті були серед кращих. Здавалося б, чого ще не вистачає
для повного щастя. Аж тут раптом новий поворот долі: Анатолія направляють радником
до Афганістану, правильніше б сказати, головним хірургом одного з військових шпиталів.
Я не раз навідував Людмилу, намагаючись хоч якось зарадити її тужливій «пісні».
Ми по кілька разів перечитували й без того зачитані до дірок коротенькі вісточки
з далекого Афганістану і кожна закінчувалася оптимістично: «Пригорни і поцілуй
за мене синочків. До скорої зустрічі, кохана!..».
(Далі буде)
Валерій МАРЦЕНЮК,
м. Хмельницький
18.03.2016
|