КРИМСЬКІ СТЕЖКИ
Стежка. Цей образ одночасно виник і в проекті АртПоля, й у фільмі
Вінсента Муна без жодних спеціальних домовленостей. Можливо, тому що й українські
художники, і французький режисер розповідають про Крим, а отже – про існування
непростих і завжди особистих стежок, що здатні вивести з темряви. Завдяки музиці,
орнаментам, традиціям і довірі.
30 січня в Києві у музеї ім. Івана Гончара презентували проект
«Кримські стежки». У рамках заходу відбулося представлення проекту «Стежка» агенції
АртПоле та показ фільму «Кримські стежки» французького режисера Вінсента Муна.
Ініціатива агенції АртПоле покликана підтримувати постійний
зв’язок із Кримом. За словами організаторів, коли дискусії зайшли у глухий кут,
художники знайшли вихід (точніше стежку) – взятися за фарби й створити візуальні
нагадування про півострів у публічних просторах різних міст.
Відправною точкою стали кримськотатарські орнаменти у виконанні
відомого кераміста Рустема Скібіна. Проект стартував у Києві після того, як його
підтримали на Спільнокошті. Орнаменти опрацьовував польський стріт-артист Артур
Вабік. Навесні АртПоле планує продовжити Стежку – закінчити розписи в Бердянську
й Вінниці та вирушити до інших міст. У найближчих планах – Чернівці, Львів, Варшава,
а далі Мюнхен, Париж, Барселона, Лісабон... Аби обійти навколо світу, розповісти
про Крим і повернутися на свій півострів.
«Кримські стежки» – фільм Вінсента Муна, незалежного французького
режисера, відомого своїм документальним музичним відео. Режисер побував в Україні,
де зняв кілька відео з етноквартетом «ДахаБраха», одеськими музикантами, що співають
на ідиш, і цілу серію про Крим. Сюжети з півострова склалися в повнометражний фільм
– про традиційну музику народів Криму, музичний портрет дивовижної землі, де є
місце пісням та мелодіям кримських татар, греків, болгар, вірменів, кримчаків.
Фільм, знятий про музику тих, хто був депортований у часи Другої світової й повернувся,
зараз набуває нового звучання.
ТВОРЧІСТЬ ЧИТАЧІВ
Представляємо вашій увазі уривок з роману «Жар і холод» профспілкового
діяча та передплатника газети «Профспілкові вісті» Олександра СИТАРА з Вінниці.
Продовження. Початок читайте у № 37– 38, 50 за 2015 рік та у № 1–2, 3 за 2016 рік.
У СИКТИВКАРІ
Відбував покарання у таборі в Сиктивкарі. За ним, як дружина
декабриста, подалася на північ Ганнуся зі своєю Нанулі. Якось влаштувалася на кухню
в табірну їдальню.
А колонія – це такий великий колгосп. Тільки й того, що начальство
при зброї і «колгоспники» ходять строєм.
У начальника колонії велика сім’я. Знадобилася наймичка на підмогу
дружині. Чепурна, беручка, роботяща і вміла кухарка Ганя якраз підійшла. З нею
зачастив до господи начальника і її чоловік, який і сокирою вправно орудував, і
в столярній справі кумекав. Ще й як! Умеблював кабінети начальника та його заступника
від підлоги до стелі... «Краснодєрєвщік»! У домі начальника теж усе блищало, крутилось,
вертілось, пахло кедром, сосною, ялиною, лаком. Спорудив фінську баню, таку, що
не сором при нагоді й генерала запросити попаритись. Шкода було відпускати такого
майстра, але заслужив – звільнили дочасно. Це в колгоспі ти засуджений пожиттєво,
а в тюрмі, бач, своє відбув – і з чистою совістю на свободу.
НА ПОКЛИК ПІВДНЯ
Як такий, що повністю виправився, Володимир Афонін отримав з
тюрми направлення на навчання. Курси чергових по станції в місті Орел, служба на
станції Печора, від начальства одні лиш подяки. А вже після мого приїзду – переведення
на станцію Тихорєцька у благодатний Краснодарський край...
Афоніни подалися на південь.
А я ж лише подружився з їхньою дочкою Нанулі!
Нишком цілувалися, поки на патефоні крутилася платівка. Мама,
Ганна Василівна, завжди стояла на чатах. Тільки платівку дограли, як вона на порозі,
ніби щось забула у кімнаті в дочки. Голку з ниткою чи якусь подушечку. Чи до чаю
запросить, чи гарбузових зернят подасть...
Але ж яке воно солодке й терпке, це перше, справжнє, юнацьке,
палке, але недосяжне, нездійсненне кохання!.. Якби ж ми зійшлися, як би склалось
життя? Хай би й на півночі, де завжди зима. А сімейне гніздечко тепле. Не світяться
– світять вікна, сонця не видно – сяють, сіяють небеса...
ТАМ СОЛОВІЮТЬ СОЛОВ’Ї
Знайшов я і вулицю, і дім, і квартиру, що вказані на «секретнім»
пакеті. Стукаю. Чекаю. Гупаю кулаками, б’ю ногами у двері капітана першого рангу
Івана Михайловича Соловйова. Тиша. Сплять чи нікого нема? Так чи інак, а мушу стояти,
чи сидіти, чи лежати тут, під дверима: куди мені йти? Відсидів години зо дві, оком
не змигнув. Чую, хтось за дверима ворушиться. Стукаю. Відчиняють. Аж відсахнувся!
Таке волохате, якого бачив лише на картинці, приклало голову до одвірка:
– Хто такой? Хто пріслал? Почєму нє дайош поспать?
А пакет у мене напоготові.
– Дозвольте звернутися до товариша капітана першого рангу Соловйова!
– руку приклав до голови, як нас, піонерів, учили. – Йому пакет. Секретний. Від
товариша Федора Мельника. Особисто в руки. Вам не дам.
– Встать! Смірно! – скомандував волохатий і виструнчився на
порозі. – С кєм разговаріваєш, подлєц? Я – граф! Ну... із бивших... То й що? Сталін
гегнув. А я голубих кровєй капітан Соловйов, хоч контужений, а стою. Можетє мєня
ліцезрєть...
Далі буде.
07.02.2016
|