Я, ти, він, вона – і зовсім інші
У середині квітня
в Києві презентували цікаву фотоекспозицію «Звідки приходить час» – близько 90
фотографій. Перед тим фотовиставка побувала у Празі, а ще раніше – об’їздила
пів-Росії, Крим, Казахстан, Прибалтику, дійшла до Канади й Куби. І повсюдно
збирала десятки, сотні відвідувачів – зацікавлених, допитливих, вдячних.
«Фокус» тут не в самих фотографіях, мистецьки вправних більше чи менше:
зрештою, цифрова оптика нині є скрізь і добре фотографують навіть школярі. Весь
сенс – у сюжетах. Не в тому, як сфотографовано, а ким, де, чому...
Фотознімки
зроблені учасниками двох полярних експедицій, які відбулися 2005 року. Сюжети –
краєвиди Північного та Південного полюсів: захід сонця над сніговою пустелею,
білі ведмеді, багато снігу й крижин, засніжені плеса океану, побут полярників,
споряджувальна й пересувна техніка тощо. І, звісно ж, натхненні обличчя героїв
виставки, які здійснили експедиції на крайні точки планети менше ніж за
півроку. Справді, атмосфера, що панує на земних полюсах, відчувається. Та
головна «інтрига» в тому, що обидві нелегкі подорожі-випробування надихнула –
і взяла в них якнайактивнішу участь – жінка.
Ідеологом
експедицій до полюсів Землі була російський учений Євдокія Марченко – доктор
наук, астроном, член Міжнародної академії письменників і публіцистів.
Предметом її наукових, філософських і поетичних розвідок, головною ідеєю є
така неординарна субстанція, як час. У Росії саме Є. Марченко вважається
фундатором знань про час. За її словами, люди на планеті здебільшого
сприймають його відсторонено, споглядально. Але нова енергія прийде лише з
часу, і новий простір постане лише із часу.
...Наприкінці
серпня – на початку вересня 2005-го 88 дослідників на чолі з Марченко на
криголамі «Ямал» підійшли до найпівнічнішої точки Землі, відвідали численні
острови, літали на вертольотах. Північний полюс – точка, де пересікаються всі
меридіани, з’єднуються всі часові пояси. Час, «розподілений» по планеті, тут
сконцентрований і відчутний, у цій точці Землі немає поняття «за місцевим
часом»: усі пояси можна обійти за лічені секунди. А 19 грудня того ж року
літак доставив команду Є. Марченко на Південний полюс. Його позначено
дзеркальною кулею на підставці, а навколо – прапори держав, які підписали Пакт
про мирне використання материка Антарктида. Тут теж наявна певна «позачасовість»,
але на відміну від Північного полюса, коли людина ніби «над планетою», на
Південному ця позачасовість психологічно важка, бо людині доводиться ніби
«підіймати» земну кулю й «вивільняти» мозок. Проте саме цю подорож Є. Марченко
назвала «експедицією у майбутнє, яке людина може закласти власноруч».
Третя експедиція
відбулася наступного року: літак «Гольфстрім» облетів Землю по екватору. Тож
Євдокія Марченко перевірила й розширила свої знання про час як такий. А крім
того, як астроном вона впродовж багатьох років вивчала вплив космічних полів на
життя Землі. В результаті започаткувала науку ритмологію, оскільки ритм –
універсальний закон Всесвіту.
СВІТОМ КЕРУЮТЬ
ЗОРІ
Виявляється, це
справді так, бо зорі «продукують» та випромінюють час. Хто-хто, а
фізик-астроном Євдокія Марченко знає це напевне, бо все свідоме життя провела
серед зір. Загалом праці Є. Марченко з ритмології (а їх сотні) осягнути нелегко,
навіть людині освіченій, яка до того ж стає вельми старанним учнем. І хоча в
кінцевому підсумку теорія зводиться до зрозумілих і конкретних порад – вони
все одно вражають уяву. І це почуття, близьке до шоку, значно посилюється,
коли, наслідуючи приписи ритмології, людина переконується, що її світ
кардинально перетворився. Підкорятися зорям, вважає Марченко, набагато
корисніше, ніж опиратися їм. Тому гороскопи – нешкідливі, шкода тільки, що
здебільшого вони «довільні».
МИТЕ, ЗУПИНИСЬ!
Фотомистецтво в
Україні має давню й славну історію. Серед визнаних майстрів – фотохудожник і
кінематографіст Альфред Федецький (нар. 1857 року). Він мав у Харкові
надзвичайно популярне фотоательє, де побували П. Чайковський, М. Садовський,
М. Заньковецька, М. Кропивницький та багато інших відомих людей.
А видатний
художник І. Айвазовський просто-таки захоплювався мистецтвом А.
Федецького. Так, талант, хист. Чимало дав юнакові Віденський
фотографічний інститут, який справедливо вважався одним із кращих у світі. Але
Федецький узагалі був неймовірно творчою людиною. Він цікавився
різноманітними технічними винаходами, багато експериментував у галузі
рентгенівської фотографії та звукозапису, опанував технологію кольорового та
рельєфного знімку, а також різні методи нанесення фотозображення на тканину,
шкіру, порцеляну. Врешті-решт, першим у царській Росії здійснив кінозйомку.
Вже після
закінчення навчання Альфред Федецький вирішив, що влаштує собі «післядипломну
освіту» у славетного Влодзімежа Висоцького у Києві, серед робіт якого – Леся
Українка в народному строї, Олена Пчілка, Іван Франко з дружиною... Загалом же
фотосалон В. Висоцького на Хрещатику був водночас і салоном літературним, бо
господар – поет, представник романтичної «української гілки» у польській
поезії.
Влодзімеж
Висоцький став для А. Федецького фаховим наставником і духовним учителем,
настанови якого він пам’ятав і у Харкові, де врешті-решт оселився назавжди.
Портретні зйомки, за принципом художнього вирішення близькі до живопису,
жанрові композиції та фотокраєвиди Федецького багаторазово і з великим
успіхом експонувалися на вітчизняних та зарубіжних виставках, публікувалися у
журналах, тиражувалися у вигляді планшетів. І навіть художники переносили їх
у станковий живопис. Чутки про чарівного майстра ширилися не лише в Росії, а й
у Європі.
СЕКРЕТИ МАЙСТРІВ
Жив собі молодий
американський солдат Уїльям Кляйн, який мріяв про кар’єру художника і скульптора.
Десь у п’ятдесяті роки минулого століття він виграв у карти свою першу
фотокамеру. З цього, власне, все й почалося. Кляйн став одним з найбільш
затребуваних і популярних фотографів, а несподіваний виграш – камертоном
подальшого підходу майстра до фотографування: його понад усе приваблюють
випадковості.
У 1989 році Уїльяму
Кляйну спала на думку ідея цікавого проекту: він звернувся до іменитих колег
із проханням дістати з особистих архівів великі аркуші контактів –
контрольних відбитків – і розповісти, як народжувалися їхні кращі знімки,
чому обрали для публікації саме цей кадр, а не майже такий самий, сусідній,
зроблений секундою раніше чи пізніше. На заклик Кляйна відгукнулися
фотографи-класики з усього світу, майстри соціального і воєнного репортажу,
жанрового фото, фотопортрета, художньої, експериментальної, еротичної фотографії.
Так народився документальний цикл кіносюжетів «Контрольні відбитки», що став
підручником вершин професії для мільйонів фотографів, у тому числі й аматорів.
А для тих, хто просто любить фотографію, – кіноальбомом, де зібрано кращі
роботи кращих фотохудожників світу. Цей документальний цикл, що демонструється
з навчальною метою у численних творчих майстернях різних країн, – найбільш
славетний та престижний із сотень фільмів, присвячених фотомистецтву.
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
28.04.2011
|