З 17 по 27 вересня на території Національного комплексу «Експоцентр
України» (ВДНГ) у Києві тривав 8-й щорічний міжнародний мультидисциплінарний фестиваль
сучасного мистецтва ГОГОЛЬFEST.
Головний меседж цьогорічного фестивалю, за словами його ідеолога
та засновника Влада Троїцького, – «Дегустуй завтра вже сьогодні». Фестивальні події
впродовж 11 днів проходили на 14 локаціях експоцентру.
Традиційно ГОГОЛЬFEST представив такі напрями мистецтва, як
театр, кіно, академічна музика, візуальне мистецтво, перформанс, альтернативна
музика, fashion art, танець, література, еко-арт, дитяча та освітня програма.
«Мистецтво війни. Мистецтво любові. Мистецтво миру» – цього
року фестиваль не зміг проігнорувати події, що відбуваються в Україні, тому особливий
акцент – на новій драмі та документальному театрі, напрямах, які працюють з реальністю
та живими свідками. Адже «театр – це дзеркало, театр – аналітик і рятівник, що
переживає війну, сповнений любові та надії на мир», стверджують організатори фестивалю.
Серед цьогорічних країн-учасниць, окрім України, представники
яких відвідали ГОГОЛЬFEST: Іспанія, Ізраїль, Швейцарія, Нідерланди, Польща, Росія,
Франція, Литва, Німеччина, Велика Британія, Казахстан, Канада, Австрія, Швеція,
Білорусь, Норвегія, Італія, США, Угорщина та Ірландія.
Маштаби заходу вразили його відвідувачів, адже у програмі було
представлено близько 500 подій, серед яких – хореографічний перформанс «Богиня
грає у кості» у постановці відомого ізраїльського танцівника Ереза Зоа, документальна
п’єса «Щоденники Майдану», музично-театральний проект «Мистецтво війни», докуметальна
вистава «АТО: інтерв’ю військового психолога», нарис із нової програми фрік-кабаре
Dakh Daughters «Як я була Алісою… Мистецтво любові» та багато-багато інших.
ОЛЕНА ОВЕРЧУК, «ПВ»
ФОТО gogolfest.org
ТВОРЧІСТЬ ЧИТАЧІВ «ПВ»
Представляємо вашій увазі уривок з роману «ЖАР І ХОЛОД» профспілкового
діяча та передплатника газети «Профспілкові вісті» Олександра СИТАРЯ з міста Вінниці.
Продовження. Початок у № 37-38.
…Гули Гулі
Де ти взявся, хлопче? А ти, чоловіче, звідкіль? Маю відповідь:
з України, з Поділля, з Гулів. Місце народження – місце сили.
Гулі – не гульки. Мої Гулі колись називалися Улії. Таку назву
село собі взяло тому, що розміщене між лісами, де водилися дикі бджоли. Люди навчилися
їх приручати, зманювали з хащ на садиби, ставили їм будиночки – вулики. Під Києвом
борті, а в нас – улії.
Знаю, що мого дідуся, вже підпарубком, як почав заглядатися на
дівчат, аби не накоїв лиха, батько віддав у науку до сільського бондаря – майструвати
вулики. Навчився. Пасічники стояли в черзі у нього під ворітьми. З часом Улії записалися
на Гулі – якось так, як гоїрки переназвали огірками.
Ще в XVI столітті в селі збудували першу церкву. А це означає,
що вже на той час в селі була потужна християнська громада. Згоріла церква…
«На початку ХIХ століття село переходить у власність поміщика
Фелікса Кумановського», – не раз повторювала мені бабуся Ганна Павлівна, грамотна
була.
Панський маєток хизувався в центрі села. Навколо палацу красувалась
алея каштанів, цвіли бузок і жасмин.
...Якось староста села попросив бабусю, коли ще дівкою була,
покуховарити в пана. Сам пан перед тим прихворів і подався в Канаду до старшого
брата підлікуватися. Коли ж повернувся, кухарці видали список, що панові можна вживати.
Боронь Боже подати до столу щось не таке!..
Минуло два тижні і кухарку Ганю покликали до самого пана. Спитав,
як живеться, чи не хоче попросити про щось. А чому не ходить до церкви на «заутреню»
та «вечірню»? Відповіла, що ніколи: сама ж куховарить, та ще й приглядає за маленьким
панським сином Данилком.
– Данилко вас, Ганю, любить. Я розпорядився, щоб до вас у поміч
приставили Мелашку. Тепер ви готуєте тільки для мене, дружини та дітей, а Мелашка
– для двору. Прошу вас, закиньте той список і готуйте мені, як ви вмієте, як раніше.
На вечірню службу беріть з собою Данилка. Сам проситься: хоче стати дяком...
Пан ніжно посміхнувся, згадуючи своє маля.
Маю свідків: сільські старожили Іван Лукашов, Семен Білоус, Кирило
Мишковецький, Яків Муляр казали, що поміщик був добрий, ніколи не бив свою челядь,
але в сезон працювати селянам доводилося навіть уночі.