« на головну 23.11.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1261)
24
Жовтень
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Культура

На перший погляд... на другий...

На перший погляд... на другий...

Часом дістаєш цікаву інфор­мацію про певного митця або письменника – і вже хо­четься неодмінно познайо­митися з його творами. Са­мостійно відчути, поспостерігати й проаналізувати все те, що знаєш те­оретично, – порухи творчої думки, методи і прийоми їхнього втілення. А трапляється й навпаки: захоплює щось із творчого доробку митця – й тоді мусиш дізнатися про нього са­мого: де жив, у кого навчався, чим «дихав», як «дійшов до життя тако­го», як то кажуть. Ось так сталося в мене щодо творчості суперталанови­того українського художника Олега Шупляка.

Спочатку про незвичайні карти­ни. Приміром, чудовий пейзаж, хат­ки, дерева, річечка, людські фігури тощо – й раптом, вдивляючись уваж­ніше, зауважуєш, що з тих деталей виразно проступає людське облич­чя. А хатки, дерева й постаті – то є ті чи інші риси обличчя – очі, бро­ви, ніс тощо, – причому лиця знайо­мого, впізнаваного (когось із вели­ких світу цього)! І ти вже наче не ба­чиш пейзажу, не бачиш «картинки», а тільки цей портрет, вимальований природно, ненав’язливо, переконли­во. Так само зненацька може відкри­тися твоєму зорові й фігура, зрозумі­лий предмет тощо.

Олег Шупляк має в доробку понад шість десятків подібних картин. На­зиває їх «двовзори». Ну так, бо в од­ній картині немовби дві. Але «пози­рати» часом доводиться набагато більше разів, ніж «двічі», аж поки те осяяння не дійде до тебе, а тоді в за­хопленні дивуєшся: як то так стало­ся, що одразу не помітив?!

Олег Шупляк – художник надзви­чайно обдарований і хоч там як, а передусім реаліст, гранично уваж­ний до кожної деталі, яку вимальо­вує достеменно й із любов’ю. При всьому тому експерти називають Шупляка українським Сальвадором Далі (uamodna.com). І не випадко­во, оскільки саме цей жанр найбіль­ше вплинув на його становлення як художника, про що сам майстер і ка­зав: «Студентом я побачив репродук­цію полотна Далі «Невільницький ринок з незримим бюстом Вольтера», де за силуетами людей проглядався портрет письменника. Це мене вра­зило, я зрозумів: образотворче мис­тецтво не зобов’язане просто відо­бражати, воно може творити чудеса» (uamodna.com). Так, є й у нього свої Вольтер і Суворов, і Лев Толстой, і Далі, й Гоголь, і навіть Фрейд... А найбільше, над усе – портрети Тара­са Шевченка. Зображення Кобзаря – взагалі особлива тема у творчості митця. Саме роботи з цієї серії, писав «День», прикрашали сцену на майда­ні Незалежності під час Революції Гідності.

Пишуть, що оптичні ілюзії, ігри розуму, художній обман зору – улю­блені прийоми митця. А ще – асо­ціативний символізм, постмодер­нізм, абстракціонізм. Може, й так, а втім, хто його знає? Принаймні «ма­лювальник» він видатний, тож, ма­буть, і має право й на якусь дещицю «математики», й на нічим не скутий вільний політ. Проте я сказала б, що в його роботах є загадка, тест, голо­воломка, запрошення до надуважної споглядальності, є така собі своєрід­на гра із глядачем у «здогадайся, по­бач, зрозумій». Чи можна ці роботи назвати креативними? Їй-право, зно­ву ж таки не впевнена. Є сенс проци­тувати статтю, вміщену на uamodna.com: «Особливої назви цей жанр поки що не має. Він належить до сюрреа­лізму, хоча насправді це щось нове, щось інше. Якщо зазирнути до істо­рії, ілюзії у живописі можна датува­ти десь XVI століттям... Та й Саль­вадор Далі не нехтував такою ціка­вою технікою». Отже, «двовзір» – це в принципі не відкриття у живописі, інша річ, як використовує подібну можливість художник, як працює його творча уява, кого, що і як він ба­чить внутрішнім своїм зором. Олег Шупляк у цьому разі навіть не те що на висоті – на високій височині.

  • І трохи про автора
Навіщо їздити за тридев’ять земель до Німеч­чини, Великої Британії чи США, читаємо на kulturologia.ru, аби роздиви­тись у намальованих гілках людське обличчя або прочита­ти на будівлі текст, котрий має вигляд хаотично розкиданих кольорових штрихів та плям, коли Тернопільська область, де живе й працює художник, зо­всім недалеко?

Олег Шупляк живе в містечку Бережани на Тернопільщині. За фахом він архітектор, проте дав­но викладає малювання та жи­вопис – починав у школі в рід­ному селі (народився 23 верес­ня 1967-го в с. Біще Бережан­ського району), потім у худож­ній школі в Бережанах. Має чи­малий доробок традиційного живопису, захоплюється цер­ковним розписом, а все ж стихі­єю своєю вважає, як сам каже, «картини з подвійним сенсом». Тобто виходить – сюрреалізм. Звісно, це щось нетрадиційне, але «вгадування» подвійного сенсу все-таки не виводить ані автора, ані глядача за рамки здорового, адекватного, просто-таки традиційного мислення, щоправда, позначеного вигад­ливістю, метикуватістю, спосте­режливістю й художнім чуттям. Не більше, не менше.

Член Національної спілки ху­дожників України, лауреат пре­мії ім. Михайла Бойчука (2014), автор офіційного логотипу до 200-річчя народження Тараса Шевченка українець Олег Шу­пляк неодноразово брав участь у зарубіжних виставках, у тому числі в Нью-Йорку, в Ноттінгемі (Велика Британія), в багатьох інших містах на заході й сході. Як людина справді високотала­новита, Олег Шупляк – дуже скромний і, схоже, взагалі тя­жіє до такого собі відлюдни­цтва. Та його на батьківщині, в Україні, безперечно, знають, ці­нують і поважають і часто за­прошують з експозиціями та майстер-класами до галерей сучасного мистецтва.

...Ну, й, зрештою, лишається тільки додати розтиражоване (самі розумієте!): краще один раз побачити, ніж сто разів по­чути (чи почитати). Еге ж?

 

Етно – музика сучасна

Така заява, що її озвучила лідер гурту «Правиця» Марта Любчик, свідчить, що настав, скажімо так, час Х, коли україн­ський меломан, якщо він хоче бути поці­новувачем сучасним, грамотним і шано­ваним, має переглянути своє ставлення до етно- і неофольк-музики. Музичний ринок нестримно розвивається, й україн­ські музиканти, надзвичайно чуйні до всіх сучасних музичних тенденцій, водночас розуміють, що «шалений світ», який уже досхочу «навідривався» на всьому урбаністично-модно-модерновому, поміт­но тяжіє до джерел і ритмів, які вирощува­ли ту чи ту націю, дарували їй фізичне й моральне здоров’я, схильність передусім до всього рідного, сенс та успіх життєді­яльності. Так чи інакше, а word music світ цінує, вітає, плекає зірок, а на наших тере­нах подібний музичний продукт (якого ба­гато – і прецікавого) ще не став затребува­ним явищем, іще не сприймається як щось по-справжньому цінне й сучасне.

Про це, як пише i-pro.kiev.ua, із сумом ка­жуть Євген Павлюковський, лідер гурту Postsense, продюсер Всеукраїнської музич­ної збірки «Млин» («Нам треба вчитися ідентифікувати, сприймати і цінувати своє»); Марта Любчик («Етно треба змішу­вати з усім, що твориться у сучасній музич­ній культурі України. І тоді матимемо ре­зультат»); лідер гурту «Гайдамаки» Олек­сандр Ярмола («Нічого нового вигадувати не треба. Для того, щоб наша етномузика сприймалася в Україні і за кордоном, вона має бути якісна, сучасна і прогресивна»).

Не лише музичний світ не стоїть на місці, а й український музикант, пише Ірина Пав­люковська (там само). «Рок, джаз, інді, фольк – у нашій музиці представлено все і всього насправді вдосталь. Інша річ, що продукту іноді буває більше, ніж спожива­ча. Як це у випадку з етно- та неофольк- музикою».

 

А мати жде...

Курортний Хмільник, що на Вінниччині, – провідний та єдиний радоновий курорт України (hmilnyk.osp-ua.info), чисте, екологічне, чарівне місто, а в ньому доброзичливі мешканці, мальовниче довкілля. І, до слова, видатний сучасний український поет Микола Лу­ків, який родом із села Куманівці Хмільницького району, є почесним громадянином району, шанованим, добре знаним і завжди бажаним гостем Хмільника.

На офіційному сайті міста читаємо, що тут особлива гор­дість – архітектурні споруди. Зокрема, історичні пам’ятки минувшини – костел Святої Трійці (1603 р.), чотири право­славні церкви, збудовані між 1801 і 1910 роками, архітектурно-історичний комплекс «Замкова гора»... Зре­штою, є чимало пам’яток на вшанування воїнів-хмільничан, які загинули в роки Великої Вітчизняної війни.

Разом із тим монументальне мистецтво минулого, таке зрозуміле представникам старшого покоління, нині посту­пилося місцем іншому баченню, іншому творчому мислен­ню – міська скульптура змінює параметри, зменшується, ніби наближаючись до глядача, стає демократичною, лю­дяною, теплою, фактично – домашньою, а відтак і справді дорогою серцю городянина.

І от років зо три тому, саме до Дня Незалежності України, у Хмільнику біля Будинку культури, над Південним Бугом, було урочисто відкрито нову й не зовсім звичайну скульптурну композицію. Частина стіни хати, прочинене вікно, біля нього, вдивляючись у синю далечінь, сидить Мати – отак вдягнена й у такому віці, як ми собі й уявляємо сим­вол Берегині. Вона виглядає... може, сина з війни, може, дорослих дітей із близьких чи далеких країв. Адже мають вертатися на свої пороги!

Мати. Самотність. Тиша. Чекання... Скільки написано віршів про терпляче й мудре материнське серце, скільки пі­сень! Простіше й, мабуть, краще за багатьох сказав саме Микола Луків – рядки з його вірша викарбовано на пам’ятнику:

Приїжджайте частіше додому!

Бо не вічні ні батько, ні мати…

Завтра можете їх не застати…

Приїжджайте частіше додому.

Автор пам’ятника Матері – місцевий скульптор і почесний громадянин Хмільника Віктор Стукан. А мер міста Василь Грушко продемонстрував талант невідкладно дотримувати даного слова, оперативно надавши митцю конкретні під­тримку й допомогу. Спонсорували втілення творчого заду­му брати Микола й Петро Юрчишини.

Хмільничани побачили, що в місцевої влади слова з діла­ми не розходяться. Місто пишається своїми талановитими земляками, місто розуміє, що такий пам’ятник – може, один на всю Україну.

Молодята в день весілля відтепер приходять саме сюди, дивляться на Матір, що біля вікна у світлій задумі чекає на дітей, кладуть їй на коліна квіти, і, можливо, вона благо­словляє їх на щасливе подружнє життя.

12.09.2015


Тетяна Моргун спеціально для «ПВ»

ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

10.10.2024 22:03

08.09.2024 21:09

23.08.2024 22:29

23.08.2024 22:00

10.07.2024 21:02

08.07.2024 20:16

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання