Володимир ВЕРМЕНИЧ. «Як на ті чорнобривці погляну...»
Був такий кіноперсонаж – Бурлакова Фрося, героїня фільму «Приходите
завтра», суперталановита дівчина з глухого хутора посеред тайги. На іспиті до
консерваторії, готуючись виконати фрагмент з опери Россіні «Севільський цирульник»,
вона оголошує: «Арія Розіни. Музика народна!».
Чудова мелодія – отже, народна. І, отже, якщо талановитому композиторові
дуже пощастить, його пісню (мабуть, у першу чергу саме композицію) називатимуть
народною. Це – особливий приз, у якому ціна авторства підноситься до небачених
висот.
Наразі йдеться про неповторну за красою пісню «Чорнобривці» композитора
Володимира Верменича (поет Микола Сингаївський).
Справедливо зазначено (uaestrada.org), що «якби відомий український
композитор, заслужений діяч мистецтв України Володимир Верменич написав музику
тільки до однієї-єдиної пісні «Чорнобривці»... вже за це його можна було б зарахувати
до класиків вітчизняної культури. Адже його пісня вже кілька десятиліть звучить
у серцях мільйонів українців і не тільки на Батьківщині, а й у далекому зарубіжжі.
Перетворившись давно в народну, улюблену для багатьох поколінь, вона і сьогодні
хвилює своєю проникливою любов’ю і синівською відданістю до найдорожчої для кожного
з нас людини – мами». Справді, багато хто переконаний, що пісня «Чорнобривці» –
народна.
Доля істини тут є: творчість Володимира Верменича була народною
за духом і сутністю, а за змістом – глибоко людяною. Надто пісні про матір («Заспівай
мені, мамо моя», «Ти снишся завжди мені, мамо» та ін.). Здавалося, композитор уміє
зазирнути у потаємні куточки душі, знайти там приховані найчутливіші почуття й
асоціації – і примусити їх кілька хвилин яскраво жити, пульсувати, викликаючи в
слухача замилування, захват і... сльози.
Саме такою є й пісня «Чорнобривці». Найпроникливіше її виконував
Костянтин Огнєвий. Ось його спогади про виступ у канадському Монреалі
(uaestrada.org): «Виконав одну пісню, другу, третю. А потім – «Чорнобривці». І
музика Володимира Верменича, і слова Миколи Сингаївського всіх приголомшили. Спершу
зал скидався на водоспад: він ревів, гудів, аплодував. Я ще раз повторив пісню
– і вже замість шуму між рядами чулося відверте схлипування – десятки людей плакали…»
Не менш емоційною виявилася реакція на цю пісню й на теренах України. Досі. Думається,
що ці «чорнобривці» – безсмертні, як і «мамина вишня».
Володимир Миколайович Верменич – композитор, хоровий диригент,
педагог – народився 3 серпня 1925 року в селі Бориси Глобинського району на Полтавщині.
Одна з найчарівніших за красою областей, райський куточок України, батьківщина велетів
української культури й науки. І як усе-таки дивовижно тчеться полотно доль, як
переплітаються вони, якою знаковою є наступність «музичної хвилі» в цьому контексті!
Адже батько Володимира Верменича, Микола Гурійович, фельдшер, був надзвичайно обдарований
музично, грав на багатьох інструментах і... навчав гри зокрема славетних своїх
земляків Платона й Григорія Майбород. Не урвався зв’язок часів і в іншому: коли
сім’я 1934 року переїхала спочатку до Горлівки, а потім до Краснодона, мати Володимира
Верменича, Євгенія Іванівна Мірошниченко, вчителька, навчала серед інших і майбутніх
молодогвардійців, в їхньому колі підростав Володя. Саме тоді він усією душею поринув
у заняття музикою. У музеї «Молодої гвардії» одна із світлин зафіксувала момент
репетиції оркестру народних інструментів, де юний Володя Верменич поряд із Сергієм
Левашовим та Іваном Туркеничем. А його перша композиторська спроба була на текст
Олега Кошового (там само).
...Музичне училище він закінчив у Луганську, а диплом Київської
консерваторії – диригентсько-хорове відділення – одержав 1954-го. Тоді ж, пише
Ярослава Верменич (uaestrada.org), по радіо вперше пролунала його пісня «Зіронька
Донецька», яка несподівано для автора набула великої популярності. До слова, Володимир
Миколайович мав прекрасні вокальні дані й багато гастролював із концертними бригадами.
Проте його безупинно навідували нові й нові мелодії, й отак з’являлися нові й нові
пісні. В них цвіли й буяли яскраві та ніжні барви рідної землі, а тексти він добирав
мелодійні, суголосні духові власної музи. Володимиру Верменичу дуже подобалися
ліричні поезії Володимира Сосюри, з яким він був особисто знайомий («Я мрію про
море», «Лечу в Донеччину мою»). На вірш Ліни Костенко написав щемливий романс
«Поїзд із Варшави», який виконувала незабутня Валентина Купріна. Та, на жаль,
на «Поїзд...» швидко наклали табу: творчість опальної поетеси було заборонено.
Виходили збірки пісень Володимира Верменича, його твори друкувалися
в періодиці, звучали по радіо. Слухачі їх вирізняли, захоплювались. Однак, попри
беззаперечне визнання, Володимир Верменич усвідомлював, що необхідно далі навчатися,
аби оволодіти всіма секретами композиції й позбутися нарешті визначення «самодіяльний
композитор». І в 41 рік він знову стає студентом Київської консерваторії, цього
разу – композиторського відділення. Навчався на стаціонарі, хоча поруч на студентській
лаві сиділи вдвічі, а то й більш молодші за нього студенти. Та нарешті 1970 року
Верменич одержав другий диплом, а невдовзі став членом Спілки композиторів України.
Його творчий доробок містить понад 200 пісень, він написав кантату
і хори, котрі незмінно прикрашали й прикрашають репертуар кращих хорових колективів
України, в тому числі – хору імені Григорія Верьовки.
Помер композитор 11 грудня 1986-го.
Знову процитую Ярославу Верменич: «Буду відвертим, – казав Володимир
Миколайович в одному з інтерв’ю, – це найбільше щастя, коли знаєш, що твій твір
сподобався багатьом, коли усвідомлюєш, що твоя пісня допомагає людям, створює
у них світлий настрій. І я по-справжньому заздрю молодому поколінню, яке ще відкриває
таємниці інших мелодій, нащадкам, які будуть дружити з піснею, любити пісню, іти
з нею по життю». Й те, що у виконанні молодих митців по-новому звучать також і кращі
пісні Володимира Верменича, свідчить про те, що справжній талант – завжди сучасний».
У
світі ілюзій
У місті Маніла на Філіппінах почав діяти незвичайний музей –
Art In Island, пише zn.ua/culture. Векспозиції – десятки величезних 3D-малюнків,
які створила група корейських художників. Відвідувачі залюбки «вписують» себе
в ці картини й роблять кумедні фотознімки. Не випадково видання The Guardian назвало
цей арт-простір музеєм селфі. Що не кажіть, а селфі таки незвичайні, адже насправді
– як в інший спосіб сфотографуватися у пащі крокодила або пограти в хованки з
Чарлі Чапліном, чи погуляти серед руїн давньої цивілізації, пострибати над прірвою
тощо?
Тим часом Британський музей у Лондоні, присвячений історії та
культурі людства, узявся за допомогою віртуальної реальності перемістити своїх
відвідувачів у... бронзовий вік! Тобто на власні очі можна буде побачити «справжнє
життя» 4 тисячі років тому (там само). Та ж The Guardian зазначає, що, крім того,
музей пропонує відвідувачам дізнатися про той давній період не лише за допомогою
знайдених артефактів, а й завдяки 3D-гарнітурам, планшетам та спеціальній віртуальній
проекції будинку. Вона така велика, що до неї одночасно можуть зайти п’ятеро людей.
Три об’єкти бронзового віку (один знайдено зовсім недавно) за
допомогою віртуальної реальності розміщено в їх природному оточенні. Продумали
в музеї й голосове озвучування такого «квантового стрибка», аби відвідувачі «прокинулися»
й перейшли до справжніх та реальних предметів (там само). Випускати камери віртуальної
реальності збирається компанія Nokia.
Незрівнянна рівнянка У Рівному мешкає дивовижна майстриня-вишивальниця Анна Марчук.
Серед яскравих, мистецьки довершених і магнетично притягальних її робіт не лише
картини, не лише неперевершені вишиванки, а й розшиті з небаченим смаком, талантом
та любов’ю черевички, сумки, паски...
Колись бабуся навчила її вишивати...
Про незвичайні здібності молодої рівнянки я довідалася з Фейсбуку,
котрий, здається, аж гуде від захвату. Амісцеве телебачення – Rivne1.TV – зробило
сюжет, присвячений відкриттю першої персональної виставки робіт Анни Марчук. Щоправда,
це було ще на початку 2013 року. На згаданій виставці експонувалися понад 30 вишиванок
і більш ніж десяток вишиваних картин. Аще – аксесуари ручної роботи.
Сама ж Анна Марчук – красуня-білявка у власних розкішно оздоблених
вишиванці й черевичках – розповіла тележурналістам, що коли народилися її синочки,
згадала про бабусині невтомні руки, про нитки, про полотно – й почала вишивати.
«Спочатку примітивні картини, потім більші, з багатою гамою кольорів, портрети.
Апізніше до моїх рук потрапила вишита бісером сорочка. Я надихнулася й вирішила
спробувати. Так народилося багато речей, які поповнили мій гардероб. То була велика
мрія, і я її здійснила!» – ділиться майстриня.
Цікаво, що подруга Анни, котра й показала їй свою вишиту бісером
вишиванку, розповіла, що, як і раніше, має таких три, а от Анна – «вже цілу галерею!».
І це, мабуть, не дивно: Анна Марчук невтомна, працьовита й прагне довершеності
в усьому, що робить, вишуканості в усіх вишивках. Результати її зусиль справді
вражають.
Анна Марчук розповідає, що у своїх роботах використовує різні
схеми. Деякі бере з мистецької спадщини українського народу. Анедавно почала створювати
й власні схеми, які навіть друкують у журналах. Майстриня настільки віддана своєму
захопленню, що може й не помічати плин часу, вишивати вночі. Її мрія, яку прагне
втілити, – щоб кожен українець з гордістю носив вишиванку в будні і в свята. «І
коли вона збудеться, – поділилася Анна Марчук, – я буду найщасливішою українкою!»
15.08.2015
Тетяна Моргун спеціально для «ПВ»
|