Монументально зупинені миттєвості життя
Йдеться про принципово новий і водночас зовсім не новий і
навіть дуже поширений у світі напрямок мистецтва, який умовно назвемо
art-city. Зокрема: якщо урбанізоване середовище – місто – не йде до природи,
то природа у вигляді наймиліших її створінь приходить до міста як різного роду
арт-об’єкти. Гадаю, в столиці активно втілювати на практиці ідею такого
приємного взаємопроникнення розпочав відомий київський скульптор Костянтин
Скретуцький (пам’ятаєте?), зокрема своїм чарівливим «Їжачком у тумані» –
скульптуркою в центрі міста, що викликала замилування більшості киян і гостей
столиці. Більшості, але не всіх. Виявляється, якісь недоумки кілька разів
різали мордочку Їжачка, виривали з його лапок кумедний зворушливий клумочок.
Добросердні городяни щоразу шили й повертали улюбленому персонажеві нові клумочки,
проте, на жаль, вони знову й знову зникали. Врешті-решт, автор мусив прибрати
своє творіння з «проклятого» місця, й де відтепер постане сумний Їжачок,
наразі невідомо.
Проте оптимізм молодих креативних київських митців,
послідовників чи, радше, однодумців Скретуцького, на щастя, не поменшав. Ось,
скажімо, киянин Олександр Лідаговський з його проектом «Птахи». Митець встановлює
маленькі фігурки пернатих на міських пам’ятниках, у доступних для городян
місцях, називаючи свої роботи «непомітним мистецтвом» (segodnya.ua). За словами
Олександра, його птахи (зроблені з монтажної піни й розфарбовані) настільки
схожі на живих, що міські й нібито «досвідчені мешканці» – голуби й горобці постійно
заграють з ними, намагаючись відірвати від постаментів. Упродовж кількох років
Лідаговський «поселив» у Києві понад 300 пташок: синички, горобці, ворони,
голуби, сороки... Й до слова, чимало з них люди залюбки розібрали собі на
сувеніри, адже автор ніколи їх не прикручує намертво (там само). Таке
споживацьке ставлення до його мистецтва самого скульптора не ображає й не
обурює, навпаки, надихає та тішить, недаремно він розміщує пташок, як уже
сказано, в доступних місцях.
Так, до прикладу, його горобчик просидів три місяці на
пам’ятнику першому президентові України Михайлу Грушевському: примостився біля
його кишені. «Рідний брат» цього горобця знайшов собі притулок на нозі Леся
Курбаса (пам’ятник на Прорізній). І здається, теж уже запозичений якимось
шанувальником. Загалом же, Лідаговський хотів би здійснити проект «Перелітні
птахи» й поселити на київських вулицях ластівок.
-
Той, хто еманує
світло,
любов і позитив
І зовсім уже незвичайно цікавим постав відомий український
скульптор Дмитро Ів, презентувавши приємно враженим киянам просто в центрі
столиці на вулиці Городецького височенну – понад 2 м – бронзову Мураху на
гранітній основі. Як розповідає interesniy.kiev.ua з посиланням на «Сегодня»,
на думку Дмитра, кожен українець трохи нагадує мураху, бо так само
працелюбний, сильний, інтелектуальний, а за необхідності, готовий разом з товаришами
захищати свою територію й житло від нападників-хижаків. Ось таким рисам
національного характеру скульптор і присвятив своє творіння. Цей Мураха,
вельми схожий на галантного молодика, й справді ніби уособлює впевненість і
розум у поєднанні з очевидною граціозністю. В лапках-руках він тримає чималу
монету, що крутиться, її аверс і реверс прикрашають написи «На удачу» і «На
щастя». Скульптура по-своєму інтерактивна: аби дізнатися, що на тебе чекає,
достатньо покрутити монету – й переконатися, що, звісно ж, усе буде добре. Чи
не ризикує скульптор, так довіряючи всім і кожному вільно обходитися з його
твором? Адже сумна історія Їжачка авторства Скретуцького аж ніяк не губиться
в тумані. Але – ні! Автор запеняє, пише джерело, що його скульптуру надійно
закріплено, й «ніхто голими руками зашкодити самій Мурасі або монеті,
затиснутій у лапах, не зможе».
Дмитро Ів присвятив цій роботі близько трьох місяців. І, як
сам розповідає, «працював, коли перебував у доброму гуморі, коли бачив щось
гарне, що тішило око й душу. Такий самий зміст я вклав і в скульптуру. Дуже
хочу, аби, подивившись на мураху, людина відчула, що вона щаслива...
Сподіваюся, місто зацікавиться й іншими моїми роботами. Дуже хочу, щоб
столичні вулиці містили більше позитиву. Він нам усім зараз дуже потрібний»
(там само).
Вечорами Мураху підсвічуватимуть вмонтовані у підставку діодні
лампи. А весь використаний митцем матеріал – бронза, граніт – український.
Нині в роботі у Дмитра Івченка ще 20 скульптур, і, мабуть, саме їх (чи
принаймні частину з них) він мав на увазі, кажучи про омріяне втілення
«об’ємної позитивної думки» в просторі урбанізованого довкілля.
Дмитра невипадково називають всесвітньовідомим, він вельми
затребуваний у Європі й, зокрема, пишається своїм пам’ятником воїнам-альпінам
(антифашистам) висотою 3,5 м,
встановленим у провінції Венеція (Італія), пише kiev.segodnya.ua. Крім того,
молодий майстер запатентував кілька власних винаходів, що не мають аналогів у
світі. Серед таких – макет хмарочоса, що зацікавив спадкоємного принца Дубаї,
який обожнює незвичайні й ексцентричні архітектурні рішення. Щодо так званої
паркової скульптури, то Дмитро Ів зауважує, що наше місто прикрашене
«точково», тоді як, приміром, у Європі подібні скульптури можуть стояти в
найнесподіваніших місцях, бо європейцям уже дещо набридло пафосне класичне
мистецтво, хочеться чогось теплого, впізнаваного, на що швидко відгукуються почуття.
А й справді: талановита сучасна міська скульптура просто неба, виконана з
душею, думкою, гумором, своїм виглядом і змістом по найкоротшій прямій дуже
швидко знаходить відгук у вдячному серці глядача. Як, до прикладу, твори цього
ж автора «Ромашка» й «У вас буде дитина», що вже полюбилися киянам.
Як «розмінувати» свідомість?
Про перший ігровий художній короткометражний фільм, знятий
у вересні 2014 року в зоні АТО, – «Міна» – заговорили ще під час завершення
роботи. Режисер, американець українського походження Вофка Соловей, готував
стрічку до світової прем’єри на міжнародному фестивалі у Каннах. А 2 липня
прем’єра «Міни» відбулася і в нашій столиці.
Творча група працювала у визволеній частині Донбасу:
важливо було на власні очі побачити наслідки руйнівних боїв, поспілкуватися з
місцевим населенням. У центрі оповіді – мешканець Донбасу молодий художник
Гена, поривання якого до спокою, миру й творчості не поділяють і не розуміють
батьки, ані кохана. Гена вирішує податися туди, де немає стрілянини, але по дорозі
до автобуса наступає на міну, що може вибухнути, щойно він відірве ногу від
землі. Йпоки хлопець завмирає у цілковитій розгубленості, його знаходять усі
ті, від кого він утік.
Отже, це не фільм-документ, а фільм-метафора. Для режисера
реальна війна на сході держави – це ніби гранично загострене «тестове»
випробування нового покоління незалежної України на громадянськість і
патріотизм. Режисер вважає, що байдужість до долі власної вітчизни, нетерпимість,
добровільна ізоляція від поточних подій – усе це «совкова» спадщина в людині,
час ставати якісно іншою, почуватися громадянином й поводитися відповідно.
Слоган фільму саме такий: «Розмінуй свою свідомість». Зіншого боку, як
наголосив один із виконавчих продюсерів стрічки Назар Бонка: «У нас не було
мети привернути увагу до проблеми АТО, ми хотіли показати, що люди, які там
живуть зараз і жили раніше, коли тільки-но в нас почалася конфліктна проблема,
не можуть реалізувати себе по життю ніяк» (i-pro.kiev.ua).
Автори фільму сподіваються, що їхній твір побачать якомога
більше людей в Україні. Згодом стрічку дивитимуться глядачі в різних країнах
світу.
Спадщина
великого
українця
23 травня 2012-го, маючи 86 років, загинув у
автокатастрофі Борис Григорович Возницький, Герой України, академік,
багаторічний директор Львівської галереї мистецтв. Про нього, справедливо
названого легендою музейного світу, згадують і пишуть з таким пієтетом, який
зробив би честь нобелівському лауреату. Адже саме Борис Возницький першим в
Україні серед музейників розпочав справу відродження замків та храмів, пошук і
повернення до національних скарбів старовинних артефактів. Завдяки йому ми
дізналися про видатного українського скульптора другої половини ХVIII ст.
Іоанна Георга Пінзеля.
У 60-х роках минулого століття, коли Возницький очолив
Львівську галерею (в ній тоді було 11 тис. експонатів), саме розпочалася хвиля
руйнування церков і соборів. Возницький, не питаючи ні в кого дозволу, збирав
експедиції й вирушав у села. В одному інтерв’ю 2010 року зазначав:
«1960-70-ті, частина 80-х років – це найактивніша частина мого життя, ми тоді
зібрали більше 30 тис. речей, що оцінені нині десь у 17 млрд євро... Але те, що
ми привезли, є, а те, чого ми не привезли, майже знищене. Я порахував: у
1930-х роках в Україні зникло 15 тис. церков. А в кожній церкві був іконостас,
а іконостас – це 30 ікон, і це все зникло. Півмільйона ікон пропало: спалили,
викинули – не знаю... Іскрізь були склади: склад пшениці, склад мінеральних
добрив... Я користувався авторитетом в обкомі партії у Львові – і що хотів, те
й робив. Бо якщо спитаєш, то ніхто тобі не дозволить» (istpravda.com.ua). Для
начальства, міліції в нього був беззаперечний резон: цитував слова Леніна, що
«мистецтво належить народові». А для когось іншого, напівжартував Борис
Возницький, він цитував Гітлера: для того, аби знищити народ, треба знищити
його минуле. Ось так, у «всеозброєнні», ентузіаст і патріот невтомно мандрував,
рятував, відновлював і повертав Україні пограбовані в неї цінності.
У селі Годовиця, повідомляє ТН«24», побачив, як піонери
просто в храмі розпалили багаття й скидали до нього ікони, книги й шедеври
Пінзеля. Тоді вдалося врятували кілька робіт. Якось приїхали в село, коли у
вогонь летіла остання скульптура з вівтаря. Іншого разу побачив, як твори
Пінзеля розпилюють на дрова, і з 18 фігур урятував 5, правда, дуже пошкоджених.
Але саме завдяки зусиллям Бориса Возницького Україна 2012 року репрезентувала
в Луврі колекцію барокових скульптур Пінзеля.
Борис Григорович Возницький – засновник музеїв «Олеський
замок», Книги (першодрукаря І. Федорова), музею-садиби М. Шашкевича,
найстаріших пам’яток Львова, «Русалки Дністрової», оборонної архітектури ХVІ
ст., музею І. Г. Пінзеля. Ісписок можна продовжувати. А у Львівської картинної
галереї нині 17 філій і 60 тис. експонатів.
21.07.2015
Тетяна Моргун спеціально для «ПВ»
|