Загадковий Coral castle
Маємо в даному разі справу з неймовірною загадкою, що
тривожить і закономірно провокує на різного роду дослідження багатьох наших
сучасників. Ідеться про так званий Кораловий замок в американському штаті
Флорида, що його з повним правом можна назвати ще одним дивом світу. Це величний
комплекс предметів гігантського розміру, зокрема статуй, який створив тут
латвійський іммігрант до США Едвард Лідскалниньш.
Вага кожного із згаданих численних мегалітів (здебільшого
це кораловий вапняк) – кілька тонн! До комплексу належить двоповерхова башта
вагою 243 тонни, химерні кам’яні скульптури, казкові персонажі, небесні
об’єкти – Марс і Сатурн, 30-тонний півмісяць, що своїм рогом абсолютно точно
вказує на Полярну зірку. Є також басейн з гвинтовими сходами, що збирає
дощову воду. Всередині замку-скансена є й величезна спальня з кораловим ліжком,
є вітальня з монументальними кам’яними тронами (тронний зал). Тут же стіл,
витесаний у формі серця (найбільша в світі валентинка!), в центрі якого по
сьогодні милують око розкішні червоні квіти, точнісінько такі, які посадив
колись автор, він же виконавець дивовижного проекту (othereal.net). ...Авжеж,
була, була любовна історія!
Едвард народився 12 січня 1887 року в Ліфляндській губернії
Російської імперії (Латвія), заможним не був і навіть не одержав належної
освіти. Маючи 26 років, він заручився з набагато молодшою від нього дівчиною
Агнес, яку безмежно любив, однак у ніч напередодні весілля вона раптом
розірвала заручини...
Через кілька років Лідскалниньш емігрував до Канади, знайшов
роботу на лісопилці, а через деякий час у нього виявили туберкульоз. Тож і перебрався
до теплої Флориди в США, де купив чималу земельну ділянку. Був 1919 рік, і
наступні 20 років Едвард будував монументальний Кораловий замок, який назвав
«Парк Кам’яної брами». А присвятив свій витвір коханій віроломній дівчині...
Отже, що тут насправді є таємницею, загадкою, що є
незбагненним? А ось що: як міг цей чоловік, який мав зріст лише 152 см і важив лише 45 кг, людина з прогресуючою
формою туберкульозу одноосібно (!) створити кам’яний комплекс, загальна вага
якого перевищує 1100 тонн? Адже так і було! А зрештою, навіть якби він мав
бездоганне здоров’я, 2 м
зросту й важив 90 кг
– хіба це щось змінює?
Брили «прибували» на будмайданчик з узбережжя – як йому це
вдавалося самотужки? В який спосіб далі він примудрявся пересувати й піднімати
багатотонні кам’яні блоки?! Або ще такий цікавий момент. На оточену важкими
стінами територію замку потрапити можна через гігантську дев’ятитонну браму
(поворотні двері), що обертається навколо своєї осі від легкого дотику, тобто
двері легкі, мов пір’їнка! Якось одного разу, вже по смерті будівничого,
дослідники (а таких навколо Коралового замку немало – і теоретиків, і
практиків) спробували ці двері зняти, проте знадобився підйомний кран і
зусилля кількох десятків людей. Усі були вражені, коли переконалися, що двері
трималися на старій заіржавілій підвісці від вантажівки! Й ця демонтована
зношена підвіска негайно розвалилася. Тож інженери, котрі за допомогою
механізмів ставили потім браму на місце, вражалися, як могла одним-одна
людина подібне збудувати (там же).
І мало того, що Едвард працював виключно сам, нікого не
підпускаючи близько, – він працював лише вночі! За таку відлюдькуватість зажив
прізвиська «Похмурий Ед». Навіть водій вантажівки, якого Едвард залучив, аби
перевозити каміння до будмайданчика, поняття не мав, що саме допомагало
архітектору-будівничому самотужки впоратися з кам’яними брилами: цей водій надавав
машину й приходив по неї, коли як завантаження, так і відвантаження було вже
завершено. Тож безпосередніх свідків будівництва майже не знайшлось. Однак,
пише slavruss.narod.ru, деякі літні американці, котрі на ті часи були ще
дітьми, пригадували, що величезні коралові брили на будмайданчику Еда...
літали в повітрі, немов сніжинки. Мов дитячі іграшки.
Звісно ж, Кораловий замок здавна оточений гіпотезами й
легендами, в яких зокрема стверджується, що Лідскалниньш володів магнетизмом
та надприродними здібностями. Сам же Едвард відповідав усім цікавим, що він
«відкрив секрет будівництва пірамід».
-
Припущення, припущення...
Автор книжки про Кораловий замок Рей Стонер висловив припущення,
що Ед Лідскалниньш спромігся проникнути в давню таємницю володіння антигравітацією.
Йобґрунтував свій висновок: нашу планету оточує величезна енергетична мережа, в
точках перетину ліній якої виникають гігантські скупчення внутрішньої енергії
Землі. Скориставшись такою енергією, можна вільно пересувати предмети в
просторі, бо вони втрачають вагу й здатні до левітації. Інші дослідники
наполягають, що Едвард збудував замок на місці, де колись приземлився НЛО.
Дещо всередині замку, а саме астрономічна частина споруд, явно натякає на
безпосередній зв’язок з позаземними цивілізаціями. Йпонад те: нібито із замку
можна було контактувати з інопланетянами. Іось, мовляв, чому будівництво було
огорнуто непроникною таємницею та проводилось виключно вночі. Тут можна
поблажливо всміхнутися. Можна з полегшенням зітхнути. Але ж головне питання
однаково лишається непроясненим!
Сам майстер, за othereal.net, мешкав у маленькій десятиметровій
кімнаті – там тепер його музей, де по сьогодні зберігаються немудрі знаряддя
праці Едварда. Тут же його записи з розрахунками, проте вони мало що промовляють
освіченим і професіональним фахівцям: це радше чернетки школяра, а не
серйозна праця. Так уважають експерти.
Едвард Лідскалниньш помер 1951 року. Науковці, в тому числі
єгиптологи, вивчають так званий «феномен Еда» вже не одне десятиліття. Але з місця
так і не зрушили. Як і раніше, запитань набагато більше, аніж відповідей...
Нині Кораловий замок – загадковий пам’ятник коханню – оголошено
національним надбанням штату Флорида й фактично повністю перетворено на музей.
Ось хто тролить Норвегію
Природа Норвегії вражає щедрою красою – гори, фьорди,
мальовничі озера. Йнорвежці уважно і з любов’ю дбають про ці дари. Навіть такі,
що можуть здатися дивними, а часом і страшнуватими. Як-от, приміром,
Троллтунга – кам’яний виступ на горі Скйоггедаль, що нависає над озером
Рінгедальсваннет. Колись давно від скелі відколовся шмат і застиг у
горизонтальному положенні на висоті, за різними даними, від 350 до 1000 м. Та хай там як, а,
їй-право, високо... Дивовижної форми виступ нагадує гігантський язик і недаремно
називається «Язик троля».
Це місце, яке дехто воліє називати жахливим, страшним,
містичним, насправді дивує туристів, заворожує, вабить до себе. Найсміливіші,
певно ж, ризикуючи розбитися, все-таки намагаються вибратися на той «язик», дійти
до самого краю й там постояти... Водночас існують два серйозних «але». Аби
дістатися «язика», необхідно спочатку відважитися на багатогодинне,
суперскладне сходження нагору посеред лісу, водоспадів, струмків, снігу й
кришталево чистих гірських озер, що утворюються саме із снігу. Далі – обережно
оминути фьорд. У принципі є й певні дороговкази, передусім стежки, котрі
залишили попередні сміливці. До слова, першу, найскладнішу, частину маршрута
можна подолати на фунікулері, але він не завжди працює. Та припустімо, що таки
дісталися потрібного місця. Однак ніхто не може гарантувати, що Троллтунга,
де переможно стоїть відважний верхолаз, раптом не обвалиться.
Авсе ж таки звідси відкривається неосяжний, фантастичний
вид на мальовниче озеро, вкриті снігом гори. Стоячи на «Язику троля», людина
почувається мало не володарем світу...
«Перехід» до
нового
життя
Квітка Європи – так називають польське місто Вроцлав.
Кажуть, що в нього можна закохатися за три хвилини, а через два-три дні
просто-таки зріднитися з цим гарним, привітним і справді незвичайним містом.
Передусім згадується, що Вроцлав – осереддя... гномів. Так-так, ці милі
створіння в незмінних гостроверхих капелюшках є не лише місцевими мешканцями,
а й навіть вважаються його оберегами, талісманами. Тут близько сотні бронзових
фігурок гномів, вони справді маленькі, заввишки лише 20–30 см. Знайти таких
«малюків» на вулицях міста й сфотографувати – найприкметніший клопіт туристів з
усіх усюд. Цікаво, що у Вроцлаві побутує повір’я, буцімто гномики вночі
починають пересуватися, розгулюють вулицями. Тож у місцевих крамницях навіть
продають спеціальні набори: м’які капці, збільшувальне скло, а також... креми
для зняття з ніг утоми.
Але це, як мовиться, приказка. Мабуть, усе ж таки найвидатнішим
пам’ятником Вроцлава, який буквально вражає, є незвичайна скульптурна група
«Перехід». Вона – на перехресті Маршала Пілсудського й вулиці Швидницька.
Вибір місця не був випадковим: саме тут під час гострої політичної кризи 1981
року відбувалися найактивніші народні демонстрації. Йдеться про мужню
опозиційну боротьбу профспілки «Солідарність» (засновник та історичний лідер –
Лех Валенса) під час воєнного стану й правління Воєнної ради національного
порятунку. Силове придушення опозиції, передусім профспілки «Солідарність»,
супроводжувалося справжнім жахом – переслідуваннями, доносами, репресіями,
коли чимало людей було ув’язнено (понад 40 тис. осіб), а багатьох убито. Хтось
з остраху відмовчувався, інші боролися в підпіллі, друкували й поширювали
листівки.
Відомий польський режисер Казімеж Куц зняв кінодраму,
присвячену тим трагічним подіям («Навернений»), де йдеться про становлення
«Солідарності» й придушення військовими шахтарського страйку в грудні 1981-го.
Згадана інсталяція відома у Польщі як «Пам’ятник жертвам
воєнного стану». Вона має дві частини: на одному боці вулиці (перед переходом)
бронзові люди прямують під землю, на іншому – виходять з-під землі. Кожна
фігура індивідуальна, експресивна й неповторна, кожній стараннями скульптора
Єжи Калини надано рис близьких йому людей, котрі постраждали під час згаданих
репресій, пише magmens.com.
20.06.2015
Тетяна Моргун спеціально для «ПВ»
|