Всі барви серця й рідної землі...
Як повідомлялося, в Києві наприкінці квітня було відкрито особливу
експозицію – виставку картин, намальованих бійцями АТО. 30 учасників антитерористичної
операції на сході нашої країни відклали зброю, взяли до рук пензлі – й виявили свій,
їй-право, неабиякий мистецький талант.
Такий ось тайм-аут – арт-терапія. Мистецтво відторгає війну,
бере за руку душу й веде її до зовсім інших сфер: чистого повітря, тихих вод і яскравих,
сонячних, життєдайних барв, які дарує щедра українська земля. Мистецтво без війни...
Малювали вони у Карпатах. А надихнула наших хлопців на таку
роботу київська художниця Віталіна Маслова – автор і керівник проекту «Творча
криївка». Як пише портал gk-press.if.ua, в прес-релізі цього проекту йдеться: «Ми
постійно чуємо про посттравматичний синдром. Уперше про нього задумались після
кривавих подій лютого 2014 року. Саме тоді народилась ідея «Творчої криївки». Що
має на меті цей проект? По-перше, стабілізувати стан людей, які опинилися під кулями
в самому серці країни. По-друге, допомогти їм відчути іншу, дружню атмосферу й створити
доброзичливе оточення. За березень 2014 року реабілітацію пройшли 27 активістів
Майдану. Після цього почала вимальовуватись ідея Реабілітаційного центру для бійців
АТО, що міг би надавати багатоцільову допомогу: коротко-, середньо- та довгострокову
(для тих, хто на ротації, виписався з лікарні після поранення, чекає на протезування)».
Дислокація центру – в селі Дземброня під Чорногорою. Організатори
проекту були переконані, що невелике село буквально з двома десятками хатин в
оточенні мальовничої карпатської природи, тиша й спокій – це найкраще, що може допомогти
бійцям відновити сили, одужати в усіх розуміннях цього слова. Отже, передусім психологічна,
соціальна й... біографічна допомога. Самі придумали таке визначення, бо, за словами
Віталіни Маслової, бійці мають «підняти з руїн власне життя й повернутися до соціуму».
Цікаво, що сама вона не вважає, що її зусилля – арт-терапія, на її думку, йдеться
про творчу реабілітацію. Про це художниця розповіла «Галицькому кореспонденту».
І пояснила: арт-терапія – то сфера психолога, а в нас працюють фахівці художнього
профілю.
Тобто в даному разі йдеться про переміну місць: психолог з різних
видів-можливостей лікування обирає, скажімо, малювання (живопис) як ліки, а художник,
добре розуміючись на своєму ремеслі, залучає до нього інших, у такий спосіб допомагаючи
тим, хто цього потребує, оздоровитися й повірити не лише в свої сили та перспективи,
а й у те, що життя прекрасне. Місцеве населення – гуцули охоче підключилися до проекту,
мешканці надають гостям житло, годують, знайомлять з народними традиціями. Й дістають
при цьому справжнє моральне задоволення!
Щодо тих кількох десятків бійців, які вже побували у «Творчій
криївці», за словами Маслової, про кожного з них можна б написати новелу чи зняти
повнометражний фільм. Звернула увагу, «як усі часточки складаються докупи одна до
одної, випадковість до випадковості. Мене вражає, наскільки у нас в проекті працює
доля» (там само). Загалом, ще після подій Майдану вона допомагала подолати посттравматичний
синдром учасникам Революції гідності. А коли почалися бойові дії на сході України,
розпочала роботу з бійцями АТО, зокрема навчала малювати й легендарних «кіборгів».
І деякі з них просто вражали прекрасно задуманими й намальованими пейзажами, кольоровими
композиціями. «Коли ти працюєш з натури, – розповіла Віталіна Маслова каналу
24tv.ua, – вся твоя увага концентрується на тому, що зовні, й людина може відійти
в певному сенсі від власних внутрішніх проблем. Коли ти працюєш із фарбою, то можна
в цю роботу вкласти якісь емоції, переживання. І це лише легкий доторк до всіх
можливостей, котрі має живопис як терапевтичний засіб».
Джерела повідомляють, що дедалі більше учасників АТО бажають
спробувати себе в техніці живопису, із задоволенням малюють.
У столичному Музеї історії Києва була представлена й експозиція
картин ветеранів АТОв рамках проекту творчої реабілітації «Арт-комбат». 11 демобілізованих
бійців упродовж трьох тижнів навчалися малювати. Тут уже йдеться, як зрозуміло,
про арт-терапію. Художниця Маріанна, розповідає Телеканал новин «24», три тижні
навчала бійців. Спочатку провела майстер-клас, а далі вони вже самі почали творити.
З 11 бійців створили так званий «перший загін», будуть і «другий», і «третій»,
та й узагалі долучати військових до мистецтва планується й надалі. З’ясувалося,
що охочих дуже багато. Техніку олійного живопису чоловіки освоїли доволі швидко
– і це при тому, що переважна більшість з них узагалі вперше в житті взяли до рук
пензлі. Один із бійців на ім’я Андрій надихнувся картинами колег і вирішив узяти
участь ще й у наступному «художньому загоні». Причому він точно й зрозуміло пояснив,
що саме так його надихає: приклади хлопців, які спромоглися трансформувати всю
свою енергію – в тому числі й негативну – в такі мирні картини. Приємно читати,
що на заняттях з арт-терапії чимало ветеранів АТОстворили справжні художні шедеври.
Проект «Арт-комбат» – пілотний. У День Києва 16 робіт художників-аматорів,
ветеранів АТО, продаватимуть на добродійному аукціоні. Гроші спрямують на фарбу
та полотна для нових військових художників, на реабілітацію. До слова, згадані
живописні твори належно оцінили не лише українські експерти, а й галантерейщики
з Європи. Належно – тобто дуже високо. Автори проекту, пише джерело, мають намір
розширити можливості реабілітації військових. У задумах підключити скульптуру,
вироби з металу, поетичні твори
«Дідусь» пінгвінів
Альфред Дейт – найстаріша людина на всьому Австралійському континенті.
Нині йому 109 років. Ав 1930-х роках минулого століття Дейт захопився такою нібито
суто жіночою справою, як в’язання. На сьогодні ж найбільш значущими і найвідомішими
в світі результатами його хендмейдівських зусиль стали мініатюрні светри для хворих
пінгвінів. Як розповідає avto-polis.kiev.ua (й чимало інших джерел), Фонд допомоги
пінгвінам на острові Філіп в австралійському штаті Вікторія звернувся до добровольців-волонтерів,
кваліфікованих в’язальників, з проханням взяти участь у порятунку тварин, яким загрожувало
повне зникнення через вимушені контакти з розлитою в морі нафтою і – замерзання.
Активісти фонду просили в’язати светерки для пінгвінів, аби уникнути потрапляння
нафти на тіла тварин, а відтак злипання їхнього пір’я та руйнування захисного
від холодної води шару. Альфред Дейт (а він пам’ятає катастрофу «Титаніка», початок
Першої світової...) негайно зреагував – і взявся до роботи, отримавши спеціальні
вовняні нитки. Із 438 пінгвінів острова Філіп було врятовано майже 96% особин,
а загалом, як виявляється, такі чуйні й шляхетні люди, як Альфред Дейт, у всіх куточках
світу зв’язали светри для колонії з 32 тис. пінгвінів.
Що ж до самого Дейта, то він, поза сумнівом, справжній чоловік:
захоплено грав у гольф майже до свого 90-ліття...
Поети сучасної форми Як повідомляли відкриті джерела, в Лондоні на Трафальгарській
площі встановлено бронзову статую... конячого скелета. Автор одразу уявляється
якимось модерним молодим митцем, представником нових скульптурно-архітектурних
форм (хоча все одно здається, що «далі – десь поблизу»). Проте насправді авторові
78 років. Звати його Ганс Хааке, він німець за походженням, а нині мешканець Нью-Йорка.
Свою роботу назвав «Подарований кінь» (Gift horse). Що й казати, з одного боку,
від коня мало що лишилося. Але з іншого – дарованому коневі...
Хааке створив свою мистецьку річ за малюнком британського художника
ХVIII століття (1766 рік) Джорджа Стаббса «Анатомія коня». Пишуть: цікаво й прикметно,
що інші роботи літнього американського майстра виставлено в Лондонській Національній
галереї на тій самій площі. Згадану ж статую встановили на четвертому постаменті,
до того порожньому.
Відомо, що Трафальгарська площа, яку ще називають серцем Лондона,
є однією із центральних у британській столиці. Авже в її центрі височіє 52-метрова
колона з п’ятиметровою статуєю адмірала Нельсона. Пам’ятник зведено на вшанування
перемоги британського флоту під командуванням Нельсона над франко-іспанськими моряками
неподалік мису Трафальгар у Гібралтарській протоці. Навколо колони Нельсона – чотири
постаменти. На трьох з них височіють постаті відомих британських державних мужів
– Георга IV, Генрі Хевлока та Чарльза Джеймса Напіра. На четвертому мала бути встановлена
статуя Вільгельма IV, однак тоді, 1862 року, в британській держскарбниці бракувало
коштів для здійснення проекту, й постамент лишався «неосідланим» до наших днів.
А1999 року було дано старт арт-проекту, який так і назвали:
«Четвертий постамент». Його концепція передбачає, що на цьому вільному місці почергово
встановлюватимуться твори сучасного мистецтва. Тож відтоді кожна нова статуя милує
око городян і туристів приблизно півтора року, а далі її замінюють на наступну.
За минулі майже 15 років на Трафальгарській площі прописалися близько 10 статуй.
Першою з них було творіння Марка Валлінгера «Ось людина» (Ecce Homo). У 2013 році
на четвертий постамент «злетів» скульптурний «Синій півень», а наступного,
2016-го, з’явиться робота британського художника Девіда Шриглі.
Скульптура «Подарований кінь», а фактично скелет, повернена
головою до будівлі Лондонської фондової біржі. На цьому коневі є кілька камер, спрямованих
на біржу, а ще на скульптурі вміщено дисплей, що показує біржеві курси валют.
Цьогоріч у березні автор твору Ганс Хааке прибув до Лондона
на урочисте відкриття на четвертому постаменті десятої за ліком тимчасової скульптури
– свого дітища.
23.05.2015
Тетяна Моргун спеціально для «ПВ»
|