Гірко, як рветься струна...
Так написав Анатолій Матвійчук у зв’язку з трагічною загибеллю
Андрія Кузьменка – «Кузьми Скрябіна».
Страшно й гірко щодня чути і читати повідомлення з фронту на
сході України про загибель наших вояків та мирних мешканців міст і селищ. І водночас
наче уявна бомба розірвалася в середовищі шанувальників української культури. Адже
впродовж усього лише п’яти днів Україна втратила двох справжніх зірок вітчизняної
естради та шоу-бізнесу: не стало Віктора Шпортька й Андрія Кузьменка. Як написав
у ФБ Сергій Стадник, «викликає жах те, що за один лише тиждень загинули три відомі
особистості для українців: спочатку, хто не знав, помер від раку відомий серед
молоді співак, лідер гурту «Хорта» та автор пісні «Рабів до раю не пускають» Андрій
Лобода, потім народний артист України, дійсно незаслужено забутий співак Віктор
Шпортько та, навпаки, добре відомий, популярний в нашій країні виконавець з гурту
«Скрябін» Андрій Кузьменко. Я не пам’ятаю такого, щоб за такий короткий час один
за одним йшли відомі співці...».
Віктор Шпортько – м’який лірик, Андрій Кузьменко – полум’яний
трибун. Перший раптово помер 29 січня, другий трагічно загинув у страшному ДТП
2 лютого.
...Незабутній і чарівливий Віктор Михайлович Шпортько, яскравий
представник золотого фонду української естради, народний артист України (1994 р.),
лауреат і переможець низки міжнародних конкурсів, кавалер орденів «За заслуги»
третього й другого ступенів. Його голос – тенор – мав діапазон у дві з половиною
октави, відзначався глибоким ліризмом, виразною тембральністю, був технічно досконалим.
Знову цитую: «Елегантний, із своїми, лише йому притаманними, помахами руки під час
виконання пісні, з характерним поворотом голови, з теплим, розумним і спокійним
поглядом... А ця його манера якось по-особливому примружувати очі – пам’ятаєте?
Недоспівав, недонавчив, недосказав, недостворив, недожив! Коли й казати про когось
як про зірку (хоча це визначення звульгаризовано, знецінено, повсюдно розтиражовано
й найчастіше – безпідставно), то Віктор Шпортько саме й був Зіркою, що світила й
зігрівала слухачів усього світу впродовж десятиріч. Його голос не сплутаєш із жодним
іншим, бо володар цього голосу – яскрава індивідуальність. Є кращі, є гірші, є співаки
з іншими тембрами, іншим репертуаром. Але Віктор Шпортько був цілком самодостатній,
прекрасний, високопрофесійний. Рідкісно талановитий, він, попри звання, популярність,
заслуги перед Вітчизною, до кінця лишився якнайскромнішою й демократичною людиною...
Послухали всією сім’єю три пісні з його репертуару – «Усміхнися,
доле» («Доленько моя...»), «Не вспоминай о прошлом, не говори о будущем» (блискучий
блюз) та «Нет, не прошла любовь». І втисячне подумки зняла капелюха перед майстерністю
Співака, його вмінням не просто виконувати музику й текст, а жити в кожній конкретній
пісні, розповідати її немов власну біографію... Тепер час для Віктора зупинився.
Недоспівана пісня, вічна пауза, перерваний політ – можна як завгодно назвати цю
смерть, несподівану, раптову. Нехай же тепер, дорогий Вікторе Михайловичу, для
Вас співають ангели. Так само щиро, натхненно, як співали Ви. Будемо слухати Вас,
цінувати, любити ажніяк не менше, ніж за життя! Вічна пам’ять!» (Олена Моргун,
музикознавець і журналіст).
Із свого боку, й я пишаюся тим, що особисто знала Віктора Шпортька.
Захоплювалася його яскравим талантом, справжньою інтелігентністю, непідробною
доброзичливістю. Й так само, як і чимало небайдужих людей, котрі відгукнулися на
його раптову смерть, сумую з того, що останніми роками він як митець практично не
був затребуваний. Молоді «акули пера й сюжету» поспішають за сенсацією, на жаль,
ми втратили багато цінного в культурологічному сегменті нашого інформпростору,
передусім ті глибину й професіональність, що вміють не переривати зв’язок часів...
Андрій Кузьменко міг «не влаштовувати» когось із естрадних гурманів
з естетичних міркувань, проте він, власне, й не був співаком у класичному сенсі
слова. Та не в тім річ. Кузьма був речником правди – правдорубом, абсолютно безстрашним.
Він не боявся вимовляти вголос те, що для багатьох його співгромадян було традиційною
«дулею в кишені» і, між іншим, про «мовчання ягнят», навіть у простих життєвих ситуаціях,
він теж казав. З обуренням.
Телеведуча Маша Єфросиніна, розповідає
tabloid.pravda.com.ua, виклала в мережу інтерв’ю з Андрієм Кузьменком, яке випало
оприлюднити вже по смерті артиста. Про це вона написала у ФБ: «Наприкінці грудня
2014-го щосили йшла робота над моїм новим телепроектом. Редактор запропонувала
записати невеликий коментар Кузьми для однієї з наших програм. Аргументувала вона
це просто: «Він не буде брехати. Скаже все як є, та йому й є що сказати»... Говорили
про країну, про життя і про людське. І, звичайно ж, йому як завжди було «по барабану»,
що ввімкнена камера – він казав, що думав. Сьогодні ми з моєю командою прийняли
рішення, що його ці слова поза рамками якого-небудь проекту... Кузьма взагалі заперечував
рамки... Його ці слова всім нам... На прощання… І я з тобою прощаюся, пряма, весела,
яскрава, талановита людина», – написала Маша Єфросиніна.
Андрій Кузьменко постійно й дуже відчутно допомагав фронту, зокрема
й через день після його смерті на Донбас, зусиллями волонтерів, вирушили позашляховики,
а серед них і джип, куплений співаком. Машина називається «Кузьма». Він брав до
себе додому поранених бійців і доглядав їх, а відвідуючи поранених у шпиталях,
як ніхто вмів піднести дух наших хлопців. Юна Ксенія Негрей написала у ФБ: «Ти,
Андрію Вікторовичу, робив усе задля того, аби ми й наша країна стали кращими.
А миритися з тим, що ти пішов, ми не будемо. Ти живий. У серці, піснях, книжках...».
Від усього серця
Як повідомляє Український державний центр позашкільної освіти
(УДЦПО), з 5 лютого діти почали готувати привітання для бійців Збройних Сил України,
котрі нині на сході нашої держави протистоять агресору, обстоюючи її свободу та
незалежність. Дитячі подарунки вже стали традиційною підтримкою для наших захисників,
вони із задоволенням роздивляються та зберігають виготовлені маленькими руками
малюнки-обереги, святкові привітання.
Юні вихованці УДЦПО вже півроку в такий спосіб підтримують бойовий
дух українських військових. Ось і до 14 лютого, Дня всіх закоханих, вони вирішили
підготувати сюрпризи для наших воїнів: кожен виготовив листівку у формі серця,
а розмальовували й писали в тих листівках те, що підказувало юному авторові його
власне серце. Щодня число охочих виготовити власну листівку – і дітей, і педагогів
– збільшувалося. Поздоровлення та подарунки через волонтерів передано бійцям добровольчого
батальйону «Донбас» та до інших військових підрозділів, щоб наші захисники відчули
тепло, любов, турботу дітей.
Педагоги Українського державного центру позашкільної освіти,
повідомляє pedpresa.ua, вбачають своє завдання у громадсько-патріотичному вихованні
учнів. Тому дітей систематично долучають до глибокого вивчення історії України,
причому в різних формах – традиційних і нових. Це квести, флешмоби, реконструкція
й відтворення реальних історичних подій, посильна участь у допомозі тим, хто цього
потребує й хто також особисто вписує незабутні рядки в історію України, тощо.
Про необхідне й достатнє
Тетяна Моргун
спеціально для «ПВ»
Згідно з ухваленим 5 лютого Верховною Радою законом про захист
інформаційного телерадіопростору в Україні, заборонено прокат усіх фільмів та серіалів
російського виробництва, починаючи з 2014 року, і всіх фільмів, що пропагують діяльність
правоохоронних органів та збройних сил держави-агресора, з 1991 року. А відтак
зрозуміло, що згадане рішення Ради вже десь у підтексті містить відповідальність
як держави, так і вітчизняного бізнесу за якісне наповнення, зокрема, телевізійного
прайм-тайму, передусім уподобаним домогосподарками, серіальним «милом» (хотілося
б, щоб «запашним» і добротним), яке, за цікавим зауваженням (ZN.UA), «відмиває їхню
душу».
Наступного дня «Дзеркало тижня» відгукнулося на згадану тему
статтею Олега Вергеліса й Катерини Константинової «Мильна» спецОПЕРАція. Серіал
як спосіб боротьби...». «Як зробити, – пишуть, між іншим, автори, – аби плани партії
з перевиробництва українських телесеріалів (як способу боротьби проти іноземної
агресії) було реалізовано швидко, ефективно, бажано якісно? Не варто даремно чухати
потилицю, намагаючись знайти відповідь. Нехай її шукають ті, хто занурився в цей
бізнес – вже дуже давно й помітно успішно».
А й справді, ще в 90-ті роки українські телеглядачі із захватом
дивилися, до прикладу, серіал Олега Бійми «Острів кохання», Бориса Небієрідзе «Роксолана»,
обидва – якісний вітчизняний продукт. А скільки чудових вітчизняних стрічок – короткометражок,
фільмів, серіалів – вийшло потому! Тож прецедент, поза сумнівом, є, й побоюватися
порожнечі аж ніяк не варто. Це підтвердила в коментарі ZN.UA і генеральний директор
продакшн-компанії Front Сinema Тетяна Гнєдаш (автор не одного десятка сценаріїв
до українських фільмів, схвалених глядачами), зауваживши, що Україна в змозі забезпечити
в повному обсязі національний телеефір суто власним серіальним продуктом, причому
вже найближчим часом (там же). З нею погоджується й генеральний продюсер серіалів
та фільмів «1+1» Олена Васильєва.
Деякі інші гравці в сфері вітчизняного теле- й кіновиробництва
більш стримані в оцінках, маючи на увазі передусім вразливість та хисткість класичного
тандему «ціна – якість», оскільки зрозуміло, що роль фінансів у цьому питанні як
не головна, то визначальна. Водночас Васильєва запевнила, що «вже 2015 року в нашому
ефірі стартують вітчизняні телефільми – «Останній москаль», 60-серійний «Центральна
лікарня», 24-серійна мелодрама «Хазяйка», 4-серійний фільм «Все одно ти будеш мій»
та комедійний серіал «Кандидат» тощо (там же).
А тим часом, сподіватимемося, буде успішно розв’язано питання
фінансування нових вітчизняних проектів. Ось і міністр культури України В’ячеслав
Кириленко, уточнюючи свою позицію з цього приводу, зокрема, зауважив: «Наше кіно
нам ближче! Однак ЛИШЕ забороною ми його не піднімемо: потрібен збір на підтримку
вітчизняного кіно. І це має бути наступним кроком ВР...» (blogs.pravda.com.ua).
19.02.2015
Тетяна Моргун спеціально для «ПВ»
|