«Не втрачаючи своєї величі...»
Гір на світі багато, проте ця особлива. Навіть її родову
назву пишуть з великої літери: Гора. Безлюдна колись скеля, заввишки 80 м, з
крутими схилами, на північному заході Франції, що об неї розбиваються води
Атлантики, звалася в давні часи Могильною Горою. Це утворення з граніту, й він
такий міцний, що впродовж тисячоліть не піддається ерозії. Вважалося, що
кельти використовували ці місця для поховань, а їхні друїди вклонялися тут
сонцю, що заходить. За однією з легенд, саме на Могильній Горі поховано Юлія
Цезаря – в золотій домовині, в золотих сандаліях... Будучи попервах частиною
материка, Гора (й земля довкіл) давно перетворилася на острів, і лише двічі на
добу, під час відпливу, море оголює мулисте дно, створюючи доволі небезпечний
шестикілометровий «коридор».
Пам’ятаєте казку О. Пушкіна: «В свете ж вот какое
чудо/Остров на море лежит/Град на острове стоит/С златоглавыми церквами...»... Так,
ідеться про неперевершений за красою французький острів-фортецю Мон-Сен-Мішель
(Гора Архангела Михаїла). Відомий він передусім завдяки абатству
бенедиктинців, що будувалося впродовж XI–XVI століть як типовий середньовічний
французький укріплений монастир. Власна історія Мон-Сен-Мішель, оповідає
othereal.net, починається 708 року, коли якомусь єпископу на ім’я Обер уві сні
явився архангел Михаїл і наказав збудувати на Могильній Горі каплицю. Обер зволікав,
і навіть друга поява архангела його не переконала. Тоді Михаїл явився втретє,
повторив наказ і вдарив непослуха по лобу променистим перстом. Прокинувшись,
Обер (пізніше зарахований до лику святих) намацав на черепі вм’ятину й, уже не
роздумуючи, вирушив до Гори. Будівництво каплиці супроводжували дива, кожне з
яких у той чи інший спосіб сприяло роботі та притяганню цього місця. Справді,
прочани потяглися тисячами – заслужити покровительство архангела Михаїла,
охоронця від усякого зла. Багато хто з них гинув у зибучих пісках, не розрахувавши
власних сил та «сюрпризів» природи, чимало людей знову ж таки дивом
рятувалися. Річ у тім, що відплив у бухті починається завжди несподівано, на
очах проступає пісок, але він дуже підступний: щільний, схожий на мул, а
змішуючись з водою, перетворюється на глиноподібну масу, що швидко затягує всякого
необачного в свої надра. Про цю властивість зибучих пісків писали мало не всі
французькі класики – від Гюго до Мопассана. Зибуни, звісно, дали добру поживу
для безлічі легенд – про тих, хто безслідно зникає разом з возами та кіньми,
про припливи, що швидко наздоганяють самотнього вершника, тощо.
На початку ХІІІ століття пожежа повністю винищила абатство,
й французький король Філіпп ІІ розпочав нове будівництво – славетний нині Ла-Мервей
(французькою «диво»). Архітектурний шедевр було споруджено за 17 років,
неймовірно короткий для того часу термін. Третій поверх у західному крилі мав
вигляд критої галереї – «притулок спокою», призначений для читання, роздумів,
прогулянок ченців. Галерея ніби висить між небом і землею, й недаремно один з
літописців монастиря зауважив, що вона «дозволяла Господу спуститися до
людини, не втративши своєї величі».
Здавалося б, Сен-Мішель був добре захищений. Під час Столітньої
війни між Францією та Англією (1337–1453) він лишався єдиним французьким
містом, котре англійці не змогли захопити, й через короткий час слава про
місто-острів розійшлася по світу. В цей період сталося ще одне непояснюване
диво: масове паломництво дітей віком від 7 до 15 років. Тисячі хлопчиків і
дівчаток з Польщі, Фландрії, Німеччини, Швейцарії – мало не з усієї Європи –
полишали свої домівки, збиралися у Франції, шикувалися в колони та йшли,
скандуючи: «В ім’я Господнє ми крокуємо, до Сен-Мішеля ідемо!». Дорослі не
наважувалися перешкоджати їм... (othereal.net).
З часом монастирське життя погіршувалося, фортеця
перетворилася на в’язницю, куди королі, включно з Наполеоном, засилали
непокірних аристократів, священиків, політичних діячів, вигадуючи для нещасних
дедалі жахливіші тортури. Лише 1863 року в’язницю закрили, а Мон-Сен-Мішель
було оголошено національним набутком.
З того часу починається історія нових прочан – туристів. У
1897 році башню собору було увінчано неоготичним шпилем і 500-кілограмовою
позолоченою фігурою архангела Михаїла. Збудовано дамбу, що уможливила
безпечний шлях до Сен-Мішеля. У 1965–1966 роках монастир відсвяткував своє
тисячоліття, а 1979-го його визнано всесвітньою спадщиною ЮНЕСКО.
Як і будь-яке старовинне французьке місто, Сен-Мішель має
власний герб – герб абатства. На ньому зображено розсип черепашок чорного
кольору, переплетених геральдичними ліліями Франції. Черепашки нагадують про
паломництво, оскільки були специфічною ознакою прочан, а лілії промовляють про
те, що французька корона опікується монастирем та фортецею.
Кількість людей, котрі щороку відвідують Мон-Сен-Мішель,
перевищує 2,5 мільйона. Багато хто приїжджає не лише оглянути пам’ятки,
дізнатися про історію монастиря, помилуватися чарівним видом на океан і континент
з абатських стін. Адже не менш захопливе видовище – приплив, його амплітуда найсильніша
на всьому європейському узбережжі Атлантики, за кілька годин морські хвилі долають
кілька кілометрів, бо їхня швидкість неймовірна (там же).
Крім того, як переказують, ввечері й уночі Сен-Мішель особливо
вражає уяву своєю величчю, казковістю й таємничістю, створюючи враження, що
іще «дві-три сходинки» – й сягнеш горніх висот...
І
ТАК
БУВАЄ...
У селищі з назвою Монові (Monowi) в американському штаті
Небраска лишилася одна-єдина мешканка – 77-річна Елсі Ейлер. Живе вона в
трейлері, поряд – харчевня з пишною назвою «Таверна Монові», в якій Елсі
працює й де, власне, годується. А ще підробляє в бібліотеці – невеличкому
будиночку з фондом у 5 тис. книжок, що дісталися жінці у спадок від покійного
чоловіка. Хто в книгозбірні головний відвідувач? Звісно, вона ж! А заодно Елсі
Ейлер взяла на себе й клопіт щодо місцевого самоврядування: стала мером Монові.
Між іншим, має непогану зарплатню, котра й дозволяє їй без проблем практикуватися
одразу в двох названих професіях – кухар і бібліотекар. Та жити із смаком та
задоволенням.
Монові ніколи не було селищем велелюдним, тут мешкали
максимум 150 людей, та й то за переписом 1930 року. За тих часів селища росли
мов гриби, а згодом приблизно з такою ж швидкістю втрачали населення: техніка
замінювала десятки й сотні сільськогосподарських працівників, тож люди у пошуках
роботи вирушали до великих міст. Колись наповнені життям села поступово
вмирали.
Щодо Монові, то воно існує до сьогодні лише завдяки зусиллям
та оптимізму Елсі Ейлер, бо з 2000-го тут лишалися тільки вона з чоловіком
Руді. Через кілька років він помер, заповівши жінці доглядати селище. Саме це
вона з успіхом і робить, при цьому запевняє, що самотність теж має свої
привабливі сторони. До її «Таверни» подеколи навідуються «транзитники» або
старенькі люди з ближчих сіл, діляться новинами й запитують, чи все спокійно в
Монові. А втім, кожен причетний знає, що Елсі впорається з будь-якими
труднощами, бо має сили й характер. Сама ж вона впевнена: люди неодмінно
повернуться сюди, й у селищі знову вируватиме життя!
КОЗАЦЬКИЙ ПОБУТ І ЗВИЧАЇ
Неподалік всесвітньо відомої завдяки школі живопису
Петриківки на Дніпропетровщині, в селі Гречане, розташовано етнографічний
центр «Козацький хутір Галушківка». Засновники його – запорозькі козаки, котрі
оселялися на території Дикого Поля ще з кінця XVII століття. Сьогодні це
фактично заповідне місце, власне – скансен, музей під відкритим небом. Тут експонуються
передусім три селянські садиби – щоправда, зразка вже XIX століття, але
збережені, справжні, дерев’яні. Перша – обличчя й голос Історії: етнографічний
музей з двома основними експозиціями: Музей сільського побуту й Музей Хреста.
Останній є унікальним для України музеєм, його створено на базі колекції
наукового співробітника Інституту соціальних досліджень Віктора Векленка,
історика, археолога, автора книги «Натільні хрести Самар-Богородицької
фортеці», який багато років вивчає історію Дніпропетровщини за натільними
хрестами наших предків (mir-pravoslaviya.org.ua).
Експонати музею – це православні хрести, й тут близько 2
тис. не лише натільних, а й наперсних, ручних православних, католицьких і
греко-католицьких хрестів з металу, дерева та кераміки, що створювалися в
різні часи й епохи, починаючи від Київської Русі й до ХХ століття. А згадана
книга дослідника стала першим в Україні посібником із ставрографії – науки, що
вивчає історію та іконографію Хреста. Експонати зібрано у 17 областях України.
Музей сільського побуту якнайкраще передає атмосферу життя
та звичаїв наших предків. Збережено тогочасні меблі, ужиткові речі, а
найцікавіше – то колекція козацької зброї. Бойових раритетів таки чимало:
пістолі, шаблі, бомбарди, фальконети тощо. У козацькому хуторі є й так звана
садиба художника. За описом 100travels.com.ua, це своєрідний готель, де на
гостей хутора в будь-який час чекають затишок та добрий відпочинок. Звісно, є
й шинок, і найсмачніші українські страви, що гарно допомагають відвідувачам
поновлювати сили після екскурсії. До речі, городина вирощується тут-таки, на
території садиби, отже, все стовідсотково натуральне, без найменших
додатків-домішок. Ще одне приміщення – майстерні, де регулярно проводяться
майстер-класи з петриківського розпису та гончарства. Згодом планується
відкрити й кузню, де також можна буде дістати принаймні початкові знання з
цього виду майстерності (там же).
06.02.2015
Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»
|