Олімпієць національної музичної культури
Виповнилося 120 років з дня народження видатного українського
композитора Бориса Миколайовича Лятошинського. Його ім’я по праву стоїть
поряд з такими славетними постатями, як Дмитро Шостакович, Ігор Стравінський,
Кароль Шимановський, Бела Барток та ін. Саме Борис Лятошинський завдяки своєму
вільному, глибокому творчому мисленню збагатив вітчизняну музичну культуру
значним доробком, гарним, багато в чому елітним, європейського рівня,
складеним з різножанрових творів, починаючи з обробок народних пісень та
авторських романсів і закінчуючи симфонічними творами й оперними виставами,
музикою для театру та кіно.
Борис Лятошинський вважається одним із засновників модерного
напрямку в українській музиці. Для його симфонізму характерна підвищена
насиченість фактури, драматичність, гострохарактерність. Радянська критика
звинувачувала його у «формалізмі» й впливі, з одного боку, Малера, Вагнера, з
іншого – французького імпресіонізму та слов’янського мелодизму. На творче
мислення митця й справді вплинула музика Ліста, Вагнера, Скрябіна,
Стравінського, Прокоф’єва, Дебюссі, Берга, Бартока, Лисенка, Леонтовича та
багатьох інших видатних митців ХІХ–ХХ століть. Але це цілком природне явище,
до того ж його авторський стиль упродовж життя пройшов кілька етапів: від захоплення
модернізмом до поступового спрощення, «демократизації» музичної мови за
тодішніх умов ідеологічного тиску на митця за надмірну сміливість стилю. Адже
за радянських часів мистецтво підлягало беззаперечним ідеологічним настановам
(відомий усім соцреалізм), зокрема музика мала бути «оптимістичною, доступною
для мас». А оскільки особливості музичного мислення Лятошинського найяскравіше
виявились у симфонічній музиці, то саме його симфонії раз у раз викликали критику.
Так, Другу симфонію (1936) було заборонено, й усі спроби реабілітувати твір
виявилися марними. «Дісталося маестро й за Третю симфонію... А загалом
українські радянські енциклопедичні видання дуже не любили торкатися питання
про симфонії Лятошинського: то було немовби негласне табу... Й лише 1994
року, напередодні 100-річного ювілею митця, з ініціативи американського
диригента українсього походження Теодора Кучара Національний симфонічний
оркестр України здійснив запис музики видатного композитора (п’ять симфоній і
симфонічна поема «Гражина») на три компакт-диски, які фірма «Марко Поло» нині
поширює у багатьох країнах світу» (umka.com/ukr).
Композиторська техніка Бориса Лятошинського була
незрівнянна, крім того, він неперевершено володів усіма можливостями й нюансами
оркестровки. Так, скажімо, оркестрував опери Лисенка «Тарас Бульба» (з Левком
Ревуцьким) і «Енеїда», а також оперу Глієра «Шах Сенем» та його балети (на
прохання самого Глієра).
Музикознавець Валентина Кузик у статті «Тарас Бульба». Микола
Лисенко – Левко Ревуцький – Борис Лятошинський» зазначає, що над оформленням
клавіру «Тараса Бульби» Лисенко працював понад десятиліття, а оркестрова партитура
загалові не була відома. За життя композитора твір не побачив сцени, а по його
смерті в Україні здійснено кілька постановок з оркестровками відомих тоді
митців. Проте в переддень 130-ліття з дня народження Миколи Гоголя ухвалили
створити нову редакцію опери, наблизити до першоджерела, зберігши дух гоголівського
твору. Така робота була по силах лише визначним митцям. У січні 1936-го
замовлення на створення нової редакції дістали Максим Рильський (лібрето),
Левко Ревуцький (музичний матеріал) і Борис Лятошинський (оркестровка). Оперу
було доповнено низкою суттєвих фрагментів. «Неймовірною удачею стала
новонаписана увертюра – епіко-героїчне симфонічне полотно на рівні світових
шедеврів. Заклична лисенкова інтонація з оперної інтродукції стала могутнім
імпульсом для написання всього симфонічного твору. Увертюра як окремий концертний
номер і нині є «музичним титулом» України в світі», – пише Валентина Кузик
(dspace.nbuv.gov.ua).
Левко Ревуцький зазначав, що дав згоду редагувати оперу
Лисенка лише за умови участі Бориса Лятошинського.
-
Заради величезного простору...
З 1935 року й до кінця життя (з невеликими перервами) Борис
Лятошинський був професором Київської консерваторії. Він пішов з життя у 1968
році. Сказати, що митця не було відзначено нагородами, аж ніяк не можна – три Державні
премії (одна з них посмертна). Але й не скажеш, що його ім’я гриміло на
батьківщині, як імена рівних йому за масшабністю композиторів у їхніх країнах.
Про Лятошинського знають, його твори слухають хіба ті, хто спромігся самостійно
поцінувати велич цієї творчої «жар-птиці», якій Бог подарував можливість
ступити за обрії національної ментальності. Тому завершимо коментарем
анонімного українського меломана на згаданому тут сайті umka.com/ukr: «Борис
Лятошинський – не просто відомий український композитор ХХ століття... Єдине,
з чим я можу це порівняти, – холодний вільний джаз у самому широкому смислі,
але й таке порівняння не буде достатньо точним. Це відверто неймовірна музика,
і людині, яку виховала естрада, таку музику слухати буде важкувато. Втім,
гадаю, її варто послухати заради незнаного величезного простору, який відкривається
в ній, за ній, нею...».
Володимир Висоцький і Київ
Існує цікаве дослідження Михайла Кальницького (starodub.org.ua)
щодо київського коріння незабутнього Володимира Висоцького по батьківській лінії.
Володимир Семенович Висоцький – повний тезка свого діда, а той 1911 року
приїхав з Бреста до Києва й вступив на економічне відділення Комерційного
інституту (на розі бульвару Шевченка й Пирогова). Завершив навчання 1917 року,
діставши диплом та звання кандидата економічних наук другого розряду. Згодом
закінчив ще юрфак Київського університету й київський Інститут народного
господарства. Помер дід Висоцького 1962 року в Москві, залишивши двох синів –
Семена й Олексія, й улюбленого онука-тезку. Бабуся артиста, Дарина Олексіївна,
після розлучення з чоловіком залишилася в Києві, мешкала на вулиці Івана Франка,
20. Обожнювала онука й театр, не пропускала жодної прем’єри. Тож коли Володя
Висоцький залишив інженерно-будівельний інститут, аби стати артистом, вона чи
не єдина з рідні зрозуміла й підтримала юнака.
Саме в Києві народилися батько співака, Семен
Володимирович, і його молодший брат Олексій. Семен Висоцький згодом став
військовим, пройшов усю війну, мав численні бойові нагороди... Деякий час
служив у штабі Київського військового округу, й у ті роки, на початку 50-х,
Володимир Висоцький уперше приїхав до Києва. Адалі щоразу навідував бабусю й
улюбленого дядька – Олексія Володимировича, колишнього офіцера-артилериста,
котрий героїчно воював на фронті, командував дивізіоном. Олексій Висоцький
виявив письменницький талант, вважався майстром військового нарису, працював
у документальному кіно. Дослідники творчості Володимира Висоцького визнають,
що в його славетних військових піснях є сюжетні колізії, підказані свого часу
братами-офіцерами Семеном та Олексієм Висоцькими (там же).
Як
живий
з
живими... Незабутній і самобутній, пронизливо щирий і безмежно
талановитий, навіть пророчо талановитий, Василь Симоненко... Пам’ятаєте:
«Можна все на світі вибирати, сину/Вибрати не можна тільки батьківщину» або «Ти
знаєш, що ти – людина?/Ти знаєш про це чи ні?/Усмішка твоя – єдина/Мука твоя –
єдина/Очі твої – одні»...
8 січня цього року йому виповнилося б 80. Але він помер у
28 років мученицькою смертю, практично на початку творчого шляху, який справді
обіцяв бути великим. У 1963 році Василя Симоненка жорстоко побили кагебісти в
м. Сміла на Черкащині, після того в поета відмовили нирки, й невдовзі він
помер в обласній лікарні.
На вшанування 80-річного ювілею Василя Симоненка в
Черкаському обласному українському муздрамтеатрі відбувся вечір його пам’яті,
що зібрав численну аудиторію. Серед тих, хто виступав, був, зокрема,
однокашник Симоненка, відомий поет Петро Засенко – вони разом навчалися в
Київському університеті, мешкали в гуртожитку. Згадуючи трагічні моменти
прощання з поетом, Засенко розповів, що такого велелюддя на похованні він
ніколи ще не бачив. «На цвинтар домовину везли автобусом. Яподивився… а біля
голови Василя лежить його перша книжка «Тиша й грім», поряд друга – «Цар Плаксій
і Лоскотон». Раптом голос Миколи Сома: «Шановні, ми ховаємо тіло Василя
Симоненка, а не його твори» – і забрав книжки з домовини» (gazeta.ua).
Письменниця Валентина Козак розповіла, що як їде до зони АТО, неодмінно бере
із собою збірки Симоненка, бо наші бійці дуже цікавляться його віршами (там
же). Аце й не дивно: поезія Василя Симоненка цілковито суголосна сьогоденню,
енергетично сильна, зміцнює дух і душу, почуття патріотизму й людської
гідності.
Того ж дня у Черкаському муздрамтеатрі відбулася прем’єра
«Серед тиші й грому» – вистави-біографії поета. Головну роль зіграв непрофесійний
актор Ярослав Литвин, зовні схожий на Симоненка. Режисер (він же й драматург)
Сергій Проскурня вважає, що «вдалося досягти відчуття епохи у виставі завдяки
тому, що це документальна історія. Тут працюють документи, хронологія, життя й
творчість перемішані... У постановці звучать лише тексти Симоненка та спогади
про поета» (day.kiev.ua).
На сцені театру також було вручено літературні премії ім.
Василя Симоненка: Ользі Прохорчук – «За кращу поетичну збірку» та Сергієві
Пантюку – «За кращий художній твір».
30.01.2015
Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»
|