Григорій Косинка. Один із «розстріляного відродження»
«Не приймав ти підлості нітрохи / Прогримів, немов
весняний грім / І стоїть засмучена епоха / Над безсмертним іменем твоїм». Так
писав Андрій Малишко 1956 року у вірші, присвяченому Григорію Косинці.
Один із найблискучіших українських новелістів Григорій
Михайлович Косинка (справжнє прізвище Стрілець) народився 29 листопада 1899
року в селі Щербаківка Обухівського району на Київщині. Родина бідувала,
батьки майбутнього письменника поїхали шукати талану аж за Урал та невдовзі,
розчарувавшися, повернулися назад. Григорію, котрий ще не мав і десяти років,
довелося працювати – то там, то тут – усюди, де брали на роботу. При цьому хлопчик
іще з чотирьох років умів читати й писати – дід навчив. Умів спостерігати й
думати. Підлітком вирушив до Києва, сподіваючися на кращі заробітки й
можливість підтримати матір-удову. До слова, саме мати, Наталка, як натура
творча й романтична згодом підказала синові літературний псевдонім Косинка:
так називається ніжна й гарна польова квітка, червоні косинці...
На початку трудової ниви Григорію Косинці доводилося полоти
буряки – тож його нива літературна саме й починається з оповідання «На
буряки», надрукованому 1919 року. У київській періодиці далі виходили його
нариси, статті, памфлети, фейлетони, публіцистика; в альманасі «Гроно» –
оповідання «Під брамою собору», «Мент», «За земельку» та ін. А 1922-го вийшла
перша книжка оповідань – «На золотих богів».
Початок і середина 20-х років минулого століття стали часом
активної творчої праці молодого письменника і, як згадував Олександр Ковінька,
популярність його зростала невпинно й бурхливо: «У двадцяті роки оповідання
Григорія Косинки – їй-бо, не перебільшую – з рук виривали» (livelib.ru). Кожен
свій твір Григорій Косинка знав напам'ять, часто й залюбки виступав перед
публікою – читав, декламував, і його слухали затамувавши подих, навіть якщо
читання тривало впродовж години й більше. Він був справжнім майстром живого
слова, згодом мав виступи на республіканському радіо. Його, як ми тепер
сказали б, авторські програми були такими популярними й притягальними, що люди
масово збиралися поблизу вуличних гучномовців та слухали, аж поки не
завершиться передача. Й передусім, мабуть, тому, що його твори позбавлені
політико-ідеологічної заангажованості, вони динамічні, пронизливо правдиві,
уважні до кожної деталі, кожної мотивації поведінки персонажів. У творчій
душі митця жила якась синергія репортера й геніального майстра слова, а слово
він відчував мов живе, кожне було прицільно точне, проза позначалася
гіпнотизмом, заворожувала багатющою образністю.
Григорій Косинка був безмежно відданий своїм творчим
принципам і, як художник «від Бога», виступав за святу правду життя, тобто виходить,
що то «за всіх», то «проти всіх». Але для нього найдорожчим у творчості був
об’єктивний, загальнолюдський, народний погляд на дійсність – у такий спосіб він
цю дійсність і відтворював, подавши загалом широку й переконливу епопею лиха,
що спіткало українське селянство з часів громадянської війни до більшовицького
«раю».
Другу книгу письменника, «Новели дезертира» 1924 р., уже не
хотіли друкувати. Щоправда, згодом, 1926-го, з’явилася книга новел «В житах».
Загалом упродовж 1920–1930 років вийшла ціла низка збірок Григорія Косинки.
Проте запобігливість українських компартійців та відданих ним
«солов’їв-одописців» (за влучним висловом М. Головащенка) перевершила навіть
пильність північних «братів». Тобто, приміром, що можна було Михайлові
Шолохову у «Тихому Доні», не можна було Григорію Косинці в ідеально правдивому
відтворенні сільського побуту з його внутрішніми драмами та діями людей за
ситуації небезпеки чи зовнішньої агресії. Деякі запроданці-літературні критики
бездумно й безпідставно звинувачували Григорія Косинку в тому, що він, мовляв,
«куркульський письменник». Сучасна ж літературна критика (котра знає
творчість Григорія Косинки набагато краще, ніж, на жаль, читачі) формулює
беззаперечне: «Створюючи свої новели, Косинка не з політичних, а з художніх
міркувань не ставив себе в жодні цензурні умови й не допускав шаржу в репліках
з тієї чи іншої сторони. Правда життя, правда конкретної життєвої ситуації – а
це найвища правда й сила мистецтва – були для нього непохитними. Він ризикував
як людина, однак перемагав як художник».
У червні 1934 року в Харкові, на письменницькій
конференції, де обговорювалися успіхи колективізації, Косинка, взявши слово
після трафаретних промов, сказав таке: «Ми стаємо не інженерами, а міліціонерами
людських душ». Він казав, що за умов «соціального замовлення», коли митця
тримають за горло, він не може творити. Комуністи свистіли й обурювалися, мисляча
частина братів по перу, ховаючись і тихо, вітала Григорія Косинку оплесками.
4 листопада його заарештували, звинувативши у підготовці
терактів проти керівників партії та радянського уряду. Він проходив у справі
разом з письменниками А. та І. Крушельницькими, О. Влизьком, К. Буревієм, Д.
Фальківським. Спираючися на постанову ЦВКСРСР, поспіхом і невідкладно, виїзна
сесія Військової колегії присудила Григорія Косинку-Стрільця до страти.
Письменника було розстріляно 15 грудня 1934 року. Реабілітовано посмертно.
«З усіх українських письменників, знищених більшовицьким
режимом... фігура Григорія Михайловича Косинки чи не найтрагічніша. Бо в його
особі ми мали людину феноменальну, талант на рівні генія, людину, шалено
залюблену в життя, розстріл якої у 35-річному віці мав вигляд чогось неймовірного,
бузувірського» (livelib.ru).
Києве мій!
Рідний Київ, давній,
прекрасний попри всі знегоди, має як і раніше магнетизм доцентрової сили. Тут,
як і в Римі, – схрещення «всіх доріг», і це дороге серцю корінного киянина,
хоч таких дедалі менше... Тож вельми промовистою видається назва фотовиставки,
що працювала в Музеї історії столиці – «Київ – місто, де все починається».
Йдеться про двадцять п’ять робіт семи фотохудожників – переможців різних
конкурсів на туристичну тематику. Ця виставка – спільний проект Асоціації журналістів
«Туристичний прес-клуб України» та управління туризму КМДАу рамках громадської
ініціативи «Нове обличчя Києва», нагадує ridna. ua. На меті створити, сказати
б, нове обличчя старого міста, аби з ним ізнову «познайомилась» Україна, щоби
його красу й правду пізнав цілий світ.
Згадана виставка репрезентувала, зокрема, фотографії, що
ілюструють революційні події в Києві у листопаді-лютому 2013–2014 рр.;
організатори експозиції акцентували, що її назва символізує початок змін у
країні.
Захід приблизно збігся в часі з наданням пісні Ігоря Шамо й
Дмитра Луценка «Як тебе не любити, Києве мій!» статусу офіційного гімну
територіальної громади столиці. Про це подбали депутати Київради нового складу
(проголосували «за» 87 депутатів, повідомляє УНІАН).
Віртуоз
Мікелсен Чи доводилося вам бачити, як працює майстер-склодув? Коли на
ваших очах «видувається» навіть простенька річ, це здається казкою, дивом! Тож
недаремно роботи американця Роберта Мікелсена (народився у штаті Вірджинія)
сприймаються як щось суперфантастичне, неперевершене. Фактично він і не має
рівних суперників.
Мікелсен лише рік навчався у коледжі, а потім звідти пішов –
на радість собі й адміністрації навчального закладу, бо не відчував потягу до
наук. Зате років у двадцять неабияк зацікавився склодувним ремеслом, не на жарт
захопився ним, почав самостійно вивчати основи й закони майстерності. Це й
вирішило справу: загальну освіту йому замінили творче мислення, золоті руки й
неймовірна працездатність. Івиходили з його рук зовсім непогані вироби. Він
успішно брав участь у виставках і успішно продавав свої роботи.
Так тривало десять років. На щастя, за цей час Мікелсен не
перетворився на ремісника (хоча ремесло склодува непросте!), навпаки, в ньому
сформувався учень, котрий щиро чекав наставника, був готовий навчатися хоч і «з
нуля». Ось що означає істинно творча натура! Нарешті, маючи вже тридцять шість
років, 1987-го, він бере майстер-клас у визнаного генія «скломагії» Пола
Стенкарда, й відтак мистецтво Мікелсена спирається на надійну базу: знання
глибоких секретів майстерності. Він починає творити розкрилено, натхненно,
винахідливо й вражаюче. Створює один шедевр – і переходить до обдумування та
створення наступного.
З 1989 року роботи Роберта Мікелсена прикрашають найбільші
арт-галереї Америки й світу, а також чимало приватних колекцій. Авін сам якнайприродніше
долучається до активного громадського життя: викладає у спеціалізованих
школах, пише статті, присвячені склодувній майстерності, знімає відеоуроки,
створює монографію.
Сьогодні Роберт Мікелсен – віце-президент Міжнародного
Товариства Художнього Скла (13doors.ru). Айого статус у середовищі колег
навіть не обговорюється, бо він одностайно визнаний найкращим. «Скляне
мереживо, створене Мікелсеном... здається вирізьбленим із криги, що мерехтить...
Інемає нічого в світі предметів та живої природи, чого Роберт не міг би
відтворити у склі. Геній і маг, що створює своє скляне диво» (там само).
28.11.2014
Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»
|