Життя гріховне і святе
Венеціанський бієнале – одна з найславетніших арт-акцій у
світі. У червні Україна презентуватиме тут проект Post VS Proto-Renessans.
Назва чітко вказує на його художню ідею: «змагання», або між «прото» і «пост».
Річ у тім, що в основі проекту, на який наша держава виділяє близько 2 млн гривень,
– фрагменти відомого твору «Гентський олтар», створеного фламандськими
художниками, братами Яном та Хубертом ван Ейками. Тож певний реверс таки
простежується.
Слово «бієнале» з італійської перекладається як «дворічник»,
тобто фестиваль, який відбувається раз на два роки. Загалом у світі налічується
близько трьох десятків різноманітних бієнале. У нашому випадку у Венеції
кожного непарного року, нині вже у 54-те, збираються елітні представники
сучасного мистецтва. З червня до жовтня на бієнале можна побачити 500
найактуальніших художніх полотен мінімум із 76 країн. На кілька місяців їх
зібрано в одному місці, а згодом представлені тут ідеї та образи розійдуться
галереями всього світу. Це своєрідний «fashion and cut» для поціновувачів і
ділків від образотворчого мистецтва.
Кожен зі згаданих фрагментів (а їх буде кільканадцять) має
розмір 6х6 метрів. А на виготовлення одного потрібно близько 12 800 елементів.
Ці «елементи» – дерев’яні яйця (з бука), розписані на кшталт писанок. Їх складатимуть
у загальну картину за принципом «конструктора» чи «пазлів». Але цього разу
розпис не має нічого спільного з традиційними народними орнаментами та
візерунками, якими українці зазвичай прикрашають великодні писанки. Якраз
навпаки: на «яйцях» зображено гріхи, фобії, комплекси, пороки – все темне,
чуже, огидне, що калічить людину, вбиває в ній голос Душі та прагнення до
душевного очищення. Інакше кажучи, на кожній писанці зображено певний «страшний
гріх», який вважає таким конкретний оформлювач. У розписуванні фрагментів
узяли участь представники 50 націй із 80 країн світу. І виявилося, що люди
практично одностайні у класифікації сил зла. Вся композиція (92 метри заввишки і 134 –
завдовжки) може стати найбільшою інсталяцією на згаданому форумі сучасного
мистецтва. Автор цього проекту, його муза – відома у світі українська
художниця Оксана Мась. Вона справедливо зауважує, що творіння ван Ейків – щось
цілком унікальне, оскільки, всупереч сакральним настановам і традиціям,
показує рай на землі, тобто те, до чого люди так прагнуть іще за життя.
Отож за задумом, із «пекельних» розписів на десятках
тисячах дерев’яних писанок перед очима глядачів – як дивовижне перетворення –
постане захоплива «ванейківська» картина омріяного раю. Цей «оптичний фокус»
можна порівняти з артпсихотерапією або структуруванням молекул води. Свого
часу олтар ван Ейків став «вибуховим проектом». І нині своєрідний мистецький
епатаж із «постепохи» має бути для людей певним уроком та застереженням.
Цікаво, що дерев’яні яйця натхненно розписували студенти, монахи, ув’язнені,
працівники правоохоронних органів, пенсіонери та діти – від малих до
тінейджерів.
«ТАК, ЯК ЗМІГ»
Славетний олтар братів ван Ейк було створено на замовлення.
Вперше він постав перед враженою публікою у травні 1432 року в генті, столиці
Фландрії. Відтоді не закінчується потік цінителів мистецтва, які прагнуть
його побачити, адже гентський олтар – найбільший та найскладніший з усіх
олтарів світу. Напис на ньому повідомляє, що роботу розпочав Хуберт ван Ейк –
«найвеличніший з усіх», а завершив Ян – «другий у мистецтві». Це не просто
слова. Колорит картин ван Ейків навдивовиж свіжий та барвистий, їхні глибокі
тони доти не зустрічалися навіть у славетних італійців. Це була таємниця й
гордість братів ван Ейк, їхнє відкриття: вони винайшли хімічну суміш для
виготовлення олійних фарб, а до її складу входили лляні або горіхові олії. Та
при всьому тому Ян ван Ейк, приміром, відзначався дивовижною скромністю, а на
своїх полотнах митець підписувався: «Так, як я зміг». І не більше. А тим
часом художники в ідейному, концептуальному сенсі випередили свій час.
Олтар являє собою грандіозний багатоярусний поліптих, що
складається з 26 картин, на яких зображено 258 людських фігур. Картини поєднано
у два образотворчих цикли – щоденний (живопис із зовнішнього боку олтарних
стулок) і святковий (центральна частина та внутрішні боки стулок). Коли стулки
розчиняються, поліптих збільшується вдвічі, а картина щодення миттєво
змінюється на видовище земного раю. Просторий ландшафт, яскраві барви,
торжество перетвореного світу, яке настане після Страшного суду.
Цікаво, що під час усіх воєн, які відбувалися на території
Бельгії, олтар викрадали, проте щоразу він повертався на своє законне місце.
ВЕСНЯНЕ ЗМІШАННЯ ЖАНРІВ
В Українському домі впродовж десяти березневих днів
відбувався мистецький проект, точніше, як оголошено, – спецпроект під назвою
«Любов, комсомол і весна» (О. Пахмутова і М. Добронравов, мабуть, були б приємно
вражені, що 2011 року комусь знадобився цей рядок).
Але ніде правди діти, назвали вельми влучно, адже на всіх
чотирьох поверхах культурно-мистецького центру – знизу догори і зліва направо
– експонувалися мистецькі твори найрізноманітніших жанрів і стилів. І різних
епох. Приміром, портретні фотораритети початку століття, схоплені миттєвості
ударних трудових буднів середини ХХ століття й авторські ляльки японських майстрів;
бронзові скульптури-модерн і не вельми презентабельні інсталяції, що відтворюють
повоєнні радянські службові приміщення; ідеологічно бездоганні й художньо
слабкі полотна художників 50–60-х і сучасна колекція сміливих фотографій у
стилі «ню»...
Серед організаторів – мережа галерей «Раритет-Арт», що
зібрала чимало цікавих колекцій, і журнал «Muza.UA». На мій погляд, спецпроект
продемонстрував певну кволість чи радше нерозбірливість «музи експозиції»,
яка особливо не переймалась ідеями-концепціями, а звалила до купи все, що
потрапило під руку. Звідси – еклектика й хаотичність, відсутність художньої
цілісності.
Найцікавішими з-поміж усього представленого мені видалися
картини Олександра Фандікова. Але вони заслуговують на окрему розповідь...
ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ, ЩО...
...картину «Запорожці пишуть листа турецькому султанові»
Ілля Рєпін написав за порадою Дмитра Івановича Яворницького. Під час роботи
митець використав матеріали та колекцію вченого. Адже Д. Яворницький –
славетний український археолог, етнограф, фольклорист, лексикограф,
письменник, відомий дослідник історії українського козацтва.
До речі, саме він також надихнув і Миколу Лисенка на
створення опери «Тарас Бульба».
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
31.03.2011
|