«Червоний млин» його життя
Він народився 24 листопада 1864 року в маленькому містечку
Альбі неподалік Тулузи, на південному заході Франції, у родовому замку Боск.
Лише за одним фактом народження в цій родині дитина належала до вищого світу,
до найпривілейованіших, найбагатших верств. Узагалі Тулуз-Лотреки – найдавніший
рід у Франції, то були покоління людей добре освічених, не чужих політиці й
культурі, а здебільшого – мистецтву. Одне слово, на хлопчика, якого було
названо «за всіма правилами» давнього аристократичного роду Анрі-Марі-Раймон
де Тулуз-Лотрек де Монфа, чекало забезпечене й спокійне майбутнє.
Та не так склалося, як бажалося. Його батьки – граф Альфонс
де Тулуз-Лотрек і Адель де Монфа – були двоюрідними братом і сестрою, тож не
виключено, що саме це й стало запорукою біди, що спіткала їхню дитину. В Анрі
було (й лишилося) дуже гарне обличчя, великі темні проникливі очі, серйозний,
навіть мудрий погляд. Він зростав веселим, допитливим, розумним. Однак слабеньким
і хворобливим. А батько тим часом мріяв зробити з нього спортсмена, брав із
собою на перегони, навчав професійно оцінювати коней. Водночас вони обидва –
дорослий і малий Тулуз-Лотреки – відвідували майстерню батькового друга,
визнаного художника Рене Пренсто, брали уроки в майстра... Й те, що для батька
фактично було розвагою, стало для Анрі базою його майбутнього високого
професіоналізму.
Дві драматичні події круто змінили його життя. Коли Анрі
було 14 років, він упав і зламав стегно; ламкі кістки погано зросталися.
Підліток почав багато малювати, зображував коней, кораблі, екіпажі. Його майстерність
вдосконалювалась, настрій підносився, перелам поволі загоювався. Проте через
півтора року сталася нова біда: хлопець послизнувся, впав у невеличкий яр і
зламав другу ногу. То було фатальне падіння, воно зробило Анрі Тулуз-Лотрека
калікою, його ноги, на відміну від тулуба, більше не росли. У дорослому віці
зріст художника становив 152 см.
Чи міг він лишатися у світському товаристві й почуватися
невимушено, коли постійно перехоплював косі погляди, прекрасно чув навіть
неголосне кепкування? Можливо, й міг би, маючи іншу, не таку тонку нервову
організацію, не будучи цілком і повністю творчою натурою, а отже, чутливим і
вразливим.
Тож Тулуз-Лотрек, з його талантом любити й розуміти цілий
світ, огорнути душевною прихильністю й прославити блискучим художнім
відтворенням усіх і кожного, хто виявив стосовно нього хоч краплю уваги й
доброти, пішов... І не просто, сказати б, у внутрішню еміграцію – він назавжди
залишив той осередок, де народився й зростав, аби з головою зануритися в
зовсім інше життя, вільне й невибагливе, позбавлене забобонів і лицемірства.
Він злився з «некерованим» паризьким Монмартром, був його невід’ємною
яскравою частиною. А також практично став утіленням наших уявлень про
монмартрський Мулен Руж, в перекладі Червоний Млин. Кабаре, неповторне за своїм
розмахом, буйною відвертістю мистецького самовияву та популярністю. Загалом,
цей «млин», де митець, врешті-решт, оселився, остаточно й «перемолов» життя
Тулуз-Лотрека.
У Мулен Руж вражало все: й нокаутуюча розкіш еклектичного
інтер’єру, де антикваріат комбінувався з модерном, і мистецтво «на межі»
сміливих танцівниць, серед яких були справжні зірки, і неповторний та обов’язковий
канкан. Тут, як розповідає masterok.livejournal.com, не було кордонів між
низьким і високим, мистецтвом і шоу, індивідуальним і колективним; вульгарне
видовище могло стати предметом захоплення й символом витонченого смаку. Тут
кожен почувався й планетою, і частиною сузір’я. І тут писав свої чудові
постімпресіоністичні картини вчорашній граф Анрі де Тулуз-Лотрек. Тут йому
було спокійно й затишно, ніщо не обмежувало політ його пензля, тут його розуміли,
цінували й не обговорювали. Тут до нього прийшла душевна рівновага, а заразом
і можливість вчиняти не як треба, а як хочеться...
-
...І особливий слід у
мистецтві
Відомо, що Тулуз-Лотрек
одним з перших серед художників почав малювати афіші (літографії) для кабаре,
щоразу знаходячи дуже виразні й оригінальні прийоми, за допомогою яких не
лише подавав упізнаваний і безумовно настроєвий фон, а й психологічну
характеристику зірок кабаре, які ставали героями цих літографій. Загалом
митець створив близько 30 таких афіш, і кожна позначена сміливим композиційним
рішенням, спрощенням форми, декоративністю й разом з тим експресією образів,
зазначає printdigital.ru. Він малював різноманітних, кумедних і дивакуватих,
недбало й пістряво вдягнених завсідників Монмартру, зірок-танцівників, котрих
обожнювали в Мулен Руж, портрети мешканок борделів, сцени в кав’ярнях, портрети,
здебільшого жіночі.
Ось галерея його картин... Вони неймовірно людяні,
психологічно точні, дуже відверті, але не нещадні, правдиві, проте не
дошкульні. Своїх героїв художник не романтизує, однак і не викриває. Зроками,
правда, з’являються елементи гротеску, полотна втрачають чарівливий ліризм.
Наприкінці життя, хворий і виснажений, митець знайшов у собі сили створити
альбом «Цирк»: його підкоряло високе мистецтво артистів. Кращою вважається
робота «Цирк Фернандо», що стала першою з мистецьких полотен на цю тему.
Анрі де Тулуз-Лотрек помер на руках у своєї матері в сімейному
замку Мальроме, трохи не доживши до 37 років.
Революції гідності присвячується
Незабаром у
Київському муніципальному академічному театрі опери та балету для дітей і
юнацтва прем’єра вистави «Повертайся живим», жанр якої автори охарактеризували
як містерію сучасності. Це історія українця, справжнього героя нашого часу,
захисника Вітчизни. Батька, сина, друга. Зодного боку, він звичайна людина,
просто наш сучасник. Зіншого – носій кращих якостей громадянина й патріота.
Йому притаманні мужність, рішучість, відповідальність за свою родину, свою
державу. Одне слово, все те, чим наповнене поняття «соціальний герой». Це
поняття довгий час існувало в художньо-мистецькому просторі, а потім зникло. І
здебільшого через фактичну відсутність такого героя. Війна на сході України
показала всьому світу, що справжніх чоловіків-українців дуже багато, настав
їхній час виявити себе.
Ідея постановки належить в. о. художнього керівника театру
Віталію Калітовському, якого надихнула творчість сестер Галини та Лесі Тельнюк,
зокрема пісня «Повертайся живим». Звучатимуть пісні Лесі Тельнюк на вірші
Тараса Шевченка, Лесі Українки, Станіслава Тельнюка, Оксани Забужко. Об’єднав
ці твори, створивши завершене симфонічно-театральне дійство, режисер театру
Дмитро Тодорюк. «Створити виставу на основі самодостатніх пісень з глибокими
текстами й унікальним композиторським баченням – досить непроста справа, але
своєчасність ідеї надихнула мене на створення образу Героя сучасності, Героя,
про якого ми зобов’язані пам’ятати і якого повинні славити в мистецтві», –
сказав режисер i-pro.kiev.ua.
Українські
кобзарі, лірники, малі
поводирі...
Вони були розстріляні «енкаведистами» неподалік Харкова в
30-ті роки минулого століття. Увідомій книзі американського науковця Роберта
Конквеста «Жнива скорботи» йдеться й про цю трагічну сторінку нашої історії:
«Популярна в народі національна культура впродовж століть підтримувалася в
українському селі бардами, оспіваними Шевченком кобзарями, які, мандруючи від
села до села, заробляли на життя виконанням старовинних народних пісень і
переказом народних балад... Це «небажане явище» тепер було придушене. Кобзарів
скликали на з’їзд і, зібравши їх там усіх разом, заарештували. За наявними
відомостями, багатьох з них розстріляли...» (дж. drohobych.com.ua). Амузичні
інструменти спалили поряд, оскільки ще в грудні 1933-го комуністичні вожді
назвали українські народні музичні інструменти «класово ворожими».
Свого часу «ПВ» писали, що український режисер Олесь Санін
знімає художній фільм про трагедію розстрілу незрячих співців біля ст. Козача
Лопань під Харковом – «Поводир, або Квіти мають очі». Режисер задумав цей
фільм ще десятиліття тому, проте лише 2011 року було нарешті виділено кошти на
виробництво картини.
Нарешті зйомки успішно завершено, й із середини листопада в кінотеатрах
України розпочато демонстрацію стрічки «Поводир». Головну роль – незламного
сліпого українського кобзаря Івана Кочерги зіграв талановитий Станіслав Боклан.
Йому було нелегко, бо, як розповідає kulturologia.ru, актору довелося навчатися
гри на бандурі (в нью-йоркського бандуриста) та самообороні сліпих (у
паралімпійського призера Ігоря Засядковича). Американського підприємця Майкла
Шемрока, який брав участь у будівництві ХТЗі з малим сином приїхав до Харкова,
грають справжні американці – Джеф Барелл (батько) й Антон-Святослав Грін
(хлопчик із родини з українським корінням). Зйомки відбувалися в нелегких
умовах, артисти мусили пережити різні, часом дуже нелегкі, випробування, проте
всі як один – від малого до старого – майстерно й блискуче впоралися із своїм
творчим завданням. Цьогоріч фільм висунуто на престижну премію «Оскар»
Американської кіноакадемії, й кінокритики вважають, що в нього є всі шанси
стати переможцем у номінації «Кращий фільм іноземною мовою» (там же).
Прикметно, що «Поводир» – перший український фільм,
адаптований для перегляду незрячими й людьми з поганим зором. Для цього
використано метод тифлокоментарів, тобто додаткової звукової доріжки із записом
пояснень усього, що відбувається на екрані: змалювання мізансцени, того, як
вдягнуті герої, тощо.
Нині творці фільму працюють над створенням чотиригодинної
версії для телебачення. Й насамкінець: чи не прикметно, що співробітника НКВС у
фільмі зіграв актор на прізвище Кобзар?
21.11.2014
Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»
|