Гетсбі... який стверджує
Тетяна Моргун
спеціально для «ПВ»
Шедевральний роман Френсіса Скотта Фіцджеральда «Великий
Гетсбі» (1925) з його прицільно точним нюансуванням психології, мотивів,
почуттів персонажів водночас цілком кінематографічний (мінімум п’ять
екранізацій). Для режисера просто-таки «ельдорадо» наявність багатьох
надзвичайно яскравих, динамічних і скрупульозно виписаних сцен «епохи» джазу,
золотої лихоманки, активності «королів» контрабандного алкоголю, запаморочливих
кутежів... І ось – однойменний балет. У кожному разі музична громадськість,
зокрема й України, ще з минулого року знала, що Денис Матвієнко, один із
найвидатніших у світі майстрів балету, разом зі своєю творчою командою готує до
постановки балет, а точніше – хореографічне шоу, або ще хореомюзикл «Великий
Гетсбі». Фактично проект – проривний, жанрово симбіозний і з погляду естетики,
пластики просто-таки унікальний саме для України, де зокрема в такій елітній
сфері, як балет, все-таки мислять консервативно й побоюються стати на стезю
кращих сучасних театрально-музичних стандартів, почуваючися набагато
спокійніше та комфортніше у звичних традиційних рамках.
Тим не менш сотні меломанів із нетерпінням очікували на
світову прем’єру згаданого балету в Києві, на сцені Національного палацу
«Україна». Квитки на дві вистави наприкінці жовтня розхапали вмить! Пишуть, що
«з рук» продавали уп’ятеро дорожче за їх номінальну вартість. Тож у залі яблуку
ніде було впасти. Й постановники та виконавці буквально підкорили публіку
(звісно, теж елітну й підготовлену, інакше не зацікавилася б) захопливим,
яскравим видовищем, таким незвичним і вражаючим для української балетної
сцени, з неймовірним, фантастичним, неперевершеним Денисом Матвієнком у
головній ролі.
Зрозуміло, далеко не останню «роль зіграли» й гучні імена:
передусім Фіцджеральда, авторів вистави – композитора Костянтина Меладзе,
хореографа зі світовим ім’ям Дуайта Родена, зрештою самого Дениса Матвієнка,
єдиного в світі володаря чотирьох Гран-прі міжнародних конкурсів артистів
балету. Він – світова зірка, працював солістом у Маріїнському та
Михайлівському театрах Санкт-Петербурга, запрошений соліст у Большому театрі
(Москва), Teatro alla Scala (Мілан), Grand Opera (Париж), ABT (Нью-Йорк), New
National Theatre (Токіо).
Як розповіла балетний продюсер Альона Матвієнко, сестра
танцівника, попервах прем’єра балету планувалася на базі Маріїнського театру:
щойно розпочалася робота над проектом, творча група дістала від них запрошення.
Проект – незалежний і, звісно, музиканти мали вибір. «Однак, – сказала Альона
Матвієнко, – на момент початку постановочного процесу сталося стільки подій у
нашій країні, що ми зрозуміли: створення балету і його перший показ мають
відбутися лише в Україні» (ivona.bigmir.net).
Дуже до слова згадати тут про те, як негарно, підступно
вчинили стосовно Дениса Матвієнка у Київській Національній опері. Цей кадровий
скандал у НОУ став торік узагалі головним культурним скандалом, про нього
писали дуже багато. Ще 2011 року тодішній міністр культури України Михайло
Кулиняк запропонував Денису Матвієнку, зірці світового класу, очолити балетну
трупу Київського оперного. Денис погодився, хоча дирекція театру з якихось
міркувань попросила його попрацювати «поки що» як в.о.: мовляв, офіційне
призначення не забариться. І він працював, формально лишаючись простим
солістом балету. Як художній керівник Денис Матвієнко за півтора року спромігся
налагодити дисципліну в трупі, завоювати величезний авторитет у танцівників,
вивести балет НОУ на дуже високий рівень. Він складав репертуар, проводив
гастролі, виписував склади на вистави, підписував заяви. Маючи величезний
досвід роботи у славетних трупах, Денис запрошує до співпраці видатних
балетмейстерів, зірок світового балету й ставить на сцені Київської опери
блискучі (нетрадиційні для неї) вистави. Він зробив усе можливе, аби балетна
трупа НОУ вдосконалила професіоналізм та була гідна викликати захоплення
світової балетної громадськості. Однак напередодні прем’єри «Баядерки» Денис
дізнався, що його й не збиралися затверджувати на посаді художнього керівника
балету. Взяли іншу людину. А все, що Денис Матвієнко робив до того, де-юре не
мало під собою жодних підстав...
-
«Зорепад», запізнілі
жалі, оплески...
У зв’язку з цим
відбулася прес-конференція, на якій Денис Матвієнко сказав зокрема: «Зі мною
так не вчиняли в жодному театрі світу. Я щиро вірив у те, що зможу піднести
рівень балету в Україні, повернути наш театр на світову балетну карту. Я знаю,
що моя праця необхідна артистам і глядачам. Але, на жаль, не потрібна
керівництву театру» (Lb.UA). Він також заявив, що не бачить для себе можливості
в будь-якому статусі далі працювати в НОУ, бо не хоче й не гратиме за
правилами «сірості».
Відомо, що Київська опера вже втратила й продовжує втрачати
багатьох талановитих людей, котрі не бачать тут розвитку й можливостей для
творчого зростання. До речі, за період керівництва балетною трупою Денисом Матвієнком
не звільнився жоден!
Але він подарував світову прем’єру «Великого Гетсбі» саме
Україні. В цьому – справжній патріотизм, мужність, широта душі, розуміння
того, що Мистецтву не личить змагатися з буденністю, в якій навіть найвищі
чиновники – здебільшого саме апологети сірості – ще не дотяглися навіть до
зав’язок на пуантах.
Плем’я. Молоде. Втрачене?
Про повнометражний
фільм Мирослава Слабошпицького «Плем’я» заговорили ще задовго до його презентації
навесні цього року в Каннах, де стрічка дістала головний приз у паралельній
конкурсній програмі «Тиждень критики». З того часу, фігурально кажучи, лавровий
вінок режисера набуває дедалі нового золотавого листя: Гран-прі фестивалю ім.
Андрія Тарковського, фестивалів у Сербії та Вірменії, почесне місце у
позаконкурсній програмі «Особливі події» в Карлових Варах (Чехія), нагорода на
Лондонському міжнародному фестивалі, визнання як кращого повнометражного
фільму на міжнародному Міланському кінофестивалі... Стрічку закупила для
прокату, як зазначив сам Мирослав Слабошпицький, рекордна кількість країн –
Швейцарія, Японія, Данія, США, Ісландія, Гонконг. Про цей фільм пишуть і
пишуть, причому по-різному (від «тренд на продаж» до «таке кіно, котре набагато
вище за стандартний мейнстрим»).
Тобто нормальний «кінематографічний шум» навколо
талановитої, нестандартної й успішної стрічки дедалі гучніший. Але от герої
фільму ніколи його не почують, бо вони – вихованці інтернату для глухонімих.
Упонад двогодинному фільмі не вимовлено жодного слова – лише мова жестів.
Разом із тим кримінальна драма Мирослава Слабошпицького, як пише Михайло
Коронкевич, кожним кадром буквально кричить про те, що людям слід терміново
щось змінити в собі, якщо хочуть лишатися людьми. І передусім позбутися
байдужості, перебуваючи поряд із молодим «племенем», котре засвоїло й практикує
закони джунглів у прагненні самоствердитися. В цьому плані інтернат для
глухонімих обрано режисером безпомилково, бо підлітки, позбавлені слуху й голосу,
набагато активніші за ровесників у бажанні довести, що вони нічим не гірші тих,
хто природою не обійдений.
Абайдужі дорослі в кожному разі свідомо чи несвідомо стають
причиною як окремих драм, так і великої соціальної біди.
УНІКАЛЬНА
ВИСТАВКА
ЗАКАРПАТСЬКОГО МИТЦЯ
Сергій Баранчиков
завідувач відділу організаційно-гуманітарної роботи
Закарпатської облпрофради
Персональна виставка робіт Валерія Федурці у Закарпатському
музеї народної архітектури та побуту – унікальна. Адже ці роботи репрезентують
один з найоригінальніших видів декоративно-прикладного мистецтва – коренепластику.
Як стверджують фахівці, в будь-якого виробу, виконаного у стилі коренепластики,
два автори – природа й майстер. Природа створює вихідний матеріал із
«впізнаваними» своєрідними формами, а майстер, довіряючи своїй творчій уяві та
фантазії, формує з цього матеріалу завершений художній образ або сюжет.
Виходець з гірської Рахівщини, патріот Закарпаття Валерій
Федурця, голова Закарпатської обласної ради голів профкомів працівників
лісового господарства, вперше представив близько сорока своїх робіт, і жодну з
них не можна повторити, а такого зазвичай побоюються автори й колекціонери
художніх виробів. Укожну з них самобутній митець вклав душу й серце, високу
майстерність, оригінальне мислення, політ фантазії, а водночас
продемонстрував і підкреслив велич та багатства карпатської природи. Тут
лісова мавка і мисливець, лісовик і трембітар, вівчар з полонини, гуцул з люлькою,
чарівні карпатські сюжети... Жоден глядач не лишиться байдужим!
На презентацію виставки до обласного Музею архітектури та
побуту завітали чимало шанувальників мистецтва, серед яких відомі художники,
колеги, друзі та знайомі Валерія Івановича. Із вдалим творчим дебютом його
привітали начальник управління культури Закарпатської облдержадміністрації
Юрій Глеба, голова обласної ради профспілок Іван Король, голова обкому
профспілки працівників культури Наталія Товтин, заступник начальника обласного
управління лісового та мисливського господарства Василь Кій, голова спілки
професійних художників Закарпаття Василь Брензович, заслужений художник
України Степан Шолтес та ін.
Кожен, хто вже відвідав виставку робіт Валерія Федурці в
Ужгороді, дістав неабияке задоволення від побаченого.
14.11.2014
|