Батько сінематографа
Знаєте, чому відомий
фільм Алли Сурикової про піонера кінопрокату в Північній Америці називається
«Людина з бульвару Капуцинів»? (Хоча правильно – бульвар Капуцинок: саме там, у
Другому окрузі Парижа, колись був жіночий монастир капуцинок). Бо історія
світового кіно розпочинається з 28 грудня 1895 року, коли у паризькому
«Гран-кафе» на бульварі Капуцинок брати Люм’єри влаштували перший платний публічний
кіносеанс, тріумфально репрезентувавши власний винахід. До кінопрограми було
включено 10 фільмів, кожен із хронометражем хвилина-півтори. Однак те, що саме
Луї Люм’єр (1864–1948) є винахідником кіно нині вважають одним з міфів,
пов’язаних з його життям і діяльністю. Хоча б із тієї простої причини, що
ніщо не народжується на порожньому місці й поштовхом до кожного наступного
кроку в будь-якій сфері є дещо, вже винайдене раніше. Тож до Люм’єра, ще з
середини ХІХ століття, за eternaltown.com.ua, а також паралельно з ним було
зроблено чимало відкриттів у царині зйомки та проекції рухливих об’єктів.
Загалом різним людям у різних країнах видано понад 200 патентів близької
природи, отже, справедливо сказати, що ідея «примусити рухатися» фотографії
чи об’єкти буквально ширяла в повітрі.
Що ж стосується згаданого кіносеансу на бульварі Капуцинок,
то відлік саме з нього починається тому, що він зробив велику касу, а кіно, як
відомо, це бізнес. Бізнесменом (у нашому розумінні) був батько братів
Люм’єрів, Огюста й Луї, – Антуан Люм’єр. Свого часу він купив у м. Ліоні
чималу земельну ділянку й збудував найбільший у Європі завод фотопластин. При
цьому мало не збанкрутував; врятував син Луї, котрий винайшов новий склад для
покриття пластин, що дозволяв робити швидку фотографію. Завдяки саме Луї
Люм’єру любительське фотографування набуло небаченого поширення й
популярності. Далі енергійний батько 1884 року купив у Парижі кінетоскоп
Томаса Едісона та 12 роликів, що до нього додавалися. Щоправда, прилад був
завеликим і незручним, дивитися «кіно» можна було лише по черзі, припавши оком
до спеціального віконця-окуляра. Бізнесова голова Антуана міркувала швидко,
й він запропонував синам змайструвати аналогічний, але зручніший прилад, а
головне такий, аби фільми можна було проектувати на екран. І знову-таки
молодшому з братів, Луї (в одних джерелах – безсонної ночі, в інших – під час
хвороби), спала на думку проста й геніальна ідея: додати до винаходу Едісона
кулачковий передавальний механізм, за аналогією із швейною машинкою: спеціальні
зубці входили в отвори перфорації й тягли за собою плівку, кадр за кадром.
Люм’єр назвав удосконалений ним прилад «сінематограф». Фактично він являв
собою портативну кіностудію. Кінокамера стала легкою, зручною, швидкість
зйомки – цілком прийнятною, на апараті можна було друкувати позитиви, сінематограф
добре показав себе і як кінопроектор. Для цього належало прочинити задні
дверцята, встановити джерело потужного світла – й окремі кадри, непомітно для
ока змінюючи один одного, створювали на екрані зображення, що рухається. «Мій
брат упродовж однієї ночі винайшов кінематограф», – казав Огюст Люм’єр, який
ніколи не претендував на першість у цьому дуеті.
Все ж недаремно Луї Люм’єр, чиє промовисте прізвище в
перекладі з французької означає «світло», вважається винахідником номер один!
На початок 1896 року він налагодив серійний випуск свого апарату. Впродовж року
навчені кіномеханіки з двома сотнями сінематографів завойовували світ:
Бельгія, Британія, Австрія, Норвегія, Росія, Іспанія, Максика, Швеція, США,
Румунія, Японія, Австралія, Індія, Єгипет, Палестина, Данія, Португалія...
Люм’єр продавав сеанси. Вони влаштовувалися здебільшого в мюзик-холах як
головна принада програми (eternaltown.com.ua). У різних кутках земної кулі слова
«сінематограф», «сінема», «кіно» хвилювали й приваблювали публіку. То був революційний
прорив у царині мистецтва, видовище нового типу. Багатообіцяюче,
перспективне.
Але на початку ХХ століття Люм’єр залишив кіновиробництво.
Висувалися різні версії, зокрема «винахід згубив винахідника»(!). Насправді річ
у затребуваних нових технологіях, що справді швидко зростали, в активних
наступальних конкурентах і зрослих запитах кіноманів, які зажадали фільмів з
великим хронометражем, сюжетних, трюкових. Тобто знову щось принципово нове,
й це нове створив Жорж Мельєс. А Луї Люм’єр не був митцем, «лише» винахідником
і вважав свій апарат хіба пристосуванням для фіксації руху. Змагатися ж не
бажав. Тож, урешті-решт, Люм’єр відійшов від кіно й із задоволенням поринув в
улюблену справу – фотографію. Він давно мріяв про створення кольорового фото.
І винайшов спосіб! У 1907 році брати Люм’єр дістали патент на так званий «автохром»
– технологію одержання кольорового зображення.
Неперевершеним з
погляду технічних досягнень вважається фільм братів Люм’єр «Прибуття поїзда».
Тут на екрані спочатку загальний план порожнього вокзалу, потім робітник, що з
візком іде по перону. Далі на обрії з’являлася чорна «цятка», що швидко збільшувалась,
і невдовзі паровоз, мало не закриваючи собою весь екран, стрімко насувався
на глядачів (вони в цьому місці лякалися, підхоплювалися з місць і бігли до
виходу).
ЇЇ КРИЛА
Знімається фільм про Надію Савченко На початку вересня український режисер Володимир Тихий
розпочав зйомки документального фільму про українську льотчицю Надію
Савченко, повідомляє zn.ua з посиланням на «Обозреватель». Ім’я та прізвище
режисера знайоме читачам «ПВ»: свого часу ми писали, що кілька десятків
кінематографістів, представників нового українського кіно, серед яких і
Володимир Тихий, об’єдналися, аби реалізувати задуманий проект Babylon’13.
Ідеться про збірку короткометражок про події на Майдані та в Україні наприкінці
2013 – початку 2014 років.
Як відомо, терористи захопили Надію Савченко в полон на
Донбасі, невдовзі вона опинилася у слідчому ізоляторі російського міста
Воронежа. А 22 вересня українку вивезли з воронезького СІЗО, і попервах не було
відомо, куди саме. Лише згодом з’явилося офіційне підтвердження, що Савченко
планують піддати в Москві психіатричній експертизі.
Робота над фільмом про Надію Савченко, зауважив режисер,
вельми ускладнилася через її етапування до Москви. Тож Володимир Тихий,
розповідає «Дзеркало тижня.Україна», повідомив, що теж має намір виїхати до
столиці РФ, аби мати можливість стежити за долею відважної дівчини. Про свою
героїню митець каже так: «Надія – справжній патріот. Я вважаю, що права людини
мають бути захищені, а правду – доведено». За його словами, робота над
стрічкою добігає кінця, й глядач незабаром її побачить.
Поза сумнівом, льотчиця Надія Савченко має ще одну пару
крил – власних, суперміцних. Це любов до Батьківщини й сила волі. Ці крила
незламні й обов’язково допоможуть дівчині вистояти у тяжких випробуваннях.
Міцна нитка часу
Йтиметься про річ, яку водночас можна назвати і
суперсучасною, й архаїчною. Це – годинник, що плете шарф. Його винайшла й створила
молода норвежка, індустріальний дизайнер Сирена Еліз Вілхелмсен. Мешкає вона в
Берліні, закінчила тут Інститут мистецтв і створює речі, що мають виразну
індивідуальність, сповнені гумору й відчутних натяків на філософію
міжособистісних стосунків, ставлення людини до себе й світу. Не така вже й глибока
думка: люди дедалі більше тягнуться до надійного, теплого, до справжніх
цінностей.
Відомо, що до середини ХХ століття промисловий дизайн не був
категорією іміджу: головне, аби на виробництві все було раціонально,
зрозуміло. Як дотепно зазначає yvision.kz, «дорослий» промдизайн являв собою
функціональну «квадратіш-практіш-гут» лінію. А ось «молодий» надихався
поняттями hi tech і art, свободою, новою свідомістю, ширяв думками в космосі,
надавав перевагу новітнім матеріалам і лініям, відкидав простоту, був менш
раціональний, зате цілком авангардний. І в такий спосіб чимдалі відходив від
людяності, нехтував тим, що ніколи й нікуди не зникає, а саме душею й серцем
людини, трепетною срібною ниттю, що зв’язує її з минулим і майбутнім. Безліч
знеособлених речей мало не поглинули інтуїтивні знання й генетичні звички.
Проте, на щастя, так не буває! Дуже повільно, дуже
поступово, але справжнє неодмінно повертається – звісно, збагачене новими
знаннями. Взяти хоча б ті душевні речі, котрі вигадує й майструє Сирена Еліз.
Що являє собою її годинник, або інакше концепт «365»? Всередині встановлено
кругов’язальну машину із 48 спицями, котушку ниток, тримач для нитки. Машина
рухається за годинниковою стрілкою, робить упродовж півгодини одну петлю, за
день в’яже одне повне коло шарфа. Годинник трудиться цілодобово й за рік
вив’язує готовий шарф довжиною 2 метри. Колір ниток – на вибір і смак. Стрілок
немає, натомість є доторканне, фізичне уявлення про час, що збігає. Отже, він
ніби тчеться на ваших очах і вплітає сюди дні погожі й похмурі, успіхи та
поразки, побачення й розлуки – коротше кажучи, саме життя. За словами Сирени
Еліз, розповідає digital.salon.com.ua, їй хотілося передати метаморфози часу
через матеріальну форму, її приваблював феномен часу як субстанції умовної,
ефемерної – й водночас матеріальної, фізичної, логічної, що легко розділяється
на минуле, теперішнє й майбутнє.
Час... Такий невблаганний! Але принаймні відтепер його
можна «потримати в руках» і, стежачи за збільшенням полотна
13.10.2014
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
|