Написано кров’ю серця. Спроба intermezzo
Тетяна МОРГУН
спеціально
для «ПВ»
17 вересня виповнилося 150 років з дня народження видатного
українського письменника Михайла Коцюбинського, чиє ім’я не просто знайоме,
а й безмежно дороге серцю кожного цивілізованого українця. І так само дороге
цивілізованому культурному світу, котрий десятками різних мов читає й
зачитується його творами. Магнетизм, притягальна сила прози майстра незмірні, і
в певному сенсі сутність цього не достоту зрозумілого магнетизму дещо прояснив
літературний учень і земляк Коцюбинського письменник Михайло Стельмах: «Усе,
дорогий Михайле Михайловичу, що написане кров’ю Вашого серця, зосталося в
пам’яті всього нашого народу... увійшло в безсмертя». Це не випадковий набір
слів: таке визначення промовляє передусім про непереборну альтруїстичність,
сказати б, – обраність конкретної людської натури, тобто Коцюбинського, про
його надзвичайно тонку нервову організацію, душевну, до болю, любов письменника
до землі, людей. Любов, забарвлену точнісінько так, як і синовня, батьківська,
братерська.
Він міг зняти капелюха перед квітами й привітатися з ними –
в цьому не було екзальтації, лише спосіб висловити щире замилування; його очі
могли зволожити при розмові з простим селянином – і в цьому не було
«інтелігентської розчуленості», лише здорова участь, справжня, непоказна
повага. Його називали Сонцепоклонником, Соняхом, бо він над усе любив сонце,
квіти, дітей, а ще тому, що й сам умів випромінювати тепло, зігрівати,
розуміти, співчувати, співпереживати. Йому було дано однаково зацікавлено,
спокійно й привітно, на рівних, розмовляти з будь-якою людиною – від зовсім
простої до найбільш високопоставленої, причому всі діставали задоволення від
розмови. Це й є достеменна ознака справжньої інтелігентності, й саме такий
модус вівенді – дар природи: або він є, або його немає. Як немає, то й десять
дипломів про вищу освіту не допоможуть. І, до речі, в Михайла Коцюбинського
такого диплому не було – не склалося. Він закінчив лише Шаргородську духовну
семінарію. При тому був високоосвіченою людиною, неймовірно багато читав,
добре знався на природничих науках, вільно володів дев’ятьма мовами. Проте не
лише широка ерудиція визначала небачене лексичне багатство, так щедро подароване
нам письменником. До могутнього інтелекту незмінно «підключалися» його
почуття, захват і захоплення неозорим простором-ареалом живої, смачної,
яскравої народної мови; думається, до слів, з якими працював, він ставився
приблизно з таким же відчуттям пошанування й втіхи, як-от до квітів. Про цей
бік його творчості щонайкраще сказав Панас Мирний – у некролозі з приводу
смерті ще молодого, 48-річного Михайла Коцюбинського: «Поліг великий майстер
рідного слова, що в огненному горні свого творчого духу переливав його в самоцвітні
кришталі і, як великий будівничий, виводив їх, свої мистецькі твори, повні
великого художнього смаку, глибокої задуми і безмірно широкої любові до
людей...»
-
ПРИНАДИ НОВОЇ БЕЛЕТРИСТИКИ
Втім, слово – це лише
інструмент, котрий так чарівно зазвучав під рукою віртуозного майстра. Воно
«просто» служить думці, жанру, концепції. Михайло Коцюбинський схиляється до
жанру соціально-психологічної новели, котра стала для нього визначальним
творчим напрямом. Це дозволило йому вирішити низку важливих завдань: виявити
свою активну громадянську позицію істинно народного письменника, незмінного
противника морального й фізичного утиску людини праці, правдиво відобразити
картини побуту, суспільно-політичну атмосферу та її вплив на громаду, сім’ю,
окрему людину, відтак психологічно точно дослідити характери, логіку думок і
вчинків своїх героїв, природу їхніх міжособистісних взаємовідносин. На думку
Івана Франка, Михайло Коцюбинський належав до чільних представників нової
белетристики (Ольга Кобилянська, Василь Стефаник та ін.), до перспективного
молодого покоління, що відзначається художнім новаторством, новими підходами
до зображення дійсності. Франко писав: «Коли старші письменники (Іван
Нечуй-Левицький, Панас Мирний, Олександр Кониський і він сам) виходять від
малювання зверхнього світу — природи, економічних та громадських обставин – і
тільки при помочі їх силкуються зробити зрозумілими даних людей, їх діла,
слова й думки, то новіші йдуть зовсім противною дорогою: вони, так сказати,
відразу засідають у душі своїх героїв і нею, мов магічною лампою, освічують
усе окруження» (school.xvatit.com).
Чому творчість Михайла Коцюбинського так імпонує почуттям
та естетичним поглядам інтелектуального, розвиненого читача, чому вона
особлива, незабутня, більше того – планетарно значуща? Він –
письменник-психолог, що працює в кращих традиціях світової, так званої
«святої» літератури, й ще тонше, ще талановитіше за колег по перу досліджує
душу – не ментальність! А душа людська багата на дожиттєвий досвід і завжди
«більша» за довкілля й обставини, завжди змістовніша, загадковіша, завжди
належить Землі й прагне Неба.
ДУША В ОГНІ
Тетяна МОРГУН
спеціально для «ПВ»
«Фільм» про приреченого ідеаліста» – так образно Олег
Вергеліс (zn,ua, № 31) підсумував враження від щойно виданої книги «Довженко
без гриму», приуроченої до 120-ліття з дня народження видатного українського
режисера Олександра Довженка, котре виповнилося у вересні. Один із
співупорядників – відомий кінознавець Сергій Тримбач, автор доволі широкої власної
Довженкіани і, за словами Олега Вергеліса, «вірний лицар Довженка та його достойний
зброєносець».
До слова, вже не один кінознавець, досліджуючи творчий і
життєвий шлях цього українського режисера «номер один», доходив висновку, що
його власне життя в комплексі – зовнішній малюнок поведінки й душевні,
сердечні, розумові, інтелектуальні порухи – не менш драматичне й поліфонічне,
ніж його ж творчий доробок за всієї щирості й пасіонарності останнього. Зі
сказаного, отже, стає зрозумілим, що й справді не один, а чимало дослідників
більш чи менш вдало вдавалися до спроб такого собі «змивання гриму» з
неординарної особистості Олександра Довженка, керуючись, поза сумнівом,
величезною повагою до цієї людини. Навіть поклонінням. Тож згаданий солідний
фоліант у 470 сторінок, виданий «Коморою» (видавничий дім), – листи, спогади,
архіви – не є аж таким відкриттям чи одкровенням. Це просто, як зауважує той
же Олег Вергеліс, «дайджест-колаж». А інакше кажучи, скрупульозно, любовно,
фахово впорядковані унікальні документальні матеріали – з такою концепцією й
логікою послідовності, в такому співвідношенні. Що ж, нині час люстрації,
час правди. І з огляду на дату, «вірні зброєносці» знову спробували показати
землякам Довженка справжнього, повідати про одухотворену особистість, котрій
дано було відчувати й страждати яскравіше й болісніше, ніж будь-кому.
Усе-таки, мабуть, образ Довженка був за радянських часів надто вже плакатним,
через що знавці, котрі вміли думати, власне, не раз і намагалися змити з
нього «грим». А під гримом – «душа в огні», шалена віра і розчарування,
відчуття безвиході, біль, спалахи нових надій... Ось чому його доля – ніби
сповнений драматизму фільм про надто щиру людину, для котрої став практично
нестерпним очевидний антагонізм між декларованим, нав’язуваним – і реальністю.
І ось чому його названо «приреченим ідеалістом».
ЛАУРЕАТ
ШЕВЧЕНКІВСЬКОЇ ПРЕМІЇ – В САНАТОРІЇ «КАРПАТИ»
Сергій БАРАНЧИКОВ
завідувач
відділу організаційно-гуманітарної роботи Закарпатської облпрофради
Адміністрація закарпатського ДП «Клінічний санаторій
«Карпати» ПрАТ «Укрпрофоздоровниця» (головний лікар – заслужений лікар України
Іван Кошеля) переконана, що організація цікавого культурного дозвілля для тих,
хто тут лікується й відпочиває, є дуже важливою. Завдяки зусиллям заступника
головного лікаря оздоровниці з культурно-масової роботи Йосипа Галецького у
лікувальному закладі щодня організовуються різноманітні дозвіллєві заходи.
Надзвичайно цікавою, зокрема, була зустріч з відомим українським письменником,
членом Національної спілки письменників України, лауреатом Національної премії
України імені Тараса Шевченка нашим земляком Мирославом Дочинцем. До слова, Шевченківським
лауреатом у галузі літератури Мирослав Дочинець, талановитий прозаїк і взагалі
яскрава творча особистість, став цього року: так відзначено його романи
«Криничар» та «Горянин».
Відкриваючи зустріч, Йосип Галецький нагадав про творчі
досягнення письменника, а далі вже сам Мирослав Дочинець спілкувався з тими,
хто приїхав у Карпати з різних областей України підлікуватися й відпочити.
Обстановка була тепла, невимушена. Як з’ясувалося, багато хто був добре
обізнаний з його творами, знали й про те, що книга Мирослава Дочинця «Многії
літа. Благії літа» буквально побиває всі рекорди продажів.
Основна тема творів цього автора – велич українського духу,
а вона набуває особливої актуальності сьогодні, у наш непростий час.
Відпочивальники і пацієнти санаторію «Карпати», серед яких знайшлося чимало
книголюбів, після закінчення зустрічі довго ще не хотіли відпускати популярного
українського письменника. Чимало людей охоче придбали книги Мирослава Дочинця з
його автографом, фотографувалися разом із ним на згадку про цікаву зустріч.
Усі щиро дякували адміністрації ДП «Клінічний санаторій «Карпати» за надану
можливість бути учасниками такого прикметного й цікавого заходу.
22.09.2014
|