Він дихав Україною
Тетяна Моргун
спеціально для «ПВ»
Невідомо, чи добре знають-пам’ятають нешколярі й нефілологи
цього видатного українського поета, мислителя, публіциста, перекладача. Але
якщо будь-кому, незалежно від віку й професії, почати читати оці рядки:
«Рученьки терпнуть, злипаються віченьки, Боже, чи довго тягти?..» – в людини
миттєво виблискують очі, вона ствердно хитає головою й каже: так-так, ну
звісно ж, це... це...
Це – Павло Арсенович Грабовський. Свого часу влучно й тонко
зауважив щодо його творчості український фольклорист і літературознавець
Олексій Дей: «Без особливого перебільшення можна сказати, що немає поета в
українській літературі, який би на своєму творчому шляху не натрапляв на
безкраї запашні луки народної творчості. Та не кожен з них ходив у ці луки за
поезією. Павло Грабовський належав до плеяди тих митців, які глибоко відчули й
понесли в літературу не насмикану на цих луках жменьку барвистих квіточок –
художніх тропів, а внутрішній сік і аромат народної поезії, її життєвий
соціальний дух» (1975 р.).
Павло Грабовський народився 11 вересня 1864 року в селі
Пушкарне Охтирського повіту Харківської губернії (нині Сумська область). Вирізнявся
міцним характером і незмінною, неосяжною любов’ю до рідного народу,
української культури. Навчався в Харківській семінарії, тоді ж близько
зійшовся з народниками антиурядової організації «Чорний переділ», поширював
заборонену літературу. Загалом же Грабовському судився довгий і страшний
шлях політичного в’язня – за бунтарську поетичну творчість, протиурядові
статті, діяльність у лавах учасників підпілля. Одна одну змінювали в’язниці:
Охтирська, Харківська, Ізюмська, зрештою, на початку 1888 року він був
засуджений на п’ятирічне заслання до Східного Сибіру – до найвіддаленіших,
найглухіших місць. Довелося жити також у Вілюйську, Якутську, Іркутську,
Тобольську.
До Тобольська поет прибув навесні 1899 року, й цьому місту
судилося стати останнім у його житті. Павло Грабовський мав лише 38 років, але
він був змучений, зовсім хворий через неймовірні випробування, що випали на
його долю. Тож помер 12 грудня 1902 року й, згідно із заповітом, похований на
місцевому цвинтарі поряд з декабристами.
...Портрет Грабовського, що є в нашому розпорядженні,
практично завжди один і той самий: гарний і начебто немолодий уже чоловік з
довгою густою бородою, високим чистим чолом і глибокими сумними очима. Рідкісно
одухотворене обличчя, що ніби випромінює якусь особливу теплоту, відчувається присутність
непересічного розуму, внутрішньої сили і... ніжності. В певному сенсі можна б
це назвати «парадоксом Грабовського», хоча насправді в цій багатющій натурі
все було органічно й закономірно.
Так уже склалося життя, що він був відірваний від рідного
українського середовища, від землі, людей, яких безмежно любив і чиєю неоціненною
творчістю захоплювався з юних літ. З іншого боку, поет довгі роки мусив жити в
різних містах і містечках Сибіру – й спостерігав, вивчав типажі, порівнював
ментальність, думав, робив висновки. З Вілюйська Грабовський надсилав до
Галичини свої твори – в різних галицьких виданнях друкувалися його статті,
нариси, нотатки, що переважно торкалися різномантіних сторін і проблем
громадського й культурного життя в Україні, Сибіру, Галичині. Деякі з цих
речей справедливо назвати програмними, як-от, приміром, «Лист до молоді
української»: «...в ім’я насущних потреб сучасності та ліпшого будучого
повертаюсь до вас: працюймо! Націоналізм чи космополітство? Залишімо слова, що
досі паморочили нам голови! Європейство на ґpyнтi українському – то нехай буде
написано на нашому стягові. Кожна народність має дорости до
загальнопросвітнього рівня або загинути безслідно. ...Перейміться вищими
ідеалами часу i несіть їх до люду, ocвiтiть його розум, підніміть його
добробут, прямуйте до вироблення волі! Яко українці ви повинні працювати коло
народу українського – то перша умова поступу; але пам'ятайте: зміст вашої
пpaцi мусе бути загальнолюдським, бо iнaк – смерть вам, яко нації. ...Хай
питома народність осягне ступня інших народностей, остаючись тим часом народністю
українською. ...поділяючи програму вимогів радикалізму європейського, я
закликаю i буду закликать земляків у тому напрямку до пpaцi на ґрунтi
українському, коло народу українського, в мoвi yкраїнській. Від нашої власної
рухливості або байдужості залежить ycпix рідної справи, тож працюймо, поменше
скидаючи вину на обставини побічні! Гіркі вони, та ще гірш наша громадська
безжурність, тож до боротьби згідніше, розумніше!» (лютий, 1894 р.).
Грабовський багато й
успішно перекладав зарубіжну класику; його вабили різні поетичні жанри в
контексті динаміки політичної та революційної ситуації – усе це зміцнювало його
власний революційний гарт, імпонувало інтелекту й рішучому характеру... Але
душа, симпатії, найгарніші ідеї, сердечна схильність завжди належали суто
українському творчому самовияву, передусім – народним пісням. «Живий звук
любої мови» був найдорожчим для поета. Пісенність свого народу він розцінював
як дзеркало життя, оспівував у листах і статтях її ідейно-естетичну силу. Адо
речі, щодо естетики самого Грабовського, то знову-таки краще О. Дея не скажеш:
«Найголовніше, що... проймає всю його поетичну спадщину, – це емоційна теплота,
ніжність, щирість та ласкавість, породжені глибокою любов’ю до людини і
рідного краю. Вобразно-словесній передачі це почуття найчастіше виявляється у
типовій для народної поетики пестливо-зменшувальній лексиці, якою Павло
Грабовський, за зразком народної пісенності, пересипає свої твори».
Фестиваль ветеранської
пісні за участю профспілок
Валерій Марценюк
Хмельницька обл.
Знагоди Дня незалежності України в Хмельницькій обласній
філармонії відбувся фестиваль самодіяльних артистів – учасників хорів, що
створені й активно працюють при міських і районних ветеранських організаціях
регіону. У заході взяли участь 19 самодіяльних колективів. Серед них –
ветерани війни та праці, люди, яким доля вготувала нелегке життя. Вони
боронили Вітчизну від німецько-фашистських супостатів, кували Велику Перемогу в
тилу, пережили холодні й голодні окупаційні дні та ночі. У післявоєнний період
відбудовували зруйновані фашистами колгоспи, радгоспи, підприємства, були
профспілковими активістами. Нині, хоч і на заслуженому відпочинку, попри поважний
вік співають у ветеранських хорах.
На фестивалі сивочолі виконували патріотичні пісні й
українські народні. Вони звучали, як живий голос України, на сході якої йде
війна. Гинуть люди, ллється кров. Незважаючи на труднощі, ризикуючи життям,
українські вояки роблять усе, аби визволити Донбас від сепаратистів. Ветерани
впевнені: наша держава буде сильною, єдиною, незалежною, європейською.
Фестиваль став ніби закликом до людей бути милосердними, здатними співчувати
ближньому, цінувати й відстоювати мир та злагоду. «Захід пройшов дуже добре.
Скажу без перебільшення, на високому рівні. Глядачі із задоволенням слухали
сповнені глибокого духовного змісту пісні у виконанні самодіяльних ветеранських
колективів», – сказав учасник фестивалю, відомий не лише на Хмельниччині, а й
далеко за її межами композитор, керівник ансамблю «Ретро» Хмельницької міської
організації ветеранів Михайло Люшня.
Щиро дякували ветеранам-аматорам за змістовну концертну
програму заступник голови Хмельницької ОДА, керівник апарату Леся Стебло,
голови обласної організації ветеранів України Володимир Купратий і обласної
організації Профспілки працівників соціальної сфери України Олександр Цюзік, та
й загалом усі учасники заходу.
Блискучий «вихід» Анатолія
Хостікоєва
Тетяна Моргун
спеціально для «ПВ»
Канал «Інтер» демонструє російський телесеріал «Пока
станица спит», знятий за правилами, стандартами й канонами звичного для
бабусь-домогосподарок «мила». Кількість серій щоразу збільшується. «Проект розраховано
на 270 серій, проте, можливо, буде продовження», – пише gazeta.zn.ua. Звичайно,
й це нормально, серіал має відповідну вдячну українську телеаудиторію.
«Російську» козацьку станицю було збудовано неподалік Києва
– 80 дерев’яних будинків зразка ХІХ століття, магазини, церкви, все як
годиться! Добре відомо, що то стара й звична практика російських кінематографістів,
які обирають для натурних зйомок здебільшого Україну, а ще – Білорусь,
«вбиваючи двох зайців» одразу: вражаюче мальовничі місця й набагато менші
витрати. Режисери згаданого серіалу – Бата Недич, Олена Циплакова, Олександр
Мохов, Олег Масленников, його продюсери запросили до участі в проекті й
українських артистів. Серед них такі досвідчені професіонали, як Станіслав
Боклан, Олеся Журахівська, Володимир Горянський. Атакож родина Хостікоєвих:
Анатолій Георгійович, його дружина Наталія Сумська та їхній син Георгій.
Анатолію Хостікоєву дісталася роль завзятого отамана Гаврили Петровича. Іось
джерела повідомляють, що актор позбувся цієї ролі, що його знято з участі в
серіалі. Чому так сталося? Дізналися передусім «Дзеркало тижня» і «Сегодня»:
виявляється, з політичних міркувань (!).
Як розповів Хостікоєв, це сталося під час зйомок епізоду,
коли російські козаки демонструють свою завзятість. Аоскільки місце події –
село під Києвом, то в масовці наші українці – дідусі, бабусі. Абраві
хлопці-козаки – справжні українські козаки з кінного театру (з традиційними
козацькими оселедцями). Тож аби прикрити їхню українську приналежність, творці
фільму вирішили вдягти на них шапки. «Відповідно до сценарію, – веде далі
актор, – мій герой каже: «Ось яка зміна в нас виросла! Матері, ви маєте
пишатися своїми синами, це наше майбутнє, перемога буде завжди за нами!».
Апросто перед цими зйомками сталися трагічні події в зоні АТО, коли загинули
22 наших бійців... Промовляєш текст сценариста, а до горла клубок підступає»
(gazeta.zn.ua). Під час репетиції, завершуючи цю фразу, Анатолій Хостікоєв
вигукнув на повен голос: «Слава Україні!» – й уся масовка миттю відгукнулася:
«Героям слава!». Наші козаки з кінного театру тут-таки познімали свої шапки.
Арежисер мало не знепритомнів... Хостікоєву зауважили: так робити не можна!
Він відповів: «Ачого не можна? Адже я на своїй землі!».
То була лише репетиція. Але актора з ролі зняли, його
громадянські почуття не знайшли відгуку в серцях творців серіалу. Проте
народний артист України, повний кавалер ордену «За заслуги», метр української
сцени, улюбленець мільйонів глядачів, блискучий актор і талановитий режисер
Анатолій Хостікоєв упевнений, що навіть і в такі знімальні моменти здавати
позиції не можна!
14.09.2014
|