Буйство оголеної свободи
Ви лишень подивіться, який «шкандаль» (помножений на два)
вибухнув цьогоріч у нашому суспільстві буквально під прапором святкування
Шевченківських днів! Приміром, бійка у прямому ефірі Є. Кисельова на
українському ТБ мимоволі стала для народу важливішою темою для розмов, ніж
увесь «Кобзар». Сам ведучий, Євген Кисельов, такий собі Дантес на українській
землі, мабуть, нюхом досвідченого піарщика відчувши, що від місцевих політичних
телешоу давненько відгонить зовсім уже недорогим милом – але телеглядач усе ж
підсів на них, бо розважитися більше нічим, – робить темою своєї «великої
політики»... Тараса Шевченка.
Справедливо написала Валерія Новодворська: «Свобода завжди
приходить оголеною. Вона не годує і не вдягає». І не зачитує текст Морального
Закону, тим більше – для кожного. Тому багато хто, діставши свободу,
почувається просто-таки сиротою: з цим же треба щось робити, як із нею, з тією
свободою, чинити далі? Де «панська рука», котра то приголубить, а то дасть
справедливого прочухана, тобто подбає? Ось і до нас прийшла свобода. За
двадцять років ми могли б одягти її, як царівну, жити гідно й красиво. Але ми
надто погано виховані. Тому вона досі оголена, а ми й досі сироти...
При цьому не знаходить нічого кращого, ніж викликати на
словесну дуель надемоційного Олеся Бузину та провокаційного Сергія Пояркова,
котрого пам’ятаємо ще як «російськомовного помаранчевого» і який, немов герой
східної казки, «повсюдно й ніде». З цього приводу оглядач тижневика «2000»
Дмитро Скворцов зауважив «Новому Регіону»: «Прекрасно знаючи надмірну
емоційність Бузини, Кисельов опонентом для нього обрав не фахівця з творчості
Шевченка, а професійного й дуже талановитого провокатора. Досі я вважав його
(Кисельова. – Ред.) не таким безсоромним маніпулятором, як Шустер. Мабуть,
просто забув слова Леоніда Парфьонова, звернені до звільненого 2001 року
гендиректора НТВ Кисельова: «Ти всіма засобами провокуєш, щоб «маски-шоу»
відбулися у нас в «Останкіно», ти маєш людей за гарматне м’ясо».
Між іншим, не слід гадати, що телеглядач такий уже
наївнячок, він добре помітив, що коли головні запрошені «шевченкознавці»
побилися, на обличчі Кисельова не здригнувся жоден м’яз, навпаки, очі ведучого
заблищали, а у вуса він ховав ледь стримувану посмішку: так задоволений режисер
споглядає добру роботу артистів. Що-що, а от набридлий трюїзм «немає хліба –
давайте видовище» він не просто добре засвоїв, а й керується ним. Тож
експерти дружно дійшли висновку, що в цій негарній ситуації переможцем
виявився саме Кисельов, мистецьки відпіаривши власну передачу. Перемогло
таки хамство під крилом неприборканої свободи. А серед тих, хто програв і
постраждав, – ми, українці, якими відверто зманіпульовано. І, звісно ж,
бідолашний Тарас Григорович, який став усього-навсього «інформаційним
приводом» у такій ось «великій політиці».
ПОСТРІЛ З ХОЛОДНОГО ЯРУ
Ще однією атакою на суспільну мораль стали деякі ухвали
членів Комітету з Шевченківської премії, зокрема, відзначення нею Василя
Шкляра за роман «Залишенець. Чорний Ворон». І, як усім відомо, автор написав
уклінно-ультимативного листа Президенту: мовляв, візьму премію, якщо з посади
буде усунуто міністра Табачника . Тобто – навіч прецедент. Звісно, роман
майстерно відпіарено, і його масово кинулися читати. В результаті думки
читачів не просто розійшлися, а різко розмежувалися, аж до виникнення
конфронтаційних таборів.
Яку ідею переслідував автор, навіщо писав, чого добивався?
хотів довести, що національновизвольна боротьба точилася й у Східній Україні?
Так то вже доведено. Про холодний Яр раніше й коректніше написав Юрій
Горліс-Горський, який, до слова, рік провів серед повстанців. Мабуть, не став
би роман про Чорного Ворона аж такою важливою темою для загалу, якби не члени
Шевченківського комітету з їхньою ухвалою. І все ж авторські
літературнополітичні ескапади вражають, зокрема, представники кількох націй
побачать себе моральними й фізичними потворами. Як пише Олег Вергеліс,
«Ворон» – ксенофобська книжка! Заяви щодо цього збурили наші жовті й інші ЗМІ.
І виявили ситуативну стурбованість частини політикуму можливою міжнаціональною
ворожнечею в таборі всіх тих, хто дочитає до кінця текст, а далі візьме
сокиру... Скажімо, після звернення головного героя Ворона до українського
народу: „Братиселяни! Не спіть, убивайте де тільки можна московську погань...
Не вірте обіцянкам москалів-христопродавців!». Є й інші цитати. Але автор
пропонує «алібі»: не я ТАК сказав, вони ТАК – тоді – говорили». Однак така
дешева відмовка може переконати хіба що наївних-довірливих, а тим часом
промовляє багато. Приміром, що автор, самостійно давши відмашку оголеній
свободі, водночас відчуває міцний тил і може дозволити своїй, окремо взятій
душі, викричатися досхочу. Тож у нас, виявляється, все як і раніше: не
змовкають гармати національновизвольної боротьби і в українських нещастях продовжують
звинувачувати кого завгодно, тільки не себе. Так простіше.
Багатообіцяючий «пірует»
Юрій Станішевський, відомий мистецтвознавець, президент
Української Академії танцю належав до того рідкісного типу чиновників, котрі
щиро, всією душею люблять справу, якою опікуються.
Саме він 1994 року заснував Міжнародний конкурс артистів
балету імені Сержа Лифаря, поставивши, так би мовити, подвійне завдання:
зробити мистецтво балету яскравою та невід’ємною частиною національного
культурного життя і зберегти в ньому пам’ять про видатного артиста балету Сергія
(Сержа) Лифаря – українця, киянина. Конкурс проводився раз на два роки й був
помітною, резонансною подією. Він підносив престиж України як європейської
держави, через усім зрозумілу мову мистецтва зближував її зі світом. Так
тривало до 2006 року, а потім з’ясувалося, що фінансова скрута примушує закрити
проект.
Лише нинішнього року, після тривалої перерви, конкурс
артистів балету відновлюється. Не останню роль відіграло в цьому наше Міністерство
культури. Принаймні його очільник Михайло Кулиняк акцентував: «Докладатиму
всіх зусиль до того, аби класичне мистецтво в Україні посіло те місце, яке
воно займає в Європі та світі». Вже надійшло понад 160 заявок на участь у
конкурсі, у тому числі з Росії, Казахстану, Італії, Японії та ще десяти країн.
З’явилася й нова номінація – «Пті Серж Лифар» (французькою
petit – маленький). Тобто в конкурсі тепер візьмуть участь 12 – 14річні вихованці
балетних шкіл, і в юних артистів буде нагода зблизька побачити досягнення
своїх старших колег.
Цьогоріч конкурс приурочено до ювілею славетного Сергія
Прокоф’єва (також українця), якого із Сержем Лифарем пов’язували дружні
стосунки. Один з організаторів заходу, художній керівник Донецького театру
опери та балету, всесвітньо відомий танцівник Вадим Писарєв обіцяє яскраве видовище
та неабиякий розмах. До речі, цього разу конкурс відбудеться саме у Донецьку і
розпочнеться 27 березня, в День театру.
На нитці часу
Телебачення Росії зняло чотиригодинний фільм під назвою
«Єгипет. Випробування таємницею». В основі сюжету – епізод 1976 року, коли
дослідники Р.Добровольський та В.Ковтун знайшли у Закавказзі старовинний езотеричний
рукопис «Таємниці життя й смерті».
У ньому йшлося про існування виготовлених із цинку та міді
Місячного й Сонячного циліндрів з якимось внутрішнім наповненням.
Стверджувалося також, що фараони та жерці Давнього Єгипту використовували такі
циліндри для зміцнення життєвих сил і спілкування з богами. А й справді,
фігури, зображені на деяких давньоєгипетських скульптурах, тримають у руках
два загадкові предмети циліндричної форми!
Фізику Володимирові Ковтуну вдалося розшукати давній рецепт
і відтворити Циліндри Фараона, а далі впродовж кількох років він досліджував
їх разом з медиками, фізиками, екстрасенсами, парапсихологами. Висновки вразили
науковців. Виявилося, що Циліндри Фараона мають неосяжний спектр благотворного
впливу на людину, поліпшують роботу практично всіх основних систем людського
організму, причому в 2 – 2,5 раза! Лікарі впевнені: Циліндри Фараона – це унікальний,
створений генієм давньоєгипетських вчених фізіотерапевтичний прилад, який
самостійно налаштовується на кожного індивіда й допомагає подолати недуги як
наявні, так і потенційні.
Підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
25.03.2011
|